Фонетика. Орфографія. Орфоепія. Графіка. Узагальнення та систематизація знань

Про матеріал
Конспект уроку з української мови 5 клас. Фонетика. Орфографія. Графіка. Орфоепія. Узагальнення та систематизація.
Перегляд файлу

 

Тема:  Фонетика. Орфоепія. Графіка. Орфографія. Узагальнення та систематизація знань

Мета:   узагальнити та систематизувати знання про букви, звуки, склад, наголос, норми української літературної вимови;

удосконалювати вміння учнів робити звуковий аналіз слів;

  • правильно вживати вивчені буквені й не буквені орфограми;
  •  виробити в учнів комунікативні  мовні компетенції;
  • розвивати  уміння ефективно і самостійно вчитися; продовжувати роботу над удосконалюванням усного  і писемного мовлення; збагачувати та уточнювати активний словник;
  • підвищувати мовленнєву культуру учнів та виховувати в учнях інтерес до результатів власної праці;
  • виховувати патріотизм та любов до рідної мови.

Тип уроку: повторення та систематизація вивченого.

Форма уроку: урок-подорож.

Обладнання: узагальнюючі таблиці, тести, роздатковий матеріал, мультимедійне обладнання.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

Холодно в полі, в саду, на городі,

Осінь мандрує по нашій господі.

Тепло і затишно в класі у нас,

Доброго дня, я вітаю всіх вас.

ІІ. Оголошення теми й завдань уроку

— Ми сьогодні разом з вами будемо мореплавцями і тому вирушаємо до незвіданих країн під назвою “ГРАФІКА”, “ФОНЕТИКА”, “ОРФОГРАФІЯ“, “ОРФОЕПІЯ”. Перед тим, як вирушити в нашу подорож, ми маємо поділитись на команди та обрати собі капітанів.

Але, перш за все, ми відкриваємо свої зошитки та записуємо: число, класна робота, тема.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка засвоєння теоретичного матеріалу

В нашу подорож ми відправляємось на двох кораблях, тому у нас є дві групи і два капітани. Але нам потрібно дізнатись назви своїх кораблів. І ось вам перше завдання.

  1.                    Розшифруйте назву свого корабля користуючись алфавітом. Під кожною цифрою захована буква.

 (15, 19, 22, 23, 19, 17, 12, 16, 31) Костопіль

 (2, 7, 21, 6, 33, 18, 22, 31, 15) Бердянськ

Отже, тепер ми знаємо назви наших кораблів. Тому запрошую вас всіх на борт і ми відпливаємо!

  1.                    Давайте з вами уявимо, що в нашому морі ми потрапили в бурю, тому нам потрібно натягнути вітрило. А щоб воно було міцним, потрібно вміти правильно писати. Перед вами ваші зошити, записуємо в них “Словниковий диктант”, я називаю слова - ви записуєте. Чим менше помилок, тим міцніше наше вітрило.

 

Берег, велетень, мерехтіння, писати, печаль, питання, кігті, священник, Карпати, роздоріжжя.

 

  1.                    Штурмани передають, що вдалині видніється острів «Фонетика». Ви готові до висадки на землю? Капітани? ( Готові)

Зараз ми перевіримо готовність вашого екіпажу. За кожну правильну відповідь ви отримуєте якір, щоб можна було зійти на берег.

Лінгвістична гра. Потрібно дати правильну відповідь та закінчити правило. По 6 запитань для кожної команди.

  1.                    Фонетика – це розділ науки про мову, який … (вивчає звуки мови )
  2.                    Звук – це найменша …   (одиниця мовлення)
  3.                    Звук позначають буквою, узятою в ….  (квадратні дужки)
  4.                    Звуки поділяються на … (голосні та приголосні)
  5.                    Голосні звуки творяться з …(голосу)
  6.                    Голосних звуків …  (6)
  7.                    Приголосні звуки творяться з … і ….(голосу і шуму)
  8.                    Приголосних звуків …   (32)
  9.                    Літера – це  … (графічний знак)                                                           
  10.               Графіка – це розділ науки про мову, який … (вивчає знаки письма)
  11.               Алфавіт – це розташовані у …  (певному порядку літери)
  12.               Усього в українській мові … літери.  (33)

Молодці! Правила повторили і на берег можна сходити. (Оголошення результатів. Хто має менше карток - повторити правила).

  1.                    Але для того, щоб зійти на берег нам потрібно сказати пароль. А який саме, зараз ми з вами дізнаємось.

Записати в зошит речення. Поділити виділені слова на склади. З виділених слів скласти пароль.

  1. А й правда, крилатим ґрунту не треба. Землі немає, то буде небо. 2. Птахи-символи для українця - це лелека, зозуля, ластівка, журавель, і, звісно, співучий соловейко. 3. Сьогодні море було надзвичайно спокiйне. 4. Ми можемо до безкінечності мовчати про свою любов до країни, але наші очі будуть говорити інше. 5. Якщо розкласти 10 на два однакових доданки, то ми отримуємо 5 та 5.

Море і небо - два символи безкінечності.

  1.                    Для того, щоб продовжити нашу подорож нашими островами, варто вміти правильно писати. Отже, виконаємо невеличкий тест. (Картки з тестами кожному учню)
  1. Звук [ґ] треба вимовляти в обох словах рядка:

А) об..рунтувати, во..зальний

Б) за..ратований, нама..атися

В) ..удзичок, перемо..ти

Г) а..русовий, домо..тися

Д) по..ратися, ..атунок

  1. Звук [д] є в кожному слові рядка:

А) кладка, футболіст, город

Б) ведмідь, десять, джерело

В) баскетбол, душа, дзвінок

Г) податок, дятел, звідти

Д) дитина, боротьба, день

  1. Позначте рядок, у якому в усіх словах приголосні звуки тільки глухі:

А) фікус, папуга, цукати, тьохкати;

Б) капуста, пакетик, сахатися, ціпочок;

В) ситечко, тапочки, пайок, часопис;

Г) тактика, пощастити, сестриця, цяточка;

Д) сипучість, частка, пакуночок, точиться.

  1. На перший склад падає наголос у слові:

А) цінник

Б) течія

В) русло

Г) випадок

5.В якому рядку всі слова пишуться  з буквою Е  в корені:

А)  л..мон, нав..сні, тр..вога, вкор..нитися, в..р..дливі;

Б) крап..лька, виб..рає. в..р..с..нь, бр..ніти, в..л..т..нь;

В) відм..жовувати, пш..ниця, ст...лити, з..л..ний, л..тіти;

Г) пал..ць, н..суть, заст...лати, кр..вавий, ск..дати.

  1.  Наша подорож продовжується і ми досягли берегів осторва “Орфоєпія”. А щоб зійти на берег, потрібно виконати наступне завдання.

Прочитайте текст. Вставте пропущені літери чи апостроф. Випишіть ці слова у зошити. Поясніть орфограми.

І команда

Якого тіл..ки зілля не буває! Росте воно скріз.. В степах і гаях, по го­рах та при дорогах. І, мабут.., тіл..ки назви рослин містят.. у собі стіл..ки глибокого змісту. Іноді досит.. пильніше придивитися до рослини. Зва­жити на її особливост.. — і назва її стане зрозумілою. Напровесні кріз.. покрив торішн..ого гнилого листу протискаєтеся трубкою цупкий зеле­ний листочок. Всі знают.., що це — пролісок.

ІІ команда.

Назви рослин надзвичайно різноманітні. Походження деяких пов..язане з легендами та міфами. Щоб з..ясувати назви багатьох рослин, іноді треба звертатися до легенд, переказів та повір.лв. Особливо ба­гато міфів існує в народі про дикоростучі духм..яні трав..янисті росли­ни. Наприклад, ще здавнини звіробій вважався чудодійною рослиною, «травою від дев..яноста дев..яти хвороб». Тому і назва його означає «ці­литель ран».

  1. Ми продовжуємо свою подорож. Попереду море, а над нами пропливають білі хмаринки та світить сонечко. Але повіяв вітер і почався дощик. З краплями дощу до нас впали такі слова: країна, мир, держава, Україна, верба, прапор, поля, патріоти, мрія, воля. Командна робота. Складаємо з цими словами текст на 7-8 речень та записуємо в зошит.

ІІІ. Підсумок уроку.

Сьогодні на уроці я …

дізнався…

зрозумів…

навчився…

найбільший мій успіх- це…

найбільші труднощі я відчув…

хочу дізнатися….

ІV. Домашнє завдання

  1. Скласти твір на тему “Моя сім’я” Підрекслити у ньому наявні орфограми та вміти їх пояснити.
  2. Поділити слова на склади: мрія, велосипед, ремонт, майстер, трактор, телефон, світло, комп’ютер, подорож, автобус, кіт, горнятко, картина, лимон, серветки, обігрівач, документи, гранат, книгарня.

 

 

docx
Додано
8 березня 2023
Переглядів
272
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку