МОВЛЕННЄВО-КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ НА СИНТАКСИЧНІЙ ОСНОВІ
Система комунікативних вправ у 9 класі
Формування мовленнєво-комунікативних умінь учнів має здійснюватися у процесі виконання системи навчально-тренувальних вправ і творчих завдань не тільки на спеціальних (розвиток зв'язного мовлення), а й на аспектних (вивчення синтаксису складного речення) уроках.
Мета: удосконалити мовлення дев'ятикласників з погляду граматичної правильності побудови синтаксичних одиниць, збагатити запас синтаксичних моделей, що їх активно вживають учні в мовленні, розвивати навички комунікативно доцільного використання синтаксичних конструкцій у мовленнєвій практиці.
Ефективним засобом удосконалення мовного спілкування є спеціальна система комунікативних вправ (ситуативних завдань творчого характеру), які формують увесь комплекс умінь і навичок, необхідних у продуктивній мовленнєвій діяльності (див. схему).
Типологія комунікативних вправ
Творчий диктант - це такий вид продуктивних вправ, який поєднує в собі вироблення мовних навичок з розвитком мовленнєво-комунікатив- них умінь виконання різнотипних завдань стилістичного і комунікативного характеру. Творчими вважаються такі диктанти, під час написання яких учні вносять певні зміни (вводять слова, словосполучення чи речення, замінюють одну граматичну форму на іншу), в результаті чого текст розширюється, почасти змінюється.
Вивчаючи синтаксис складного речення, доцільно застосовувати такі різновиди творчих диктантів, які передбачають:
•реконструювання (трансформацію) монологічного тексту в діалогічний;
Творчі диктанти на розширення, доповнення складних речень у тексті можуть містити такі завдання:
В полях уже згасали гречки.
Надходила та драматична пора, …,…,… . У такий час природа, здається, до всього чуйно, тривожно прислухається і чітко тримає над землею кожний звук: і дівочу пісню, і скрип воза, і клекіт чорногуза, і те снування коників, ... (М.Стельмах).
Довідка: коли перші світанкові холодки хукали туманом; коли в невидимім поєдинку літо схоплювалося із осінню; що неначе найнялися і таки зіткали над лугами живу, але невидиму оііку зі ивоеї музики, коли незавидні лісові грушки ставали схожими на грудочки сонця й починали бриніти терпкуватим медом.
1. Рідною мовою належить вважати мову ... .2. Українська мова повинна бути рідною для кожного… . 3. Знати, берегти і примножувати багатства мови - ... . 4. Людина віддаляє себе від культурно-історичного досвіду і досягнень свого народу, його культурно-духовних надбань. Для неї вмовкає українська пісня, дума, легенда, прислів'я, перед нею зачиняє двері ... . 5. Не будучи носієм цих надбань, такий "українець" ....
Для ефективного формування мовленнєво-комунікативних умінь дев'ятикласників корисними є завдання на зміну в продуктивному тексті синтаксичних одиниць. Наприклад:
Правила телефонної розмови
1. Розмова по телефону не може бути тривалою. Говорити треба коротко і ясно. 2. Ви дзвоните. Назвіть себе. 3. Вас неправильно з'єднали і вам відповіли: "Це поліклініка". У цьому разі слід попросити вибачення і покласти слухавку. 4. Ви дзвоните у довідкове бюро. Вітатися не обов'язково: це займає час і лінію. 5. Вам доводиться телефонувати у справах до когось додому. Треба вибачитися, коротко викласти суть і домовитися про ділову зустріч. Ділові розмови ведуться тільки по службовому телефону.
Формуванню й удосконаленню діалогічного мовлення учнів основної школи сприяє вдале використання творчих диктантів на реконструювання (трансформацію) монологічного тексту в діалогічний. Такий вид роботи передбачає розвиток умінь складати діалог на основі тексту-монологу відповідно до запропонованої ситуації й мети спілкування, досягати комунікативної мети, використовувати репліки для стимулювання, формули мовленнєвого етикету, додержувати норм літературної мови тощо.
Щоб записатися до бібліотеки, потрібно пред'явити учнівський квиток, заповнити формуляр. У ньому слід вказати прізвище, ім'я, по батькові, школу, клас. Заповнивши картку, треба звернутися до чергового бібліотекаря, щоб одержати читацький квиток. Цей квиток дає право користуватись і бібліотекою, і читальною залою.
За допомогою творчих диктантів на трансформацію монологічного тексту в діалогічний перевіряють рівень практичного опанування школярами діалогічного мовлення. Це, зокрема, відповідність висловлювання мовленнєвій ситуації, зверненість мовлення, наявність специфічних для діалогу мовних одиниць та мовленнєвих засобів, правильність висловлювання, кількість фраз тощо.
Серед творчих диктантів окрему групу становлять диктанти з продовженням (на доповнення чи трансформацію зв'язного висловлювання), що спрямовані на розвиток таких мовленнєво-комунікативних умінь, як уміння визначати тему й основну думку тексту, добирати потрібні мовні засоби для його оформлення, будувати висловлювання в логічній послідовності й у відповідній композиційній формі.
Доповнюючи або трансформуючи текст, учні виявляють уміння реалізовувати основні текстоутворювальні категорії: інформативність (осмислення характеру інформації в запропонованому уривку висловлювання і доповнення його у відповідному напрямі); змістова цілісність (осмислення задуму висловлювання і його розвиток у самостійно створеному текстовому фрагменті); зв'язність (добір потрібних мовних засобів для зв'язку запропонованого тексту і самостійно створеного); завершеність (надання висловлюванню такої композиційної форми, яка зумовлена його жанровими і стилістичними характеристиками). Крім того, працюючи над доповненням чи трансформацією тексту, учні розвивають уміння доцільно використовувати синтаксичні конструкції, реалізовувати їхні текстоутворювальні можливості, спираючись на ті приклади і зразки, що аналізувалися у процесі опанування синтаксичної теорії.
З цією метою доцільно застосовувати такі види творчих диктантів з продовженням: а) складання тексту на основі запропонованої моделі, композиційної схеми або плану; б) доповнення тексту окремими компонентами (фрагментами); трансформація висловлювання. Наприклад:
Сонечко вигулькнуло з-за високої гори, примружило спочатку одне око, потім друге й вигукнуло: "Доброго ранку! Доброго веселого ранку!" І вклонилися сонечку високі смереки, вклонилися ялини, розлогі дуби, буки і граби. Так почався новий день у Зеленій долині...
Ми залежні від Землі більше, ніж вона від нас, і, зрештою, спільно переживаємо природні катаклізми, смертельно небезпечні для таких маленьких істот, як люди, хоча найменші - комахи, черв'яки, бактерії - не так потерпають.
Людство терпить через повені, пожежі, землетруси, урагани так само, як через наслідки воєн. Результатом цього є голод, мор, бездомність. Тільки любов до життя дає людині змогу, оплакавши рідних, побудувати новий дім. Треба бути постійно готовим до стихійного лиха, вміти рятуватися від нього.
Людина нині здатна спотворити лице Землі, цю тонесеньку плівку, що зветься ноосферою, але їй не дано проникнути до самого серця. Ми не спроможні осягнути свідомість Землі, бо х ба частка пізнає ціле? Але людина може вийти на з усіма свідомостями Всесвіту, вийшовша з мушлі власної свідомості. Не технічний прогрес добробут зроблять її щасливою, а гармонія з усім живим.
Відшукайте на карті острів Пасхи. Це малесенький клаптик суші, що загубився в безмежному Тихому океані. Таку назву дали йому європейці, які відкрили острів напередодні релігійного свята Пасхи. Кілька століть він збуджував уяву дослідників гігантськими кам'яними постатями таємничих людей, котрі хтозна як туди потрапили. Та велетенські статуї вперто мовчали. Порівняно недавно, 1955 року, вони відкрили свою таємницю нашому сучасникові - хороброму вченому й мандрівникові норвежцю Туру Хейєрдалу.
Рослини і тварини були предметом пильної уваги наших предків: адже свою залежність від них люди відчували на кожному кроці. Дикун гадав, ніби природа живе за тими самими законами споріднення, що й він, і немов між ним та природою існують особливі зв'язки. В уяві стародавніх людей різноманітні види рослин і тварин жили так само, як вони. Більше того, вони вважали навіть, що рослини й тварини є тими далекими предками, від яких бере початок їхній рід, іменами котрих себе називали. Роди й племена, що займалися рибальством, мали за священних риб, морських тварин; мисливці обирали кенгуру, ведмедя; у збирачів коріння, ягід, горіхів священними були корисні їм рослини.
