Тренінг «Згуртування колективу»
Додано 17 Січень, 2013 - 17:46 користувачем Юлія
Згуртованість колективу - це поняття, що розкриває особливості міжособистісних відносин в колективі, єдність ціннісних орієнтацій, єдність цілей і мотивів діяльності в межах спільної діяльності. Дружні контакти під час роботи і після її, співпрацю і взаємодопомогу формують хороший соціально-психологічний клімат.
Фактор, що впливає на соціально-психологічний клімат колективу, обумовлений індивідуальними та психологічними особливостями кожного з її членів. Крізь призму особистісних особливостей людини переломлюються всі впливи на неї як виробничого і невиробничого характеру. Тому для формування того або і соціально-психологічного клімату колективу мають значення не стільки психологічні якості членів, скільки ефект їх поєднання.
Загальна ціль: досягти хороших міжособистісних відносин (специфіки формальних і неформальних організаційних зв'язків в колективі і співвідношення між ними), демократичного рівня в колективі, оптимального рівня психологічної сумісності колективу.
1. Вправа «Квадрат» (5-10 хв.).
Мета: відчути кожного учасника групи.
Хід вправи.
Побудуйте весь колектив у коло, і нехай учасники закриють очі. Тепер, не розплющуючи очей потрібно перебудуватися в квадрат (як представлений на рис. 1.). Зазвичай відразу починається балаган, всі кричать, пропонуючи свою стратегію. Через який час виявляється організатор процесу, який фактично будує людей. Після того, як квадрат буде побудований, не дозволяйте відкривати очі. Запитайте, чи всі впевнені, що вони стоять у квадраті? Зазвичай є кілька людей, які не впевнені. Квадрат дійсно повинен бути рівним. І тільки після того, як абсолютно всі погодяться, що стоять саме в квадраті, запропонуйте учасникам відкрити очі, порадіти за хороший результат і проаналізувати процес. Так само можна будуватися в інші фігури.
Під час вправ учасники переживають сильні емоції і роблять масу висновків, тому після кожного етапу можна влаштовувати невелике обговорення, де можна говорити побажання своїм колегам для поліпшення роботи. Найголовніше питання: яким чином завдання можна було зробити краще та швидше?
Дуже добре, якщо кожен учасник тренінгу буде відзначений керівництвом, а ще краще, якщо команди отримають хороші пам'ятні призи.
2. Вправа «Калаж» (40-45 хв.)
Мета: згуртувати колектив і ближче дізнатися кожного учасника групи.
Матеріали: ватман, клей, кольорові картинки різної тематики, кольорові олівці, фарби з китицями.
Хід вправи.
Група сідати за стіл, пропонується ватман, клей, кольорові картинки різної тематики, кольорові олівці, фарби з китицями. Із запропонованих картинок кожен учасник групи вибирає картинки відповідні того, як він бачить і відчуває себе в даній групі (див. мал. 2.). Вибравши картинки, кожен має і приклеює їх на ватмані так, як відчуває своє розташування в групі (див. мал. 3.). Після виконаної роботи кожен учасник(за бажанням) доповнює свої зображення тлом з поиощью фарб і олівців (див. мал. 4. і рис. 5.).
Питання для обговорення:
1) Чому ви вибрали ту чи іншу картинку?
2) чи Відповідає розташування ваших зображень так, як вам хотілося б?
3) чи Відчуваєте ви себе так в групі?
4) чи Були складнощі при виконанні вправи?
3. Вправа «Театр: п'єса, яка влаштує всіх» (25-30 хв.)
Хід вправи.
Розділіть людей на 4 групи мінімум по 4 людини. Одна група - сценаристи, друга - режисери, третя актори і четверта - критики. Завдання для всієї команди: написати і поставити п ’ єсу, яка влаштує всіх. Причому п ’ єса має влаштовувати і за жанром, і за назвою, і за змістом і по всьому іншому. Сценаристи пишуть перший акт, потім його критикують критики, вносять свої поправки, далі текст віддається режисерам, і вони починають постановку разом з акторами. У цей час вже пишеться другий акт, а потім третій. І ось коли все готово, всі сідають в «залі», і актори починають грати (див. відео 1). Бурхливі овації, море емоцій. Ось тепер посадіть людей і запитайте кожного, влаштувала чи його п'єса? Що можна було б зробити краще? У цей момент учасники можуть поділитися позитивними і негативними враженнями від спільної роботи і про окремих осіб. І, якщо п'єса влаштувала всіх або майже всіх, значить, сприяють створенню єдиної дружної команди ефект в наявності!
Укладачі: Боритько.А.,Такмакова.Ю.
7 НАЙОРИГІНАЛЬНІШИХ ТРЕНІНГОВИХ ВПРАВ НА ЗГУРТОВАНІСТЬ
Мета ігор на групову згуртованість – об’єднати учасників групи для спільного вирішення поставлених завдань, розвиток вміння висловлювати симпатію і повагу один до одного.
Такі ігри надзвичайно важливі, адже від того на скільки згуртована група залежить якість виконання завдань та рівень досягнення поставлених цілей всього тренінгу.
1. Зв’язування групи. Група стоїть у колоні по одному, в лівій руці у кожного протягнутий уздовж групи тонкий канат. Учасникам дається завдання щільно скрутитися за годинниковою стрілкою в «рулет», після чого ведучий обв’язує групу кінцем, який залишився на рівні пояса. В такому стані групу просять переміщатися по приміщенню за траєкторією, що задається ведучим.
Іноді дається додаткове завдання: в процесі переміщення кожен з учасників говорить три цікаві факти про себе, а після завершення вправи інші учасники згадують ці факти. Ведучому слід уважно стежити за траєкторією руху групи, щоб уникнути зіткнення учасників з нерухомими предметами. Час виконання: 2-3 хвилини.
2. Повторення рухів. Учасники стають в коло, ведучий виходить за двері. З решти учасників вибирається один «законодавець моди», який буде придумувати і виконувати будь-які нескладні фізичні вправи, а всі решта – повторювати за ним. Кожні 10-15 секунд він змінює рухи, інші, помітивши це, теж починають копіювати нові руху. Коли «законодавець моди» обраний і почалося виконання вправи, ведучого звуть назад в приміщення, його завдання – шляхом спостереження встановити, за ким саме учасники повторюють рухи.
3. Атоми і молекули. Ведучий: « Уявіть, ви – самотні атоми. Починається хаотичний броунівський рух, при цьому можливі легкі зіткнення один з одним. Будьте обережні. За моєю командою ви повинні з’єднатися в молекули, число атомів в якій я назву».
Через деякий час після початку ведучий говорить цифру, наприклад, «п’ять». Учасники складають групи по п’ять осіб. Потім, інша кількість атомів в молекулах і т.д., але не більше 4-5 разів. Вкінці можна назвати молекулу, в якій атомів рівно стільки, скільки учасників в групі.
4. Скелелаз. Група вибудовується в одну щільну шеренгу, яка зображує «скелю» з нерівностями і «корчами» – виступаючими вперед руками і ногами. Кожен учасник послідовно проходить уздовж цієї «скелі». Гра проходить найцікавіше, якщо «скеля» розташовується на краю невеликого узвишшя (наприклад, на двох-трьох складених впритул гімнастичних лавках). В такому випадку, ведучому слід передбачити страховку учасників. Гру можна проводити і на рівній поверхні, тоді лінія, по якій стоїть шеренга, символізує обрив, і наступати за неї не можна.
5. Друкарська машинка. Учасникам загадується слово або фраза. Букви, що становлять текст, розподіляються між членами групи. Потім фраза повинна бути сказана якомога швидше, причому кожен називає свою букву, а в проміжках між словами всі плескають у долоні.
6. Відзеркалювання. Інструкція: Виконайте чотири нескладних завдання, точніше, зімітуйте їх виконання. Завдання такі:
пришиваємо ґудзик;
збираємося в дорогу;
печемо пиріг;
виступаємо в цирку.
Особливість цих завдань в тому, що кожне з них учасники будуть виконувати попарно, причому партнери встануть один проти одного, і один з них стане на час дзеркалом, тобто буде копіювати всі рухи свого партнера. Потім партнери поміняються ролями.
7. Подібність і відмінність. Ведучий: « Люди спілкуються, бо вони схожі або відмінні один від одного. Давайте знайдемо відмінності і схожість один з одним. Кожен з вас повинен вимовити фазу, звертаючись до сусіда справа: “Ми з тобою схожі, тим що … (називається будь – яка ознака “схожості “), але на відміну від тебе я … (називається будь – якої ознака “відмінності “). Наприклад: “Ми з тобою схожі, тим що любимо тварин, а особливо кішок, але на відміну від тебе я люблю їсти пломбір з солоним огірком.”
Вправа № 1. Квадрат
Мета: розуміння і прочувствованіе кожного учасника команди.
Як проходить заняття?
Ведучий вибудовує всю групу в коло, потім просить учасників закрити очі і перебудуватися в квадрат. Після виконання завдання не слід відразу ж оглядатися. Психолог запитує, чи всі учасники впевнені, що їм вдалося побудувати квадрат. Відкривати очі можна лише після того, як всі будуть впевнені, що знаходяться саме в квадраті.
Після закінчення вправи необхідно попросити учасників поділитися своїми емоціями, запитати, які труднощі у них виникли і яким чином їм вдалося з ними впоратися. За аналогією можна будувати і інші фігури.
Вправа № 2. Колаж
Мета: згуртування групи і близьке знайомство з кожним учасником колективу.
Як проходить заняття?
Учасники розсідаються за загальним столом, на якому розкладено ватман, клей, різні кольорові картинки, малюнки, олівці, фарби. Членам колективу пропонується вибрати картинку, яка максимально відповідає їх відчуття і бачення себе в цій групі. Зробивши вибір, кожен учасник, скориставшись клеєм, розміщує картинку на ватмані таким чином, щоб продемонструвати своє становище в команді. Потім можна додатково прикрасити картинки за допомогою фарб і кольорових олівців.
Обговорювані питання:
Вправа № 3. П’єса і актори
Мета: вибір результату, який влаштовує всіх учасників групи.
Як виглядає хід заняття?
Колектив необхідно розділити на 4 групи, в кожній з яких має знаходитися не менше 4 чоловік:
Всім учасникам дається одне завдання – створити і поставити таку п’єсу, яка влаштувала б усіх за всіма показниками (заголовок, зміст, вибір акторів). «Автори сценарію» пишуть 1-й акт, віддають на затвердження «критикам», потім текст отримують «режисери», які і репетирують п’єсу з «акторами». У цей момент «сценаристи» пишуть вже другий і третій акти. Після повної готовності п’єси «актори» починають грати, а інші учасники сідають в «залі».
Обговорювані питання:
III. Програма тренінгу
Заняття 1 «Самоповага».
1) Ознайомлення. Встановлення контакту з дітьми.
Учасники підписують бейджики. Ведучий представляється і каже кілька слів про те, що буде відбуватися.
2) Правила роботи в групі.
Потім провідним встановлюються певні правила роботи в групі, які необхідні для того, щоб всі учасники почували себе комфортно і безпечно. Правила заздалегідь виписуються на аркуші ватману, і після прийняття групою, закріплюються на видному місці. Протягом усіх наступних занять правила групи знаходяться там же і нагадуються провідним спочатку заняття.
Список правил:
1. Уважно слухати один одного.
2. Не перебивати мовця
3. Поважати думку один одного
4. Я - висловлювання
5. Безоціночне суджень
6. Активність
7. Правило «стоп»
8. Конфіденційність
Кожний з пунктів правил пояснюється ведучим.
3) Розминка «Поміняйтеся місцями»
Опис вправи
Учасники сидять на стільцях у колі. Ведучий виходить на середину кола і говорить фразу: - «Поміняйтеся місцями» ті, хто ... (Вміє смажити яєчню) ». В кінці називається будь-якої ознака чи вміння. Завдання тих, хто володіє даними умінням або ознакою помінятися місцями. Завдання ведучого - встигнути сісти на будь-яке місце, що звільнилося. Той, хто не встиг сісти, стає новим ведучим.
Психологічний зміст вправи
Розминка, створення умов для того, щоб краще пізнати одне одного, зрозуміти, як багато спільного, підвищити зацікавленість учасників один одним.
4) Діалог і Міні-лекція.
Ведучий пропонує кожному учаснику подумати хвилину і відповісти на питання - Що таке самоповага? Всі бажаючі можуть висловитися. Потім ведучий підводить підсумок і розповідає про те, яке значення має самоповагу психологічного комфорту людини і від чого залежить самоповагу, про почуття, таких, як хвастощі, які маскують низьку самоцінність, про бажання бути ідеальною людиною і до чого це може призвести. Потім пропонує виконати завдання.
5) Основна вправа «Хороші і погані вчинки»
Опис вправи
Учасників ділять на дві команди, випадковим чином. Кожній команді видається аркуш ватману, фломастери або маркери і папір А4. Завдання однієї команди - написати якомога більше вчинків, які дозволяють людині поважати себе більше. Відповідно завдання іншого - написати якомога більше вчинків, через які повагу людини до себе втрачається. За бажанням, кожна команда може підкріпити слова малюнками відповідних вчинків.
Обговорення
Кожна команда представляє свою тему. Далі йде загальне обговорення, в кінці ведучий підсумовує все сказане. Дуже важливо звернути увагу на те, що у кожного є вибір між тими і іншими вчинками, але кожен раз, вибираючи ту чи іншу поведінку, ми набуваємо або втрачаємо повагу до себе.
Психологічний зміст вправи
Усвідомлення дітьми зв'язку між вчинками і самоповагою. Виділення самого поняття самоповагу і виявлення його зв'язку з взаємоповагою. А це необхідна умова повноцінного спілкування, без якого неможливий розвиток згуртованості.
6) Завершальне вправу «Спасибі!»
Опис вправи
Учасники стають в коло, і ведучий пропонує кожному подумки покласти на ліву руку всі, то з чим він прийшов сьогодні, свій багаж настрою, думок, знань, досвіду, а на праву руку - те, що отримав на цьому занятті нового. Потім, всі одночасно сильно плескають у долоні і кричать - ТАК! або СПАСИБІ!
Психологічний зміст вправи
Завершальний ритуал. Дозволяє замислитися над змістом і результатом минулого заняття, а також завершити його красиво на позитивній емоційній ноті.
Заняття 2 «Прекрасний сад»
1.) Розминка. Вправа «привітався»
Опис вправи
Ведучий пропонує всім привітатися за руку, але особливим чином. Вітатися потрібно двома руками з двома учасниками одночасно, при цьому відпустити одну руку можна тільки, коли знайдеш того, хто теж готовий привітатися, тобто руки не повинні залишатися без діла більше секунди. Завдання - привітатися таким чином з усіма учасниками групи. Під час гри не повинно бути розмов.
Психологічний зміст вправи
Розминка. Встановлення контакту між учасниками. Рукостискання - це символічний жест відкритості та доброї волі. Важливо, що при цьому відбувається контакт очима - це сприяє виникненню близькості і позитивної внутрішньої установки. Те, що дія відбувається без слів, підвищує концентрацію уваги членів групи і надає дії принадність новизни.
2) Основна вправа «Прекрасний сад»
Опис вправи
Учасники сидять у колі. Ведучий пропонує спокійно посидіти, можна закрити очі, і представити себе квіткою. Яким би ти був? Які листя, стебло, а може бути шипи? Високий або низький? Яскравий або не дуже? А тепер, після того, як всі представили це - намалюйте свою квітку. Всім лунає папір, фломастери, крейда.
Далі учасникам пропонується вирізати свою квітку. Потім всі сідають в коло. Ведучий розстеляє всередині кола полотно будь-якої тканини, бажано однотонним, роздає кожному учаснику по шпильці. Тканина оголошується галявиною саду, яку потрібно засадити квітами. Всі учасники по черзі виходять і прикріплюють свою квітку.
Обговорення
Пропонується помилуватися «прекрасний сад», відбити цю картинку в пам'яті, щоб вона поділилася своєю позитивною енергією. Помітити, що хоч і багато квітів, але всім вистачило місця, кожен зайняв тільки своє, те, яке вибрав сам. Побачити, в оточенні яких різних, несхожих на квітів росте твій. Але є і спільне - у кого-то забарвлення, у кого-то розмір або форма листя. І всім без винятку кольорах потрібно сонце і увагу.
Психологічний зміст вправи
Сама по собі арт-терапія дуже потужний інструмент, який використовується для психологічної корекції і служить для вивчення почуттів, для розвитку міжособистісних навичок і відносин, зміцнення самооцінки і впевненості в собі. У даному випадку вправа дозволяє зрозуміти і відчути себе, бути самим собою висловити вільно свої думки і почуття, а також зрозуміти унікальність кожного, побачити місце, яке займаєш у різноманітті цього світу і відчути себе частиною цього прекрасного світу.
Завершальне вправу
Спасибі!
Заняття 3 «Розвиток комунікативних здібностей. Невербальне спілкування »
1.) Розминка. Вправа «Побудуємо»
Опис вправи
Ведучий пропонує пограти в гру, де основна умова полягає в тому, що завдання виконується мовчки. Розмовляти і листуватися при цьому не можна, можна спілкуватися тільки за допомогою міміки і жестів. «Подивимося, чи зможете ви зрозуміти один одного без слів?» У першій частині вправи дається завдання учасникам вишикуватися по зростанню, у другій частині завдання ускладнюється - потрібно побудуватися за датою народження. У другому варіанті після закінчення побудови учасники по черзі озвучують свої дні народження, при цьому відбувається перевірка правильності виконання вправи
Психологічний зміст вправи
Розминка. Демонстрація можливості адекватного обміну інформацією без використання слів, розвиток експресії і навичок невербального спілкування. Незвичайні умови, в які потрапляють учасники включає зацікавленість, змушує знаходити способи донести точніше свою думку до іншої людини, контактувати один з одним заради досягнення спільної мети.
2) Міні-лекція
Усвідомлення невербальної мови тіла.
Дітям пояснюють, що часто міміка, поза, жести, фізіологічні реакції, манера сидіти, стояти, ходити мимоволі виражають внутрішній стан, що невербальні прояви - найважливіші компоненти процесу комунікації. Усвідомлення власного фізичного «Я» допомагає краще зрозуміти себе - ідентифікувати внутрішній стан і почуття, легше висловлювати у фізичній дії деякі емоції.
Далі пояснюється, що таке конгруентно комунікація.
Конгруентність, яка має на увазі збіг внутрішніх переживань, їх усвідомлення і форм вираження (відчуття + дотик + повідомлення), визначає надійність комунікації, її чіткість і здійснення без захисних механізмів і бар'єрів. Конгруентність - попередня умова позитивного і продуктивної взаємодії.
Щоб отримати уявлення про неконгруентних комунікації, учасникам пропонується шукати невідповідності (відмінності), розігруючи сцени: наприклад, вимовити слова «Хочу допомогти», «Я люблю тебе» з насупленим обличчям і стиснутими кулаками (невідповідність між вербальним вираженням і «мовою тіла»). Потім пояснюють, що неконгруентність може бути усвідомленою чи ні. Наприклад, людина в гостях весь вечір нудьгував, але на прощання, посміхаючись, каже господині: «Як приємно було провести у вас вечір ...» Він свідомо говорить не те, що відчуває, не бажаючи образити господиню. Інший приклад, коли людина, не усвідомлюючи власний гнів і агресивні тенденції, говорить чемно, але його поза і напружена міміка не відповідають словами. У цьому випадку неконгруентність несвідома.
2) Основна вправа «Малюнок на спині»
Опис вправи
Учасники діляться довільно на три команди і будуються в три колонки паралельно. Кожен учасник дивиться при цьому в спину свого товариша. Вправа виконується без слів. Ведучий малює якусь просту картинку і ховає її. Потім ця ж картинка малюється пальцем на спін кожного останнього члена команд. Завдання - відчути і передати якомога точніше цей малюнок далі. В кінці, які стоять першими в командах, малюють, то, що вони відчули, на аркушах паперу і показують всім. Ведучий дістає свою картинку і порівнює.
Учасникам пропонується обговорити в командах помилки і знахідки, які були в процесі вправи. Зробити висновки, потім, з урахуванням цих висновків повторити вправу. При цьому перші і останні члени команд міняються місцями.
Обговорення
Обговорення в загальному колі. Що допомагало розуміти і передавати відчуття? Що відчували перші і останні члени команд у першому і в другому випадку? Що заважало виконувати вправу?
Психологічний зміст вправи
Розвиток комунікативних навичок, відповідальності, згуртованості всередині команди. Усвідомити, наскільки важливо налаштуватися на розуміння іншої людини, а також саме бажання зрозуміти іншого. Демонстрація можливості адекватного обміну інформацією без використання слів, розвиток і навичок невербального спілкування
Завершальне вправу
Спасибі!
Заняття 4 «Командоутворення».
Спочатку заняття проводиться шерінг, кожен розповідає з яким настроєм прийшов і чого чекає від заняття.
1.) Розминка. Вправа «Знайди і торкнися»
Опис вправи
Ведучий пропонує пересуватися по кімнаті і стосуватися руками різних предметів і речей. Наприклад, знайдіть і торкніться чого-небудь, холодного, шорсткого, речі, довжина якої прмерно30 см, того, що важить півкілограма, слова «Незабудка».
Психологічний зміст вправи
Розігріваюче вправу. Розвиває сензитивность до оточуючих, але при цьому активізує і наглядові та аналітичні здібності. Учасники контактують між собою, звертаючи увагу на різні аспекти дійсності.
2) Основні вправи:
«Пазли»
Опис вправи
Група ділиться довільно на команди по5 людина і кожному члену команди видається із пазл. (Ведучий заздалегідь розрізає аркуш паперу, з якою-небудь яскравою великої картинкою на частини і таким чином виходять пазли для цієї вправи). Завдання команди - зібрати картинку, як можна швидше.
Обговорення
Обговорення в загальному колі. Кожна команда розповідає, що допомагало або, навпаки, заважало виконанню завдання.
Психологічний зміст вправи
Розвиток комунікативних навичок, згуртованості всередині команди, вміння узгоджувати свої дії з іншими, і вирішувати поставлені завдання
Далі ведучий пропонує застосувати отриманий досвід з попередньої вправи в наступному завданні.
«Купини»
Опис вправи
Кожному учаснику видається листок паперу А4. Всі збираються на одному кінці кімнати і ведучий пояснює, що попереду - болото, листи - це купини, всі учасники - жаби, а ведучі - крокодили. Завдання групи - не втративши жодної жаби, дістатися до протилежного кінця кімнати. Наступати можна тільки на купини. Крокодили можуть топити (забирати) залишені без нагляду купини. Наступати можна тільки на купини. Якщо жаба оступилася, чи не всі жаби змогли перебратися на інший берег, тому що не залишилося купин, то виграли крокодили, і гра починається спочатку.
Обговорення
Обговорення в загальному колі. Учасники розповідають, що допомагало або, навпаки, заважало виконанню завдання. Що відчували ті жаби, які йшли першими, а що відчували ті, хто замикали ланцюжок.
Психологічний зміст вправи
Розвиток комунікативних навичок, згуртованості членів групи;
Усвідомлення важливості цих якостей для ефективної роботи групи;
Розвиває вміння йти на поступки, співпрацювати і діяти спільно.
Завершальне вправу
«Кульки»
Опис вправи
Учасники, які об'єдналися в трійки, отримують завдання: спочатку як можна швидше надути 3 повітряних кульки, а потім домогтися, щоб вони лопнули, затиснувши їх між своїми тілами. При цьому не можна наступати на них, використовувати будь-які гострі предмети, нігті, деталі одягу.
Психологічний зміст вправи
Згуртування, ломка просторових бар'єрів між учасниками.
Обговорення
Досить короткого обміну враженнями.
Заняття 5 «Колаж на тему« Дружба ».
Спочатку заняття проводиться шерінг, кожен розповідає, з яким настроєм він прийшов на заняття і чи змінилося щось у його відносинах з однокласниками і в цілому атмосфера в класі після наших занять.
1.) Розминка. Вправа «Паровозик»
Опис вправи
Ведучий пропонує пересуватися по кімнаті і стосуватися руками різних предметів і речей. Наприклад, знайдіть і торкніться чого-небудь, холодного, шорсткого, речі, довжина якої прмерно30 см, того, що важить півкілограма, слова «Незабудка».
Психологічний зміст вправи
Розігріваюче вправу. Розвиває контакт між учасниками команди, згуртування, довіра.
2) Основна вправа. Колаж «Дружба».
Опис вправи
Група ділиться довільно на команди по5 чоловік і кожної команд видається аркуш ватману. Також видається пачка журналів, брошур, листівок, які підходять за тематикою. Ведучий оголошує тему заняття і пояснює, що мається на увазі під колажем.
Обговорення
Після того, як команди виконали свій колаж, кожна команда представляє його для всіх інших. Ведучий хвалить кожну команду, підводить підсумок і пропонує об'єднати всі роботи, щоб створити загальну картину дружби класу і стала своєрідним талісманом класу.
Психологічний зміст вправи
Вираз почуттів, розширення уявлення про себе та оточуючих, як про талановитих, унікальних особистостей, встановлення більш тісного емоційного контакту, розвиток згуртованості, вміння узгоджувати свої дії з іншими членами команди, а також осмислення і закріплення досвіду, отриманого в процесі тренінгу.
Завершення тренінгу
Спільне фото на тлі виконаних робіт.
Групова згуртованість — ігри та вправи
Рукостискання або уклін
Учасники вітаються один з одним, використовуючи ритуали вітання різних народів (10 хвилин)
1. Розкажіть групі про жестах вітання, прийнятих у різних народів. Заздалегідь попередьте учасників про те, що вони повинні будуть використовувати ці ритуали, представляючись один одному.
Ось кілька варіантів вітання:
· Обійми і триразове цілування по черзі в обидві щоки (Росія);
· Легкий уклін зі схрещеними на грудях руками (Китай);
· Рукостискання і поцілунок в обидві щоки (Франція);
· Легкий уклін, долоні складені перед чолом (Індія);
· Легкий уклін, руки і долоні витягнуті з боків (Японія);
· Поцілунок в кожну щоку, долоні лежать на передпліччя партнера (Іспанія);
· Просте рукостискання і погляд в очі (Німеччина);
· М’яке рукостискання обома руками, торкання тільки кінчиками пальців (Малайзія);
· Потертися один об одного носами (ескімоська традиція).
2. Запропонуйте групі утворити коло.
3. Один з учасників починає «коло знайомств»: виступає на середину і вітає партнера, що стоїть праворуч. Потім йде за годинниковою стрілкою і по черзі вітає всіх членів групи .
4. Кожен раз учасник повинен вітати свого візаві новим жестом. При цьому він представляється, називаючи своє ім’я.
5. У другому раунді в коло вступає інший учасник, що стоїть праворуч від першого, і так далі.
Примітки . Ця гра підходить для знайомства учасників в полікультурних групах . В ході неї підтримується атмосфера толерантності, шанобливе ставлення один до одного. Крім того, учасникам напевно буде цікаво по-різному знайомитися з людьми. В кінці вправи можна провести короткий обмін враженнями.
Добрий день, шалом, салют!
Учасники представляються і вітають один одного на різних мовах (10 хвилин)
Матеріали. Приготуйте для кожного учасника картку, де написано слово «здрастуйте» на різних мовах. (Можливо, за допомогою членів вашої групи ви розширите список слів-вітань.) Якщо ви працюєте з полікультурної групою, то впишіть на картку вітання, «рідні» для учасників.
Італія: Bon giorno;
Німеччина: Добрий день;
Іспанія: Buenos Dias;
Франція: Доброго дня, Привіт;
Заняття-тренінг на об’єднання класного колективу Клас очима кожного
Мета:
Обладнання: ручки, листи з іменами, маркери, презентація до заняття
Учасники тренінгу розташовані по колу.
Психолог. Сьогодні на нашому тренінгу ми поговоримо про наш клас, про взаємини один з одним. Спочатку згадаємо правила тренінгової роботи. Учасники висловлюють свої правила. Потім показується слайд презентації, де розписані правила. Роботу почнемо з вправи, яке називається «Ми з тобою схожі тим…»
1 вправа. «Ми схожі з тобою тим…»
Учасники діляться на дві групи. Одна група утворює внутрішнє коло, інша-зовнішній. Всі стоять обличчям один до одного. Кожен учасник зовнішнього кола говорить своєму напарнику: «Ми з тобою схожі…», після чого стоять у внутрішньому колі відповідають «Ми з тобою відрізняємося тим…» потім роблять крок до нового партнера. Процедура повторюється до тих пір, поки все не дійдуть до свого першого партнера.
Рефлексія — чому ж ви схожі один на одного і чим відрізняємося?
2 вправа. «Серветка»
Кожному дається серветка, яка складена кілька разів. Психолог дає команди: Відірвати правий кут, потім нижній лівий ит. д. Потім серветка розгортається. Потрібно постаратися знайти однакові серветки. Їх немає. Підвести дітей до думки, що всі ми різні і серветки різні, але ми всі живемо в мирі та злагоді.
3 вправа «Модель ідеального класу», «Модель реальної групи»
— Все ви вчитеся в одному класі багато років, деякі разом вчаться з першого класу. В анкеті ( Додаток ) я задала вам питання. Одним з них було оцінити психологічний клімат.
В результаті ваша середня оцінка — 4 Найбільша негативна оцінка — 8. Чим менше оцінка, тим краща психологічна обстановка в класі.
Ви розумієте один одного, намагаєтеся допомогти товаришеві?
Навіщо ходять в школу? По-перше отримувати знання, по-друге, поспілкуватися. Це головні причини. Може так статися, що через те, що не складаються стосунки з однокласниками, не хочеться йти в школу. Давайте поговоримо про те, якими якостями повинна володіти група, щоб кожен відчував себе добре. Потрібно назвати риси, завдяки яким в групі всім добре. На ватмані намальований круг, розділений на 16 частин. Психолог підписує кожен радіус з зовнішньої сторони кола якості, необхідні для успішної співпраці, взаємодії в класі, коментує і уточнює уявлення підлітків про тій або іншій якості. У числі названих можуть бути наступні: рівність, доброта, взаємодопомога, ввічливість, дружба, вміння слухати, прийняття, емпатія, альтруїзм, повага, доброзичливість, гумор, свобода висловлювання, тактовність, згуртованість і т. Д. Кожен радіус кола ведучий ділить на 10 балів. Це шкала, де відкладається кількість балів, якими оцінюється кожна риса.
Далі ведучий називає якість і група вирішує, на скільки балів воно проявляється в класі. Після цього з’єднуються всі точки, в результаті чого виходить «павутина» Чим ближче вона до центру, тим кожному в групі важче. Чим ближче павутина до країв кола, тим краще група і тим комфортніше кожному.
Подальша робота будується на обговоренні, як поліпшити атмосферу класу, які якості групі треба розвивати, який внесок може внести кожен в поліпшення клімату групи. Ведучий підводить до того, щоб залишаючись собою, кожен працював над своїми недоліками. «Ми не можемо змінити групу, не змінюючи себе».
4 вправа «Поняття»
Клас ділиться на 4 групи. Кожен з перших чотири людина сидять в колі кажуть, яка якість він цінує в людях, людині. Потім клас ділиться по порядку
На аркушах формат А3 написані слова Взаємодопомога, Дружба, Конфлікт, Рівність.
Кожній команді дається по листу ватману і маркери. Кожній команді пропонується:
1. Намалювати емблему, символ
2. Написати поняття цього слова
3. Девіз, гасло до цього слова
4. Плюси і мінуси цього поняття
Листи передаються по колу. В кінці листа повертається початкової команді і учасники роблять презентацію свого поняття, висловлюються з чим згодні і з чим не згодні при додаванні іншими командами.
5 вправа «Побажання»
Учасникам роздаються листочки з іменами однокласників. Кожен повинен написати побажання того, хто вказаний на листочку. Потім побажання даються тому, кому вони призначені. Побажання повинні бути доброзичливими, позитивними.
— Кому, що сподобалося, що не сподобалося?
— Які висновки зробили для себе. (Висловлювання кожного учасника.)
Ритуал прощання «Соняшник»
Всі стають в коло, беруться за руки і піднімають їх догори, вставши на носочки, як би дотягуючись до сонця, до хорошого, до позитивного, до успіху, до досконалості.
1. самопочуття в класі:
А) мені тут добре, відчуваю себе в колі друзів;
Б) є окремі друзі і товариші;
В) швидше за все я тут самотній.
2. Ставлення до класу
А) Дорожу класом;
Б) не замислювався про значення класу в моєму житті;
В) хотів би перейти в інший клас.
Кількість учасників – 15 дітей.
Вік – 9-11 років.
Кожне з занять оформлено у вигляді закінченого міні-тренінгу. Тобто включає привітання, розминку, основну вправу, обговорення, завершальний ритуал або вправу.
Об’єм тренінгової роботи – 10 годин.
Заняття №1«Самоповага»
Вступ. (Створення сприятливих умов для роботи групи, самопізнання).
Заняття №2 «Прекрасний сад». (Розвиток самоаналізу і поглиблення саморозкриття учасників тренінгу).
Заняття №3 «Розвиток комунікативних здібностей. Невербальне спілкування» (Розвиток невербальної експресії, формування ефективних способів спілкування з однолітками на основі аналізу цілей, намірів, потреб учасників комунікації).
Заняття №4 «Командоутворення» (співставлення інформації про себе «зсередини» та «ззовні»; формування згуртованості, єдності колективу).
Заняття №5 «Колаж на тему «Дружба»» (набуття досвіду взаємодії з групою при виконанні нових завдань, стимулювання лідерських процесів у групі)
Всього 10 годин.
Заняття 1 «Самоповага».
1) Ознайомлення. Встановлення контакту з дітьми.
Учасники підписують бейджики. Ведучий представляється і каже кілька слів про те, що буде відбуватися.
2) Правила роботи в групі.
Потім ведучим встановлюються певні правила роботи в групі, які необхідні для того, щоб усі учасники почували себе комфортно і безпечно. Правила заздалегідь виписуються на аркуші ватману і після прийняття групою, закріплюються на видному місці. Протягом усіх наступних занять правила групи знаходяться там же і нагадуються ведучим спочатку заняття.
Список правил:
1. Уважно слухати один одного.
2. Не перебивати мовця.
3. Поважати думку один одного.
4. Я – висловлювання.
5. Безоціночність суджень.
6. Активність.
7. Правило «стоп».
8. Конфіденційність.
Кожний з пунктів правил пояснюється ведучим.
3) Розминка «Поміняйтеся місцями»
Опис вправи
Учасники сидять на стільцях у колі. Ведучий виходить на середину кола і говорить фразу: – «Поміняйтеся місцями» ті, хто ... (Вміє смажити яєчню) ». В кінці називається будь-яка ознака чи вміння. Завдання тих, хто володіє даними умінням або ознакою, помінятися місцями. Завдання ведучого – встигнути сісти на будь-яке місце, що звільнилося. Той, хто не встиг сісти, стає новим ведучим.
Психологічний зміст вправи
Розминка, створення умов для того, щоб краще пізнати одне одного, зрозуміти, як багато спільного, підвищити зацікавленість учасників один одним.
4) Діалог і Міні-лекція.
Ведучий пропонує кожному учаснику подумати хвилину і відповісти на питання – Що таке самоповага? Усі бажаючі можуть висловитися. Потім ведучий підводить підсумок і розповідає про те, яке значення має самоповага психологічного комфорту людини і від чого залежить самоповага, про почуття, наприклад, як хвастощі, що маскують низьку самоцінність, про бажання бути ідеальною людиною і до чого це може призвести. Потім пропонує виконати завдання.
5) Основна вправа «Хороші і погані вчинки»
Опис вправи
Учасники об’єднуються у дві команди довільно. Кожній команді видається аркуш ватману, фломастери або маркери і папір А4. Завдання однієї команди – написати якомога більше вчинків, які дозволяють людині поважати себе більше. Відповідно, завдання іншої – написати якомога більше вчинків, через які повага людини до себе втрачається. За бажанням, кожна команда може підкріпити слова малюнками відповідних вчинків.
Обговорення
Кожна команда представляє свою тему. Далі продовжується загальне обговорення, в кінці ведучий підсумовує все сказане. Дуже важливо звернути увагу на те, що у кожного є вибір між тими й іншими вчинками, але кожен раз, вибираючи ту чи іншу поведінку, ми набуваємо або втрачаємо повагу до себе.
Психологічний зміст вправи
Усвідомлення дітьми зв'язку між вчинками і самоповагою. Виділення самого поняття «самоповага» і виявлення його зв'язку з взаємоповагою. А це необхідна умова повноцінного спілкування, без якого неможливий розвиток згуртованості.
6) Завершальна вправа «Спасибі!»
Опис вправи
Учасники стають в коло, і ведучий пропонує кожному подумки покласти на ліву руку все, те з чим він прийшов сьогодні, свій багаж настрою, думок, знань, досвіду, а на праву руку – те, що отримав на цьому занятті нового. Потім, усі одночасно сильно плескають у долоні і кричать – ТАК! або СПАСИБІ!
Психологічний зміст вправи
Завершальний ритуал. Дозволяє замислитися над змістом і результатом минулого заняття, а також завершити його красиво на позитивній емоційній ноті.
Заняття 2 «Прекрасний сад»
1.) Розминка. Вправа «Привітання»
Опис вправи
Ведучий пропонує всім привітатися за руку, але особливим чином. Вітатися потрібно двома руками з двома учасниками одночасно, при цьому відпустити одну руку можна тільки тоді, коли знайдеш того, хто теж готовий привітатися, тобто руки не повинні залишатися без діла більше секунди. Завдання – привітатися таким чином з усіма учасниками групи. Під час гри не повинно бути розмов.
Психологічний зміст вправи
Розминка. Встановлення контакту між учасниками. Рукостискання – це символічний жест відкритості та доброї волі. Важливо, що при цьому відбувається контакт очима, – це сприяє виникненню близькості і позитивної внутрішньої установки. Те, що дія відбувається без слів, підвищує концентрацію уваги членів групи і надає дії принадність новизни.
2) Основна вправа «Прекрасний сад»
Опис вправи
Учасники сидять у колі. Ведучий пропонує спокійно посидіти, можна закрити очі, і представити себе квіткою. Яким би ти був? Яке листя, стебло, а можуть бути шипи? Високий або низький? Яскравий або не дуже? А тепер, після того, як усі представили це – намалюйте свою квітку. Всім ведучий роздає папір, фломастери, крейду.
Далі учасникам пропонується вирізати свою квітку. Потім усі сідають в коло. Ведучий розстеляє всередині кола полотно будь-якої тканини, бажано однотонне, роздає кожному учаснику по шпильці. Тканина оголошується галявиною саду, яку потрібно засадити квітами. Усі учасники по черзі виходять і прикріплюють свою квітку.
Обговорення
Пропонується помилуватися «прекрасним садом», зафіксувати цю картинку в пам'яті, щоб вона поділилася своєю позитивною енергією. Слід, помітити, що хоч і багато квітів, але всім вистачило місця, кожен зайняв тільки своє, те, яке вибрав сам. Побачити, в оточенні яких різних, несхожих на інші квіти росте твоя. Але є і спільне – у когось – забарвлення, у когось – розмір або форма листя. І всім, без винятку, кольором потрібне сонце і увага.
Психологічний зміст вправи
Сама по собі арт-терапія – дуже потужний інструмент, який використовується для психологічної корекції і служить для вивчення почуттів, для розвитку міжособистісних навичок і відносин, зміцнення самооцінки і впевненості в собі.
Завершальна вправа «Спасибі!»
Заняття 3 «Розвиток комунікативних здібностей. Невербальне спілкування »
1.) Розминка. Вправа «Побудуємо»
Опис вправи
Ведучий пропонує пограти в гру, де основна умова полягає в тому, що завдання виконується мовчки. Розмовляти і листуватися являється відчуття «ми», але це почуття включає в себе тільки сформовані пари і трійки. , /pspan style=при цьому не можна, можна спілкуватися тільки за допомогою міміки і жестів. «Подивимося, чи зможете ви: зроtimes new romanp style=зуміти один одного без слів?» У першій частині вправи дається завдання учасникам вишикуватися за зростом, у другій частині завдання ускладнюється – потрібно вишикуватися за датою народження, після чого, по черзі озвучити свої дні народження, при цьому відбувається перевірка правильності виконання вправи.
Психологічний зміст вправи
Розминка. Демонстрація можливості адекватного обміну інформацією без використання слів, розвиток експресії і навичок невербального спілкування. Незвичайні умови, в які потрапляють учасники, включають зацікавленість, змушують знаходити способи донести точніше свою думку до іншої людини, контактувати один з одним заради досягнення спільної мети.
2) Міні-лекція
Усвідомлення невербальної мови тіла.
Дітям пояснюють, що часто міміка, поза, жести, фізіологічні реакції, манера сидіти, стояти, ходити мимоволі виражають внутрішній стан, що невербальні прояви – найважливіші компоненти процесу комунікації. Усвідомлення власного фізичного «Я» допомагає краще зрозуміти себе – ідентифікувати внутрішній стан і почуття, легше висловлювати фізичними діями деякі емоції.
Далі пояснюється, що таке конгруентна комунікація.
Конгруентність, яка має на увазі збіг внутрішніх переживань, їх усвідомлення і форм вираження (відчуття + дотик + повідомлення), визначає надійність комунікації, її чіткість і здійснення без захисних механізмів і бар'єрів. Конгруентність – попередня умова позитивної і продуктивної взаємодії.
Щоб отримати уявлення про неконгруентні комунікації, учасникам пропонується шукати невідповідності (відмінності), розігруючи сцени: наприклад, вимовити слова «Хочу допомогти», «Я люблю тебе» з насупленим обличчям і стиснутими кулаками (невідповідність між вербальним вираженням і «мовою тіла»). Потім пояснюють, що неконгруентність може бути усвідомленою чи ні. Наприклад, людина в гостях весь вечір нудьгувала, але на прощання, посміхаючись, каже господині: «Як приємно було провести у вас вечір ...» Особа свідомо говорить не те, що відчуває, не бажаючи образити господиню. Інший приклад, коли людина, не усвідомлюючи власний гнів і агресивні тенденції, говорить чемно, але його поза і напружена міміка не відповідають словами. У цьому випадку неконгруентність несвідома.
2) Основна вправа «Малюнок на спині»
Опис вправи
Учасники об’єднуються довільно у три команди і шикуються в три колонки паралельно. Кожен учасник дивиться при цьому в спину свого товариша. Вправа виконується без слів. Ведучий малює якусь просту картинку і ховає її. Потім ця ж картинка малюється пальцем на спині кожного останнього члена команди. Завдання – відчути і передати якомога точніше цей малюнок далі. В кінці, які стоять першими в командах, малюють, те, що вони відчули, на аркушах паперу і показують усім. Ведучий дістає свою картинку і порівнює.
Учасникам пропонується обговорити в командах помилки і знахідки, які були в процесі вправи. Зробити висновки, потім, з урахуванням цих висновків, повторити вправу. При цьому перші і останні члени команд міняються місцями.
Обговорення
Обговорення в загальному колі. Що допомагало зрозуміти і передавати відчуття? Що відчували перші і останні члени команд у першому і в другому випадку? Що заважало виконувати вправу?
Психологічний зміст вправи
Розвиток комунікативних навичок, відповідальності, згуртованості всередині команди. Усвідомити, наскільки важливо налаштуватися на розуміння іншої людини, а також саме бажання зрозуміти іншого. Демонстрація можливості адекватного обміну інформацією без використання слів, розвиток навичок невербального спілкування
Завершальна вправа «Спасибі!»
Заняття 4 «Командоутворення».
Спочатку проводиться тренінгове заняття, кожен розповідає, з яким настроєм прийшов і чого чекає від заняття.
1.) Розминка. Вправа «Знайди і торкнися»
Опис вправи
Ведучий пропонує пересуватися по кімнаті і торкатися руками різних предметів і речей. Наприклад, знайдіть і торкніться чого-небудь, холодного, шорсткого, речі, довжина якої приблизно 30 см, того, що важить півкілограма, слова «Незабудка».
Психологічний зміст вправи
Вправа на розігрів. Розвиває сензитивність до оточуючих, але при цьому активізує і наглядові та аналітичні здібності. Учасники контактують між собою, звертаючи увагу на різні аспекти дійсності.
2) Основні вправи: «Пазли»
Опис вправи
Група об’єднується довільно на команди, по 5 осіб і кожному члену команди видається пазл. (Ведучий заздалегідь розрізає аркуш паперу, з якою-небудь яскравою великою картинкою на частини і таким чином виходять пазли для цієї вправи). Завдання команди – зібрати картинку якнайшвидше.
Обговорення
Обговорення в загальному колі. Кожна команда розповідає, що допомагало або, навпаки, заважало виконанню завдання.
Психологічний зміст вправи
Розвиток комунікативних навичок, згуртованості всередині команди, вміння узгоджувати свої дії з іншими і вирішувати поставлені завдання.
Далі ведучий пропонує застосувати отриманий досвід з попередньої вправи в наступному завданні.
Вправа «Купини»
Опис вправи
Кожному учаснику видається листок паперу А4. Усі збираються в одному кінці кімнати і ведучий пояснює, що попереду – болото, листи – це купини, всі учасники – жаби, а ведучі – крокодили. Завдання групи – не втративши жодної жаби, дістатися до протилежного кінця кімнати. Наступати можна тільки на купини. Крокодили можуть топити (забирати) залишені без нагляду купини. Якщо жаба оступилася, чи не всі жаби змогли перебратися на інший берег, тому що не залишилося купин, то виграли крокодили, і гра починається спочатку.
Обговорення
Обговорення в загальному колі. Учасники розповідають, що допомагало або, навпаки, заважало виконанню завдання. Що відчували ті жаби, які йшли першими, а що відчували ті, хто замикав ланцюжок.
Психологічний зміст вправи:
Завершальна вправа.
Вправа «Кульки»
Опис вправи
Учасники, які об'єдналися в трійки, отримують завдання: спочатку якнайшвидше надути 3 повітряних кульки, а потім домогтися, щоб вони луснули, затиснувши їх між своїми тілами. При цьому не можна наступати на них, використовувати будь-які гострі предмети, нігті, деталі одягу.
Психологічний зміст вправи:
Обговорення
Досить короткий обмін враженнями.
Заняття 5 «Колаж на тему« Дружба »».
На початку заняття проводиться тренінгове заняття, кожен розповідає, з яким настроєм він прийшов на заняття і чи змінилося щось у його відносинах з однокласниками і в цілому атмосфера в класі після наших занять.
1) Розминка. Вправа «Паровозик»
Опис вправи
Ведучий пропонує пересуватися по кімнаті і доторкатися руками різних предметів і речей. Наприклад, знайдіть і торкніться чого-небудь, холодного, шорсткого, речі, довжина якої приблизно 30 см, того, що важить півкілограма, слова «Незабудка».
Психологічний зміст вправи
Розігріваюча вправа. Розвиває контакт між учасниками команди, згуртування, довіру.
2) Основна вправа. Колаж «Дружба».
Опис вправи
Група об’єднується довільно на команди по 5 осіб і кожній команді видається аркуш ватману. Також видається пачка журналів, брошур, листівок, які підходять за тематикою. Ведучий оголошує тему заняття і пояснює, що мається на увазі під колажем.
Обговорення
Після того, як команди виконали свій колаж, кожна команда представляє його для всіх інших. Ведучий хвалить кожну команду, підводить підсумки і пропонує об'єднати всі роботи, щоб створити загальну картину дружби класу і утворити своєрідний талісман класу.
Психологічний зміст вправи
Вираз почуттів, розширення уявлення про себе та оточуючих, як про талановитих, унікальних особистостей, встановлення більш тісного емоційного контакту, розвиток згуртованості, вміння узгоджувати свої дії з іншими членами команди, а також осмислення і закріплення досвіду, отриманого в процесі тренінгу.
Завершення тренінгу
Спільне фото на тлі виконаних робіт.