Урок. " Незмінні і змінні слова"

Про матеріал
Пропоную вашій увазі конспект уроку " Незмінні і змінні слова" для учнів 5 класу НУШ. Матеріал відповідає чинній програмі. Він допоможе вчителеві актуалізувати теоретичний матеріал, закріпити його.
Перегляд файлу

Незмінні і змінні слова

Знаннєва складова: створити умови для того, щоб учень / учениця зрозуміли, які слова є незмінні та змінні, наводили приклади.

Діяльнісна складова: сприяти тому, щоб учні виділяли у слові значущі частини; розрізняли нульове, звукове закінчення, незмінні слова. Наводили приклади, використовували доцільно слова, обгрунтовували наведені приклади, використовували правильно закінчення як засіб зв’язку речень у тексті.

Ціннісна складова: усвідомлюють багатство виражальних засобів української мови, роблять висновки щодо важливості удосконалення власного мовлення.

Цілі:

Навчальна: створити умови для повторення й поглиблення знань учнів про звукове закінчення, яке служить для зв’язку слів у реченні і вказує на ГЗ, формувати вміння знаходити закінчення, визначати його роль у словах. Запам’ятати, що незмінні слова не змінюються і не мають закінчення.

Розвивальна: сприяти розвитку мислення, уваги, спостережливості, пам’яті, культури усного мовлення.

Виховна: виховувати повагу до рідної мови.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Пролунав уже дзвінок,

Нас покликав на урок,

Щоб знання ми здобували,

Марно час не марнували.

ІІ. Установчо – мотиваційний момент

Учитель: Погляньте на сусіда. Привітайтеся, посміхніться, побажайте успіхів на сьогоднішньому уроці.

Епіграф: Освіта – це вид гігієни. Письмо з помилками – то як невимиті руки чи зуби. ( В. Стус)

(Обговорення епіграфа уроку. Учні висловлюють свої думки).

Учитель узагальнює: Щоб кожен із нас прагнули бути освіченими і робили все для цього. Освіта – це постійна праця. І як нам не комфортно бути брудними, спілкуватися з такими людьми, то так само ми почуваємо себе, коли спілкуємося з неосвіченими. Приступаємо до роботи, щоб поповнити наші знання.

ІІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів

Розгорніть зошити, записуємо дату.

1. Завдання « Так – Ні»

  1. Розділ науки про мову, що вивчає значущі частини слова, називається « Будова слова»?    - так
  2. Закінчення – це незмінна частина слова?   - ні
  3. Основа слова виражає лексичне значення?   - так
  4. Звукове закінчення виражено звуком і позначено на письмі буквою?   - так
  5. Основа слова – це частина слова без закінчення?   - так
  6. Не виражено звуком і не позначено на письмі буквою – це нульове закінчення?   - так
  7. Щоб визначити закінчення не потрібно змінювати слово?   - ні
  8. Закінчення виражає граматичне значення?   - так
  9. У слові дощ є звукове закінчення?   - ні
  10.  У слові вишнею основа слова все слово?   - ні

2. Робота з підручником

Вправа 100, сторінка 46

3. Розподільча робота

Погрупуйте слова у дві колонки (з нульовим закінченням та звуковим)

Дощик, рибка, прибережний, козак, козачка, підводний, листок

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Евристична бесіда

Учитель: Давайте спробуємо змінити слово весна і навесні

(весну, веснами, весні)

- На яке питання відповідає слово навесні?

  •          Яка частина мови відповідає на питання як?, де? коли?
  •          А чи можна змінити прислівник?
  •          Якщо не можна, то чи буде в цьому слові закінчення?
  •          Над якою темою ми будемо працювати сьогодні на уроці?

(відповіді учнів)

Оголошення теми вчителем

Очікувані результати

  1. З’ясувати, які слова є незмінні.
  2. Запам’ятати, що незмінні слова не мають закінчень, навіть нульових.
  1. Робота з підручником

Сторінка 47, опрацювання теоретичного матеріалу.

  1. Відпочинок
  2. Робота біля дошки

Виконання вправи 103.

  1. Гра « Четверте зайве»
  1. Поні, коні, слова, чайка.
  2. Веселий, відважний, мужньо, хоробрий.
  3. Віз, таксі, шабля, повід.
  1. Вибіркова робота

(Назвіть словосполучення лише з незмінними словами)

Працювати добре – добре діло,  рідна мати – мати право, сісти в таксі – дати таксі їсти, заглибина в горі – висить вгорі, іти по новому мосту – мислити по – новому.

V. Рефлексія

Метод « Незакінчене речення»

  •          Незмінні слова – це…
  •          До незмінних слів належать…
  •          Я навчився/навчилася…

VI. Підсумок уроку

Робота з епіграфом уроку

Учитель:

- Стали ви на сьогоднішньому уроці освіченішими? (відповіді учнів).

- Що це вам дасть у майбутньому? (відповіді учнів).

- Говорімо правильно:

Їхали в таксях (таксі)

Каталися на понях (поні)

Пригощали салямою (салямі)

Було багато шимпанзів (шимпанзе)

Усі ви дуже потомились,

Але дечого навчились.

Підете з уроку сміло,

 Бо незмінні слова завчили.

Будете ви їх правильно вживати.

Нашу українську мову прославляти.

VII. Домашнє завдання

  1. Опрацювати параграф 10, сторінка 47, виконати вправу 108;
  2. Складіть розповідь (4-6 речень), використавши 2-3 незмінні іменники – назви тварин. Скористайтеся вправою 104, сторінки 48.

 

 

 

docx
Додано
25 листопада
Переглядів
37
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку