"Фонетика. Звуки мови. Голосні та приголосні".

Про матеріал
Матеріал містить поняття про фонетику.Чим звуки відрізняються від букв. Діти знайомляться з мовленнєвими органами.Урок має цікаві творчі завдання.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Фонетика. Звуки мови. Голосні та приголосні

Номер слайду 2

Мовазвукибукви

Номер слайду 3

Як утворюються звуки людського мовлення? Звук – найменша одиниця мови, яку ми вимовляємо і чуємо. Звуки людської мови, як і будь-які інші звуки, є результатом коливання повітря. Саме ці коливання сприймає наше вухо. Звуки мови творяться мовними органами людини, до яких належать: зуби, язик, губи, піднебіння, гортань, голосові зв’язки.

Номер слайду 4

Номер слайду 5

ШУМ ВІТРУЦВІРІНЬ-КАННЯСПІВШУРХОТІННЯЛИСТЯКАШЛЯННЯКРИК МАЛЯТИСВИСТПЛЕСКІТ ХВИЛІЗВУКИ МОВИЗВУКИ

Номер слайду 6

Коли народжується дитина, вона вітає наш світ криком і плачем. Це її мова. Маля чує голос мами. Мамина мова – теж звуки. Згодом дитина впізнає шум вітру, шарудіння листя, цвірінькання пташок, гуркотіння грому. ppt_x

Номер слайду 7

Чим відрізняються звуки людського мовлення від інших звуків довкілля? Мова – потік звуків. Кожен звук, узятий окремо, нічого не означає. Але зі звуків складаються слова. А слова утворюють речення, за допомогою яких ми висловлюємо свої думки.style.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 8

ЗВУК →СЛОВО →МОВА(речення) →ДУМКИ ЗВУКИ: [а],[и],[а],[к],[л],[н] СЛОВО: калина МОВА (РЕЧЕННЯ) : Калина хвалилась, що медом солодка. ДУМКИ: У вінку зеленолистім, У червоному намисті Вдивляється у воду На свою хорошу вроду.ppt_x

Номер слайду 9

Звук - найменша неподільна одиниця мови та мовлення. Фонетика - наука про мову, яка вивчає саме людське мовлення. Орфоепія - розділ науки про мову, що вивчає правильну вимову слів.

Номер слайду 10

Фонетика (від грецького phone - звук)магнітофонмікрофондиктофонсаксофонпатефон?...телефон

Номер слайду 11

ЗВУКИ - 38 ГОЛОСНІ - 6 ПРИГОЛОСНІ- 32 НАГОЛОШЕНІНЕНАГОЛОШЕНІДЗВІНКІГЛУХІТВЕРДІ І М'ЯКІ

Номер слайду 12

Голосні звуки Утворюються за допомогою голосу,їх можна співати[о][а][у][е][і][и]

Номер слайду 13

Дзвінкі: [б] [д] [з] [дз] [ж] [дж] [г] [ґ] [л] [м] [н] [р] [в] [й]Глухі: [п] [т] [с] [ц] [ш] [ч] [х] [к] [ф]

Номер слайду 14

Тверді та м’які приголосні9 пар твердих і м ’ яких приголосних звуків. Приго- лосний звук, що не має парного твердо-го__[й][д, т, з, с, дз, ц, л, н, р][д ’ т ‛ з ‛ с ‛ дз ‛ ц‛ л ‛ н‛ р‛]13 твердих приголосних, що не мають парних м ‛ яких[б, п, в, м, ф, г, г, к, х, ж, ч, ш, дж]___

Номер слайду 15

Прочитайте слова. Якими звуками вони різняться. Гай - рай; сад - суд;  жити- жати; бук - бак; качан - казан; шила - мила.

