Тема: Гуманістичний пафос новели І.Франка «Сойчине крило»
Мета:ознайомити учнів з малою прозою І.Франка; дослідити особливості композиції твору, роль художніх деталей, позасюжетних елементів; простежити за майстерним творенням характерів героїв; визначити особливості жанру та стилю твору, його місце у світовій літературі;
розвивати почуття прекрасного,кращі риси людського характеру; виховувати толерантність, відповідальність за свої вчинки;домогтися усвідомлення того, що кожен сам творець свого щастя.
Тип уроку : урок – дослідження
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Дайте відповіді на запитання:
1.Які прозові твори І. Я. Франка ви знаєте?
2.До яких літературних родів, жанрів вони належать?
3.Яка тематика прозових творів І.Я.Франка?
ІІІ. Оголошення теми, мети, епіграфу уроку.
Вступне слово учителя.
Твір І.Я.Франка «Сойчине крило» - один з кращих творів української інтелектуальної прози. Невипадково за часом «Сойчине крило» збігається з написанням поеми «Мойсей», тому тому можемо констатувати характер діалогічної взаємодії цих творів.У огляді «Новини нашої літератури» А.Крушельницький писав, що «Сойчине крило» зі збірки «На лоні природи» «найбільш інтересне оповідання,бо доктор Франко підносить у сім оповіданню любов на незвичайно високий п’єдестал – обтрясає її…із земських пут»
IV. Дослідницька робота з текстом
Запитання і завдання для роботи:
1.Яка форма написання твору?
- Твір написаний у формі щоденникових записів. Про це свідчить і підзаголовок твору «Із записок відлюдника».
2.Що дає читачеві така форма викладу?
- Пізнаємо героя безпосередньо через його потаємні думки, почуття, найменші порухи душі, свідоме і підсвідоме героя.
3.Який літературний прийом використовує автор?
- Виклад у формі листа. Лист – сповідь. Використання епістолярного жанру. Лист переривається ліричними відступами, роздумами, коментарями. У результаті досягається ефект діалогу між героями –Хома – Массіно ---- Маня – Сойка.
4.Яка особливість композиції?
- Експозиція, зав’язка, розвиток дії , роз’язка викладені не послідовно, а перериваються ліричними відступами, роздумами героїв.
5.Ознаки якого твору наявні у творі ? Відповідь аргументуйте.
- Ознаки новели. Часовий проміжок(три роки)та кількість епізодів із життя героїв швидко змінюються, а це більше, ніж притаманно для оповідання; кількість героїв та брак хронологічного розвитку сюжету є недостатньою для повісті. І одна із найяскравіших рис новели – несподівана роз’язка.
6.Яки літературні роди переплітаються у новелі?
-Лірика, драма, епос.
Запитання до характеристики героїв
1.Хто такий Хома? Коли ми з ним знайомимось. Яке подвійне свято він відзначає?
2.Як характеризує героя інтер’єр його кімнати?
а)який його інтелектуальний та естетичний рівень?
Б)про що свідчать деталі інтер’єру, згадка про його улюблений музичний твір( увертюра Россіні з «Вільгельма Теля»)
В)до якого соціального прошарку належить герой?
Г)як характеризують Хому роздуми про його теперішній світогляд: «жити для себе самого, з самим собою, самому в собі…»
Отже, герой твору належить до інтелігенції, естет, інтелектуал, який ось уже три роки як став відлюдником, з якоїсь причини відгородився від зовнішнього світу, хоч цей новий світогляд, новий світ, який він собі витворив – ілюзорний, хисткий, саме тому він так швидко зазнає краху.
3.Яка подія порушила запланований вечір Хоми? Як це вплинуло на подальший хід сюжету?
- Прихід листоноші. Лист, який отримав Хома, змінив його світогляд і всю його долю. Коментарі, якими супроводжує Хома читання листа, розкривають перед нами Хому – Массіно, його душевні муки, його прозріння.
4.Хто така Маня? Як тон листа її характеризує?
Порівняти уривки листа Мані та коментарі Хоми до них.
І. Франко майстерно розкриває перед читачем психологію героїв через виваженість кожної репліки: від першого бажання кинути лист у вогонь і до мук прозріння: «Де мої сподівані радощі? Де мої естетичні принципи? Де мої тихе задоволення? Пропало, пропало все! Ось де життя! Ось де страждання! Ось де боротьба і розчарування, і безмежні муки, і крихітки радощів, задля яких і безмежні муки не муки!»
5.На чому базується конфлікт між героями?
6.Яка за вдачею Маня? Що переважає в її характері: раціо чи емоціо? Зачитати уривок, у якому Маня убиває сойку. Як цей вчинок її характеризує? Що символізують крила сойки?
7.Що основне у характері Массіно? Чи усвідомлює він свою провину? Якщо так, у чому вона?
8.Висловіть своє ставлення до вчинків героїв.
- Кохання виявилось непереможним , незважаючи на всі життєві колізії, які довелось пережити героям. Віриться, що обоє героїв мають досить сили та волі, аби «…рвонутися до нового життя.»
V.Компаративний аналіз тексту
У яких творах світової літератури ми зустрічаємо подібні сюжети, прийоми, ідеї?
- У новелі австрійського письменника С. Цвейга «Лист незнайомки», у оповіданні французького письменника Гі де Мопассана «Плетільниця крісел», російського О. Купріна «Гранатовий браслет». У творах О. Купріна та С. Цвейга використано такий самий прийом листа – сповіді про нерозділене кохання, яке пройшло повз героїв, за яким вони жалкуватимуть все життя, але , на жаль, пізно: адресантів уже немає в живих.
Для порівняння можна використати таблицю:
І. Франко «Сойчине крило» |
Хома-Массіно, інтелігент 40 р. |
Шанс на щастя |
С. Цвейг «Лист незнайомки» (австр.) |
Р.белетрист 41. р |
|
О. Купрін «Гранатовий браслет» (рос.) |
Віра Шеїна, княгиня |
|
Гі де Мопассан «Плетільниця крісел (фр.) |
Шуке, аптекар |
VI. Підсумок уроку. Оцінювання.
VII. Домашнє завдання.
Написати твір – мініатюру на одну із тем:
1.Чи актуальною є новела І.Франка «Сойчине крило» у наш час?
2.Моральні уроки новели І. Франка «Сойчине крило»