Фізкультурні хвилинки і фізкультурні паузи в режимі ГПД.
Як усім відомо, рух є дійсно біологічною потребою дитячого організму і є тісно пов'язаним , передусім, з діяльністю центральної нервової системи. Завдяки м'язовій напрузі, яка чергується з розслабленням, вища нервова діяльність дітей не лише нормалізується, але і помітно активізується. При цьому покращується здатність школярів до концентрації і активізації уваги. Діти, які в достатній мірі рухаються, як правило, мають високу працездатність, хорошу успішність, низьку захворюваність. Такі діти здатні швидко й ефективно засвоювати навички, необхідні для успішного навчання
1. Фізкультурні хвилинки.
Фізкультурні хвилинки під час проведення навчальних занять та у групах подовженого дня повинні проводитись з учнями систематично. Їх завдання - відновити працездатність, зняти розумове і м'язове напруження, попередити порушення постави. Організація фізкультурних хвилинок відбувається при перших ознаках втоми, після 20-30 хв. роботи (залежно від віку та інтенсивності розумової діяльності учнів). Час початку заходу визначається індивідуально.
Завданнями в режимі групи подовженого дня є однаковими і для фізкультурних хвилинок, і для фізкультурних пауз :
-повернути втомленій дитині працездатність, увагу;
-зняти м’язове і розумове напруження;
-попередити порушення постави.
Перед виконанням фізкультурних хвилинок обов’язково потрібно проводити підготовку приміщення й учнів, які для виконання вправ виходять з-за парт, послаблюють комірці, ремені. Фізкультхвилинки проводяться вихователем за перших ознак втоми.
Організовуючи фізкультурні хвилинки, дуже важливо дотримуватися певних методичних умов, а саме: належної їх тривалості (2,5-3 хв), включення 3-4 вправ з 6-8-разовим повторенням кожної. Окремі вправи для рук, для відчуття постави можуть виконуватися за партою. Крім загальнорозвиваючих вправ, виконують біг на місці, стрибки, рухливі ігри.
Фізкультхвилинки можуть бути повні і скорочені. Останні складаються з однієї - двох вправ, спрямованих на зняття втоми і напруження певних частин тіла або систем організму. Окремі вправи для рук, для відчуття правильної постави та ін. можуть виконуватися за партою.
Складаючи комплекс вправ, вихователь повинен використовувати вправи, які вивчаються на уроках фізичної культури. Це заощаджує час, який довелося б витратити для пояснення того або іншого вихідного положення і виконання певної вправи.
Під час організації та проведення повних фізкультхвилинок потрібно враховувати , що комплекси повинні передбачати виконання вправ для м'язів рук, спини, ніг, які здатні зняти статичне напруження, активізувати дихання, посилити кровообіг. Рекомендують також імітаційні, тематичні, віршовані фізкультурні хвилинки
Фізкультпаузи або руханки.
Руханки необхідно проводити, особливо це важливо для шестирічних першокласників, в яких основним видом діяльності в дошкільному періоді була гра.
Під час розучування цих рухів велику увагу потрібно приділити естетичній досконалості. Формування гарної постави – один з головних стимулів, що спонукає учнів щодня робити усі вправи із задоволенням.
Приклади наступних фізпауз пов’язані з життєвим досвідом учнів, їх спостережливістю і кмітливістю.
В оздоровчих хвилинках бажано комбінувати фізичні вправи для осанки, вправи для очей, рук, шиї, ніг. Фізичні вправи ефнктивно проводити під музичний супровід. Цей прийом допомагає зняти втомленість, відновити рівновагу учнів. Такі вправи можна досить успішно надавати проводити самим учням або поєднувати з елементами ігор. Наприклад Зараз похиляться вперед ті і плеснуть у долоні, у кого день народження взимку та весною; теж саме зроблять всі, хто народився влітку та восени.