23 квітня о 18:00Вебінар: Шкільна територія як об'єкт STEАM-дослідження

Урок 8 клас Гігієна опорно–рухової системи . Практична робота № 1 “ Визначення постави учня”

Про матеріал
Мета : закріпити знання учнів про правильну поставу і профілактику порушень постави ; формувати в учнів практичні вміння визначати порушення постави; сформувати поняття про вікові особливості опорно–рухової системи; продовжити формувати уявлення про організм як єдине ціле; виховувати в учнів свідоме прагнення зміцнювати своє здоров’я та вести здоровий спосіб життя.
Перегляд файлу

Тема :      Гігієна  опорно–рухової системи .

Практична робота № 1   “ Визначення   постави учня”

Мета :   закріпити знання  учнів  про правильну поставу і   профілактику порушень постави ;  формувати в  учнів практичні вміння визначати порушення постави;               сформувати поняття про вікові особливості                опорно–рухової системи;  продовжити формувати  уявлення про організм як єдине  ціле;     виховувати  в учнів свідоме прагнення зміцнювати своє  здоров’я  та вести здоровий спосіб життя.

Основні поняття і терміни :

 - поставаположення тіла  (під час стояння, ходіння, сидіння,  роботи) у просторі з характерними  вигинами                    хребта, розгорнутими плечима, прямими ногами з                       нормальним склепінням стопи;

- сколіозбокові  викривлення хребта ;

-  лордоз -  вигин хребта в  поперековому відділі  вперед ;

- кіфоз вигин  хребта назад у грудному відділі (кругла спина );

- плоскостопістьсплющення склепіння  стопи,  людина опирається  на всю її поверхню.

Тип уроку:  засвоєння нових знань та  формування умінь і навичок.

Методи і методичні прийоми:  проблемний виклад матеріалу, дослідницька     робота,  практична робота.

Обладнання уроку :  таблиці “ Скелет людини “,  скелет людини (макет) , набір рентгенограм нормального                       і деформованого хребта .

 

Методична  література

  • М.Н.Шабатура, Н.Ю. Матяш, В.О. Мотузний, “Біологія людини”,  К.;Генеза,1997.
  • М.М.Курепина,  Г.Г. Воккен, Анатомия человека, М.;1979
  • А.Г.Хрипкова,   “Возрастная физиология”,    М.;   ”Просвещение”,  1978.   287с.
  • Д.И.Трайтак, Н.И.Клинковская,  В.А.Карьенов,  С.И.Балуев; “Биология. Справочные материалы”  М.; Просвещение,1983. 208с.
  • И.Д.Зверев “Книга для чтения по анатомии, физиологии и гигиене человека”, М.;
  • Руне Хедман, Спортивная физиология:, М.: Физкультуура и  спорт,

     1980.-149 с.

 

Структура уроку і  основний зміст уроку:

 І.. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів .

 (Запитання для учнів)

  • Які порушення постави ви знаєте ?
  • Які елементи входять до складу  опорно-рухової системи?
  •  Розкажіть про властивості кісткової тканини?
  •  Розкажіть про властивості м’язової тканини?

 

ІІ. Вивчення   нового матеріалу .Описание: C:\Users\ГВВ\Desktop\Молодь 2016р\5443653565.png

Постановка проблемного завдання : “З’ясувати, чи правильну поставу ви маєте?”

1.Значення рухової активності для  збереження здоров’я  людини.

      Організм людини підтримується  у вертикальному положенні  багатьма м’язами,  у тому  числі і м’язами спини. Людину роблять “прямостоячою” м’язи – розгиначі. Щоб утримати тіло у вертикальному положенні м’язам – розгиначам  доводиться  протистояти не тільки силі

м’язів – згиначів, але й силі ваги,  яка діє заодно з ними .

  Постава – правильне положення тіла людини в спокої і при русі: формується з раннього періоду дитинства в процесі росту , розвитку і виховання. При правильній поставі  природні вигини хребта (шийний і хребетний лордози; грудний і крижовий кіфози)  виражені помірно,  лопатки розташовані симетрично, плечі на одному рівні і злегка розгорнуті. Живіт підтягнутий, ноги прямі, зводи стоп нормальні, м’язи добре розвинені, хода красива.

     Постава пов’язана  з роботою м’язів (скорочення , розслаблення), які підтримують імпульси збудження і гальмування, що відбуваються в корі великих півкуль головного мозку . Постійне неправильне  положення швидко перетворюється в умовний рефлекс, стає звичним і важко піддається виправленню. Зведені і опущені плечі, впалі груди утруднюють роботу внутрішніх органів, у першу чергу органів дихання, серця, судин головного мозку.

    Порушення постави: сутулість, тифозна спина, крилоподібні лопатки, сколіоз  (бічне скривлення хребта).

     До порушень розвитку опорно–рухової системи в дитячому віці відноситься плоскостопість – деформація стоп, яка характеризується сплющенням її зводів. Плоскостопість розвивається  при носінні тісного взуття, особливо на високих підборах. 

     Щоб      попередити  порушення постави  необхідно:

  1. спати на напівтвердій постелі з невеличкою подушкою;
  2. правильно сидіти за партою, столом ,  які повинні відповідати зросту  та  добре освітлюватись;
  3. навчитися  при  різному  фізичному навантаженні зберігати правильну поставу;
  4. регулярно займатися зарядкою і спортом;
  5. постійно відвідувати уроки фізкультури.
  6. при перенесенні вантажів рівномірно навантажуйте обидві руки;
  7. раціонально харчуватися,  вживати  вітаміни.

 

ІІІ. Виконання практичної роботи № 1.

         Тема :      Визначення постави учня.

                          Постава і профілактика    її      порушень.                                                                   Мета:   з’ясувати,  що таке правильна постава, визначити       свою  поставу, обґрунтувати дії по попередженню її               порушень.

Обладнання :   скелет людини (макет) , набір рентгенограм

               нормального і деформованого хребта .           

Хід роботи :  (роботу виконувати парами).

1. Прикріпіть до стіни лист білого паперу. Випробуваний стає рівно обличчям до стіни. Асистент лінійкою  проводить по лінії плечей, нижніх кутів лопаток, нижче талії, по лінії , де закінчується хребет, і ставить на листі паперу  по обидва боки крапки. Випробуваний відходить від стіни. Крапки на папері з’єднують лініями . якщо лінії паралельні одна одній, то постава правильна.

           Перенесіть схему в зошит.

2. Випробуваний стає боком до стіни в звичайному положенні. Асистент умовно ставить крапки в місцях,  де вхід у середнє вухо, середини плечового , тазостегнового, колінного і гомілковостопного суглобів. Умовно з’єднують  ці крапки, якщо вийде пряма лінія,  то постава правильна, якщо зигзагоподібна – постава порушена. Випробуваного   ставлять спиною до стіни так, щоб його потилиця, лопатки і п’яти торкалися до неї. Між попереком і стіною має проходити долоня, якщо проходить кулак, постава  порушена.

  1. Які ознаки сколіозу? Які причини його виникнення? Знайдіть на рентгенограмах наслідки сколіозу.
  2. Зробіть висновки.

ІV.   Осмислення і узагальнення вивченого на уроці :

  1. Які порушення постави ви знаєте?
  2. Назвіть можливі причини їхнього викривлення.
  3.                      Хто з учнів вашого класу сидить неправильно за робочим столом?

4.Як така поза  впливає на хребет і на діяльність внутрішніх органів?

5.Чому в дитячому віці  небезпечно захоплюватися  надмірними     заняттями одним     видом спорту ?

  1. Домашнє завдання:   (диференційоване)
  • Продовжувати систематично займатися фізкультурою,  формувати правильну поставу.
  • Запропонуйте і обґрунтуйте правила гігієни опорно–рухової системи.
  • Обґрунтуйте відповідь на запитання: “Чому в дитячому  та шкільному віці особливо важливо стежити за поставою під час  роботи й сидіння  за  партою ? “

 

“Доброго Вам здоров’я”

Якщо ви раптом  застудилися і у вас немає під рукою необхідних ліків –    не засмучуйтеся, спробуйте випробувати такі рецепти :

  •  Під час епідемії грипу для профілактики інфекції можна        використати  настій        часнику: 2-3 зубки дрібно порізати і залити 30-50 мл окропу,  настояти    1-2 години  і     процідити. Одержану рідину закапувати в ніс. Якщо  ж  ви   все-таки захворіли,       то натріть часник на дрібній тертушці і вдихайте його запах 10-15 хвилин        двічі на день.
  •  Протигрипозний чай : кора верби, квітки ромашки, липовий цвіт,        плоди   шипшини беруть порівну. Чайну ложку суміші залити  склянкою окропу, настояти  10 хвилин, приймати 3 на день  за   15 хвилин до їди.
  •  Китайська медицина поряд із лікувальними властивостями чаю    відзначає і ряд   попереджень щодо  його вживання :

      - не можна запивати чаєм ліки;

     - не   рекомендуються  пити вчорашню заварку, а також заливати її окропом  ( 100      градусів С ), тому , що така  температура сприяє втраті   лікувальних властивостей  чаю. Заварювати час   потрібно водою не  вище  80 градусів С ,  а пити – одразу. Китайські  спеціалісти вважають,  що  через 20 хвилин чай  перетворюється на  “ яд   гримучої  змії”.

 

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
19 лютого
Переглядів
78
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку