Формула психологічної стійкості на робочому місці.Розробка майстер-класу "Робота з професійним стресом та вигоранням"

Про матеріал

Цей майстер-клас допоможе навігувати у щоденних професійних дорогах та в цей непростий час ми зможемо разом пройти і вийти з нього мудрішими та сильнішими.

Перегляд файлу

Олена ДЕРЕВ’ЯНКО

ФОРМУЛА ПСИХОЛОГІЧНОЇ СТІЙКОСТІ НА РОБОЧОМУ МІСЦІ.

РОЗРОБКА МАЙСТЕР-КЛАСУ

«РОБОТА З ПРОФЕСІЙНИМ СТРЕСОМ ТА ВИГОРАННЯМ»

 

Ми проводимо велику частину свого життя на роботі. Робота дає нам можливість реалізувати себе професійно, прожити змістовне, плідне життя, вона є джерелом нашого прибутку, важливим середовищем соціального життя. Втім часто робота і є самим стресом – великим та виснажливим. Власне професійний стрес у поєднанні з іншими факторами може вести до професійного вигорання – психологічного стану, пов’язаного з відчуттям емоційного виснаження, втрати ентузіазму щодо праці, розвитку негативного сприйняття своєї роботи. Професійне вигорання є значною проблемою, оскільки охоплює велику частину людей, веде до порушення психологічної рівноваги, погіршення працездатності, може спричиняти проблеми у сфері фізичного та психічного здоров’я, впливати на усі сфери життя людини. [2]

Працюючи вчителем початкових класів спеціальної школи, де навчаються незрячі та слабозорі учні, хочу зазначити швидке та повне виснаження вчителя в інклюзивному середовищі стосується не якогось окремого періоду викладання у певному класі, а являє собою колосальну емоційну віддачу протягом усього періоду початкового навчання: з самого початку це сприяння, підтримка кожної дитини в адаптації до колективу класу, до приміщення школи, моменти орієнтування незрячих учнів у школі та за її межами, на вулиці, загалом процес комунікації учнів, корекція поведінки, формування навичок тактильного та звукового орієнтування та багато іншого, що супроводжується негативізмом, страхами, панікою дітей через відсутність зорового контролю, контакту. А найважливіше – робота з батьками, які з появою особливої дитини в сім’ї весь час знаходяться у стресі. Віддавши дитину до школи, батьки очікують від неї значні та стрімкі зміни в пізнанні та орієнтуванні в оточуючому світі, вони вважають, що їх діти одразу мають усе пізнати та добре виконувати. Крім програмового матеріалу початкових класів, вчитель працює над компенсаторними процесами, розвиваючи усі пізнавальні процеси та функції аналізаторів. При цьому до віку 6 років переважна більшість незрячих дітей в 1 клас вступають без закріплених навичок самообслуговування. Ця непосильна робота вимагає від вчителя стійкості думки, виваженості рішень та міцного терпіння. Ми, вчителі - не роботи, не можемо дивитися з байдужістю на сльози матерів через відчай або безсилля, на зневірену дитину, у якої щось не виходить, або вона має острах невдачі. Все пропускаємо через себе, … але ж звідки тоді брати на все сили?

Особливі діти потребують нашої дорослої мудрості та підтримки, щоби перейти через усі ці виклики, бути разом, розділити ці випробування. Звісно, часом буває непросто, але ці завдання нам треба робити мудро і в ідеалі спокійно. Щоб допомогти дітям, ми маємо потурбуватися спершу про себе. Бо якщо ми є виснажені, знервовані і роздратовані – нам буде важко дати відчуття підтримки і безпеки оточуючим. Тож не забуваємо про базові кроки турботи про власне психологічне благополуччя – взаємопідтримку, зв’язок з цінностями, інформаційну гігієну, планування дня, фізичну активність, сон і здорове харчування, ресурсні активності та ін.

Ми живемо в еру зміни парадигми щодо моделі праці. Значення психологічного добробуту фахівців, їх активного, творчого залучення в робочий освітній процес дітей та реалізації своєї місії, плекання здорових стосунків та здорової психологічної атмосфери у колективі стає усе більше у фокусі уваги досліджень. На питання чи можна роботу організувати так, щоби вона була ресурсом, місцем розвитку та творчої самореалізації учителя – тобто не «вигорання», а «розцвітання» - ми маємо усе більше обґрунтованих відповідей, що виходять з досвіду наукових досліджень фахівців команди УІКПТ, Інституту психічного здоров’я УКУ. [2]

Більшість навиків діти вчаться від нас не через лекції, бесіди, а через те, що дивляться на те, як ми живемо. Великою мірою ми вчимо їх найважливішому уроку – мистецтву життя. Проте, як долати труднощі, як бути підтримкою, як відпускати те, що від нас не залежить, і фокусуватися на тому, що в наших силах?

Вважаю, що легше впоратися з педагогічним вигоранням колективом однодумців, колег, коли не наодинці зі страхами, невпевненістю, зневірою, втомою, а учителі разом здобувають розуміння проблеми вигорання, професійного стресу та впливу на їхнє життя, а також сучасної моделі коупінгу (способу подолання людиною стресової ситуації), протидії вигоранню та плекання індивідуальної та командної стресостійкості. Учителі навчаються оцінювати та моніторити рівень професійного вигорання, розробляють індивідуальну та командну програму протидії вигоранню, оволодівають базовими техніками когнітивно-поведінкової терапії та майндфулнес-підходу (підходу для вирішення психологічних труднощів людей, головна мета якого є звільнення людей від схильності автоматично реагувати на думки, емоції, події життя) та можливістю застосування їх для власного психологічного добробуту, само- та взаємодопомоги. [3]

Звернути на це увагу слід при:

  •      посттравматичному стресовому стані;
  •      психогенному головному болю;
  •      порушенні сну;
  •      загальному  відчутті напруги, тривоги;
  •      відчуттях паніки;
  •      хронічній втомі;
  •      депресивних станах;
  •      при роботі з образами, горем. [1]

На жаль, перші сигнали професійного вигорання часто нами пропускаються (порушення сну, відчуття напруги, тривоги, хронічна втома, давляча образа). Настає період, коли вже стан набуває фізичного травматизму для здоров’я (стрибки тиску, головні болі, депресивний стан) та слід звертатися до лікарів. 

Особисто я обрала для себе вихід: робочі справи чергувати з арт-терапевтичними заняттями (малюю або змальовую, фотографую, в’яжу, адже в’язання спицями вважається йогою для мозку), неймовірно продуктивним є процес догляду за земельною ділянкою (ефективно з власного досвіду при знятті негативу або ситуації, коли треба змиритися), напруга знімається від фізичного навантаження.

Крім досвіду самоаналізу, пропоную розробку майстер-класу «Робота з професійним стресом та вигоранням» для колективного проведення, обговорення та налаштування на початок самодопомоги.

Мета: розвиток самоусвідомлення, саморефлексії, самоаналізу, як необхідних складових здоров’я педагога.

Завдання: Інформування педагогів про наявні методи профілактики і боротьби із СЕВ. Сприяння формуванню практичних навичок володіння собою. Збагачення психологічної компетентності педагогів з даного питання.

1.Вступ. Знайомство. Актуалізація проблеми. Рефлексія.

Діяльність вчителя:

Усім педагогам знайомий стан, коли несподівано відчуваєш себе дуже стомленим, з’являється вкрай дивне відчуття, ніби всередині щось зломилося. Психологи називають його синдромом професійного вигорання, стосується тих людей, які працюють у системі «людина-людина»: професія педагога посідає одне з перших місць. Нині він має вже діагностичний статус у «Міжнародній класифікації хвороб – 10»: «Z 73 – проблеми, пов’язані із труднощами управління власним життям». СЕВ – стан емоційного та фізичного виснаження, порушення фізичної, емоційної, інтелектуальної, соціальної сфер. [1]

Діяльність   учасників: Рефлексія

Час: 30 сек.

2. Проблемні ситуації. Надання інформації. Самодіагностика «Асоціація».

І що робити у таких ситуаціях? Останнім часом застосовують лікування танцями, малюванням для відволікання уваги від буденності, стресу, проблем. Але для того, щоб оцінити свій емоційний стан і можливі симптоми професійного вигорання, необхідно скласти про них чітке уявлення. У психології прийнято розділяти симптоми професійного вигорання на три групи: психофізичні, соціально-психологічні, поведінкові.

Самодіагностика «Асоціація». Намалювати предмет або пляму з асоціацією до Вашої роботи, обравши олівець з кольором асоціації до Вашої роботи (5 сек.), пропоную олівці лише зеленого, червоного та жовтого кольорів. Далі обрати олівець з найулюбленішим кольором та надати цій плямі або предмету щастя, радості, бажання дивитися на малюнок, забавності, життя. Дайте ім’я та подружіться з ним, познайомте нас (зелений - бажаєте домогтися більшого,червоний - на впевненість впливає думка інших, жовтий - бажання досягти такої ж сили як і страх невдачі).

Діяльність учасників: Рефлексія. На аркуші білого листа малювати кольоровими олівцями червоного, зеленого та жовтого кольорів.

Час: 1 хв. [4]

3. Методи гармонізації психофізичного стану. Вправа на розслаблення «Мудрець»

Діяльність вчителя:

Вправа на розслаблення «Мудрець» Сядьте зручніше, закрийте очі. Уявіть собі галявину. Вдивіться у старий дуб на краю галявини. Під ним сидить мудрий старець, який відповість на будь-яке ваше питання. Підійдіть до нього, спитайте, що побажаєте, та вислухайте відповідь. До дуба прибитий календар, подивіться, яка на ньому дата, запам’ятайте її! І ще раз озирніться довкола, помилуйтеся природою… Повертайтесь. Відкрийте очі і поділіться з групою своїми фантазіями або підсвідомим. [4]

Діяльність   учасників: Рефлексія.

Час: 1 хв.

4. Підсумки заняття

Діяльність вчителя:

Заняття закінчимо вправою «Перше, що спало на думку». Сподіваюся, що тренінгові вправи трошки розслабили Вас. Розберімося, які ж підсвідомі емоції викликали у вас мої завдання. Я буду задавати питання, а ви відповідайте перше, що спало на думку (що вам запам’яталося за сьогоднішній день? з ким зустрінетеся завтра? що мрієте отримати...). [5]

Діяльність   учасників: Рефлексія

Час – 2 хв.

Сподіваюся, що цей майстер-клас допоможе навігувати у щоденних дорогах. І що в  цей непростий час ми зможемо разом пройти і вийти з нього мудрішими і сильнішими.

Отже, не зважаючи ні на що заради себе необхідно зберігати внутрішню гармонію. Тому бажаю всім наснаги, радісного і творчого підходу до життя взагалі і роботи зокрема.

 Список літератури:

  1. Майстер-клас про професійне вигорання від rabota.ua. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https: // prohr.rabota.ua
  2. Матеріали онлайн-курсу «Психічне здоров’я та психологічний добробут на робочому місці. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https: //edu.mh4u.in.ua
  3. Психотерапевт. Нейропсихолог. Клінічний психолог. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https:  Klinicheskij-psiholog.com
  4. Тренінги з розвитку комунікативності вчителів / Укладач А.Г. Дербеньова, А.В. Кунцевська. – Х.: Вид.група «Основа», 2010.
  5. Як вчителю запобігти  емоційному вигоранню. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https:  // osvitoria.media

 

docx
Додано
7 січня 2022
Переглядів
571
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку