Тема : Гігієна опорно–рухової системи .
Практична робота № 1 “ Визначення постави учня”
Мета : закріпити знання учнів про правильну поставу і профілактику порушень постави ; формувати в учнів практичні вміння визначати порушення постави; сформувати поняття про вікові особливості опорно–рухової системи; продовжити формувати уявлення про організм як єдине ціле; виховувати в учнів свідоме прагнення зміцнювати своє здоров’я та вести здоровий спосіб життя.
Основні поняття і терміни :
- постава – положення тіла (під час стояння, ходіння, сидіння, роботи) у просторі з характерними вигинами хребта, розгорнутими плечима, прямими ногами з нормальним склепінням стопи;
- сколіоз – бокові викривлення хребта ;
- лордоз - вигин хребта в поперековому відділі вперед ;
- кіфоз – вигин хребта назад у грудному відділі (кругла спина );
- плоскостопість – сплющення склепіння стопи, людина опирається на всю її поверхню.
Тип уроку: засвоєння нових знань та формування умінь і навичок.
Методи і методичні прийоми: проблемний виклад матеріалу, дослідницька робота, практична робота.
Обладнання уроку : таблиці “ Скелет людини “, скелет людини (макет) , набір рентгенограм нормального і деформованого хребта .
Методична література
1980.-149 с.
Структура уроку і основний зміст уроку:
І.. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів .
(Запитання для учнів)
ІІ. Вивчення нового матеріалу .
Постановка проблемного завдання : “З’ясувати, чи правильну поставу ви маєте?”
1.Значення рухової активності для збереження здоров’я людини.
Організм людини підтримується у вертикальному положенні багатьма м’язами, у тому числі і м’язами спини. Людину роблять “прямостоячою” м’язи – розгиначі. Щоб утримати тіло у вертикальному положенні м’язам – розгиначам доводиться протистояти не тільки силі
м’язів – згиначів, але й силі ваги, яка діє заодно з ними .
Постава – правильне положення тіла людини в спокої і при русі: формується з раннього періоду дитинства в процесі росту , розвитку і виховання. При правильній поставі природні вигини хребта (шийний і хребетний лордози; грудний і крижовий кіфози) виражені помірно, лопатки розташовані симетрично, плечі на одному рівні і злегка розгорнуті. Живіт підтягнутий, ноги прямі, зводи стоп нормальні, м’язи добре розвинені, хода красива.
Постава пов’язана з роботою м’язів (скорочення , розслаблення), які підтримують імпульси збудження і гальмування, що відбуваються в корі великих півкуль головного мозку . Постійне неправильне положення швидко перетворюється в умовний рефлекс, стає звичним і важко піддається виправленню. Зведені і опущені плечі, впалі груди утруднюють роботу внутрішніх органів, у першу чергу органів дихання, серця, судин головного мозку.
Порушення постави: сутулість, тифозна спина, крилоподібні лопатки, сколіоз (бічне скривлення хребта).
До порушень розвитку опорно–рухової системи в дитячому віці відноситься плоскостопість – деформація стоп, яка характеризується сплющенням її зводів. Плоскостопість розвивається при носінні тісного взуття, особливо на високих підборах.
Щоб попередити порушення постави необхідно:
ІІІ. Виконання практичної роботи № 1.
Тема : Визначення постави учня.
Постава і профілактика її порушень. Мета: з’ясувати, що таке правильна постава, визначити свою поставу, обґрунтувати дії по попередженню її порушень.
Обладнання : скелет людини (макет) , набір рентгенограм
нормального і деформованого хребта .
Хід роботи : (роботу виконувати парами).
1. Прикріпіть до стіни лист білого паперу. Випробуваний стає рівно обличчям до стіни. Асистент лінійкою проводить по лінії плечей, нижніх кутів лопаток, нижче талії, по лінії , де закінчується хребет, і ставить на листі паперу по обидва боки крапки. Випробуваний відходить від стіни. Крапки на папері з’єднують лініями . якщо лінії паралельні одна одній, то постава правильна.
Перенесіть схему в зошит.
2. Випробуваний стає боком до стіни в звичайному положенні. Асистент умовно ставить крапки в місцях, де вхід у середнє вухо, середини плечового , тазостегнового, колінного і гомілковостопного суглобів. Умовно з’єднують ці крапки, якщо вийде пряма лінія, то постава правильна, якщо зигзагоподібна – постава порушена. Випробуваного ставлять спиною до стіни так, щоб його потилиця, лопатки і п’яти торкалися до неї. Між попереком і стіною має проходити долоня, якщо проходить кулак, постава порушена.
ІV. Осмислення і узагальнення вивченого на уроці :
4.Як така поза впливає на хребет і на діяльність внутрішніх органів?
5.Чому в дитячому віці небезпечно захоплюватися надмірними заняттями одним видом спорту ?
“Доброго Вам здоров’я”
Якщо ви раптом застудилися і у вас немає під рукою необхідних ліків – не засмучуйтеся, спробуйте випробувати такі рецепти :
- не можна запивати чаєм ліки;
- не рекомендуються пити вчорашню заварку, а також заливати її окропом ( 100 градусів С ), тому , що така температура сприяє втраті лікувальних властивостей чаю. Заварювати час потрібно водою не вище 80 градусів С , а пити – одразу. Китайські спеціалісти вважають, що через 20 хвилин чай перетворюється на “ яд гримучої змії”.