Мета даної роботи продемонструвати роль і місце фізичного експерименту у навчальному процесі і познайомити потенціальну аудіторію з власними наробками,
ФІЗИЧНИЙ ЕКСПЕРИМЕНТ НА УРОКАХ
Найскладніше, але разом з тим необхідно, зовнішні мотиви перевести у внутрішні. Мало запалити вогонь пізнання, його треба підтримувати. У вчителя фізики є великий дієвий засіб - це фізичний експеримент, що дозволяє здійснити переклад зовнішніх мотивів у внутрішні. Для реалізації цього необхідне відповідне оснащення кабінету фізики, яке дозволяє його реалізувати згідно програми. Багато традиційних лабораторних дослідів та експериментальних завдань перетворюю на дослідницькі. Так, у темі «Рух тіла по похилій площині » пропоную учням наступне дослідницьке завдання: За складеним вдома планом проведення експерименту щодо визначення прискорення зісковзування бруска по похилій площині провести цей експеримент, маючи в наявності брусок, похилу площину, лінійку та динамометр і обчислити значення прискорення бруска.
Особливий інтерес викликає демонстраційний експеримент, результати якого не відповідають знанням, які є в учнів. Експеримент який учні проводять самостійно під час лабораторних робіт, якнайповніше задовольняє потребу учнів в творчості. По-перше, потрібно осмислити не тільки фізичну суть експерименту, але й технологію виконання досліду (з урахуванням вимог техніки безпеки). По-друге, необхідно не тільки записати результати спостережень, але й зробити висновки, здійснити пошук причинно-наслідкових зв'язків, дати узагальнення. По-третє, проведення єкспериментів в якійсь мірі задовольняє потребу у фізичній діяльності, що вносить різноманітність у процес навчання,а якщо при проведенні експерименту учні зіштовхуються з проблемою і вирішують її ,користь цих експериментів дійсно не можно не дооцінювати
ПРИКЛАД ІНСТРУКТИВНОЇ КАРТКИ ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ ЕКСПЕРЕМЕНТАЛЬНОГО ЗАВДАННЯ В 11 КЛАСІ ЗА ТЕМОЮ:
«Лінзи. Формула тонкої лінзи. Побудова зображень, які дає тонка лінза.»
Кожному учню видано комплект до складу якого входить: збиральна лінза на підставці, розсіювальна лінза на підставці, екран,свічка, сірники і картка з алгоритмом виконання експериментального завдання.
Алгоритм виконання експериментального завдання.
Учні зіштовхнулись з проблемою, що в їхньому експеременті система зображення не дала і вчителем запропоновано розв'язання задачі на систему лінз.
Задача
Тонка збиральна лінза з оптичною силою D1= 3 дптр складена щільно з тонкою розсіювальною лінзою з оптичною силою D2=-1 дптр так, що їх головні оптичні вісі співпадають. Відстань від предмета до системи цих лінз d= 80 см. Знайти висоту зображення H, якщо висота предмета h= 10 см.
Учень за власним бажанням розв'язує задачу біля дошки з детальним коментуванням.
На учбовому столі вчитель проводить демонстраційний експеримент для всього классу. Мета цього експерименту підтвердити розв'язання попередньої задачі.
Необхідне обладнання: збиральна лінза на підставці, розсіювальна лінза на підставці, екран, сірники.
Необхідно отримати зображення свічки за допомогою системи лінз. Для цього взяти систему лінз і не переміщюючи збиральну лінзу а рухаючи тільки екран отримати збільшене зображення полум’я свічки та виміряти відстань від лінзи до зображення. Дати письмову відповідь на питання: «Чому експеримент на учнівському столі не вийшов, а при демонстрації його вчителем на екрані було отримано чітке зображення полум'я свічки»?
У 8 класі за темою: «Потужність» пропоную учням,мотивованим на вивчення фізики, розв’язати експериментальні задачі самостійно, а потім пояснити всьому классу (клас в цей час ровязує задачу).
Маючи динамометр, секундомір і вимірювальну стрічку, визначте середню потужність, яку розвиває учень, коли:
а) пересуває вантаж по столу;
б) підіймає цей вантаж із підлоги на стіл.
При вивченні в 9 класі теми: «Електроліз» проводжу лабораторну роботу в групах.
Ця лабораторна робота була надрукована в науково-методичному журналі: «Фізика в школах України» №1 2012р., в циклі уроків: «Електроліз».
Урок №3 Лабораторна робота № 9
Тема. Дослідження явища електролізу.
Мета: спостерігати явище електролізу; визначити умови його перебігу; дослідити основні закономірності явища; перевірити справедливість закону Фарадея для електролізу.
Обладнання: джерело струму, амперметр, реостат, вимикач, лампочка на підставці, скляна посудина з розчином мідного купоросу; мідні або вугільні електроди, з`єднувальні провідники, секундомір, терези, набір важків, серветка.
Правила техніки безпеки
Під час виконання роботи акуратно розташуйте прилади на столі, звільнивши його від зайвих речей. Обережно працюйте з амперметром і реостатом. Пам`ятайте, як їх підключають у коло електричного струму. Не торкайтесь руками оголених кінців провідників. Замикайте коло тільки після перевірки його вчителем. Не намагайтеся скуштувати розчин на смак: він небезпечний для здоров`я!
Виконання роботи
Маса катода |
Маса міді ∆m = m1 –m2, мг |
Сила струму I, А |
Час t,с |
Заряд q, Кл |
Електрохімічний еквівалент міді K, мг/Кл |
|
до електролізу m1, мг |
після електролізу m2, мг |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
∆m = kIt = __________________________________________________________________ г.
Учням з високим рівнем навчальних досягнень вчитель може запропонувати побудувати графік залежності маси міді, що виділилася на катоді від заряду, що пройшов через електроліт. На графіку знайти середню точку, записати значення m сер., q сер. Обчислити значення електрохімічного еквіваленту міді. Вчитель може на свій розсуд розділити клас на варіанти або роздати завдання учням на карточках.
Приклади контрольних запитань
І варіант
Домашнє завдання; повторити зміст параграфів 19,20 , вправа 20 №3 ( письмово).
В 10 класі при вивченні теми: «Властивості поверхні рідини. Поверхневий натяг» клас поділяю на п’ять груп, групи формуються виключно за бажанням учнів, кожна група отримує завдання.
Фронтальний експеримент.
(Посудини з водою, дрібно нарізані папірці, пляшечки з різними речовинами, піпетки).
1 група - досліджує вплив на поверхневий натяг води речовин: молока, олії;
2 група - досліджує вплив на поверхневий натяг води, речовин: гліцерину, солі;
3 група - досліджує вплив на поверхневий натяг води речовин: машинного масла, цукру;
4 група - досліджує вплив на поверхневий натяг води, речовин: спирту, мила
5 група - досліджує вплив на поверхневий натяг води, речовин: гасу, спирту.
Після виконання фронтального експерименту учні звітують про результати дослідів та роблять висновки.
Приклад висновку, який був зроблений моїми учнями.
З цих дослідів ми побачили, що поверхневий натяг істотно залежить від домішок до рідин. Найбільш відомою поверхнево-активною речовиною для води є мило. Воно сильно зменшує її поверхневий натяг: приблизно в 1,5 рази. Зменшують його також ефіри, спирти та багато інших рідких та твердих речовин. Цукор і багато солей збільшують поверхневий натяг. З молекулярної точки зору вплив поверхнево-активних речовин пояснюється тим, що сили притягання між молекулами самої рідини більші за сили притягання рідини та домішок. Тому молекули рідини, розміщені у поверхневому шарі, з більшою силою втягуються всередину рідини, ніж молекули домішок. Внаслідок цього молекули рідини переходять з поверхневого шару вглиб її, а молекули поверхневого - активної речовини витісняються на поверхню.