Урок Джон Кітс – англійський поет – лірик. Вірш «Про коника та цвіркуна».

Про матеріал
Познайомити учнів із біографічними відомостями про життя та творчість англійського поета Джона Кітса, розвивати навички словесного малювання, навички виразного читання та початкового аналізу поезії; аналізувати прочитане; виховувати любов до природи; формувати естетичні смаки і творчі здібності; виховувати вдумливого читача.
Перегляд файлу

Краснік Олена Миколаївна,

учитель зарубіжної літератури, практичний психолог

Новогродівського ЗЗСО І – ІІ ст. № 8 Донецька область.

 

 

    Вашій увазі пропонується урок з використанням елементів STEM – освіти -

агамограф: 3D мистецтво своїми руками. Агамограф - дивний винахід і являє собою дві картинки в одній і в залежності від того під яким кутом ви дивитись, то бачите ту чи іншу картинку. В основі таких мінливих картинок лежить особливий спосіб розфарбовування і складання паперу гармошкою. Агамограф придумав Яків Агам - художник із Ізраїлю і то було настільки вражаюче, що винахід назвали на його честь. (Agamograf = Agam + graph). Більш того, за це нововведення Яків Агам отримав медаль Яна Амоса Коменського - великого чеського педагога, в якості нагороди від ЮНЕСКО за візуальну освіту дітей молодшого віку. Це справжня ілюзія і діти будуть раді прийняти участь у створенні агамографа.

Тема: Джон Кітс – англійський поет – лірик.

Вірш «Про коника та цвіркуна».

Мета: познайомити учнів із біографічними відомостями про життя та

творчість англійського поета Джона Кітса, розвивати навички словесного

малювання, навички виразного читання та початкового аналізу поезії; аналізувати прочитане; виховувати любов до природи; формувати естетичні смаки і творчі здібності; виховувати вдумливого читача.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет Джона Кітса, комп’ютер, зображення цвіркуна та коника, аудіо записи «Спів цвіркуна», «Спів коника».

Підготовка до навчально-виховної діяльності:

Готуючись до уроку, учні отримали випереджальне завдання :

1) знайти бiографiчнi вiдомостi про Джона Кітса;

2) підготувати iнформацiю про коника та цвіркуна.

Хід уроку

Епіграф: «Жити щасливо і жити в злагоді з природою – одне й те саме».

Сенека

І. Актуалізація опорних знань учнів

1. Інтерактивна технологія «Пароль». (Кожен учень називає, не повторюючись, прикметник або іменник до слова «Природа» – своєрідний пароль.Наприклад:сонце, листя, вітер, дощ, осінь, весела зима і т.п.)

2. З`ясування емоційної готовності до уроку.

Якби до вашого настрою можна було б доторкнутися, яким би він виявився на дотик?

ІІ. Підготовка до сприйняття матеріалу.

Вступне слово учителя (під супровід аудиозапису «Звуки природи» https://youtu.be/5lCRsLjMeso).

Філософ Сенека стверджував, що «жити щасливо і жити в злагоді з природою – одне і те саме». Чи згодні ви з таким твердженням? Аргументуйте. (Людина і природа – одне ціле, рівнозначні частинки Всесвіту, лише у гармонії вони почуватимуться щасливими). Дивовижна, чарівна, світла, пісенна, мудра незбагненна… Якими тільки епітетапи не описували природу! Адже вона – явище унікальне, яке було і є буде незмінними супутником людини.

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку

Учитель. Пропоную вам сьогодні поринути в чарівний світ природи через поезію. Світ поезії чарівний і неповторний. Він може схвилювати людину, пробудити в душі різні почуття й переживання. Особливо, коли поетичне слово створене справжніми майстрами, що можуть торкнутися струн людської душі. Поезія відображає те, що відбувається в душі людини. Людина й природа гармонійні, бо їх настрої тісно переплітаються, змінюються від радісного очікування до світлого суму.

Тема нашого уроку: Джон Кітс – англійський поет – лірик. Вірш «Про коника та цвіркуна».

ІV. Вивчення нового матеріалу (первинне засвоєння).