Номер слайду 16

Здогадайся: Букви, як воїни, стали всі вряд, Наче солдати, ідуть на парад. Кожна на місці своєму стоїть, А називаються всі …

Номер слайду 17

Алфавіт(азбука,абетка)- сукупність букв (літер), прийнятих у писемності якої-небудь мови та розміщених у певному установленому порядку

Номер слайду 18

Аа Бб Вв Гг Ґґ Дд Ее Єє Жж Зз и Іі Її Йй Кк Лл Мм Нн Оо Пп Рр Сс Тт Уу Фф Хх Цц Чч Шш Щщ ь Юю Яя

Номер слайду 19

Запишіть слова у дві колонки: 1. ті, що починаються на голосний  звук; 2. ті, що починаються на приголосний звук. Абрикос, бублик, вареник, варення, вишня, желе, ірис, каша, куліш, мед, обід, огірок, узвар, хліб, чай.

Номер слайду 20

Зміни у словах окремі звуки так, щоб утворилися нові слова. Піч, кора, коза, пиріг, липа

Номер слайду 21

Фонетична транскрипція[   ] - транскрипція[  с ']  - м'якість[  á ] - наголос[   в'] - пом'якшення[ н :] - подвоєння[  еи ] - наближення

Номер слайду 22

Секрети звукопису(фонетичної транскрипції)1. Звукопис виконуємо у прямокутних дужках маленькими друкованими літерами [ м`ама].2. Скісна риска над голосним – це наголос[ н'`іч].3. Скісна риска над приголосним вказує на м'якість[н'`іс]4. Апостроф біля приголосного вказує на пом'якшення [м`ишʼі] 5. Двокрапка біля приголосного вказує на довготу знання – [знан':`я]6. Африкати ( складні звуки) об'єднуємо дужкою зверху.[дзвʼ`ін]7. Голосний зверху – додатковий звук у ненаголошеній позиції зима - [зи м`а].е

Номер слайду 23

“ Шифрувальник”Запишіть слова фонетичною транскрипцією. Зразок: Тінь [т'ін'] – 4 б., 3 зв. Ніч, сіль, перець, хліб, бабусю, господиня, синє, мюслі, резюме, працьовитий, буряк. Відновіть і запишіть прислів'я [знан':`а за плеч`има не нос`ит', а у головʼ`і мʼіст`ит']. Поясніть розділові знаки. Як ви розумієте зміст прислів'я.

Номер слайду 24

Звукиголосні = ГОЛОСприголосні= голос+шумнаголошеніненаголошеніНаближені:- [еи]/[ие] - в ненаголошеній позиції;- [оу] - перед складом з наголошеним і або усонорні = ГОЛОС+шумдзвінкі= ШУМ+ГОЛОСглухі=ШУМ

Номер слайду 25

Запишіть слова фонетичною транскрипцією. Дощ, ліщина, яблуко, поїзд, Юлія, ім’я.

Номер слайду 26

Перевір себе[д о ш ч], [л’ і ш ч и н а],[й а б л у к о], [п о й і з д],[й у л’ і й а], [і м й а].

Номер слайду 27

Робота в парах. Спишіть прислів’я, вставляючи голосні. Р..дн.. м..в.. – н.. п..л..в.., з.. в..тр..м н.. р..зв….ш. Н.. к..д..й сл..в н.. в..т..р.

Номер слайду 28

Перевір себе. Рідна мова – не полова, за вітром не розвієш. Не кидай слів на вітер.

Номер слайду 29

У кожному рядку знайди зайвий звук

Номер слайду 30

Фонетичні загадки. Що стоїть посеред землі?

Номер слайду 31

Що є в краба, акули, кита, але немає в медузи?

Номер слайду 32

Як перетворити косу на осу?

Номер слайду 33

Підсумок уроку1. Що таке фонетика?2. Скільки літер має українська абетка?3. Що нового ви дізналися на уроці?4. З чим виникли труднощі?5. Що вас найбільше зацікавило?

Номер слайду 34

Домашнє завдання на вибір:1. Знайдіть предмети або предмети навколо себе, які нагадують букви(наприклад, дерево або гілка)2. Напишіть компліменти на літери алфавіту(наприклад, активний).

Номер слайду 35

Бажаю успіхів у навчанні!

pptx
Додано
24 листопада
Переглядів
153
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку