Тема: Перша долікарська допомога при травмах.
Практична робота № 2
Мета : закріпити знання учнів про будову опорно–рухової системи; встановити імовірності ушкодження окремих її частин; навчити надавати долікарську допомогу при розтягненні зв’язок, вивихах суглобів, переломах кісток; виховувати вміння берегти своє здоров’я, дотримуватись правил техніки безпеки.
Тип уроку: урок застосування знань формування умінь та навичок.
Методи і методичні прийоми : проблемний, практичний метод.
Обладнання уроку : модель скелет людини ( макет), рентгенограми вивихів, переломів, дерев’яні дощечки, бинти, лінійки, серветки шини.
Методична література:
Структура уроку і основний зміст уроку :
І. Мотивація навчального матеріалу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Постановка проблемного завдання :
“ Чому ушкоджену кінцівку не можна вправляти при вивихах, рухати, випрямляти, ушкоджене місце не можна гріти ? “
ІІІ. Виконання практичної роботи. Створення мікрогруп.
Практична робота № 2
Тема: Перша долікарська допомога при травмах
Мета: закріпити знання про будову опорно–рухової системи, імовірність ушкодження окремих її частин; навчитися надавати долікарську допомогу при розтягненні зв’язок,
вивихах суглобів, переломах кісток.
Обладнання : рентгенограми вивихів, переломів, дощечки,
бинти, лінійки.
Хід роботи :
Перелом : ушкодження кістки з порушенням її цілісності.
Закритий - цілісність шкіри не порушена;
Відкритий – порушені шкірні покриви;
Ознаки : припухлість, різкий біль на точно обмеженій
ділянці, укорочення кінцівки, наявність рухливості
на місці перелому. При відкритих переломах:
кровотеча, з рани можуть виступати відламки
кісток.
Пам’ятайте ! За наявності деформації, кінцівку фіксують у тому положенні, у якому вона знаходиться, не намагаючись її випрямити, стопу – під прямим кутом до довгої осі кінцівки.
А) в разі відкритого перелому обробіть рану йодною настойкою і закрийте чистою пов’язкою;
Б) зафіксувати нерухомо ушкоджену кінцівку, наклавши на неї шину.
Примітка : Довжина шини має бути достатньою для того, щоб обхопити два суглоби, розташовані вище і нижче місця перелому (при переломах стегна і плеча шина повинна обхопити три суглоби ).
- Зробіть висновок : - чому ушкоджену кінцівку не можна рухати, випрямляти?
2. Перша допомога при забитих місцях і розтягненнях.
Забите місце – закрите ( без порушення цілісності шкіри )
механічне ушкодження м’яких тканин у результаті впливу зовнішньої сили, яке супроводжується часто розривом дрібних судин із крововиливами.
Ознаки: біль, припухлість, обмеження рухів, крововиливи
Розтягнення – надрив або розрив зв’язок, які укріплюють
суглоб.
Ознаки: невеличка припухлість у місці ушкодження , біль при дотику, рухи в суглобі болісні, обмежені. У ділянці ушкодження тканин (“синці”).
Пам’ятайте ! Ушкоджену кінцівку не можна смикати,
витягати, гріти.
А) до ушкодженого місця ( гомілковостопний суглоб) прикладіть холодний предмет, мішечок з льодом або рушник, змочений холодною водою;
Б) на ушкоджену ділянку накладіть тугу пов’язку, яка давить ;
В) відправте потерпілого до лікарні.
- Зробіть висновок: - чому ушкоджене місце не можна гріти ?
3. Перша допомога при вивихах.
Вивих : повний стійкий зсув суглобних кінців кісток
якого–небудь суглоба.
Ознаки: біль, деформація області суглоба, неможливість активних рухів у ньому; кінцівка фіксована в неприродному положенні.
Пам’ятайте ! Не можна вправляти вивихи без лікаря.
А) на ушкоджений ліктьовий суглоб прикладіть холод;
Б) руку підвісьте на хустці чи бинті;
В) потерпілого відправте до лікарні.
- Зробіть висновок : - чому самим не можна вправляти вивихи ?
3. Закріплення знань учнів про надання першої допомоги при травмах.
( Дайте відповідь на запитання )
ІV. Домашнє завдання :
Вивчити параграф 21 с. 83 М.Н.Шабатура “Біологія людини “ 8-9 клас. Дотримуйтесь правил техніки безпеки.