1. Слово вчителя. Доля Джона Кітса, одного з найбільших ліричних поетів Англії, викликає сум і співчуття не лише тому, що його життєвий шлях був

такий короткий: він не дожив до свого двадцятишестиліття. Болісно вражає те, скільки горя йому випало зазнати за такий короткий термін, скільки

смертей найближчих людей пережити, як мало було у нього радощів, цікавих переживань, захоплюючих подорожей. Єдину велику подорож він здійснив до Італії, щоб вмерти там від невиліковної хвороби. Звичайно, як кожна людина, він мав свою неповторну біографію. Та її факти здебільшого буденні, прикрі, вона бідна на незвичні, барвисті, просто приємні події.

2. Знайомство з біографією поета. 

Підготовлені учні

Учень 1. Народився Джон Кітс у 1795 р. в сім'ї колишнього конюха, який після одруження став досить заможним власником кінного двору. Він був найстаршим з чотирьох дітей. Дуже любив двох своїх братів і сестру, сумував у розлуці з ними. Дитинство обірвалося раптово із трагічною смертю батька: він вбився, упавши з коня. Мати через два місяці після загибелі батька вийшла заміж. Другий шлюб був невдалий і через два роки розпався. Мати віддала дітей на виховання своїм батькам, бачили вони її досить рідко. У 1810р. мати померла від сухот на руках Джона. Від цієї ж, успадкованої від матері, хвороби згас і молодший брат Том.

 

 

 

Учень 2. У неповних вісім років почав навчання у приватній закритій школі. Це була добра школа, а головне — син її власника Кавден Кларк — вчитель цього ж навчального закладу — став його старшим другом, прилучив до поезії. Опікуни наполягали на тому, щоб Джон став учнем хірурга та фармацевта в Едмонтоні. Навчання медицині було успішним, і через чотири роки він вже удосконалював свої знання в лондонському шпиталі Гая. Влітку 1816 р. склав фахові іспити і вже з осені міг практикувати як хірург та фармацевт.

Учень 1. Та й під час операцій Джон думав більше про вірші. Спадщина, яка залишилася від діда, була надто скромною, тому жили вони досить бідно. Разом із братами оселився в Лондоні і навесні 1817р. побачив світ перший томик його поезій, названий просто «Вірші». У переважній більшості поезій Джона Кітса виплескується ліричне почуття від споглядання картин природи і витворів мистецтва, нерозривно пов'язаних між собою.

Учень 2. Картини природи в Кітса спокійні, гарні, осяяні літнім сонцем. Це луки, ліси, річки Англії. Кожна квітка має свій характер, свою яскраву чи ніжну барву. Все оповите спокоєм, дихає нічим не обмеженою свободою і миром. Одним із найвідоміших творів ранньої поезії Кітса став прозоро-простий своїми образами й глибокий за думкою сонет «Про коника і цвіркуна». Вірш «Про коника та цвіркуна» народився 1817 р., пережив свій час і залишився високим взірцем поетичної майстерності автора.

3. Словникова робота. Символ уроку – коник та цвіркун.

Учитель демонструє зображення коника та цвіркуна.

Виступ творчої групи «Ентомологи»

Учень-ентомолог 1.

  • Коники — маленькі і неймовірно стрибучі комахи.
  • Зловити їх дуже непросто — ці полохливі створіння надзвичайно обережні, і при найменшій тривозі вони моментально зникають на пристойну відстань, та так швидко, що простежити за їх стрибком практично неможливо.
  • Різні види коників живуть буквально всюди — і в холодній північній тундрі, і на високогірних луках, у вологих тропічних лісах.
  • Серед коників зустрічаються і вегетаріанці, але деякі їх види воліють полювати на інших комах.
  • Стрекочуть у більшості видів коників можуть лише самці.
  • Органи слуху у цих створінь розташовані на передніх лапках.
  • Коники вміють одним стрибком подолати відстань, що перевищує довжину їхнього тіла в двадцять разів.
  • Вуса коників довші, ніж тіло.
  • Середня тривалість життя коника становить всього близько двох тижнів.
  • В даний час відомо більше двадцяти тисяч різних видів коників.

(Аудіозапис «Спів коника»)

Учень-ентомолог 2.

  • Існує більше 900 видів цвіркунів, які живуть по всьому світу.
  • Вони зазвичай від 1 до 2 дюймів в довжину.
  • Цвіркуни є символом удачі.
  • Жителі Китаю в минулому тримали цвіркунів в якості домашніх тварин.
  • Цвіркуни можуть бути чорного, червоного, коричневого або зеленого кольору.
  • Більшість видів цвіркунів мають сплюснене тіло і дві пари мембранних крил.
  • У цвіркунів є одна пара вусиків-антен довжиною в один дюйм, які ще називають щупами. Антени можуть виявляти рух жертви і полегшувати пошук їжі.
  • У цвіркунів відмінний зір. Їх очі (відомі як складні очі) складаються з великої кількості лінз, які забезпечують візуалізацію різних зображень одночасно.
  • Пісні виконують тільки чоловічі особі.
  • Пісні в основному використовуються для залучення самок і під час ритуалу спарювання.
  • Хоча у цвіркунів є крила, вони не літають.
  • Цвіркуни можуть стрибати або переміщатися на короткі відстані.
  • Цвіркуни активні вночі.
  • Цвіркуни — всеїдні комахи (їдять рослини та інших тварин). Їх раціон включає в себе різні види комах, грибів і рослинних матеріалів.
  • Жаби, ящірки, черепахи і великі павуки — головні вороги цвіркунів.
  • Цвіркуни живуть не довго. У дикій природі вони можуть прожити близько року.
  • Вчені з’ясували, що монотонні трелі цвіркуна чинять на психіку людини таку ж заспокійливу дію, як і муркотіння домашньої кішки.

 (Аудіозапис «Спів цвіркуна»)

Валеохвилинка «Гострий зір» (Порахувати комах на малюнку)

http://ext.spb.ru/images/stories/14illustraciya.jpg

 

V. Осмислення нових знань та умінь.

1.  Робота з підручником.

До поезії Дж. Кітса в Україні зверталися різні перекладачі (Микола Зеров, Михайло Драй -Хмара, Дмитро Паламарчук та ін.). Але найбільше - Василь Мисик, якому засобами української мови вдалося відтворити не тільки основний зміст творів художника, але і їх ритм, суголосся звуків, що створюють неповторні мелодії віршів поета.

Виразне читання вірша «Про коника та цвіркуна» в перекладі В. Мисика.

2. Словникова робота

Стодола — будівля для зберігання снопів, сіна, полови тощо, а також для молотьби, віяння та ін.

Сіножать, сінокіс — сільськогосподарське угіддя, яке постійно використовують для заготівлі сіна.

Коник — комаха з родини прямокрилих комах, яка здатна стрибати.

Цвіркун — польова комаха з довгими ниткоподібними вусиками, не вміє літати.

3. Бесіда за змістом прочитанного :

  • Про що йдеться в цьому вірші?
  • Назвіть пори року, зображені в творі. Доведіть це цитатами з тексту.
  • Які картини виникли у вашій уяві в процесі читання твору?
  • Чиї голоси пронизують картини природи, створені поетом?
  • Як ви думаєте, чому саме цих «персонажів» обрав письменник для своїх пейзажів?
  • Які настрої викликали у вас картини природи, описані Дж. Кітсом у вірші? До яких роздумів вони вас спонукали?

Учитель. Поет, змальовуючи красу природи, використовує антитезу – протиставляє спеку, втомлених птахів коникові, а довгу зимову крижану ніч та тишу – цвіркунові та теплу. Поет утверджує думку про те, що

поезія землі не вмре ніколи. Адже поезія землі – це життя! Ідея твору - поезія землі не знає смерті!

 

 

4. Психологічний релакс під музику https://youtu.be/PE546fLAmRI

Якби ви були художником, які б намалювали картини? Заплющити очі і уявити картини, описані автором. Після прослуховування відмітити які емоції у вас викликала дана поезія.

(Відповіді дітей : радість, хвилювання, лагідність, грайливість, бадьорість, поетичність, ніжність, жартівливість, спокій, оптимізм)

VІ. Закріплення, систематизація та узагальнення.

STEM - арт-терапевтична вправа «Агамограф»

Пропоную вашій увазі творчу вправу ізраїльського художника кінетичного мистецтва Яківа Агами, який винайшов агамограф, за який отримав медаль від Юнеско за візуальну освіту дітей. В основі техніки «Агамограф» лежить складання паперу гармошкою. Це дві картинки в одній, в залежності під яким кутом подивитися, можна побачити те одну картинку, то іншу.

Ідея роботи Яківа Агами схожа з ідеєю Джона Кітса. Обидва визнавали природу й мистецтво як прагнення вийти за межі обмеження в просторових рамках.    (Додаток 1.)

- Діти, вам роздані шаблони агамографа. Будь ласка, розфарбуйте їх. Для роботи нам знадобляться: картонна основа, воскові крейди, олівці, фломастери, ножиці, лінійка, клей.

Як робимо? Розмальовуємо картинки. Накреслюємо на розмальовки смужки шириною 1,5 см. Зверху підписуємо одну розмальовку парними цифри, іншу непарними цифрами. Беремо будь-який аркуш паперу, відступаємо 3см від краю, отримуємо необхідні смужки шириною 1,5 см. Всього смужок повинно вийти в два рази більше. Розрізаємо на смужки наші розмальовки. Наклеюємо наші смужки за порядком. Складаємо гармошку і кріпимо на основу.

- Ми з вами малюємо на одному аркуші 2 малюнки : весна й осінь.

(діти виконують завдання.)

 

Звучить спокійна музика https://youtu.be/PE546fLAmRI

Обговорення робіт.

VІІ. Контроль і самоконтроль.

Вікторина «Так чи ні?»

Поміркуйте, чи правильними є подані твердження. Відповідайте «так» або

«ні».

1) Джон Кітс — англійський поет. (+)

2) Народився Джон Кітс в сім'ї колишнього конюха. (+)

3) Дж. Кітс вилікувався від страшної там хвороби. (-)

4) Кітс присвятив себе медичній кар'єрі. (-)

5) У перших двох строфах виступає на передній план образ коника. (+)

6) Ідея твору -  поезія землі не знає смерті. (+)

7) Вірш можна розділити на дві частини: картини літа у першій частині і зими – у другій. (+)

8) Одним із найвідоміших творів ранньої поезії Кітса «Про бджілку та

метелика». (-)

VІІІ. Підбиття підсумків уроку.

Учитель. Ось і добіг до кінця наш урок. Ви дізнались про щасливі і трагічні миті життя Джона Кітса, торкнулися справжньої краси - краси природи. Виконали творчу роботу «Агамограф».

 

Прийом «Закінчіть речення».

     Джон Кітс народився …

     Батьківщина поета …

     Крім Джона, у сім’ї було … дітей.

     Після смерті батьків дітей виховувала …

     Джон Кітс здобув професію …

     Поет подорожував до …

     Дж. Кітс написав вірш про комах …

     Мета цього вірша  — це …

 

Учитель. Правильно, діти, Джон Кітс довів нам, що світ поезії чарівний і неповторний. Він може схвилювати людину, пробудити в душі різні почуття й переживання. Особливо, коли поетичне слово створене справжніми майстрами, що можуть торкнутися струн людської душі. Поезія відображає те, що відбувається в душі людини. Людина й природа гармонійні.

 

IX. Домашнє завдання

1.     Виразно читати вірш «Про коника та цвіркуна», виписати художні тропи, використані у вірші.

2.     Створити самостійно агамограф «Коник-цвіркун».

 

Література

1.     Могільовцева Л. П. Джон Кітс — англійський поет-лірик. Сонет «Про коника та цвіркуна». / Л. П. Могільовцева // Зарубіжна література в школах України. — 2013. — № 1.

2.     Ніколенко О. Дихання природи в ліриці Джона Кітса. / О. Ніколенко // Зарубіжна література в школах України. — № 1. — 2013.

 

 

 

Додаток 1.

Агамограф времена года

 

Агамограф времена года

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лобанова Мария
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 липня 2019
Переглядів
3727
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку