Урок 8 клас Гігієна опорно–рухової системи . Практична робота № 1 “ Визначення постави учня”

Про матеріал
Мета : закріпити знання учнів про правильну поставу і профілактику порушень постави ; формувати в учнів практичні вміння визначати порушення постави; сформувати поняття про вікові особливості опорно–рухової системи; продовжити формувати уявлення про організм як єдине ціле; виховувати в учнів свідоме прагнення зміцнювати своє здоров’я та вести здоровий спосіб життя.
Перегляд файлу

Тема :      Гігієна  опорно–рухової системи .

Практична робота № 1   “ Визначення   постави учня”

Мета :   закріпити знання  учнів  про правильну поставу і   профілактику порушень постави ;  формувати в  учнів практичні вміння визначати порушення постави;               сформувати поняття про вікові особливості                опорно–рухової системи;  продовжити формувати  уявлення про організм як єдине  ціле;     виховувати  в учнів свідоме прагнення зміцнювати своє  здоров’я  та вести здоровий спосіб життя.

Основні поняття і терміни :

 - поставаположення тіла  (під час стояння, ходіння, сидіння,  роботи) у просторі з характерними  вигинами                    хребта, розгорнутими плечима, прямими ногами з                       нормальним склепінням стопи;

- сколіозбокові  викривлення хребта ;

-  лордоз -  вигин хребта в  поперековому відділі  вперед ;

- кіфоз вигин  хребта назад у грудному відділі (кругла спина );

- плоскостопістьсплющення склепіння  стопи,  людина опирається  на всю її поверхню.

Тип уроку:  засвоєння нових знань та  формування умінь і навичок.

Методи і методичні прийоми:  проблемний виклад матеріалу, дослідницька     робота,  практична робота.

Обладнання уроку :  таблиці “ Скелет людини “,  скелет людини (макет) , набір рентгенограм нормального                       і деформованого хребта .

 

Методична  література

  • М.Н.Шабатура, Н.Ю. Матяш, В.О. Мотузний, “Біологія людини”,  К.;Генеза,1997.
  • М.М.Курепина,  Г.Г. Воккен, Анатомия человека, М.;1979
  • А.Г.Хрипкова,   “Возрастная физиология”,    М.;   ”Просвещение”,  1978.   287с.
  • Д.И.Трайтак, Н.И.Клинковская,  В.А.Карьенов,  С.И.Балуев; “Биология. Справочные материалы”  М.; Просвещение,1983. 208с.
  • И.Д.Зверев “Книга для чтения по анатомии, физиологии и гигиене человека”, М.;
  • Руне Хедман, Спортивная физиология:, М.: Физкультуура и  спорт,

     1980.-149 с.

 

Структура уроку і  основний зміст уроку:

 І.. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів .

 (Запитання для учнів)

  • Які порушення постави ви знаєте ?
  • Які елементи входять до складу  опорно-рухової системи?
  •  Розкажіть про властивості кісткової тканини?
  •  Розкажіть про властивості м’язової тканини?

 

ІІ. Вивчення   нового матеріалу .Описание: C:\Users\ГВВ\Desktop\Молодь 2016р\5443653565.png

Постановка проблемного завдання : “З’ясувати, чи правильну поставу ви маєте?”

1.Значення рухової активності для  збереження здоров’я  людини.

      Організм людини підтримується  у вертикальному положенні  багатьма м’язами,  у тому  числі і м’язами спини. Людину роблять “прямостоячою” м’язи – розгиначі. Щоб утримати тіло у вертикальному положенні м’язам – розгиначам  доводиться  протистояти не тільки силі

м’язів – згиначів, але й силі ваги,  яка діє заодно з ними .

  Постава – правильне положення тіла людини в спокої і при русі: формується з раннього періоду дитинства в процесі росту , розвитку і виховання. При правильній поставі  природні вигини хребта (шийний і хребетний лордози; грудний і крижовий кіфози)  виражені помірно,  лопатки розташовані симетрично, плечі на одному рівні і злегка розгорнуті. Живіт підтягнутий, ноги прямі, зводи стоп нормальні, м’язи добре розвинені, хода красива.

     Постава пов’язана  з роботою м’язів (скорочення , розслаблення), які підтримують імпульси збудження і гальмування, що відбуваються в корі великих півкуль головного мозку . Постійне неправильне  положення швидко перетворюється в умовний рефлекс, стає звичним і важко піддається виправленню. Зведені і опущені плечі, впалі груди утруднюють роботу внутрішніх органів, у першу чергу органів дихання, серця, судин головного мозку.

    Порушення постави: сутулість, тифозна спина, крилоподібні лопатки, сколіоз  (бічне скривлення хребта).

     До порушень розвитку опорно–рухової системи в дитячому віці відноситься плоскостопість – деформація стоп, яка характеризується сплющенням її зводів. Плоскостопість розвивається  при носінні тісного взуття, особливо на високих підборах. 

     Щоб      попередити  порушення постави  необхідно:

  1. спати на напівтвердій постелі з невеличкою подушкою;
  2. правильно сидіти за партою, столом ,  які повинні відповідати зросту  та  добре освітлюватись;
  3. навчитися  при  різному  фізичному навантаженні зберігати правильну поставу;
  4. регулярно займатися зарядкою і спортом;
  5. постійно відвідувати уроки фізкультури.
  6. при перенесенні вантажів рівномірно навантажуйте обидві руки;
  7. раціонально харчуватися,  вживати  вітаміни.

 

ІІІ. Виконання практичної роботи № 1.

         Тема :      Визначення постави учня.

                          Постава і профілактика    її      порушень.                                                                   Мета:   з’ясувати,  що таке правильна постава, визначити       свою  поставу, обґрунтувати дії по попередженню її               порушень.

Обладнання :   скелет людини (макет) , набір рентгенограм

               нормального і деформованого хребта .           

Хід роботи :  (роботу виконувати парами).

1. Прикріпіть до стіни лист білого паперу. Випробуваний стає рівно обличчям до стіни. Асистент лінійкою  проводить по лінії плечей, нижніх кутів лопаток, нижче талії, по лінії , де закінчується хребет, і ставить на листі паперу  по обидва боки крапки. Випробуваний відходить від стіни. Крапки на папері з’єднують лініями . якщо лінії паралельні одна одній, то постава правильна.

           Перенесіть схему в зошит.

2. Випробуваний стає боком до стіни в звичайному положенні. Асистент умовно ставить крапки в місцях,  де вхід у середнє вухо, середини плечового , тазостегнового, колінного і гомілковостопного суглобів. Умовно з’єднують  ці крапки, якщо вийде пряма лінія,  то постава правильна, якщо зигзагоподібна – постава порушена. Випробуваного   ставлять спиною до стіни так, щоб його потилиця, лопатки і п’яти торкалися до неї. Між попереком і стіною має проходити долоня, якщо проходить кулак, постава  порушена.

  1. Які ознаки сколіозу? Які причини його виникнення? Знайдіть на рентгенограмах наслідки сколіозу.
  2. Зробіть висновки.

ІV.   Осмислення і узагальнення вивченого на уроці :

  1. Які порушення постави ви знаєте?
  2. Назвіть можливі причини їхнього викривлення.
  3.                      Хто з учнів вашого класу сидить неправильно за робочим столом?

4.Як така поза  впливає на хребет і на діяльність внутрішніх органів?

5.Чому в дитячому віці  небезпечно захоплюватися  надмірними     заняттями одним     видом спорту ?

  1. Домашнє завдання:   (диференційоване)
  • Продовжувати систематично займатися фізкультурою,  формувати правильну поставу.
  • Запропонуйте і обґрунтуйте правила гігієни опорно–рухової системи.
  • Обґрунтуйте відповідь на запитання: “Чому в дитячому  та шкільному віці особливо важливо стежити за поставою під час  роботи й сидіння  за  партою ? “

 

“Доброго Вам здоров’я”

Якщо ви раптом  застудилися і у вас немає під рукою необхідних ліків –    не засмучуйтеся, спробуйте випробувати такі рецепти :

  •  Під час епідемії грипу для профілактики інфекції можна        використати  настій        часнику: 2-3 зубки дрібно порізати і залити 30-50 мл окропу,  настояти    1-2 години  і     процідити. Одержану рідину закапувати в ніс. Якщо  ж  ви   все-таки захворіли,       то натріть часник на дрібній тертушці і вдихайте його запах 10-15 хвилин        двічі на день.
  •  Протигрипозний чай : кора верби, квітки ромашки, липовий цвіт,        плоди   шипшини беруть порівну. Чайну ложку суміші залити  склянкою окропу, настояти  10 хвилин, приймати 3 на день  за   15 хвилин до їди.
  •  Китайська медицина поряд із лікувальними властивостями чаю    відзначає і ряд   попереджень щодо  його вживання :

      - не можна запивати чаєм ліки;

     - не   рекомендуються  пити вчорашню заварку, а також заливати її окропом  ( 100      градусів С ), тому , що така  температура сприяє втраті   лікувальних властивостей  чаю. Заварювати час   потрібно водою не  вище  80 градусів С ,  а пити – одразу. Китайські  спеціалісти вважають,  що  через 20 хвилин чай  перетворюється на  “ яд   гримучої  змії”.

 

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
19 лютого 2019
Переглядів
2454
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку