Філософська поема «Мойсей» І. Франка: проблематика твору; історичний шлях нації

Про матеріал
Розробка уроку "Філософська поема «Мойсей» І. Франка: проблематика твору; історичний шлях нації" пропонує нетиповий урок за вітагенною технологією і змушує старшокласників замислитися не тітьки над проблематикою поеми, а й над проблемами нашого суспільства
Перегляд файлу

Філософська поема «Мойсей» І. Франка: проблематика твору;

історичний шлях нації, визначна особистість як її провідник,

 пробудження національної свідомості.

Пролог до поеми – заповіт українському народові.

Мета: висвітлити філософські мотиви поеми "Мойсей", розкрити зміст і духовне багатство твору; розкрити монументальність образу Мойсея - народного проводиря і пророка; з'ясувати автобіографічні моменти в поемі; виховувати почуття національної гідності, шанобливе ставлення до історії народу; розвивати мовленнєву культуру.

Обладнання: Біблія, вибрані твори І.Франка, ст. У.Самчука "Нарід чи чернь", ілюстрації, роздатковий матеріал, опорний конспект.

Тип заняття: філософське дослідження з елементами вітагенної технології.

Примітка. Синім кольором виділено елементи технології вітагенного навчання

 

 

 

ПЕРЕБІГ ЗАНЯТТЯ

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Визначення мети і завдань заняття

...Воздвигне Вкраїна свойого Мойсея...

Павло Тичина

ІV. Вітагенна проекція (прийом стартової актуалізації життєвого досвіду)

  • Прочитайте слова. П.Тичини, які є епіграфом до заняття. Що мав на увазі поет?

 

 

  • Прочитати й у ході заняття осмислити думку Мікулаша Неврлія: "Перенісши біблійний сюжет на рідний ґрунт, Франко створив багатопроблемний філософський твір, який сягає корінням історичної долі українського народу»
  • Як жити українцям?
  • Якими шляхами йти до щастя?
  • Яким вождям довіряти свою долю?

 

∆ Робота за планом (записано на дошці).

  1. Візитна картка поеми.
  2. Аналіз змісту поеми «Мойсей»
  • Стан ізраїльського народу після 40-річного блукання.
  • Філософське осмислення казки про дерева та легенди про Оріона.
  • Образ Мойсея
  1. Висвітлення долі українського народу в творі.

ІV. Стереопроекція (реалізація теми заняття).

  1. Візитна картка поеми Мойсей»

Вступне слово викладача

       Поема "Мойсей" Івана Франка - це філософський твір, в якому письменник порушує багато проблем. Основна з них - вірність меті, а точніше - вірність Богові у виконанні Його волі. Цю проблему поет розкриває через образи Бога, Азазеля, Мойсея і народу, з яких ми розглянемо три перших.

 

    Передовсім згадаймо, що в основу поеми І. Франка покладена біблійна історія виходу ізраїльського народу з Єгипту. Що стосується Біблії, то християнський світ вважає її книгою богонатхненною. Це стверджує і апостол Павло у Другому послані до Тимофія: "Усе Писання Богом натхнене, і корисне до навчання, до докору, до направи, до виховання в праведності". Цінність Біблії важко переоцінити в житті суспільства і кожної людини зокрема.

 

     Отож, Біблія багата на барвисті метафори, порівняння, епітети - глибокі, влучні, яскраві. Їх використовував кожен пророк - від Мойсея до Малахії. І Сам Ісус Христос у Своїх притчах дав нам зразок високохудожнього вислову.

 

     А все-таки Біблія - це Слово Боже, і її вартість вимірюється впливом не на літературу, а на суспільство, на особистості. Еммануїл Кант твердив: "Існування Біблії як книги є найбільшою користю для всіх людей, яку будь-коли мало людство. Будь-яка спроба умалити Біблію є злочином проти людства".

 

     Усвідомлюючи цінність Біблії, Т. Шевченко перечитував її, переспівував Псалми, малював картини на біблійні сюжети. Багато хто з письменників прагнув зачерпнути цілющої води з джерела Біблії. Це і Пантелеймон Куліш, і Леся Українка, і Яків Щоголів. Як бачимо, не пройшов повз нього й Іван Франко. Саме Біблія надихнула його на геніальний твір.

 

    Отож, в основі поеми "Мойсей" І. Франка покладена біблійна історія виходу ізраїльського народу.

Візитка поеми

Тема: "Основною темою поеми я зробив смерть Мойсея як пророка, не признаного своїм народом. Ця тема в такій формі не біблійна, а моя власна, хоч і основана на біблійнім оповіданні".

І.Франко

Проблематика:


  • вождь і суспільство;
  • митець і суспільство;
  • людина і суспільство;
  • добро і зло;
  • воля і рабство;
  • матеріальне і духовне;
  • юрба і народ;
  • самотність і натовп;
  • мрії і дійсність;
  • сумніви і віра;
  • людина в історії.

 

Ідея: "Вірю в силу духа і в день воскресний твойого повстання."

І.Франко.

Історія написання  1905 рік після повернення з Італії. Творчий задум зародився під час пербування поета 1904 року у Римі. Його глибоко вразила скульптура Мойсея, створена на початку ХVI ст. Мікеланджело Боунарроті.

Біблійна основа Легенда про 40-річне блукання ізраїльтян у пошуках землі обітованої та смерть Мойсей. 

Жанр  -  філософська поема-притча

        Поема — ліро-епічний віршований твір, у якому зображені значні події і яскраві характери, а розповідь героїв супроводжується розкриттям авторських переживань і роздумів.      Притча —це повчальна алегорична оповідь найчастіше філософсько-релігійного змісту, що складається з фабули(сюжету) й моралі. Широко використовуються в Біблії.

Композиція Композиційно «Мойсей» складається з прологу і 20 пісень.

 

 

  1. Аналіз змісту поеми «Мойсей»
  • Стан ізраїльського народу після 40-річного блукання.

Із тривалих і важких сорокарічних Мойсеєвих мандрів арабською пустелею Франко взяв лише фінальну частину епопеї, коли ізраїльтяни наблизилися до заповітного краю Палестини. Ізраїльтяни втомилися чекати, збайдужіли.

- Як характеризує євреїв автор?

("кочовисько ледаче", "глупа отара", "напівсонні батьки", "сліпців покоління", "нетямучі раби").


про що мріють?

І покинули ждать і бажать, і десь

рваться в простори ...

М'ясо стад їх, і масло, і сир - Се

найвищая ласка

" ... весь Ізраїль дрімає..."

 

що їх чекає?

"... Замість статися сіллю землі, станеш попелом підлим ..." " будеш ти мов розчавлений черв ...' "... ти підеш до своєї мети, Як бидля в плуг нераде ...

 

що обіцяють Датан і Авірон?

Закликають молитися іншим богам " ...нам Ваал дасть багатства і власть ..."

" нас Астарти рука поведе Поміж мірти і рожі".

 

 

що приваблювало?

Мінімальні затрати сил

 

 

Чи дійсно були вагомі причини, аби не шукати землі обітованої?

Аргументуйте або заперечте Датанове припущення, що євреї, зростаючи кількісно, в майбутньому могли б скинути з себе єгипетське ярмо.

 

Фараон ніколи не допустив би демографічного сплеску єврейства. Саме з цієї причини він видав наказ про знищення єврейських первородків-хлопчиків; рабство не об'єднує, а розділяє людей, робить їх дріб'язковими й егоїстичними, насаджує комплекси меншовартості, позбавляє вищої мети, здатності піти на жертву заради неї.

Як назвати євреїв, що піддалися на обіцянки Датана і Авірона - народ чи юрба? Чому?

Що означає поняття "психологія юрби"?

  • Чи спроможна юрба без поводиря будувати своє майбутнє?
  • Чи може юрба піднятися до рівня пророків своїх?
  • Чи звучать слова, подібні до Датованих і Авіронових, в наш час?
  • Чи відчуває юрба докори сумління?

(ні, тільки страх, бо колективних докорів сумління не буває) "... щоб у сю хвилю не закляв нас пророк, бо клятьба мала дивну силу.

 " Народ, який кидає у своїх пророків каміння, не має права на щасливе майбутнє.

 

  •  
  • Філософське осмислення казки про дерева та легенди про Оріона.

Казка про терен

- З якою метою автор вводить легенду про терен?

-Якими рисами характеру повинна бути наділена людина, яка бере на себе відповідальність за долю інших?

"Щоб і захист нам з нього, і честь, І надія, й підмога. Щоб і пан наш він був, і слуга, І мета, і дорога "

"Щоб він був мов світило у тьмі, Мов скарбник його слова ".

Обраний Богом народ відзначається здатністю до боротьби за існування. Йому треба не втрачати силу і мужність, щоб іти "на безмежну мандрівку життя", щоб увійти "в далеку будуччину".

 

Легенда про Оріона

Як далеко наперед бачив Франко шляхи людства, свідчить своєрідно інтерпретований ним давньогрецький міф про велетня Оріона, осліпленого і кинутого в море недругами. Оріон не втонув, а пішов по воді і добрався до кузні Гефеста, де йому вдалося впіймати малого челядника, посадити собі на плечі і наказати йти до домівки сонця. Згідно з міфом, від променів уранішнього сонця Оріон прозрів і поспішив до Хіоса, щоб помститися своєму кривдникові. У Франка Оріон не прозріває.

Висновок: в незрячості та самообмані топчеться на місці і людство, не вміючи узагальнити свій історичний досвід, забуваючи, що само воно є часткою природи, заганяючи себе в глухий кут.

 

  • Образ Мойсея
  • Зустріч пророка з дітьми
  •  Які дитячі ігри видаються батькам дивовижними? (зводять піщані міста)
  • Ч и вчив Мойсей дітей милосердю? (Навести цитати)
  •  До чого прагне підготувати дітей?

Не гасіте ж свято огню, Щоб як поклик настане, Ви могли щиросердно сказать: "Я готовий, о пане!"

Мойсей не скаламучує чисті дитячі душі повідомленням про безбожний вчинок їхніх батьків, однак тут виразно звучить застереження сучасникам і прийдешнім поколінням про те, що за злочини батьків розплачуватимуться діти.

...буде мстити Єгова на вас на правнуках ваших..."

  •        Чого Мойсей - людина одержима, сильна духом, впевнена у своїх силах - піддався сумнівам. Що мучило його? Навести цитати з поеми.

(нарікання людей на труднощі життя змусило його ще раз замислитися над своїми діями і словами)

…може, я заповіти твої Не справляв, як повинен?

 ?  Сумніватися - це добре чи погано?

(Тільки люди недалекоглядні, самовпевнені ні в чому не сумніваються. Мудрець же шукає підтвердження істині, а тому й сумнівається, нащупуючи правильний шлях).

  •  Коли людина найсамотніша? (Коли стає на суд перед вічністю)
  •  У чому звинувачує Мойсея Азазель, і чи поділяєте ви ці звинувачення? (XIII розділ)

Азазель - збірний художній образ злого духу.

Зло не спроможне дати людині будь-яку перспективу - воно має руйнівну, а не творящу силу, яка веде в нікуди. Азазель здатний лише зупинити поступ і зруйнувати вже створене.

Темний демон пустелі проповідує "темну філософію", концепцію скептицизму, сумніву, нігілізму й недовіри.

 

Нігілізм  - заперечення загальноприйнятих моральних цінностей, ідеалів, моральних норм, традицій.

Скептицизм - філософська концепція, що піддає сумнівну можливість достовірного пізнання світу й існування надійного критерію істини.

Азазель малює Мойсееві картини страшних бід, які чекають у Палестині на синів Ізраїлю.

 

◊ прийом вітагенних аналогій.

Чи можна назвати Франка пророком? Які події в історії України він передбачив?

... Ідуть сили, щоб плем'я твоє

Ще раз вирвать з корінням.

 

Се залізна стопа

... Робить пустку з загонів.

 

Се ворожі мечі

Кров юдейськую точать

 

Онде мати голодная їсть

Тіло свойого плоду!

 

Онде тисячі мруть на хрестах

Цвіт твойого народу.

 

Храм Єгови горить,

І сей раз у останнє.

 

І ще раз недобитки пливуть

У неволю, як ріки.

  • Якими прикладами з історії України ви можете підтвердити ці пророцтва?

 

Динаміка в поемі

юрба                 народ

Мойсей           Єгошуа

  • Які зміни відбулися в психології людей?
  • Що означає бути частиною народу?

" ...в рух має вносить кажда душ частку свойого льоту... "

 

  •  Хто такий Єгошуа?

("князь конюхів" виступає продовжувачем справи старого пророка, його історичної місії, виявляючи високі прагнення і здібність повести народ до берегів Йордану, у майбутню Вітчизну. Але водночас із спорідненістю помислів і прагнень двох проводирів вони істотно відрізняються характерами й здатністю до практичних дій. На відміну від Мойсея, Єгошуя не вдається до рефлексій (суперечливих роздумів), властивих Мойсееві. Характер Єгошуї рішучіший, героїчний. Він відважно закликає громаду: "До походу! До зброї!".

 

VI. Голографічна проекція. Закріплення вивченого матеріалу.

  •  прийом творчого синтезу освітніх проекцій.
  •  
  • Роздуми над тезами статті Уласа Самчука "Нарід чи чернь?" (1941).
  • Хто ми? Нарід чи чернь? Нація чи маса?.. Організована, свідома, вигранена збірна одиниця без'язиких і безликих постатей?
  • ..не переконані внутрішньо, що весь той людський матеріал...вповні заслуговує на назву нарід. З жалем стверджуємо, що величезна маса живих людиноподібних істот не розуміє і не усвідомлює в собі двох дуже важливих і основних елементів: людську гідність і національну свідомість.
  • Почувати себе людиною,., почувати себе свідомим у всіх своїх вчинках - значить зламати самих себе, це значить втратити основний стрижень буття, це значить перекреслити своє моральне обличчя.
  • Національна свідомість - це перша передумова широкої, свідомої і творчої чинності взагалі. Денаціоналізована людина не може сильною, не може мати міцного морального хребта, не може бути повним характером.
  • Не все одно, хто як говорить, яким богам молиться, які книжки читає... А коли - все одно, це значить, що ми не нарід, не якась спільна історична збірна сила, а невиразна юрба, сіра маса, вічно принижена без всяких ідеалів чернь.

 

прийом ретроспективного аналізу життєвого досвіду з освітньою інформацією.

! Повернутися до проблемних запитань

  1. На якому шляху до омріяної свободи, на вашу думку, перебуває наш народ сьогодні?
  2. Які моральні й духовні цінності повинні, на вашу думку, мати сьогоднішні поводирі нації, українські державотворці?
  3. Які слова сказав би Мойсей сьогоднішнім українцям?
  4. Знайти в тексті цитату, яка перегукується зі словами І.Франка: "Скрізь і завжди у мене була провідна думка - служити інтересам свого народу і загальнолюдським поступовим ідеям. Тим двом провідним я, здається, не споневірюся, доки мого життя. "

Все, що мав у житті, він віддав

Для одної ідеї,

І горів, і яснів, і страждав,

І трудився для неї.

 

VI. Підведення підсумків заняття. Виставлення і аргументація оцінок.

 

Висновок: Питання народної гідності досить актуальне, воно має свою історію.  Безсмертний Кобзар, І.Франко, Леся Українка, котрих завжди хвилювало "одвічне страждання" українського народу, не могли примиритися з лінощами, рабською покорою українців, їх байдужістю до майбутнього.

То ж переосмислимо історію, переосмислимо своє життя, очистімо душі свої - і тоді перед нами відкриється ясна зоря майбуття.

  1.              Домашнє завдання

   -  виписати цитати до образу Мойсея.

   - прочитати «Сойчине крило»

 

 

doc
Додано
11 січня 2022
Переглядів
5369
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку