ОРГАНІЗАЦІЙНІ ФОРМИ НАВЧАННЯ
Різні тлумачення поняття “організаційні форми”
«Організаційні форми» — одне з понять, що менш за все піддаються визначенню. Навіть останні навчальні посібники, що підводять своєрідний підсумок набутим знанням, не вміщують чітких визначень. Так, Н. А. Сорокін визначає їх як зовнішнє вираження узгодженої діяльності вчителя і учнів, що здійснюється в установленому порядку і певному режимі.
В іншому навчальному посібнику організаційна форма визначається як спеціально організована діяльність вчителя і учнів, що протікає за встановленим порядком і режимом.
У різних підручниках визначення поняття організаційної форми іноді підміняється характеристикою класно-урочної форми.
Це той випадок, як зазначає І. Я. Лернер, коли поняття недостатньо визначене, але всі розуміють, про що йдеться. Однак ця невизначеність не залишається без наслідків. Так, майже у всіх випадках, коли мова йде про організаційні форми, розглядається процес навчання на уроці. Неясно також, як співвідноситься членування організаційних форм на види занять (уроки, семінари, лекції тощо), з одного боку, фронтальні, групові, індивідуальні — з іншого.
Увага до організаційних форм навчання і до визначення поняття необхідна, бо вони відіграють у навчанні важливу роль. Поза будь-якою організаційною формою навчання не буває. Навчання завжди передбачає необхідність і неминучість прямого або непрямого спілкування, у якому втілюється процес навчання — взаємодія вчителя і учнів. Будь-яке навчання передбачає часову і просторову характеристику — поза часом і простору навчання немає.
В різних організаційних формах по-різному розподіляються навчально - організашйні функції. Так, вчитель може сам пред'являти нову інформацію, а може організовувати самостійне отримання учнями інформації з будь-якого джерела. Спілкування може відбуватися в поперемінній зміні функцій, наприклад, при запитально-відповідальній формі навчання. У процесі групових занять місце організатора пізнавальної діяльності займає лідер групи, а інші виступають співучасниками. Зміна лідерів перерозподіляє функції. Те саме відбувається під час парних занять, під час рольових ігор. Організаційні форми відрізняються одна від одної за всіма дими ознаками. Спілкування в різних формах інше — з усіма учнями чи групою, або окремим учнем. Воно може бути прямим (безпосереднім), у мовній формі; опосередкованим — через навчальний посібник, інструкцію, кіно, відеофільм і т. ін. Спілкування різне на лекції, уроці, семінарі, практичних заняттях, екскурсії, при застосуванні програмованого підручника та ін. Воно може бути між учнями групи або між учнями, які працюють попарно.
Різні й ланки організаційних форм. Урок може вміщувати всі ланки, а може вміщувати частину їх. Лекція вміщує, як правило, тільки виклад нового матеріалу, практикум — закріплення тощо.
Відрізняються один від одного часовий і просторовий режим — 45- або 35-хвїїлинний, спарений урок; клас, об'єкт екскурсії, виробництво і т. ін.
Таким чином, організаційні форми навчання визначаються як характер спілкування, що цілеспрямовано формується в процесі взаємодії вчителя і учнів і відрізняється розподілом навчально-організаційних функцій, добором і послідовністю ланок навчальної роботи і режимом — часовим і просторовим.
Тобто суттєвими ознаками поняття «організаційна форма» є характер спілкування, розподіл навчально-організаційних функцій, добір і послідовність ланок навчальної роботи, режим — часовий і просторовий.
Організаційні форми навчання в сучасній школі
У сучасній школі наявні такі організаційні форми навчання:
1. Урок (основна форма навчання).
2. Лекція:
3. Семінар:
4. Практичні заняття (тренувальні вправи).
5. Лабораторно-практичні заняття (частково-дослідницькі).
6. Лабораторні заняття (дослідницькі).
7. Конференції:
8. Науково-теоретичні читання.
9. Екскурсії:
10. Колоквіуми.
11. Залік.
12. Шкільні олімпіади.
13. Консультації:
14. Іспити.
15. Дидактичні ігри:
16) Домашня навчальна робота учнів.
ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ В АСПЕКТІ ІНДИВІДУАЛІЗАЦІЇ ТА ДИФЕРЕНЦІАЦІЇ НАВЧАННЯ
Форми організації навчання (за історією педагогіки, порівняльною педагогікою)
Історія педагогіки та порівняльна педагогіка в навчальному плані надають нам досить цікаві форми організації навчання. Це:
1. Вінетка — план. Розробка суперінтенданта (зав. міськво) К. Уошберна м. Вінетка США, штат Іллінойс поблизу Чикаго. (Уінентка — план). Кожен учень проходить курс навчання за індивідуальним планом своїм власним темпом. З цією метою використовуються детально розроблені друковані робочі матеріали, матеріали, які дають рекомендацію щодо виконання роботи. Поряд з цим велика увага приділяється виховній роботі з використанням групових форм: ігри, диспути та ін. Роль учителя зводиться до нагляду за учнями під час занять.
2. Говард - план. Виник в 20-ті роки в Говардській школі в Лондоні. Навчання організовується за вільним розкладом і при самостійному виборі учнями навчальних предметів. Підвищується індивідуальна відповідальність особистості за свій розвиток.
3. Йєна - план. Форма була використана німецьким вченим Петерсом в школі при Йєнському університеті.
4. Белл - Ланкастерська система. В основі лежить ідея Я. Коменського про залучення кращих учнів до навчання інших (Коменський — десятники). Названа за прізвищами автор— Белла, англійського священика, і Ланкастера, англійського педагога. Вчитель навчав старших учнів, а кращі із старших (монітори) навчали молодших..
5. Дальтон - план (Dalton-plan) — система організації навчально-виховної роботи, яка отримала назву від міста Долтон, штат Массачусетс США. Автор, Хален Паркхерст, відійшла від класно-урочної системи. Заняття за Дальтон-планом виключають класи, колективну роботу вчителя з учнями. Учні не зв'язані загальною роботою в класі, вільно вибирають заняття, на початку дня відвідують «клас організації», де з учителем-консультантом планують навчальний день. Індивідуальна робота учнів здійснюється за допомогою системи облікових карток.
6. Мангеймська система. Концепція диференціації навчання була втілена в Німеччині, у Майнгеймі, доктором Йозефом Антоном Зіккінгером (1858— 1930). Класи формувалися за здібностями на підставі психонометричних обстежень і характеристик учителів. Залежно від здібностей у кожній групі була різна тривалість навчання.
7. План Трампа. Засновник цієї форми Д. Ллойд, який, апробував свою систему в 1956— 1961 рр. в американській школі. Навчання проводиться в трьох позиціях:
Таблиця №16
Велика аудиторія 40 % |
Мала аудиторія 20 % |
Індивідуальні заняття 40 % |
Лекції читають спеціалісти (не по класах, а 200— 300 чоловік) |
Семінарські заняття. Опрацьовується матеріал, який було викладено в лекції (група 15— 20 учнів) |
Практичні, лабораторні заняття за індивідуальним планом
|
УРОК - ОДНА 3 ОРГАНІЗАЦІЙНИХ ФОРМ НАВЧАННЯ
Урок — це динамічна варіативна форма організації процесу цілеспрямованої взаємодії вчителя і учнів, яка включає зміст, форми, методи і засоби навчання. На уроці досягається логіко-психологічна завершеність пізнавальної діяльності щодо визначення конкретного навчального завдання, реалізуються етапи процесу навчання: засвоєння нових знань, умінь їх удосконалення застосування, перевірка. Основні ознаки уроку
Основними ознаками уроку є: постійний склад учнів; точно встановленні який регламентований твердим розкладом; систематичне засвоєння знань, у навичок, досвіду творчої діяльності і соціальних відносин, які забезпечуються керуючою роллю вчителя; поєднання фронтальних, групових та індивідуальних форм організації діяльності учнів, різноманітність методів навчання та учіння, наявність систематичного поточного контролю.
Типологія уроків. Що таке типологія уроку
Під типологією розуміють:
Уроки, що є складними педагогічними утвореннями, як і всі складні явища, можна поділити на типи за різними ознаками. Тому в сучасній дидактиці є, загальновизнаної типології (класифікації) уроків не існує. Різні автори типізують уроки за різними основами: організаційні форми навчання, дидактичні цілі, за змішаною основою.
ТИПИ УРОКІВ ЗА РІЗНИМИ АВТОРАМИ
Н. І. Казанцев (1951), за організаційними формами навчання:
1. Уроки з різними видами занять.
2. Уроки-лекції.
3. Уроки-бесіди.
4. Уроки-екскурсії.
5. Кіноуроки.
6. Уроки самостійної роботи учнів у класі.
7. Лабораторні і практичні заняття.
Н. І. Казанцев (1956), за дидактичними цілями:
1. Вступні (при вивченні великих тем).
2. Оволодіння новими знаннями.
3. Закріплення вивчених знань.
4. Вироблення в учнів умінь і навичок.
5. Застосування знань на практиці.
6. Повторювально-узагальнюючі.
7. Обліково-перевірочні.
8. Аналізу якості знань.
9. Підсумкові.
С. І. Іванов (1952), за дидактичними цілями:
1. Вступні.
2. Первісного ознайомлення з матеріалом.
3. Засвоєння нових знань.
4. Застосування отриманих знань на практиці.
5. Закріплення.
6. Повторення і узагальнення.
7. Контрольні.
8. Змішані, або комбіновані.
Б. І. Єсипов (1957), за основними дидактичними цілями і місцем в системі уроків:
1. Комбіновані, або змішані.
2. За ознайомленням учнів з новим матеріалом.
3. Закріплення знань.
4. Узагальнення й систематизації вивченого.
5. Вироблення і закріплення умінь і навичок.
6. Перевірки знань.
Н. Г. Казанський і Т. С. Назарова (1978), за дидактичними цілями (для молодших класів):
1. Об'єднані, або комбіновані.
2. Вивчення нового матеріалу.
3. Закріплення.
4. Удосконалення і розвитку знань, умінь і навичок.
5. Повторювально-узагальнюючі.
6. Контрольні, або облікові.
І. Т. Огородніков (1978), за різними основами (дидактичними цілями і методами навчання):
1. Вивчення нових знань.
2. Закріплення.
3. Вправ і практичних робіт.
4. Лабораторні.
5. Повторювально-узагальнюючі.
6. Синтетичні.
Н. А. Сорокін, за дидактичними (освітніми) цілями:
1. Оволодіння учнями новими знаннями.
2. Формування й засвоєння умінь і навичок.
3. Узагальнення й систематизації знань.
4. Повторення й закріплення.
М. І. Махмутов (1981), за дидактичними цілями:
1. Уроки вивчення нового матеріалу (І тип).
2. Удосконалення знань, умінь і навичок (II тип).
3. Комбіновані (III тип).
4. Контролю і корекції знань, умінь і навичок.
Ю. Б. Зотов, за дидактичними цілями:
1. Комбіновані уроки.
2. Вивчення нового матеріалу.
3. Закріплення знань, їх систематизації і формування вмінь і навичок.
4. Контролю оцінки і знань учнів.
Ю. К. Бабанський (1983), за дидактичними цілями:
1. Уроки оволодіння учнями новими знаннями, на яких проводиться накопичення фактичного матеріалу, спостереження, вивчення процесів і явищ, їх усвідомлення (осмислення) і формування понять.
2. Уроки формування і засвоєння умінь і навичок.
3. Уроки узагальнення і систематизації знань.
4. Уроки повторення, закріплення або, за іншим формулюванням --комплексного застосування знань, умінь і навичок.
5. Контрольно-перевірочні уроки (з усною і письмовою перевіркою знань, умінь і навичок).
6. Комбіновані уроки, на яких одночасно вирішуються кілька дидактичних задач.
В. А. Оніщук (1985), за основною освітньою метою:
1. Засвоєння нових знань.
2. Засвоєння нових умінь.
3. Комплексного застосування знань, умінь і навичок.
4. Узагальнення й систематизації знань.
5. Перевірки, оцінки й корекції знань, навичок і умінь.
6. Комбіновані.
М. А. Уфімцева (1986), за дидактичними цілями:
1. Оволодіння новими знаннями.
2. Закріплення й повторення знань, формування умінь і навичок.
3. Повторювально-узагальнюючий.
4. Комбінований.
5. Контролю й перевірки знань, умінь і навичок.
Т. І. Шамова (1987), за основними дидактичними цілями:
1. Уроки вивчення і первинного закріплення нових знань.
2. Закріплення знань.
3. Комплексного застосування знань, умінь і навичок.
4. Узагальнення і систематизації знань.
5. Перевірки, оцінки й корекції знань, умінь і навичок учнів.
І. М. Чередов (1987), за домінуючими дидактичними цілями і основоположними ланками процесу навчання:
1. Формування знань.
2. Закріплення й вдосконалення знань.
3. Формування й вдосконалення знань.
4. Формування умінь і навичок.
5. Удосконалення знань, умінь і навичок.
6. Застосування знань на практиці.
7. Повторення й систематизації знань.
8. Перевірки знань.
9. Комбінований.
П. Г. Москаленко (1991), за тактичними дидактичними цілями і ланкамі процесу навчання:
І тип — уроки засвоєння наукових знань і знань про способи діяльност інтелектуального і практичного характеру:
II тип — уроки засвоєння інтелектуальних і практичних способів діяльност (інтелектуальних і практичних умінь і навичок);
Ш тип — уроки комплексного застосування наукових знань, інтелектуальних і практичних способів діяльності.
IV тип — уроки творчого застосування наукових знань, інтелектуальних і практичних способів діяльності.
V тип — уроки з кількома рівнозначними дидактичними задачами (комбіновані).
VІ тип — уроки діагностичного контролю й корекції засвоєння змісту освіти:
СТРУКТУРА УРОКУ
Під структурою уроку в загальнонауковому визначенні розуміють інваріант схеми функціональних зв’язків і логічних відношень між елементами (компонентами) будь – якої системи. Оскільки урок є соціально-педагогічною системою, під структурою уроку треба розуміти інваріант схеми функціональних зв'язків і логічних відношень між його елементами.
Елементи уроку
Під елементами уроку ми розуміємо «дидактичні етапи» уроку (макроелементи) і «дидактичні моменти» уроку (мікроелементи), тобто урок характеризується макро- і мікроструктурою.
Дидактичний єтап являє собою логічно завершений процесуальний відрізок уроку, що характеризується власною конкретною дидактичною задачею (ДЗ), конкретним фрагментом змісту освіти (ЗО), певними методами навчання (МН), формами організації навчально-пізнавальної діяльності учнів (ФОПД), конкретним реальним результатом (РР).
ЕЛЕМЕНТНИЙ СКЛАД І СТРУКТУРА ДИДАКТИЧНОГО ЕТАПУ
З.О
ДЗ ФОПД РР
М.Н
Дидактичний момент— це логічно завершений процесуальний відрізок певного дидактичного етапу, що також характеризується конкретною дидактичною задачою, конкретним змістом освіти, певним методом навчання, формою організації навчально - пізновальної діяльності учнів, конкретним реальним результатом.
Таким чином, інваріант схеми функціональних зв'язків і логічних відношень між дидактичними етапами уроку складає його макроструктуру, а інваріант схеми функціональних зв'язків і логічних відношень між дидактичними моментами різних дидактичних етапів уроку — його мікроструктуру.
Таблиця №17
СТРУКТУРНО-ЛОГІЧНА СХЕМА ПОБУДОВИ УРОКУ
Запланований час
|
Зміст діяльності вчителя
|
Зміст діяльності учнів
|
Примітки
|
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК 1 МОТИВАЦІЙНИХ ЕТАПІВ |
|||
|
Проблемний вступ до уроку шляхом аналізу теми і мети уроку. Формування питань і створення внутрішньо предметних, між предметних зв'язків |
Вирішення учбової проблеми шляхом
|
|
|
Систематизація опорних і нових знань, умінь і навичок роботи |
Виконання завдання на аналіз та порівняння |
|
|
Збудження емоційного стану зацікавленості; указати засоби |
Осмислення сутності опорних знань і засобів діяльності |
|
|
Контроль і оцінка шляхом
|
Відтворення опорних знань і засобів діяльності |
|
|
Засоби індивідуалізації
|
Повторення раніше засвоєних знань, умінь, навичок |
|
II. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, ПРИЙОМІВ 1 ЗАСОБІВ ДІЯЛЬНОСТІ
|
|||
|
Показ значення даної теми |
Обміркування (осмислення) |
|
|
Створення проблемної ситуації |
Вирішення проблеми шляхом |
|
|
Формулювання питання, яке має проблемний характер (для створення проблемної ситуації) |
Висунення гіпотези і вибір засобу її доведення
|
|
|
Формулювання питання, з опорою на знання учнів з фізики, хімії та інших предметів, як загальноосвітнього, загально технічного і спеціального циклу |
Повторення і відтворення засвоєних знань.
|
|
|
Показ алгоритму дій
|
Осмислення розуміння алгоритму практичних дій
|
|
|
Завдання проблемного характеру на обґрунтуванні й доведенні більш продуктивного засобу дій |
Пошук нового алгоритму
|
|
|
Показ прикладу практичних в робочому та уповільненому темпах |
Використання раніше вивчених правил під час виконання вправ |
|
|
Формулювання запитань для перевірки засвоєних знань, прийомів і засобів діяльності (проблемного характеру) |
Відтворення засвоєних знань і засобів діяльності шляхом
|
:
|
|
Розповідь і показ передового досвіду, розкриття вимог техніки безпеки праці і правил санітарної гігієни. Звернути увагу на такі питання: |
Засвоєння і осмислення найсуттєвіших браку і типових помилок у роботі. Засвоєння передового досвіду і засобів безпеки на підприємстві
|
|
|
Підведення підсумків
|
Систематизація нових знань і засобів діяльності |
|
III. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК
|
|||
|
Організація самостійної роботи учнів |
Підготовка до самостійної роботи
|
|
|
Загальна увага зверталася на учнів (вказати) . |
Виконання самостійних робіт
|
|
|
Виявлення методики ведення контролю і самоконтролю. Запропонувати виконати завдання учневі (пробл. характеру) на знання засобів контролю |
Логічне обґрунтування засобів контролю і самоконтролю
|
|
|
Заключний (кінцевий) інструктаж. Підведення підсумків уроку. Оголошення оцінки якості. Виявлення кращих учнів, які досягли відмінної якості в роботі. Розгляд найхарактерніших помилок у роботі, проблемних ситуацій, що виникли, та аналіз вирішення проблем учнями |
|
|
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
|
|||
|
Формування проблемного завдання на обґрунтування й доведення для вирішення його учнями вдома |
Обговорення проблеми
|
|
ВИМОГИ ДО СУЧАСНОГО УРОКУ
І. Дидактичні вимоги до сучасного уроку
ІІ. Психологічні вимоги уроку:
1. Психологічна мета уроку:
1) Проектування розвитку учнів у вивчення конкретного навчального предмета і конкретного уроку.
2) Врахування у цільовій настанові уроку психологічної задачі вивчення теми і результатів, досягнутих у попередній роботі.
3) Передбачення окремих психолого - педагогічного впливу, методичних прийомів, що за6езпечуютють учнів.
2. Стиль уроку:
1) Визначення змісту і структури уроку відповідно до принципів розвиваючого навчання:
2) Особливості самоорганізації вчителя:
3. Організація пізнавальної діяльності учнів:
1) Визначення заходів для забезпечення умов продуктивної роботи, мислення й уяви учнів:
2) Організація діяльності мислення й уваги учнів у процесі формування нових знань і умінь:
3) Закріплення результатів роботи:
4. Організованість учнів:
5. Врахування вікових особливостей учнів:
ІІІ. Гігієнічні вимоги до уроку. . '
ІV. Вимоги до техніки проведення уроку
Отже, психолого-педагогічні та техніко-гігієнічні вимоги до сучасного уроку зводяться до дотримання таких узагальнених положень:
УМОВИ ОРГАНІЗАЦІЇ УРОКУ
Соціально-педагогічні
НЕДОЛ1КИ УРОКУ ПОЯСНЮВАЛЬНО-ІЛЮСТРАТИВНОГО ВИДУ НАВЧАННЯ .
ОСНОВНІ ШЛЯХИ ВДОСКОНАЛЮВАННЯ УРОКУ