Навчання таких видів мовленнєво-комунікативних дій, як сприймання і відтворення текстів різних типів мовлення та функціональних стилів, здійснюється за допомогою творчих переказів — комунікативних вправ, які одночасно формують уміння всіх чотирьох видів мовленнєвої діяльності. Учні навчаються осмисллено слухати (читати) текст, а потім репродукувати його в усній чи писемній формі. Практика показує, що далеко не всі випускники основної загальноосвітньої школи спроможні відтворити прослуханий або прочитаний текст, достатньо правильно і глибоко зрозуміти його зміст, дати оцінку прослуханого, грамотно оформити тощо.
Переказ - це підготовчий вид роботи до створення власного висловлювання. Основна мета проведення переказу: навчити глибоко розуміти текст і правильно відтворювати його; засвоїти правила побудови висловлювань різних типів, стилів і жанрів мовлення; збагатити словниковий запас учнів, розвинути вміння вживати мовні одиниці в точному їх значенні, правильно, комунікативно доцільно використовувати різноманітні синтаксичні засоби мови.
За правильної організації роботи, працюючи над переказом, школярі вчаться цілеспрямовано сприймати мовлення на слух, запам'ятовувати не лише зміст висловлювання, а й його мовну форму (особливо синтаксичне оформлення). Цей вид комунікативних вправ дає можливість тренувати основні мовленнєво-мислительні механізми в умовах взаємопов'язаного навчання всіх видів мовленнєвої діяльності. Зокрема, необхідність запам'ятовувати текст, мовні засоби в ньому активізує і зміцнює механізми пам'яті.
Проведення творчого переказу як роботи з розвитку мовленнєво-комунікативних умінь учнів ми якнайтісніше пов'язуємо з виучуваним лінгвістичним матеріалом. За наявності такого зв'язку переказ спрацьовує на поглиблення знань із синтаксису, вироблення вмінь і навичок використовувати граматико-стилістичні можливості складних речень у монологічному мовленні. Тому під час підготовки до написання переказів особливу увагу дев'ятикласників звертаємо і на змістово-композиційний аналіз тексту, і на аналіз мовностилістичних засобів, синтаксису вираження змісту висловлювання. Наприклад:
Такі завдання допомагають глибше зрозуміти зміст висловлювання, усвідомити добір мовних засобів, зокрема синтаксичних конструкцій, для вираження цього змісту, запам'ятати їх з тим, щоб скласти похідний текст.
Вищою формою розвитку мовленнєво-комунікативних умінь є складання власних висловлювань різного характеру. Усні й письмові твори як продукт самостійного мислення школярів неможливі без цілого комплексу сформованих практичних умінь і навичок. Так, правильно дібрати, розмістити, пов'язати синтаксичні засоби мови у власному висловлюванні допомагає мовленнєва ситуація, елементи якої закладено у формулюванні теми і комунікативного завдання, що ставиться перед учнями. Ось чому в комунікативних вправах на самостійне складання текстів особливе місце відводимо визначенню зв'язків, по-перше, між темою висловлювання і типом, стилем мовлення; по-друге, між темою, завданням висловлювання і найхарактернішими синтаксичними конструкціями. що властиві тексту; по-третє, між темою (мікротемами) висловлювання і планом викладу думки, композицією тексту.
На аспектних уроках під час вивчення синтаксису складного речення застосовуємо складання творів із додатковими мовними завданнями такого типу:
При цьому беремо до уваги, якою мірою запропонована тема твору, його жанр, композиційна форма дає змогу природно використати певні синтаксичні одиниці.
Основним засобом підвищення ефективності розвитку мовленнєво-комунікативних умінь на завершальному етапі вивчення синтаксису є застосування системи ситуативних вправ на основі реальної чи уявної мовленнєвої ситуації.
Метод моделювання висловлювання ґрунтується на залежності висловлювання й мовленнєвого оформлення його від ситуації мовлення. Розвиваючи в учнів уміння співвідносити зміст і форму своїх висловлювань з мовленнєвою ситуацією, завдання цього типу дисциплінують мислення, формують уміння вибирати найдоцільніший варіант мовного матеріалу відповідно до конкретної ситуації спілкування.
Створення ситуативних завдань передбачає вироблення таких мовленнєво-комунікативних умінь, як уміння формувати задум майбутнього твору, використовувати зібраний матеріал, планувати висловлювання, вміння користуватися різними стилями й типами мовлення відповідно до задуму, добирати мовні засоби з урахуванням усіх компонентів мовленнєвої ситуації. Оволодіння цими вміннями допомагає учням правильно будувати власні висловлювання і на уроках рідної мови, і під час вивчення інших предметів шкільного курсу, вільно спілкуватися в різних життєвих ситуаціях.
Особливу увагу школярів спрямовуємо на додержання всіх компонентів мовленнєвої ситуації, які визначають стиль, тип і жанр мовлення: обсяг, тема і головна думка висловлювання, мета і місце спілкування, адресат мовлення тощо.
Найскладнішими для дев'ятикласників є уявні мовленнєві ситуації, під час проведення яких важливо створити атмосферу спілкування за допомогою словесного опису ситуації: учням потрібно уявити себе в тій чи іншій ролі, усвідомити її й виконати мовленнєві дії відповідно до мовленнєвого завдання, визначеною роллю, стимулом і мотивом. Наприклад:
На етапі вдосконалення мовленнєво-комунікативних умінь учнів навчальну діяльність наближуємо до природної мовленнєвої ситуації, що здійснюється в процесі спілкування. Наприклад:
Неабиякого значення набувають вправи на конструювання діалогів: за поданим;: репліками; відповідно до запропонованої ситуації: використовуючи певну "Структурну організацію. Джерелом для цього є навколишня дійсність, спостереження і власний учнівський досвід.
Завдання на складання діалогів можуть бути різні. Наприклад:
Мистецтво писати листи
Більшість людей пише листи майже автоматично: викладає суть справи, якщо лист діловий; розповідає про своє здоров'я, роботу або навчання й питає про відповідні факти з життя того, до кого звертається, якщо лист особистий. Але від побудови листа, від слів, які добере автор, немало залежить реакція адресата, його настрій, а часто навіть моральний стан. Адже лист може стривожити, схвилювати, занепокоїти, або, навпаки, викликати позитивні емоції, заспокоїти, окрилити людину, ощасливити.
Форма викладу думок залежить від того, з якої нагоди пишеться лист. Для листа-привітання, листа-по- здоровлення характерний один стиль; для листа-спів- чуття його автор знайде не тільки відповідні слова, а й певні синтаксичні конструкції, і все це в комплексі буде спрямоване на те, щоб розрадити людину в її біді.
Написавши дату, автор звертається до людини, якій адресує листа. Залежно від змісту, а також від ступеня близькості між тими, хто листується, у звертанні вживають різні епітети: шановний, вельмишановний, дорогий та ін. Іменник, що називає людину, до якої звертаються, має стояти в кличному відмінку: брате, мамо, Іване, Галино Петрівно. Коли ті, хто листується, говорять одне одному Ви, то це слово має писатися з великої літери.
Звернення до адресата може бути ускладнене при- вітанням-побажанням, яке передує звертанню й епітету: добрий день, здрастуйте і под.
Далі автор листа розповідає про своє життя, здоров'я, родинні новини, про речі, що становлять спільний інтерес. Він просить написати, що нового в того, до кого звертається, і закінчує лист побажанням здоров'я, щастя; передає вітання родичам і знайомим.
Звичайно, можуть бути відхилення у плані викладу, зумовлені певними обставинами, але для людей з нормальними взаєминами характерна доброзичливість, повага, що виражається мовними кліше - привітаннями, побажаннями благополуччя. Добре слово - безцінна сила.
Отже, пишучи листа, кожен має дбати про додержання певних мовних та етичних норм (За Є.Чак).
Зазначені вище вправи можна вважати підготовчими щодо розвитку продуктивних умінь говоріння. Для дев'ятикласників ефективним видом роботи є складання діалогів дискусійного характеру. результатом чого може бути залучення учнів до дідової гри, проведення дискусії, участі в дебатах. Наприклад:
Отже, система комунікативних вправ дасть змогу учням основної школи оволодіти відповідними мовленнєво-комунікативними вміннями у процесі вивчення складних речень, зокрема правильно будувати (усно й письмово) синтаксичні конструкції і зв'язні висловлювання відповідно до комунікативного завдання, а також комунікативно доцільно використовувати складні речення у мовленні (діалозі чи монолозі) з урахуванням ситуації спілкування.
1