Форми земної поверхні на території свого краю та їх зображення на фізичній карті України та області. Практична робота №10. Вправи на розпізнавання форм поверхні за словесним описом

Про матеріал
Формувати знання учнів про форми земної поверхні на території Запорізького краю та способи їх зображення на фізичних картах України та Запорізької області. Цей матеріал дає змогу виховувати любов до рідного краю, бережливе ставлення до природи та бажання більше знати.
Перегляд файлу

                                         Комунальний заклад

      «Вільнянська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат»

                                    Запорізької обласної ради

 

 

                                          Урок  географії

                                                    6 клас

Тема. Форми земної поверхні на території свого краю та їх зображення на фізичній карті України та області. Практична робота. Вправи на розпізнавання форм поверхні за словесним описом.

 

Картинки по запросу "рельєф україни" Нет описания.

 

 

 

 

 

                                                         Підготувала:

                                                               вчитель географії

                                                               Івженко В.П.

 

 

Географія  6 клас                 Урок № 29                    Дата_____________

Тема. Форми земної поверхні на території свого краю та їх зображення на фізичній карті України та області. Практична робота. Вправи на розпізнавання форм поверхні за словесним описом. (слайд №1)

Мета. (слайд №2)

Навчальна: Формувати знання учнів  про форми земної поверхні на території свого краю та способи їх зображення на фізичній карті України та області.

Розвиваюча: Розвивати  зорову пам’ять, просторове орієнтування під час роботи з картою та в процесі відтворення  назв географічних об’єктів;  розвивати пізнавальний  інтерес до об’єктів і явищ навколишньої дійсності та  практичні уміння розпізнавати форми поверхні за словесним описом.

Корекційна: Корегувати  увагу,  осанку та мовлення учнів.

Виховна: Виховувати  любов до рідного краю, бережливе ставлення до природи.  Виховувати дбайливе ставлення до карт та  бажання більше знати.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: Фізична карта України, фізична карта Запорізької області,  атлас Запорізької області, підручники, зошити, презентація до уроку.

Епіграф до уроку:  «Люби і знай свій рідний край». (слайд №3)

Девіз уроку: Думати – колективно,

                      Діяти – оперативно,

                      Сперечатись – доказово.

                      Це для всіх обов’язково!

                              Хід уроку

І. Вступна частина

1.1. Організаційний момент.

(Привітання, створення позитивного настрою та ситуації успіху)

Доброго дня, шановні гості та учні!

Станьте рівно, посміхніться,

До гостей ви поверніться.

З добрим днем всіх привітайте

І за парти посідайте.

Продзвенів уже дзвінок

В житті зробимо ще крок,

Розглянемо тему глобальну

Бо й для нас це актуально.

Щоб відповідь дати

Могли на кожному кроці,

Поговоримо про рідний край

Сьогодні на уроці.

    Я рада вітати вас на нашому сьогоднішньому уроці і дарую вам свою посмішку. Пропоную вам  посміхнутися  своєму сусідові, нашим гостям та мені, щоб урок наш пройшов у теплій дружній атмосфері. Дякую вам за ваші позитивні емоції та тепло, яке, сподіваюсь, надихне нас на активну, творчу та плідну роботу.

   Пригадаємо головне правило на уроці - «Правило піднятої руки». Не забувайте про це. Тож успіхів вам!

   А тепер перевірте чи ви все приготували до уроку: зошити, підручники, ручки. Сіли рівненько, починаємо працювати.

1.2. Нервово- психологічна підготовка учнів до уроку.

«Пізнай свій край…, себе, свій рід, свій народ,

свою землю – і ти побачиш свій шлях у життя…»

                                                    Григорій Сковород

  • Як ви розумієте ці слова? (діти пояснюють)

ІІ. Основна частина

 2.1. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів на уроці. Метод « Практичність теорії»

   Сьогодні на уроці ми з вами перегорнемо чергову сторінку цікавого світу географії. Закріпимо вже вивчений матеріал, познайомимося із новою темою, попрацюємо із картами, атласами – цим ми закріпимо своє вміння працювати з ними, пограємо в цікаву гру, виконаємо практичну роботу і звичайно відпочинемо.

Діти! Але перш ніж рухатися далі, перевіримо, як ви вивчили домашнє завдання

2.2. Перевірка засвоєних знань

1. Фронтальне опитування

  • Які форми земної поверхні ви знаєте?
  • Які з них є у вашій місцевості?
  • Що називається рівниною?
  • З чого складається гора?
  • Які найнебезпечніші природні явища вам відомі? (землетруси, вулкани,
  • Що таке землетрус? ( землетрус – одне з найгрізніших стихійних явищ природи. Землетруси – це підземні поштовхи, що спричиняють коливання якої-небудь ділянки Землі.)
  • У чому виражають силу землетрусу? (у балах, від 1 до 12, а до цілковитого руйнування призводять поштовхи силою 12 балів);
  • Що відбувається під час сильного землетрусу? ( в землі утворюються тріщини. Унаслідок цього в містах і селах руйнуються будівлі, під уламками гинуть люди.)
  • З чого складається Земля? (ядра, мантії та земної кори)
  • Які вулкани називаються згаслими? (вулкани, які заспокоїлися, скам’яніли й уже не вивергаються тривалий час. Багато відомих гір є згаслими вулканами)
  • Давайте пригадаємо яку поверхню має Земля? (рівнини, горби, низовини, височини, гори
  • Отже, всі нерівності на поверхні Землі називають рельєфом.

 (Користуючись фізичною картою України, дай відповіді на запитання.)

  • В якій державі ми живемо?
  • Назвіть держави, які є сусідами України? Скільки їх?
  • Чим є для нас місто Київ?
  • На якій річці воно розташоване?
  • Як називається область, у якій ти живеш?
  • Яке місто є обласним центром?
  • З якими областями межує твоя область?
  • Яка річка протікає через всю територію області є головною річкою?

2. Робота з картками (індивідуально)

Картка №1   Встановити відповідність. Прийом “Знайди пару” (слайд № 4, 5)

 

Яр                                                   -це досить великі  простори рівної    

                                                          місцевості.    Вони бувають плоскі і

                                                          горбисті.

гора                                                  -це глибоке довге заглиблення з  крутими

                                                          схилами, розмите дощовими та сніговими

                                                          водами

                                                                       

Рівнина                                          - це невеликі округлі підвищення на рівнині

                                              

Горб                                      - це ділянки земної поверхні, що підносяться на

                                               на значну висоту над прилеглою місцевістю                     

 

Картка №2  Скажи, що зображено на картинці. Прийом «Географічна мозаїка» (слайд № 6, 7)

      Кращими за гори можуть бути лише гори

 

Рельєф України - Сайт geografiamozil2!    Рельєф України - Сайт geografiamozil2!

   

 

Підказка. Прийом «Шпаргалка» (Землетрус, вулкан, гори, яр, рівнина, горбиста рівнина)

2.3. Нервово-дидактична підготовка

  • Слово вчителя.

   Батьківщина, Вітчизна, Отчий край – ці слова означають місце народження кожного з нас на прекрасній планеті Земля, місце, де  живеш ти і твоя сім’я, місце, яке ти  називаєш рідним краєм, тому що воно любе та миле твоєму серцю.

    Коли чуєш це слово, перед уявою постають безмежні степи, що шумлять житом та соняшником, міста і села, опоясані зеленню, заплави рік, вкриті смарагдовими килимами лісів, легендарна Хортиця і гребля Дніпрогесу

     Вам  додому  було задане  випереджальне завдання:  підготувати вірші про  Запорізький край. Прийом “Домашня заготовка”.

  • Учень: вірш написав наш земляк Петро Ребро

                  Дума про рідний край      

Ні, ти не знаєш добре  України,

Якщо на Запоріжжі не бував,

Де небо – то від хвиль дніпрових синє,

То, наче мак, червоне від заграв.

Де на весь світ співає колосками

У січах кров’ю зрошена земля;

Де кожен дім  і міст, завод і камінь

Народу силу й велич прославля;

Де сяйво з вод викрешують турбіни,

Де в печах сталь, мов сонце, виграва…

Ні, ти не знаєш добре України,

Якщо на Запоріжжі не бував.

                                 П. Ребро

    Любов до нашої Батьківщини починається з любові до рідного міста, села, твоєї маленької батьківщини, де ти народився і живеш. Ви здогадалися вже, що мова піде про край, в якому ми з вами живемо.

  • Як називається наш край? Наша область?
  • Яке місто є обласним?
  • А як називається наш район?
  • В якому селі  знаходиться наша школа?

    Щоб по-справжньому любити свій край, свою малу батьківщину, треба добре знати природу, людей, історію.  Це допоможе вам краще пізнати й полюбити Україну. Сьогодні на уроці ми будемо говорити про наш Запорізький край.

2.4. Повідомлення теми і мети уроку.

    Ви на попередніх уроках географії, а в молодших класах на уроках природознавства ознайомилися з усіма формами земної поверхні.

   А яка ж поверхня нашого рідного краю? На сьогоднішнім уроці ми про це дізнаємось. (слайд № 8)     І тема нашого уроку:

Форми земної поверхні на території свого краю та їх зображення на фізичній карті України та області.

 Практична робота. Вправи на розпізнавання форм поверхні за словесним описом.

Робота в зошитах.  

Запишіть в зошитах дату та тему уроку. (Діти записують у зошитах)

Форми земної поверхні на Запорізького краю та їх зображення на фізичній карті України та області.

2.5.  Вивчення нового матеріалу

    Чудовий наш дім – блакитна планета Земля.  З далекого космосу здається вона перлиною на чорному тлі всесвіту. А придивимося поближче і побачимо високі гори, вкриті снігами, смарагдову зелень просторих рівнин, блакитні нитки рік, глибокі міжгір’я, червоні піски пустель, неозору синь  Світового океану. Все це наш дім – планета Земля.

   Вам доводилося своїми ногами ходити по зовнішній частині Землі, то, мабуть ви помітили, що поверхня її не рівна. Підйоми та спуски, глибокі яри та широкі річкові долини, пагорби та узгір’я, схили та рівнини – все це рельєф.

    Єдиною формою поверхні Запорізької області є рівнина. Гір на її території немає. Найвищі точки області – Могили, які нічого спільного не мають с похованнями. Це підвищення рельєфу, пов’язані з виходом кристалічних порід на дану поверхню. (слайд № 9)

    За характером рельєфу Запорізька область являє собою слабохвильову степову рівнину, яка знижується до  долини Дніпра та до Азовського моря. Найбільш висока місцевість у середньосхідній частині області. Це так звана Приазовська височина, що виходить за межі нашої області. (слайд № 10)

     На півдні, між Приазовською височиною та Азовським морем, розташована Приазовска берегова низина, яка західніше річки Молочної переходить у Причорноморську. Вона межує з північно-східними кордонами Придніпровської височини. (слайд №11)

     Таким чином,  територія Запорізької області складається з двох яскраво виражених частин рельєфу: височин (Приазовської та Придніпровської) та низин (Приазовскої та Причорноморської), а вони об’єднані між собою третьою – Запорізькою внутрішньою низиною. (слайд № 12)

      Приазовська височина є головним водорозділом рік, які  течуть на південь в Азовське море та річку Дніпро. На загальному фоні її пологої поверхні підіймаються окремі пагорби, або «могили», висота яких сягає 300 і більше метрів над рівнем моря. Серед них – Токмак-Могила, Камяна Могила, КОРСАК-Могила, Куксунгур та найвища точка області – Бельмак-Могила, яка досягає 327 метрів над рівнем моря.  Назва її походить від тюрського слова «бельмак» - розділити, тобто природний знак на межі двох улусів (Улус (монг. — плем'я, люди, народ, спільнота, військо, держава)

      Рельєф Причорноморсько-Азовської рівнини різноманітять багаточисельні балки, між якими проходять широкі водорозділи. Балки тягнуться на десятки кілометрів. Саме вони стали місцем перших невеликих поселень, нині великих сіл та районних центрів.

     На півдні рівнини, вздовж берега Азовського моря, тягнеться вузька смуга берегових мілин, дуже зручних для літнього відпочинку дітей.

    Цікаву особливість північного узбережжя Азовського моря складають коси: Бердянська, Обіточна та Федотова. Це вузькі, намиті морем піщані смуги, 25 – 30 км довжиною, які виступають у море і використовуються як прекрасний курортний район.

    Рівнинна територія, яка лежить між Дніпром на заході, річкою Конкою на півдні і Приазовською низиною на сході (так зване плато Гуляйполе) вкрита лісом. Її розсікають долини річок Великої Терси, Гайчула, Янчула та формують яскраво виражений балочний рельєф.

     Із усього сказаного вище можна зробити висновок: рівнинний характер рельєфу не створює природних труднощів для розвитку господарства, сприятливий для будівництва залізничних та автомагістралей.

2.6. Фізхвилинка ( на 20 хв) (слайд № 13)

Щось втомились ми сидіти,

Треба трохи відпочити.

(виконують  вправи під мелодію «Руханка – танок «Зима»

Дружно всі присядемо

І за парти сядемо.

2.7. Закріплення нових знань і вмінь. (слайд № 14

   Зараз виконаємо практичну роботу №10. Прийом “Інтелектуальна розминка”  Це вправи на розпізнавання форм поверхні за словесним описом.

Будьте уважними та не забувайте про «Правило піднятої руки».

1.Рівнина́  — форма рельєфу, при якій поверхня землі в межах видимого горизонту є рівною або слабко хвилястою. Висоти сусідніх точок мало відрізняються одна від одної — коливання відносних висот до 200 м, переходом між підвищеними та зниженими ділянками поступові.

(слайд № 14, 15)

2. Яри   форми рельєфу; глибокі, широкі й достатньо протяжні крутосхилі долини V-подібної форми, які виникають внаслідок ерозії пухких гірських порід тимчасовими лінійними водотоками під час потужних опадів, танення снігу, льоду чи льодовиків.  (слайд № 16, 17)

3. Гори. Ближче до дороги гори знаходяться не гострі піки, а округлі вершини. Вони густо заросли лісом. Здалеку може здатися, що це товсті спини величезних волохатих ведмедів, а шкури у них зеленого кольору. Але шерсть на спинах ведмедів - це столітні смереки висотою в десятки метрів.

Вище лісу знаходяться полонини – безмежні пусті альпійськи луги. Надо полонинами здіймаються справжні висотні піки, побілені снігом. Вони надягають білі шапки зі снігу та льоду ще восени, а тільки наприкінці весни знімають їх. Ці гори народжують бурні, льодяні та кришталево чисті гірські річки, що стримко збігають униз. (слайд № 18, 19)

4. Горб— форма рельєфу, що піднімається над навколишньою поверхнею, але лише на обмеженій площі. Найчастіше горби мають чітко виражені вершини. Також часто пагорбами вважаються височини з похилими схилами, на відміну від скель, а інколи, для відрізнення від гір, вводиться поріг відносної висоти 200 м. (слайд № 20, 21)

Гра «Вірю, не вірю» (слайд № 22)

1. Чи вірите ви, що Запорізька область розташована на материку Африка?

2. Чи вірите ви, що  наша область має вихід до двох морів ?

4. Чи вірите ви, що Запорізька область має  пустиню?

5. Чи вірите ви, що через територію області протікає річка Південний Буг?:

6. Чи вірите ви, що на території Запорізької області розташовані Кримські гори?

7. Чи вірите ви, що  Запорізька  область розташована на материку Євразія?

Робота з зошитом та атласом. Прийом «Географічний практикум»

(слайд № 23)

  • Діти, будьте дуже уважні! У вас на партах лежать карта   на яких

зображена поверхня землі Запорізької області і така ж сама карта, але без надписів. Ви повинні самостійно підписати  частини рельєфу, а саме:

   височин (Приазовської та Придніпровської) та

   низин (Приазовскої та Причорноморської),

 а вони об’єднані між собою третьою – Запорізькою внутрішньою низиною.

Запишіть у зошити назви височин та низин:   (слайд № 24)

Височини (Приазовської та Придніпровської)

Низини (Приазовскої та Причорноморської),

       Нет описания.       

2.8. Домашнє завдання. (слайд № 25)

Опрацювати с.61- 62 підручника.

ІІІ. Заключна частина

3.1. Рефлексія  Прийом «Ланцюжок думок». (слайд № 26)

(Учні висловлюють свої думки з приводу того, чи сподобався їм урок)

  • Чи сподобався вам урок?
  • Яку тему вивчали?
  • Що робили на уроці?
  • Що найбільше запам’яталося?
  • Опиши ситуацію коли тобі було найскладніше

3.2. Бальне оцінювання

3.3. Зняття нервової напруги (звучить  «Інструментальна різдвяна музика: фортепіано та традиційна різдвяна музика "Різдвяна кабіна" Тіма Яніса)

(слайд № 27)

               Збіг урок наш, як коротка мить.

               Дуже швидко час біжить.

                Ще попереду у нас багато кроків,

                І цікавих, і важких уроків.

                Завдання покличуть у майбутнє,

                Найскладніше ж завдання ЖИТТЯ.

                Так старайтесь вправно все вивчати!

                Пам’ятайте:  учня скарб  ЗНАННЯ!

 

На цьому ми  завершуємо  наш урок.

                                                                                                     

                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                              Додаток

(Випереджальне завдання. Прийом “Здивую всіх”  Вивчити вірші про рідний край)

 

А найрідніший серцю — рідний край

Краса землі — це невимовна казка,
Де всі дива нараз переплелись.
На кожну загадку у світі — є підказка,
Лише уважно дуже придивись
І захопись всім серцем дивиною,
Що поруч тебе і в тобі бринить.
       Насолодись щоденною красою,
       Поглянь у небо, де ясна блакить,
       На ліс густий, що вдалині синіє,
       На рідне поле і на маків цвіт…
І в серденьку враз оживе надія,
Й відкриється для тебе дивосвіт.
Ти зрозумієш, що Земля — це казка,
А найрідніший серцю — рідний край.
      Бо лиш у ньому є любов і ласка,
      Пісень і слів чарівних дивограй…
      В’юнкі стежинки в ньому найрідніші
      І щедрий сад, і вишні білий цвіт,
І руки мами й тата найтепліші,
І всі дороги, що ведуть у світ.

                                  Надія Красоткіна

 

                               Рідний край

                        У всіх людей одна святиня.

                        Куди не глянь, де не спитай.

                        Рідніша їм своя пустиня,

                        Аніж земний в пустині рай.

                        Їм красить все їх рідний край.

                        Нема без кореня рослини.

                        А нас, людей, без Батьківщини.

                                                                    М. Чернявський

 

Дума про рідний край

                           П. Ребро

Ні, ти не знаєш добре  України,

Якщо на Запоріжжі не бував,

Де небо – то від хвиль дніпрових синє,

То, наче мак, червоне від заграв.

Де на весь світ співає колосками

У січах кров’ю зрошена земля;

Де кожен дім  і міст, завод і камінь

Народу силу й велич прославля;

Де сяйво з вод викрешують турбіни,

Де в печах сталь, мов сонце, виграва…

Ні, ти не знаєш добре України,

Якщо на Запоріжжі не бував.

 


                                          Ж. Кучмій

Запоріжжя, – краю рідний!

І до чого ж гарний ти.

Ти козацтва слави гідний

Славу цю – вікам нести.

Твоя Хортиця – скарбниця

України і моя,

Волі – матір і столиця.

Й гордимося ти і я.

Запоріжжя – краю отчий,

Хлібосольна сторона,

Як же дужу, дуже хочу,

Щоб рясніла борозна.

Краю рідного пшениці –

В тугоколосі були,

Ніжні сходили зірниці

І заводи – щоб жили!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Географія, 6 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
20 грудня 2020
Переглядів
4095
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку