Урок-мозаїка з літературного читання 2 клас на тему "Буду я природі вірним другом". А.Костецький "Не хочу"

Про матеріал

Навчити учнів інтонувати вірші за розділовими знаками. Сприймати змальовані словами образи природи рідної землі у віршованих текстах. Розвивати зв'язне мовлення , естетичний смак. Збагачувати словниковий запас учнів, учити їх стисло й зрозуміло висловлювати свою думку. Навчити дітей бачити й пізнавати красу рідного краю. Виховувати бережне ставлення до природи , доброту , милосердя.

Перегляд файлу

Буду я природі вірним другом.

Літературне читання в 2-му класі.

Урок - мозаїка з елементами інтегрованого навчання  (літературне читання , українська мова, трудове навчання , образотворче мистецтво).

Тема. Анатолій Костецький "Не хочу"

Мета: Навчити учнів інтонувати вірші за розділовими знаками. Сприймати змальовані словами образи природи рідної землі у віршованих текстах. Розвивати зв'язне мовлення , естетичний смак. Збагачувати словниковий запас учнів, учити їх стисло й зрозуміло висловлювати свою думку. Навчити дітей бачити й пізнавати красу рідного краю. Виховувати бережне ставлення до природи , доброту , милосердя.

Матеріали та обладнання: мультимедійний комплект, презентація з теми уроку, малюнки учнів, виставка дитячих поробок з паперу та інших природних матеріалів "Ми творимо красу" у різних техніках; ікебани, композиції з квітів, кошик із солодощами (домашня випічка печива у формі квітів), завдання для груп .

Тип уроку-комбінований.

Підготовча робота. Виготовлення поробок на уроках трудового навчання та образотворчого мистецтва по темі "Квіти"

Хід уроку

I. Організаційна діяльність учнів (4-5 хв.).

 1. Вступне слово вчителя .

Емоційне налаштування на роботу.

 

Учитель.  Діти, поверніть голівки до віконечка. Що ви там бачите ? (небо,хмарки,сонечко)

 - Нехай сонечко вам подарує радість, веселий настрій. Небо-глибокі, розумні , мудрі рішення. Посміхніться сонечку,один одному,поверніться до наших гостей,подаруйте їм посмішки і щиро привітайтеся.

 Доброго ранку! Доброго дня!

 Зичимо вам зараз і щодня!

 - Діти,об'єднайтеся у групи за кольором квітів.

Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну Природу,в країну чудову,

Що нас чекає-нам ще невідомо.

 - Без сумніву у нас незвичайний урок,бо проведемо ми його у вигляді уроку - мозаїки. А щоб урок був цікавим,минув швидко і з користю, ми маємо зламати кригу відчудженості, згуртуватися.

Вправа "Криголам"

Орієнтовний зміст слайда

 - Отже, урок наш повинен бути:

У-...( Урожайним на нові знання)

Р-...( Розвивальним)

О-...(Організованим)

К-...(Корисним і красивим)

-А мені б хотілося,щоб він був ще пізнавальним і цікавим для вас.

 Завдання уроку:

1. Навчитися виразно читати віршовані твори.

2. Сприймати змальовані словами образи природи у вірші.

3. Продемонструвати власні поробки на тему : "Квіти в моєму житті".

Учні читають з дошки

- Прочитайте уривок вірша з пропущеними буквами, складами , словами на слайді.

 І ні       стеб-ку,гі-ку чи тра-ку я н-    обр-жу...

- Чому не можна ображати рослин? Продовжіть думку поета.

Учні висло висловлюють думки, вчитель демонструє слайд.

 -А от митець ніби узагальнив ваші думки і написав

 І ні стеблинку,гілку чи травинку я неображу: це - сташенний гріх!

Вправа "Кодувальник"

- Що це за поет,який так любив природу, ви дізнаєтесь,розшифрувавши запис.

(Костецький)

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку (2-3 хв.)

 - Так,це Анатолій Костецький.Прочайте заголовок вірша.

Вправа " Передбачення"

- Про що на вашу думку піде мова у цьому вірші: про якісь примхи,чи, можливо,про щось приємне або повчальне? У цьому ми переконаємось коли прочитаємо вірш.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу (20-22 хв.).

 Робота над віршем.

1. Виразне читання вірша вчителем.

- Отже,рядочки цього вірша і допоможуть нам скласти мозаїку. Перша частина мозаїки "Метелика ловити я не хочу..."

Учні зачитують назву першої частини мозаїки з екрана.

- Які почуття виникли у вас після слухання цього вірша?

- Чи підтвердились ваші міркування?

2. Самостійне читання вірша учнями (напівголосом).

- Визначте в якому темпі та яким тоном його потрібно читати.

Темп-помірний,нормальний.

Тон-добрий,ніжний,схвильований.

Учитель. Діти , зверніть увагу на екран і зачитайте слова.

3. Словникова робота.

 Тріпоче          Джмеля

 Крильцями Травинку

 Стеблинку Тримка

 Живинка    Страшенний

а)  Читання слів "Луною" за вчителем.

б) Вправа "Дощик".

в) Вправа "Слова - незнайомці".

-Які слова ви почули вперше? Що вони означають?Що означає слово "страшенний "?.

- Діти , уявіть що ви бджілки

1. Вправа "Бджілки".

Самостійне читання вірша учнями.

2. Вправа "Знайди і прочитай".

- У  яких словах розкрито красу метелика? Зачитайте.

- Як поет ставиться до лісової квітки і що він відчуває?

- Чому найменшу шкоду,заподіяну природі , автор вважає страшенним гріхом?Прочитайте відповідні рядки.

- Чи хочете ви виступити в ролі акторів?

3. Вправа"Актори".

- Діти уявіть себе дикторами телебачення і постарайтесь якомога краще прочитати цей вірш.

4. Вправа "Диктор телебачення".

- Давайте відшукаємо у вірші риму?

5. Вправа "Знайди риму".

Не хочу (тріпоче).

Собі (тобі).

Рвати (не гойдати).

Не понесу (росу).

Гріх (всіх).

- То чому ж автор не хоче ловити метелика?

- А яка пора року незабаром настане?

ІV. Узагальнення і систематизація знань.

 - А зараз ми знову поринемо з вами у чудеса краси природи. Зверніть увагу на екран і наступна частина нашої мозаїки звучить так:

"І квітку лісову не стану рвати..."

Звучить звукозапис "Голоси птахів"

- Покладіть руки на парти долоньками догори,опустіть на них голівки, заплющіть очі і уявіть себе у весняному лісі. Ви прийшли сюди на зустріч з красою. Відкрийте очки, підніміть голівки, ви на лісовій галявині.

Інсценізація "На лісовій галявині ".

 Дівчинка 1. Ой,скільки квітів! Я нарву собі букет, щоб хату прикрасити!

 Дівчинка 2. Стривай! Не рви! Квіти - це мовби діти природи. Дивись, уже пелюстки розпустилися. Давайте не будемо нищити квіток. Краще захищаймо та оберігаймо їх.

 Хлопчик . Дівчата,а давайте постоїмо тихенько і спробуємо прислухатися до звуків природи.

Дзвоник. Дзвіночком я синеньким звуся,

           Хоч ніхто  не чув  ніколи,

           Що хоч раз я подзвонив

           Синім дзвоником у полі.

Кульбаба.  Я - кульбабка веселенька

              І дуже м'якенька

              На сонечко схожа

              Мов сонечко гожа.

 

Ромашка. Я - ромашечка біленька

      Росту в полі і в саду.

      Я вітаю соловейка,

      З ним розмову я веду.

Фіалка.    Я - фіалочка синенька,

      Моя квітка запашна.

      Розцвітаю я раненько,

     Як прийде до нас весна.

Метелик. Я на землю опустився,

      Щоб сказати вам про те,

      Що з краси я народився

      Тої, що кругом росте.

      Я вам вдячний, мої милі,

      Мої любі квіточки,

      Будьте ви в красі та силі

      Нині , й завтра,й на віки!

Дівчинка 1. Як добре ,що я не зірвала квіток.

Дівчинка 2. Як це чудово - почути розмову квітів та птахів!

Хлопчик. От ніколи не думав , що квіти вміють говорити.

 

 

Квіти.  На білому світі,на чорній землі

  Є мова у квітів ,є мова в зорі,

  Є мова у бджілки, в метелика й клена

  В бузкової гілки,в любистку зеленого.

  Є мова в калини, у тихого гаю...

  Природу любіть ви і оберігайте!

Усі.(разом) Хай квітне земля від роду до роду!

- Метелик, якого ви зустріли на галявині,передав вам квіти із завданнями.

Звучить мелодія пісні "Деревце роду"

 Групова робота.

 1 група (Жовта квіточка)

- Прочитайте анаграми:

Р О Ш К А М А- ... (ромашка) 

А І Ф А Л К -...(фіалка)

Н А Я В І Л К О -...(конвалія)

О С К  І Л О Р П-...(пролісок)

Я С Т Р-...(ряст)

 2 група.(Червона квіточка)

- Доберіть слова за змістом,щоб утворився вірш

...весна,

...ясна.

...припікає,

...розцвітають.

 

 

3 група (Рожева квіточка)

- Доберіть до рядочків закінчення, щоб утворився вірш.

Люди,квіти...(бережіть)

І ніколи їх...(не рвіть),

Бо чарівної...(краси)

Не побачим...(я і ти).

  4 група (Біла квіточка)

Скласти сенкан

1. Іменник

2. Два прикметники

3. Порівняння

4. Речення

5. Асоціація

Спільне завдання. Створити асоціативний кущ до слова квіти

доброту             красу           кохання        настрій

ліки                    затишок      любов           щастя 

здоров'я        спокій          радість 

- Діти , що означають квіти у нашому житті?

Дозвольте , будь ласка, і мені дати відповідь на це запитання.

Вони нас вчать любові й доброті,

Вони дають наснагу і натхнення,

Вони дарують радість сьогодення.

 - Як же можна передати красу квітів , милуватися ними,щоб їх нервати ?

- Виготовити своїми руками.

- У нашому  класі уже другий рік працює "Творча майстерня",яку ми ще називаємо родинною, бо на уроки трудового навчання ми запрошуємо наших мам. А вони у  нас  справжні фантазерки. Ось вироби виготовленні разом з ними у різних техніках. І називається наша виставка "Ми творимо красу".

Перегляд слайдів.

- А сьогодні на урок до нас завітали репортери із нашого шкільного телецентру. Їм слово.

Вправа "Інтерв'ю"

 Репортер 1- Сьогодні ми ведемо свій репортаж зі школи №2 міста Монастирища. Тут експонується щойно створена виставка робіт.

 Репортер 2- Скажіть,що надихнуло вас на створення цих шедеврів?

(Неповторна краса квітів. Створити красу можна і не травмуючи природу.)

 Репортер 1-Чи доводилося вам раніше робити такі роботи?

 Репортер2- Яка з робіт вам найбільше подобається і чому?

(Ті роботи, які ми робили разом зі своїми мамами)

 Репортер 1- Чому ?

(Бо в них закладена велика ніжність і любов, і  вони мають чарівну силу)

 Репортер  2- Як ви вважаєте, чи матимуть роботи чарівну силу, якби їх створити у поганому настрої.

(Я твердо переконаний, що ні )

 Репортер 1 - Що ви могли б порадити своїм друзям,які  не відвідували наших занять?

(Творіть красу і отримуйте насолоду від своєї праці)

 Репортер 2 - Дякуємо за інтерв'ю і сподіваємось, що ваші талановиті руки й палкі серця створять іще не один шедевр.

 Репортер 1 -А ще хочеться сказати велике спасибі нашим матусям, які разом з нами творять і бережуть цю красу.

 А з вами були Руслан Тищенко і Адріана Златовецька - учні 2-го А класу.

До нових звершень! До нових зустрічей!

 

 Фізкульт хвилинка

- Наступна частина нашої мозаїки "І ні стеблинку, гілку чи травинку я не ображу ..."

Учитель демонструє слайд.

- Часто природу руйнує  бездумна,безвідповідальна поведінка людей. А добрі і розумні вчинки допомагають захистити природу. Письменник ДЖ. Даррел писав : "У рослин і тварин немає адвокатів:їм нема куди писати і скаржитись , за них нікому заступитися, окрім нас, людей, котрі разом з ними заселяють цю Планету "

- Уявіть, що квіти, дерева, птахи,комахи колективно вирішили написати книгу скарг.

 

Групова робота

1 група

 -Що запишуть в книгу скарг квіти?

2 група

 -Що запишуть птахи?

3 група

 -Що запишуть комахи?

4 група

 -Що запишуть дерева?

 Орієнтовні відповіді учнів:

Квіти.   -Не рвіть нас з коренем, а зрізайте ножем. А ще краще більше висаджуйте та висівайте.

Птахи.  - Не руйнуйте наші гнізда! Не торкайтесь руками пташенят! Не порушуйте наш спокій!

Комахи. - Ми жучки - сонечка благаємо вас , не ловіть нас і не стискайте в долоньках! Нам боляче!

Дерева. - Люди!Не ламайте наше гілля, бо це руки наші!Не збивайте з нас листя !

 Проблемне запитання:

Дерева,квіти,пташка і травиця

Від нас не завжди можуть захиститись,

А якщо будуть знищені вони

Чи зможем на планеті жити ми?

 (Відповіді дітей )  

- То як же ми повинні захистити природу?Подивіться на екран.

Учні зачитують запис зі слайда.

СХЕМИ

 Технологія "Навчаючись вчуся"

Демонстрація слайдів.

-У нашому класі працює група діток "Дослідників",їм слово.

1-й учень - У нашій країні є багато заповідників. Вони створюються, щоб зберегти зникаючі види тварин і рослин.

Найстарший - це - Асканія Нова.

Наймолодший - це - Медобори.

Є ще Поліський заповідник,Дунайські плави, Карпатський та Кримський заповідники.

2-й учень - А є ще дендрологічні парки - це зелені масиви з природними або штучними насадженнями, сформовані за законом держави.

Це Тростянецький дендропарк, Хоростківський і наша гордість Софіївський дендропарк, що називають "Уманським дивом"

- Багато рослин і тварин занесено до Червоної книги України.

3-й учень - "Червона книга України"- це книга скарг природи. Це книга "тривоги і надії". Тварини та рослини, які потрапили до цієї книги, підлягають охороні. До Червоної книги України занесено 542 назви тварин і 826 назв рослин і грибів.

4-й учень - Щорічно за Лютий-Березень в Україні людина знищує близько 20 мільйонів первоцвітів. Тому всі вони занесені до Червоної книги України. Це-підсніжники,проліски,ряст,фіалки,сон-трава,горицвіт. Я хочу звернутися до всіх вас з такими словами:

 Не зривайте первоцвіти,

 Помилуйтеся на квіти.

 Той,хто робить з них букети,

 Знищує життя планети.

 

 

Хвилинка- цікавинка

5-й учень - До речі, у Червоній книзі є й зелені сторінки.На них заносяться види тих тварин і рослин життя яких врятоване і їх чисельність уже зростає.

- Увага на екран, остання частина нашої мозаїки "Бо в кожній з них живе тремка живинка, що світиться довірою до всіх."

- Отже , діти,якби в кожному із нас жила тремка живинка,то кожна рослинка , тваринка світилися б довірою і до нас. Мозаїка наша готова. Ось який вона має вигляд.

V. Підсумок уроку.

Рефлексія уроку

- Пригадайте , що ви очікували від уроку на початку?

- Чи справдилися ваші очікування ?

- Що вам запам'яталося ?

- Який висновок ви зробили з почутого і побаченого на уроці?

- Подивіться на глобус ,яка гарна наша Планета. Скільки на ній річок,озер,морів яка вона зелена. А тепер закрийте очі й спробуйте уявити який вигляд вона б мала , коли б, ви мали змогу  намалювати кожне деревце,кожну квіточку, рослинку. Вдалося? Гадаю ,ні. І всетаки спробуємо перетворити нашу Планету на квітучу. Давайте прикрасимо її квітами.(Звучить мелодія і відеозапис "Кольорова планета")

Учитель зачитує вірш , учні прикрашають макет глобуса квітами.

 

Світ прекрасний навколо тебе :

І сонце ясне і синє небо.

Птахи і звірі,гори і ріки

Нехай він буде таким навіки!

Нехай людина добро приносить,

Бо світ навколо любові просить.

VI. Домашнє завдання.

ст. 93-94

Виразно читати вірш А. Костецького "Не хочу..."

Дати відповіді на запитання .

За бажанням вивчити вірш напам'ять.

Намалювати малюнок на основі прочитаного та почутого на уроці .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 березня 2018
Переглядів
1922
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку