ТЕМА: ФІЗИЧНІ ТА ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ ОКСИДІВ
Мета: формування предметних компетентностей - ознайомити учнів з фізичними й хімічними власти- востями оксидів; дати поняття індикаторів, пояснити їх використання для визначення кислот та основ
формування ключових компетентностей - саморозвитку й самоосвіти, інформаційної — вміння робити короткий раціональний запис, робити висновки й узагальнення;
продовжувати розвивати логічне мислення, компетенцію продуктивної творчої діяльності.
Реалізація НЛ: громадянська відповідальність, екологічна безпека і сталий розвиток, підприємливість і фінансова грамотність, здоров'я і безпека.
Тип уроку: формування вмінь і навичок.
Форми роботи: фронтальна робота, розповідь учителя, демонстраційний експеримент.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, хімічні реактиви.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Перевірка домашнього завдання, мотивація навчальної діяльності.
- Як розрізняють класи сполук? (За складом речовин).
- А якщо формула речовини не відома? (То розпізнати її можна за хімічними властивостями).
ІІІ. Формування вмінь і навичок.
1. Демонстрація. Взаємодія кислотних і основних оксидів з водою.
Дослід 1. Розглянемо два оксиди: СаО і P2O5. Що можна сказати про фізичні властивості цих оксидів? (Тверді, білого кольору, розчинні у воді).
Не всі оксиди тверді.
— Наведіть приклади газоподібних оксидів. (CO, CO2, SO2).
Відрізняються оксиди:
Розчинні оксиди взаємодіють із водою.
— Які продукти виходять у результаті такої взаємодії?
Дослід 2. У склянку з водою насипаємо білий порошок СаО, а в іншу - білий порошок P2O5.
Розібратися в цьому нам допоможе індикатор - речовина, що реагує
на різне середовище зміною забарвлення. Познайомимося з двома з них. Фенолфталеїн - безбарвний у нейтральному й кислому середовищі, стає малиновим у лужному середовищі. Додаємо дві краплі фенолфталеїну
в розчин СаО - з’являється малинове забарвлення, а в розчині P2O5 колір
не змінився.
Метиловий оранжевий у нейтральному середовищі - оранжевий,
у лужному - жовтий, у кислому - червоний.
Додаємо по кілька крапель у наші розчини: розчин СаО під дією метилового оранжевого забарвився в жовтий колір, отже, у склянці міститься луг; розчин P2O5 набув червонного забарвлення, отже, у цій склянці міститься кислота. Запишемо рівняння реакцій, щоб підтвердити наші дослідження.
CaO+H2O = Ca(OH)2 (кальцій гідроксид)
P2O5+3H2O =3H3PO4 (ортофосфатна кислота)
Висновок. Кислотні оксиди в результаті взаємодії з водою утворюють кислоти, а основні оксиди утворюють основи.
По-різному кислотні й основні оксиди взаємодіють із лугами
й кислотами. Розглянемо на прикладах:
CaO + 2HCl → CaCl2 + 2H2O
CaO +NaOH ≠
P2O5 + HCl ≠
P2O5 + 6NaOH → 2Na3PO4 + 3H2O
Висновок. Кислотні оксиди взаємодіють з основами з утворенням солі
й води; основні оксиди взаємодіють із кислотами з утворенням солі й води.
Кислотні й основні оксиди можуть узаємодіяти між собою.
CaO + P2O5= Ca3(PO4)2
2. Застосування оксидів.
Фронтальна бесіда.
Завдання 1. Назвіть оксиди, що трапляються в природі. Наприклад, CO2, SiO2, Al2O3, CaO, Fe2O3, FeO, оксиди металів – руди. Учитель доповнює відповіді учнів.
Завдання 2. Ви підготували повідомлення про використання оксидів.
Учні розповідають про використання оксидів у техніці, побуті. Учитель доповнює, пояснює зв’язок міє властивостями оксидів та їх застосуванням.
Завдання 3. Обчисліть, яку масу заліза можна одержати з Ферум (ІІІ) оксиду масою 32 г.
Завдання 4. Обчисліть об’єм кисню (н.у.), що необхідний для спалювання сірки масою 6,4 г.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Заповнюємо опорну схему «Хімічні властивості оксидів», по ланцюжку
на дошці складаємо рівняння реакцій з опорної схеми.
V. Домашнє завдання.
Опрацювати відповідний параграф підручника, відповісти на запитання
до нього, виконати вправи.
Творче завдання. Підготувати повідомлення про використання оксидів.