Незмінні і змінні слова
Знаннєва складова: створити умови для того, щоб учень / учениця зрозуміли, які слова є незмінні та змінні, наводили приклади.
Діяльнісна складова: сприяти тому, щоб учні виділяли у слові значущі частини; розрізняли нульове, звукове закінчення, незмінні слова. Наводили приклади, використовували доцільно слова, обгрунтовували наведені приклади, використовували правильно закінчення як засіб зв’язку речень у тексті.
Ціннісна складова: усвідомлюють багатство виражальних засобів української мови, роблять висновки щодо важливості удосконалення власного мовлення.
Цілі:
Навчальна: створити умови для повторення й поглиблення знань учнів про звукове закінчення, яке служить для зв’язку слів у реченні і вказує на ГЗ, формувати вміння знаходити закінчення, визначати його роль у словах. Запам’ятати, що незмінні слова не змінюються і не мають закінчення.
Розвивальна: сприяти розвитку мислення, уваги, спостережливості, пам’яті, культури усного мовлення.
Виховна: виховувати повагу до рідної мови.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Пролунав уже дзвінок,
Нас покликав на урок,
Щоб знання ми здобували,
Марно час не марнували.
ІІ. Установчо – мотиваційний момент
Учитель: Погляньте на сусіда. Привітайтеся, посміхніться, побажайте успіхів на сьогоднішньому уроці.
Епіграф: Освіта – це вид гігієни. Письмо з помилками – то як невимиті руки чи зуби. ( В. Стус)
(Обговорення епіграфа уроку. Учні висловлюють свої думки).
Учитель узагальнює: Щоб кожен із нас прагнули бути освіченими і робили все для цього. Освіта – це постійна праця. І як нам не комфортно бути брудними, спілкуватися з такими людьми, то так само ми почуваємо себе, коли спілкуємося з неосвіченими. Приступаємо до роботи, щоб поповнити наші знання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів
Розгорніть зошити, записуємо дату.
1. Завдання « Так – Ні»
2. Робота з підручником
Вправа 100, сторінка 46
3. Розподільча робота
Погрупуйте слова у дві колонки (з нульовим закінченням та звуковим)
Дощик, рибка, прибережний, козак, козачка, підводний, листок
ІV. Вивчення нового матеріалу
Учитель: Давайте спробуємо змінити слово весна і навесні
(весну, веснами, весні)
- На яке питання відповідає слово навесні?
(відповіді учнів)
Оголошення теми вчителем
Очікувані результати
Сторінка 47, опрацювання теоретичного матеріалу.
Виконання вправи 103.
(Назвіть словосполучення лише з незмінними словами)
Працювати добре – добре діло, рідна мати – мати право, сісти в таксі – дати таксі їсти, заглибина в горі – висить вгорі, іти по новому мосту – мислити по – новому.
V. Рефлексія
Метод « Незакінчене речення»
VI. Підсумок уроку
Робота з епіграфом уроку
Учитель:
- Стали ви на сьогоднішньому уроці освіченішими? (відповіді учнів).
- Що це вам дасть у майбутньому? (відповіді учнів).
- Говорімо правильно:
Їхали в таксях (таксі)
Каталися на понях (поні)
Пригощали салямою (салямі)
Було багато шимпанзів (шимпанзе)
Усі ви дуже потомились,
Але дечого навчились.
Підете з уроку сміло,
Бо незмінні слова завчили.
Будете ви їх правильно вживати.
Нашу українську мову прославляти.
VII. Домашнє завдання