Філософська поема «Мойсей» І. Франка: проблематика твору;
історичний шлях нації, визначна особистість як її провідник,
пробудження національної свідомості.
Пролог до поеми – заповіт українському народові.
Мета: висвітлити філософські мотиви поеми "Мойсей", розкрити зміст і духовне багатство твору; розкрити монументальність образу Мойсея - народного проводиря і пророка; з'ясувати автобіографічні моменти в поемі; виховувати почуття національної гідності, шанобливе ставлення до історії народу; розвивати мовленнєву культуру.
Обладнання: Біблія, вибрані твори І.Франка, ст. У.Самчука "Нарід чи чернь", ілюстрації, роздатковий матеріал, опорний конспект.
Тип заняття: філософське дослідження з елементами вітагенної технології.
Примітка. Синім кольором виділено елементи технології вітагенного навчання
ПЕРЕБІГ ЗАНЯТТЯ
ІІ. Повідомлення теми. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Визначення мети і завдань заняття
...Воздвигне Вкраїна свойого Мойсея...
Павло Тичина
ІV. Вітагенна проекція (прийом стартової актуалізації життєвого досвіду)
∆ Робота за планом (записано на дошці).
ІV. Стереопроекція (реалізація теми заняття).
Вступне слово викладача
Поема "Мойсей" Івана Франка - це філософський твір, в якому письменник порушує багато проблем. Основна з них - вірність меті, а точніше - вірність Богові у виконанні Його волі. Цю проблему поет розкриває через образи Бога, Азазеля, Мойсея і народу, з яких ми розглянемо три перших.
Передовсім згадаймо, що в основу поеми І. Франка покладена біблійна історія виходу ізраїльського народу з Єгипту. Що стосується Біблії, то християнський світ вважає її книгою богонатхненною. Це стверджує і апостол Павло у Другому послані до Тимофія: "Усе Писання Богом натхнене, і корисне до навчання, до докору, до направи, до виховання в праведності". Цінність Біблії важко переоцінити в житті суспільства і кожної людини зокрема.
Отож, Біблія багата на барвисті метафори, порівняння, епітети - глибокі, влучні, яскраві. Їх використовував кожен пророк - від Мойсея до Малахії. І Сам Ісус Христос у Своїх притчах дав нам зразок високохудожнього вислову.
А все-таки Біблія - це Слово Боже, і її вартість вимірюється впливом не на літературу, а на суспільство, на особистості. Еммануїл Кант твердив: "Існування Біблії як книги є найбільшою користю для всіх людей, яку будь-коли мало людство. Будь-яка спроба умалити Біблію є злочином проти людства".
Усвідомлюючи цінність Біблії, Т. Шевченко перечитував її, переспівував Псалми, малював картини на біблійні сюжети. Багато хто з письменників прагнув зачерпнути цілющої води з джерела Біблії. Це і Пантелеймон Куліш, і Леся Українка, і Яків Щоголів. Як бачимо, не пройшов повз нього й Іван Франко. Саме Біблія надихнула його на геніальний твір.
Отож, в основі поеми "Мойсей" І. Франка покладена біблійна історія виходу ізраїльського народу.
Візитка поеми
Тема: "Основною темою поеми я зробив смерть Мойсея як пророка, не признаного своїм народом. Ця тема в такій формі не біблійна, а моя власна, хоч і основана на біблійнім оповіданні".
І.Франко
Проблематика:
Ідея: "Вірю в силу духа і в день воскресний твойого повстання."
І.Франко.
Історія написання 1905 рік після повернення з Італії. Творчий задум зародився під час пербування поета 1904 року у Римі. Його глибоко вразила скульптура Мойсея, створена на початку ХVI ст. Мікеланджело Боунарроті.
Біблійна основа Легенда про 40-річне блукання ізраїльтян у пошуках землі обітованої та смерть Мойсей.
Жанр - філософська поема-притча
Поема — ліро-епічний віршований твір, у якому зображені значні події і яскраві характери, а розповідь героїв супроводжується розкриттям авторських переживань і роздумів. Притча —це повчальна алегорична оповідь найчастіше філософсько-релігійного змісту, що складається з фабули(сюжету) й моралі. Широко використовуються в Біблії.
Композиція Композиційно «Мойсей» складається з прологу і 20 пісень.
Із тривалих і важких сорокарічних Мойсеєвих мандрів арабською пустелею Франко взяв лише фінальну частину епопеї, коли ізраїльтяни наблизилися до заповітного краю Палестини. Ізраїльтяни втомилися чекати, збайдужіли.
- Як характеризує євреїв автор?
("кочовисько ледаче", "глупа отара", "напівсонні батьки", "сліпців покоління", "нетямучі раби").
про що мріють?
І покинули ждать і бажать, і десь
рваться в простори ...
М'ясо стад їх, і масло, і сир - Се
найвищая ласка
" ... весь Ізраїль дрімає..."
що їх чекає?
"... Замість статися сіллю землі, станеш попелом підлим ..." " будеш ти мов розчавлений черв ...' "... ти підеш до своєї мети, Як бидля в плуг нераде ...
що обіцяють Датан і Авірон?
Закликають молитися іншим богам " ...нам Ваал дасть багатства і власть ..."
" нас Астарти рука поведе Поміж мірти і рожі".
що приваблювало?
Мінімальні затрати сил
Чи дійсно були вагомі причини, аби не шукати землі обітованої?
Аргументуйте або заперечте Датанове припущення, що євреї, зростаючи кількісно, в майбутньому могли б скинути з себе єгипетське ярмо.
Фараон ніколи не допустив би демографічного сплеску єврейства. Саме з цієї причини він видав наказ про знищення єврейських первородків-хлопчиків; рабство не об'єднує, а розділяє людей, робить їх дріб'язковими й егоїстичними, насаджує комплекси меншовартості, позбавляє вищої мети, здатності піти на жертву заради неї.
Як назвати євреїв, що піддалися на обіцянки Датана і Авірона - народ чи юрба? Чому?
Що означає поняття "психологія юрби"?
(ні, тільки страх, бо колективних докорів сумління не буває) "... щоб у сю хвилю не закляв нас пророк, бо клятьба мала дивну силу.
" Народ, який кидає у своїх пророків каміння, не має права на щасливе майбутнє.
Казка про терен
- З якою метою автор вводить легенду про терен?
-Якими рисами характеру повинна бути наділена людина, яка бере на себе відповідальність за долю інших?
"Щоб і захист нам з нього, і честь, І надія, й підмога. Щоб і пан наш він був, і слуга, І мета, і дорога "
"Щоб він був мов світило у тьмі, Мов скарбник його слова ".
Обраний Богом народ відзначається здатністю до боротьби за існування. Йому треба не втрачати силу і мужність, щоб іти "на безмежну мандрівку життя", щоб увійти "в далеку будуччину".
Легенда про Оріона
Як далеко наперед бачив Франко шляхи людства, свідчить своєрідно інтерпретований ним давньогрецький міф про велетня Оріона, осліпленого і кинутого в море недругами. Оріон не втонув, а пішов по воді і добрався до кузні Гефеста, де йому вдалося впіймати малого челядника, посадити собі на плечі і наказати йти до домівки сонця. Згідно з міфом, від променів уранішнього сонця Оріон прозрів і поспішив до Хіоса, щоб помститися своєму кривдникові. У Франка Оріон не прозріває.
Висновок: в незрячості та самообмані топчеться на місці і людство, не вміючи узагальнити свій історичний досвід, забуваючи, що само воно є часткою природи, заганяючи себе в глухий кут.
Не гасіте ж свято огню, Щоб як поклик настане, Ви могли щиросердно сказать: "Я готовий, о пане!"
Мойсей не скаламучує чисті дитячі душі повідомленням про безбожний вчинок їхніх батьків, однак тут виразно звучить застереження сучасникам і прийдешнім поколінням про те, що за злочини батьків розплачуватимуться діти.
...буде мстити Єгова на вас на правнуках ваших..."
(нарікання людей на труднощі життя змусило його ще раз замислитися над своїми діями і словами)
…може, я заповіти твої Не справляв, як повинен?
? Сумніватися - це добре чи погано?
(Тільки люди недалекоглядні, самовпевнені ні в чому не сумніваються. Мудрець же шукає підтвердження істині, а тому й сумнівається, нащупуючи правильний шлях).
Азазель - збірний художній образ злого духу.
Зло не спроможне дати людині будь-яку перспективу - воно має руйнівну, а не творящу силу, яка веде в нікуди. Азазель здатний лише зупинити поступ і зруйнувати вже створене.
Темний демон пустелі проповідує "темну філософію", концепцію скептицизму, сумніву, нігілізму й недовіри.
Нігілізм - заперечення загальноприйнятих моральних цінностей, ідеалів, моральних норм, традицій.
Скептицизм - філософська концепція, що піддає сумнівну можливість достовірного пізнання світу й існування надійного критерію істини.
Азазель малює Мойсееві картини страшних бід, які чекають у Палестині на синів Ізраїлю.
◊ прийом вітагенних аналогій.
Чи можна назвати Франка пророком? Які події в історії України він передбачив?
... Ідуть сили, щоб плем'я твоє
Ще раз вирвать з корінням.
Се залізна стопа
... Робить пустку з загонів.
Се ворожі мечі
Кров юдейськую точать
Онде мати голодная їсть
Тіло свойого плоду!
Онде тисячі мруть на хрестах
Цвіт твойого народу.
Храм Єгови горить,
І сей раз у останнє.
І ще раз недобитки пливуть
У неволю, як ріки.
Динаміка в поемі
юрба народ
Мойсей Єгошуа
" ...в рух має вносить кажда душ частку свойого льоту... "
("князь конюхів" виступає продовжувачем справи старого пророка, його історичної місії, виявляючи високі прагнення і здібність повести народ до берегів Йордану, у майбутню Вітчизну. Але водночас із спорідненістю помислів і прагнень двох проводирів вони істотно відрізняються характерами й здатністю до практичних дій. На відміну від Мойсея, Єгошуя не вдається до рефлексій (суперечливих роздумів), властивих Мойсееві. Характер Єгошуї рішучіший, героїчний. Він відважно закликає громаду: "До походу! До зброї!".
VI. Голографічна проекція. Закріплення вивченого матеріалу.
◊ прийом ретроспективного аналізу життєвого досвіду з освітньою інформацією.
! Повернутися до проблемних запитань
Все, що мав у житті, він віддав
Для одної ідеї,
І горів, і яснів, і страждав,
І трудився для неї.
VI. Підведення підсумків заняття. Виставлення і аргументація оцінок.
Висновок: Питання народної гідності досить актуальне, воно має свою історію. Безсмертний Кобзар, І.Франко, Леся Українка, котрих завжди хвилювало "одвічне страждання" українського народу, не могли примиритися з лінощами, рабською покорою українців, їх байдужістю до майбутнього.
То ж переосмислимо історію, переосмислимо своє життя, очистімо душі свої - і тоді перед нами відкриється ясна зоря майбуття.
- виписати цитати до образу Мойсея.
- прочитати «Сойчине крило»