Тема уроку. Фізичні явища, їх різноманітність. Світлові явища
Мета уроку: ознайомити учнів із суттю світлових явищ, їх джерелами та властивостями; надати первинні знання закону поширення світла, пояснити причини бачення людиною предметів різного кольору; розвивати уявлення про значення світлових явищ для живих організмів; виховувати цікавість до таємниць природи
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку:
1. Установіть відповідність
1. Природне джерело тепла |
А. Розширюються |
2. Прилад для вимірювання температури |
Б. Зима |
3. Снігопад |
В. Сонце |
4. Малу теплопровідність має |
Г. Термометр |
5. При нагріванні тіла |
Д. Повітря |
2. Що об’єднує уривки з віршів Т.Г.Шевченка
Катерина
Кричать сови, спить діброва,
Зіроньки сіяють,
Понад шляхом, щирицею,
Ховрашки гуляють…
Сон
Летим. Дивлюся, аж світає,
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце зустрічає.
Тихесенько вітер віє,
Степи, лани мріють,
Між ярами над ставами
Верби зеленіють.
Сади рясні похилились,
Тополі поволі
Стоять собі, мов сторожа,
Розмовляють з полем.
І все-то те, вся країна,
Повита красою,
Зеленіє, вмивається
Дрібною росою,
Споконвіку вмивається,
Сонце зострічає…
І нема тому почину,
І краю немає!
Ніхто його не додбає
І не розруйнує…
Гамалія
Пливуть собі, а з-за хвилі
Сонце хвилю червонить;
Перед ними море миле
Гомонить і клекотить.
Сон
Попрощалось ясне сонце
З чорною землею,
Виступає круглий місяць
З сестрою зорею,
Виступають із-за хмари,
Хмари звеселілі…
3. Вправа «Віддалена відгадка»
- Про що ці загадки?
1. Ми завжди із світлом друзі.
Якщо сонце у вікні,
Я від дзеркала й калюжі
Пробігаю по стіні. (Сонячний зайчик)
2. «Без нього плачемо, а як з’явиться – від нього очі ховаємо» (Сонце)
Так, саме сонце дарує нам світло, без якого важко навіть уявити собі наше існування.
Значення цього явища в житті дуже велике. Воно відіграло важливу роль на зорі зародження людства в добуванні їжі. Захист від ворогів, полювання були залежні від цього явища. Без нього ми не уявляємо життя і в сучасному світі. Отже, ми сьогодні поговоримо про світлові явища. Як народжується світло, як поширюється, які в нього є джерела, яка роль світла в природі та житті людини, чому з’являється тінь, — про все це ви дізнаєтесь на уроці.
III. Засвоєння нових знань
1. Повідомлення теми уроку.
2. Формулювання разом з учнями мети та завдань уроку.
3. Поняття про світло
4. Поширення світла
- Демонстрація дослідів зі світлом
- Закон поширення світла
5. Основні властивості світла
- Світло – це хвиля, яка розповсюджується від джерела світла прямолінійно в прозорих середовищах
- Швидкість світлової хвилі – 300000км/с
- Промені світла відбиваються від гладкої поверхні
- Від нерівної поверхні промені відбиваються в різних напрямах – розсіюються
- Чорні нерівні поверхні поглинають промені світла
- Швидкість світла уповільнюється, потрапляючи в середовища з більшою густиною – відбувається заломлення світлового променя
- Білий колір світла – це суміш семи основних кольорів: червоного, оранжевого, жовтого, зеленого, блакитного, синього, фіолетового.
6. Джерела світла
Складання «асоціативного куща»
Заповнення схеми: «Класифікація джерел світла»
Джерела світла
Природні Штучні
Сонце, блискавка, полярне сяйво, Багаття, свічка, лампа
деякі медузи, риби, бактерії
7. Роль світла в природі та житті людини
8. Фізкультхвилинка
IV. Закріплення нового матеріалу
Вправа «Третій зайвий» (робота в парах)
Кожна пара отримує набори карток. Із поданих карток необхідно вибрати ту, яка не належить до світлових явищ. Учні мають пояснити свій вибір
Набір 1. Комета, чайник, веселка
Набір 2. Снігопад, захід сонця, свічка
Набір 3. Магніт, сонце, полярне сяйво
V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1. Завдання для всього класу
Опрацювати у підручнику § _______
2. Індивідуальні завдання
1. Провести дослідження: налити в склянку води, виміряти її температуру за допомогою термометра. Поставити цю склянку під увімкнену настільну лампу. Через дві години виміряти температуру. Порівняти отримані значення. Як ви можете пояснити отримані результати?
2. Скласти кросворд «Світло»
VI. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна гра «Незакінчене речення»