Філософський зміст японської казки «Жабка з Кіото і жабка з Осаки».

Про матеріал
Урок 8 КТП Зарубіжна література для 5 класу Філософський зміст японської казки «Жабка з Кіото і жабка з Осаки».
Перегляд файлу

Урок 8. Позакласне читання.

Філософський зміст японської народної казки «Жабка з Кіото і жабка з Осаки»

 

Мета:

  • з’ясувати філософський зміст казки; розкрити алегоричну сутність образів жабок як утілення обмеженості, нерішучості, недостатньої кмітливості;
  • розвивати навички виразного читання в особах; виховувати інтерес до культури інших народів, стійку мотивацію до саморозвитку та самовдосконалення.

Обладнання: слайд-презентація «Викриття обмеженості в образах жабок», мультфільм «Ківі» (2006).

 

 

І. Мотивація навчальної діяльності

- Чи всі дні несуть нам відчуття радості й щастя? Чи завжди ми задоволені тим, що робимо, тим, як пройшов наш день?

- Як ви гадаєте, чому так буває? Від кого чи від чого залежить успіх утілення задуманого, здійснення мрій, відчуття радості й щастя від того, що ти – є, ти – живеш?

- Отже, головне завдання розмови на уроці – зрозуміти, що заважає людині бути щасливою і наповнювати смислом кожен прожитий день. Спробуємо знайти відповідь на це запитання в японській народній казці «Жабка з Кіото і жабка з Осаки».

 

ІІ. Виразне читання казки вчителем

 

ІІІ. З’ясування учнівських вражень від казки

- Про що цей твір?

- Яке враження справила на вас японська казка «Жабка з Кіото і жабка з Осаки»? Чи цікаво вам було її слухати? Що вас здивувало?

- Чи всі слова у тексті вам зрозумілі? Які саме слова потребують додаткового пояснення? (Слова-географічні назви.)

IV. Географічна хвилинка

Японія – острівна країна в Східній Азії. Головна особливість природи Японії – море, яке оточує територію країни з усіх боків і присутнє в усіх сферах життя японців.

Японія – країна гір. Вони займають 70% її території. Одна з них – гора Тенодзан. Піднятися на гору і з її вершини милуватися краєвидами – найбільша мить щастя для японця.

Кіото – давня столиця Японії, місце проживання імператорської родини; у цьому місті багато храмів і палаців.

Осака – місто з давньою історією, місто торговців і купців.

 

Проблемні питання дослідження (записуються на дошці):

Яку основну думку втілює японський народ у казці «Жабка з Кіото і жабка з Осаки»?

У чому її філософський зміст? (На ці питання ми спробуємо відповісти в кінці уроку, проаналізувавши текст.)

 

V. Аналітичне дослідження тексту (у ході дослідження створюється узагальнююча схема)

- Назвіть героїв казки.

- Як жилося жабкам? (Жабка з Кіото жила у «старому напіввисохлому колодязі», «було їй добре на м’якому, вологому дні». Жабка з Осаки жила «у рідному затишному болоті!»)

- Як ви думаєте, чи були жабки щасливі? (Їм добре жилося у своїх домівках, але все ж таки і колодязь («старий напіввисохлий» ще до посухи), і болото – замкнений, обмежений простір. Навряд чи таке життя можна назвати яскравим, сповненим романтичних пригод, пізнанням чогось невідомого. Місце проживання накладає свій відбиток також і на світогляд героїнь: таке життя абсолютно влаштовувало жабок. Болото затягує, сковує, не дає можливості розвиватися.)

- Чи був у жабок шанс змінити своє життя? (Так. Літня посуха поставила їх у ситуацію вибору: боротися (вижити) чи нічого не робити (померти). Саме боротьба за життя породила бажання змінити його, і з’явилася мрія, сенс життя – помандрувати, побачити світ, помилуватися його красою.)

- Чи скористалися жабки єдиним шансом свого життя? (1. Зрозуміли, що люблять не лише своє болото (дім), а й своє життя. 2. Відразу кинулися на зустріч мрії – відправилися у мандрівку. 3. Наполегливо і рішуче долають труднощі важкого шляху.) Жабка з Кіото вибралася з колодязя (рух угору), подолала половину шляху, піднялася на вершину гори Тенодзан (знову рух угору!). Жабка з Осаки знайшла сили залишити рідне затишне болото, подолала половину шляху, і також піднялася на вершину гори Тенодзан (рух угору!).

- Чому ж тоді мріям жабок не судилося збутися? Прочитайте в особах епізод зустрічі жабок на вершині гори. Зверніть увагу на поведінку жабок під час бесіди. (Читання в особах фрагмента казки від слів «Дострибавши до гори…» до слів «кожна у свій бік».)

- З чим не змогли впоратися жабки? Що стало на заваді? Чого вони не врахували? (Коротка розмова неабияк налякала («злякано запитала») та засмутила («сумовито мовила») жабок. Вони вирішили «перевірити одна одну», бо дуже хотіли здійснити мрію: «може море побачу», «може побачу кіотські палаци і храми». Але на заваді своїм мріям стали вони самі!)

- Розкрийте символічний зміст висловів «у жабок очі на лобі», «дивляться вони не вперед, а назад». (Найважче боротися із самим собою, з обмеженістю світогляду та неуцтвом, із недостатньою кмітливістю, з власною нерішучістю, з невмінням доводити справу до кінця.)

- Яким є фінал казки: веселим чи сумним? Думку обґрунтуйте, використовуючи текст. (Казка має нещасливий, сумний кінець, але причина смутку читача й героїнь різна. Жабки переконані, що все зробили для здійснення мрії, просто світ надто одноманітний («що Осака, що Кіото – одне й теж») і «ніякого моря в світі немає». Їхня мандрівка закінчилася гірким розчаруванням, тому що світ недосконалий. А читач розуміє, що прекрасна мрія була принесена в жертву власному неуцтву та обмеженості, і теж відчуває гірке розчарування.)

- Яку основну думку втілює японський народ у казці «Жабка з Кіото і жабка з Осаки»? У чому її філософський зміст? (Японська народна казка розповідає про прагнення кожної живої істоти до кращого життя, намагання подолати труднощі. Дві маленькі жабки у цій казці уособлюють наполегливість (їм доводиться подолати величезну гору на своєму шляху), мрійливість, жагу до 12 життя (кожна прагнула вижити в період посухи), але водночас народ вирішив зробити їх недостатньо кмітливими, а світогляд – обмеженим, щоб, зрештою, досягти своєї мети: «…у жабок очі на лобі». І боротися їм потрібно було в першу чергу з власною недосконалістю та браком знань, адже, коли вони стали на задні лапки і задерли голови догори, то їх очі виявилися ззаду. Отже, дивилися вони не вперед, а назад, туди, звідки прийшли, самі цього не помічаючи.)

- Які нюанси до розуміння філософського змісту казки додають японські прислів’я: «Діти жабки – це ті ж самі жабки» та «Колодяжна жаба моря не знає»? Дайте своє тлумачення цим висловам та доберіть українські відповідники.

- Чому героями казки є дві жабки, а не одна? (Адже їхні історії майже схожі.) (Не варто забувати, що одна жабка жила в столиці (Кіото), а друга – в одному з великих японських міст (Осака). Здавалося, столична жабка мала б бути освіченою, кмітливою та далекоглядною, але виявилася такою ж обмеженою, як і осакська жабка. Отже, не місце проживання визначає сутність та прагнення будь-якої істоти, а вона сама творить себе.)

 

VІ. Рефлексія

- І.Франко стверджував, що казка про тварин «однією бровою підморгує на людей». Чи погоджуєтеся ви з твердженням українського письменника?

- Як називається художній засіб у літературі, за допомогою якого риси тварин переносяться на людей? (Алегорія.)

- Чи можна стверджувати, що в казці «Жабка з Кіото і жабка з Осаки» висміюються людські недоліки? Свою думку обґрунтуйте.

- Визначте алегоричний зміст твору. Які приховані думки звучать у ньому?

- Які вади людини засуджуються в образах жабок?

- Перегляньте короткометражний мультиплікаційний фільм американського сценариста, режисера та актора Доні Пермеді «Ківі», знятий ним у 2006 році. Як ви гадаєте, про що (про кого) цей твір? Розкрийте алегоричний зміст мультфільму. (Це фільм про маленьку пташку ківі, яка не мала крил, але дуже хотіла літати й завдяки неймовірній силі волі та наполегливості боролася з власною недосконалістю, обмеженістю й досягла поставленої мети. Цей мультфільм про те, як наперекір усьому світові у «народжених повзати» виростають крила. Потрібно тільки вірити й іти до Мрії! І не важливо, скільки гірких сліз проллється. Головне – останні сльози будуть сльозами щастя! Маленька пташка перевернула світ (у прямому сенсі слова), щоб досягти своєї найзаповітнішої мрії. Дехто марно витрачає життя, а для деяких людей краще ризикнути всім, але досягти своєї мрії, навіть у такий спосіб, як це зробила ківі.)

- Порівняйте японську казку про жабок з історією пташки ківі: що ви помітили спільного, а чим, на вашу думку, вони різняться? (Спільне: мають природні обмеження (жабки – «у жабок очі на лобі»; ківі не літає, має лише 13 зачаткові крила); мають Мрію. Відмінне: ківі ціною неймовірних зусиль змінює себе й світ навколо себе, здійснює Мрію про політ; жабки сумні та розчаровані повертаються додому з твердим переконанням – світ недосконалий та одноманітний.)

 

Напишіть продовження речення

- На уроці мені було цікаво...

- Мені було важко...

- Ми сьогодні розібралися...

- Я сьогодні зрозумів, що...

 

VII. Домашнє завдання (на вибір):

1. Напишіть короткий роздум про те, як мають змінитися жабки, щоб кінець казки був щасливим (до 7 речень).

2. Записати програму дій «Сім сходинок до успіху, або як не стати жабкою-невдахою».

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Краснова Ольга Миколаївна
    Молодець!!!! Дуже корисно й цікаво!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 липня 2019
Переглядів
5714
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку