І семестр
Варіант А
Контрольна робота №1
за темою «Складне речення, його основні ознаки»
1.Укажіть правильне твердження.
А Складним називається таке речення, яке має одну граматичну
основу, є поширеним і двоскладним.
Б Складним називається таке речення, яке має одну граматичну основу
і є ускладненим (звертаннями, вставними словами).
В Складним називається таке речення, яке складається з двох чи кількох
простих речень, об’єднаних у єдине ціле за змістом та інтонацією.
Г Складним називається таке речення, яке поширене другорядними
членами.
2. Укажіть, у якому рядку наведено складне речення.
А Хотів пастух почути голос Бога в палаючім кущі і запалив маленький
корч сухого ялівцю… (Д.Павличко).
Б Климко повернувся до куреня, узяв плащ-палатку і, зціпивши од
напруги зуби, одірвав од неї чималий клапоть (Г.Тютюнник).
В Послала мати по гриби хлопчину, і в темнику він загубив стежки
(Д.Павличко).
Г Наосліп ходить в яблуці хробак, та не шукає виходу до світла
(Д.Павличко).
3.Укажіть правильне твердження.
А Складні речення поділяються на сполучникові, безсполучникові та
речення з різними видами зв’язку.
Б Складні речення поділяються на поширені й непоширені.
В Складні речення поділяються на ускладнені й неускладнені.
Г Складні речення поділяються на повні й неускладнені.
4. Укажіть, які засоби зв’язку бувають між частинами складного речення.
А Сполучники сурядності і підрядності.
Б Сполучники, сполучні слова, інтонація.
В Тільки сполучники і сполучні слова.
Г Сполучники, вставні слова, вигуки.
А Повернулись герої, та не судять, мовчать (Д Павличко).
Б Діди вмирали, служачи Москві та на свободі оживуть онуки…
(Д Павличко).
В Чи то настане нічка темна, чи то веселий день шумить (Л.Глібов).
Г Я пробудився, але сон не зник (Д.Павличко).
А Складне речення має дві або більше граматичні основи.
Б У складнопідрядному реченні частини, що мають свої граматичні
основи, відносно рівноправні.
В Частини складносурядного речення пов’язані сурядним зв’язком за
допомогою підрядних сполучників.
Г У складносурядному реченні одна частина головна, а друга –
залежна.
А Там вогко , сіно пахне цвіллю (Г.Тютюнник).
Б Ось і хата дядька Себастіяна, на ній темніє велике гніздо, зверху в
ньому живуть лелеки, під низом – горобці (М.Стельмах).
В А довкіл, ні в лісі, ні на річці ані лялечки, тільки луна котиться
(Г.Тютюнник).
Г Тріпочуться слова, мов бджоли на дощі, вривається розмова, ледве
розпочата (Б.-І.Антонович).
А Човен висувається з-під верболозу чорним клинцем, і на воду
сповзає дядькова тінь (Г.Тютюнник).
Б Загадка – то чарівний світ поетичної таємниці, і в цьому світі мороз
поєднаний народною фантазією з весною (Є.Гуцало).
В Він пострибає і, розуміється, злякається й почне плакати (В.Винниченко).
Г Ніхто з присутніх не згадував сумних історій, бо це трапезування
мало очистити всіх і об’єднати (В.Скуратівський).
А Тут срібно жебонить синя-синя долинкова вода, я нахиляюсь до
неї, п’ю її спів і прислухаюсь до шелесту отави (М. Стельмах).
Б На іржання білого коня коротким клекотом обізвався лелека –
клекіт захлинувся в урочистій задумі (В.Дрозд).
В Повітря аж сяяло чистотою, і острівці квітів цвіли по ньому там і
там. (М.Красуцький).
Г Над Россю, Дніпром і Сулою в задумі шепочуть гаї: в садах України
весною про щастя дзвенять солов’ї (В.Симоненко).
зв’язком.
А Вітер промчав, улігся, і надріччя взялося сивиною (Г.Тютюнник).
Б На клумбі цвіли жоржини, чорнобривці, пахло прив’ялим духом
полину (Є.Гуцало).
В Тугі, кошлаті гриви хлюпали в груди, повивали ноги, хапали за
високо зведені копита й тягли в глибінь (В.Дрозд).
Г Зморені коні тюпали, кволо переставляючи ноги, та й самі
вершники ледве трималися в сідлах (В.Малик).
видами зв’язку.
А Нелегко жити, але мусиш жити, стиснувши нерви у міцний кулак
(М.Луків).
Б Цвітуть сади, духмяно пахне рута, і і соловейко спокою не зна
(Є.Гуцало).
В На землю сходить ніч, і зоряним рядном вона вкриває все, мов
ніжною габою (В.Сосюра).
Г Я на тебе дивлюся щовечора, Києве мій, янтарями живими твій
килим вечірній розшитий (Д.Луценко).
12.Укажіть правильне твердження.
А Ось видніє стіжок сіна, залишений лісником для диких тварин,біля
стіжка розсипано галуззя (Є.Гуцало). – Частини цього речення
поєднані безсполучниковим зв'язком.
Б Мені треба працювати і працювати, бо ця праця має стати щастям
моїм і покликанням (В.Шевчук). – Це просте речення з однорідними
присудками.
В Над річкою прошелестіла гайвороняча зграя і знову стало чути густе
комарине гудіння (Г.Тютюнник). – Це складне речення між
частинами якого слід поставити кому.
Г Гілля яблунь по садках уже голе-голісіньке, та подекуди, на пізніх
сортах, іще біліють та рожевіють плоди (Є.Гуцало). – Це
складнопідрядне речення.
Варіант Б
Контрольна робота №1
за темою «Складне речення, його основні ознаки»
Підкресліть граматичні основи.
1.У повітрі вже відчувався подих осені.
2.Срібними струнами тремтить павутиння.
3.Яскраві кетяги калини приваблюють заклопотане птаство.
(За Є.Гуцало).
2. Побудуйте складні речення за схемами:
1.[ ], і [ ].
2.[ ], але [ ].
3.[ ], або [ ].
4.[ ], щоб ( ).
3. З наведеної пари простих речень сконструюйте всі можливі типи
складних. Укажіть характер синтаксичних зв’язків між ними і назвіть
засоби зв’язку.
Ліс зустрів нас щебетанням пташок.
Навкруги все цвіло, зеленіло (М.Стельмах).
4. Продовжіть речення так, щоб утворилися складні речення, запишіть
їх. Визначте вид кожного складного речення.
реченні…
як…
3.Дієприкметник – особлива дієслівна форма, яка ….
речень:
двоскладне + безособове;
називне + безособове;
безособове + неозначено-особове;
двоскладне + двоскладне.
різницю в структурі, інтонацію та пунктуацію.
1. Земля вся навкруг почорніла, а битва гула і гула (М.Нагнибіда).
2. І де б не ходив я в далекій дорозі в чужім і у ріднім краю, я згадую
матір у тихій тривозі і рідну хатину свою (А.Малишко).
Варіант А
Контрольна робота №2
за темою «Складносурядне речення»
1.Укажіть правильне твердження.
А Складносурядним називають таке складне речення, в якому прості
речення об’єднані за змістом та інтонацією без допомоги сполучників та
сполучних слів.
Б Складносурядним називають таке складне речення, яке складається
з двох або кількох простих речень, що є рівноправними.
В Складносурядним називають таке складне сполучникове речення, яке
складається з двох або кількох речень, одне з яких є залежним від іншого.
Г Складносурядним реченням називають конструкцію з прямою мовою.
2.Укажіть, за допомогою яких сполучників поєднуються частини
складносурядного речення.
А Часових, причинових, мети.
Б Умовних, допустових, протиставних.
В Єднальних, протиставних, розділових.
Г Наслідкових, порівняльних, часових.
3. Укажіть складне речення.
А Летить, кипить, іскриться синь гладнева.
Б Склубочились хмари угорі, а на гілках – голодні снігурі.
В Говорили про хмари й тепло, про ранню весну...
Г До болю і до життя я знову звикну, вертаючи з далекої плавби.
(З тв. Л.Первомайського).
4.У якому з речень допущено пунктуаційну помилку.
А Остап із Соломією сіли під вербою, але їм не говорилось (М.Коцюбинський).
Б Сонце зійшло – і враз над Києвом знялося ревище гудків (Ю.Смолич).
В Місяць на небі сяє, і з білої піни туману встають якісь постаті…
(Ю.Смолич).
Г Відсунулися засуви, і важкі ворота відчинилися навстіж (А.Чайковський).
5. Сполучник і з’єднує частини складносурядного речення (розділові знаки вилучено).
А Люди обтирали спітнілі лиця і дихали важко.
Б Треба було добратися до села і з-поза валів допомагати оборонцям.
В Вітерець розганяє білі хмарки і цілі потоки синяви заливають світ.
Г Татари чіплялися кущів тернини та шипшини кривавили собі руки і
дерлися вгору (З тв. А.Чайковського).
А Вітер не вщухав уже кілька днів і море клекотіло пронизливою синявою
(П.Загребельний).
Б На голках молодої трави ще не розтанула роса й приглушено мерехтять
краплини (Є.Гуцало).
В Якісь кораблі даленіли і крилами птиці шуміли (Л.Костенко).
Г Навколо вітер свище і в небі хмари злі (В.Сосюра).
А І хай тоді сивіють брови і кров у жилах погаса (В.Сосюра).
Б У полях диміла місячна курява і бриніли жита (М.Стельмах).
В На хуторі вмирає день і гасне перестигла бронза пшениць (М.Стельмах).
Г У кошику червоніла не тільки молода картопля а й йоршилися білоносі
огірочки (М.Стельмах).
А Хмари йшли не дуже то високо, а з них виходило якесь шелестіння, нікому
невідоме досі.
Б Чорна хмара геть заслонила сонце, а далі впала великою плахтою на землю.
В Стремена били коня по боках, і він мчав, аж дух випирало.
Г Пішли в рух мушкети, і козаки не могли спинити наступу.
(З тв. А.Чайковського).
А Одного дня почувся з того боку гомін, а вночі заясніли в степу великі вогні.
Б Уже сонце зайшло з полудня, а з козацького табору ніхто не приїздив.
В Відсунули засуви, і важкі ворота відчинилися навстіж.
Г Якийсь татарський загін може наскочити, а тоді всім треба бути вкупі.
(З тв. А.Чайковського).
А Скоро казка мовиться, та не скоро діло робиться (Нар. творчість ).
Б Часом качка в повітрі дзвенить, чи кажан проти місяця грає (М.Рильський).
В На Дніпрі тремтіли окремі вогники, і від кожного з них тягнулася
блискуча доріжка (В.Собко).
Г Або вільний вітер пронесеться над лукою, або мороз ударить
(Марко Вовчок).
синтаксичної конструкції
Я хвилююся над неосяжним простором буде
А… стоячи на Володимирській гірці.
Б… що відкривається моїм очам.
В… і зазнаю дивовижного відчуття польоту.
Г… і мої думки, наче птах,летять у вічність.
зв’язками, які в них є.
А Чергування явищ 1. То шумів зелений лист, то в вінку мінився
злотом ряст весняний (Леся Українка).
Б Одночасність 2. Одна помилка, зроблена в житті, тебе
щораз наздоганя в путі, але вона навча й
перемагати (М.Томенко).
В Послідовність 3. Літо йде полями і гаями, і вітер віє, і цвіте
блакить (М.Рильський).
4. Вітерець дмухнув, і забриніли стебельця
сіна (О.Гончар).
Варіант Б
Контрольна робота №2
за темою «Складносурядне речення»
другу. Визначте, до яких розрядів належать вжиті сполучники.
Я люблю читати, і …
То стискається над улюбленими сторінками серце, то …
Нічого не замінить мені спілкування з улюбленою книжкою, але …
Художнє слово полонило мене, проте …
2.Складіть речення за схемами на тему «Лікарські рослини». Підкресліть
граматичні основи.
1.[ ], а [ ].
2.[ ], але [ ],та [ ].
3.[ ], однак [ ].
3. Підставте в речення по черзі всі градаційні сполучники. Поясніть, чи є ці
сполучники синонімічними?
Не стільки стихія робить лихо на землі, скільки люди землю нівечать (З журналу).
4. Доповніть речення так, щоб в одному випадку це було складносурядне речення, а в другому – просте з однорідними членами.
1. Над луками холонув синій вітер.
2. Дрібні дзвіночки розсипались по галявині.
3.Ринуло з неба ціле море тихого світла.
5.Складіть і запишіть складносурядне речення, використавши подані слова в ролі підметів. Підкресліть граматичні основи речень. Накресліть схеми.
1. Сонце – спека.
2. Пісня – мова.
3. Зустріч – розмова.
6.Перебудуйте прості речення з однорідними членами на синонімічні складносурядні.
1.Забуяв травень зеленню і квітами, і задурманив пахощами медовими.
2.Все вище забиралося сонце й обливало гарячим промінням землю.
3. Надвечір сідало сонце і пурпуром заливало небо.
Варіант А
Контрольна робота №3
за темою «Складнопідрядне речення
(з підрядними з’ясувальними, означальними)»
1.Укажіть правильне твердження.
А У складнопідрядному реченні прості речення синтаксично
нерівноправні й поєднані підрядним зв’язком.
Б У складнопідрядному реченні між простими реченнями не ставиться кома.
В У складнопідрядному реченні вживаються сполучники підрядності.
Г У складнопідрядному реченні може бути тільки дві граматичні основи.
2.На які види поділяються складнопідрядні реченні за їх значенням?.
А Односкладні, двоскладні, повні.
Б Поширені, непоширені, неповні.
В З’ясувальні, означальні, обставинні.
Г Повні, неповні, спонукальні.
3.Який рядок містить лише такі сполучники, які вказують на тип
підрядної частини?
А Як, якби,хоч, так, що, але.
Б Проте, щоб, коли, й, та.
В Бо, тому що, якби,якщо, щоб.
Г Для того щоб, як, дарма що, і, зате.
А Не можна змінювати ніколи.
Б Можна змінювати завжди.
В Іноді можна змінювати.
Г Підрядне речення завжди стоїть після головного.
А Сполучні слова – це різновид сполучників.
Б Сполучні слова є не тільки засобом зв’язку, але й членами підрядного
речення.
В Сполучні слова є засобом зв’язку у складносурядному реченні.
Г Сполучні слова – це різновид вставних слів.
А Коли хочеш, козаченьку, я піду з тобою (Народна пісня).
Б І встають у пам’яті дороги, ті, що довелося нам пройти (В.Симоненко).
В Там, де ти колись ішла, тиха стежка зацвіла (Б.Олійник).
Г Не можна любити народів других, коли ти не любиш Вкраїну (В.Сосюра).
А Не придбаю честі, слави я в боях кривавих, бо не бачу я забави в свисті куль
кривавих (М.Чернявський).
Б Намалюй мені ніч, коли падають зорі (М.Петренко).
В Вітер лютував так, що далі йти було неможливо (Ю.Збанацький).
Г Горнусь до тебе, Україно, щоб нас ніхто не роз’єднав (І.Бокий).
А Сполучники підрядності служать для зв’язку однорідних членів речення.
Б Сполучники підрядності використовують виключно в простих реченнях.
В Сполучники підрядності служать для зв’язку частин складносурядного
речення.
Г Сполучники підрядності вживаються для зв’язку частин складнопідрядного
речення.
А Як не буде птахів, то і людське серце стане черствим (М. Стельмах).
Б Проведи мене до подвір’я, де тополі – як сурмачі (Б.Олійник).
В І тільки б знати, що немарно в світі цім топтав дорогу, сиву од
століть…(Б.Олійник).
Г Щоб прийшло на землю сподіване щастя, треба великої праці
(М.Коцюбинський).
10.Серед поданих речень визначити складнопідрядне речення з
підрядним означальним.
А Навіть не вірилося, що в темряві за тією тишею причаївся цілий фронт
(В.Козаченко).
Б Нехай не знає втоми та рука, що добре зерно в добру землю сіє…
(М.Рильський).
В Мій час пливе так тихо-тихо, як по ставку пливе листок сухий
(Леся Українка).
Г Першою думкою у Остапа було довідатися, де вони (М.Коцюбинський).
11. Зробіть повний синтаксичний розбір речення. Накресліть його схему.
Людина, в якої слово розходиться з ділом, ні до чого не придатна (П.Панч).
Варіант Б
Контрольна робота №3
за темою «Складнопідрядне речення
(з підрядними з’ясувальними, означальними)»
1. Із кожної пари простих речень утворіть складнопідрядне речення з підрядним означальним. Визначте головну і підрядну частини. Накресліть схеми.
1.На полі колоситься пшениця.
Воно було схоже на величезний килим.
2.Раптом ми вийшли на широку вулицю.
На ній було безліч дивовижних квітів.
3.Під віковічним дубом стояла малесенька хатка.
Вона майже вся вросла в землю.
2.Утворіть складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними так,
щоб підрядна частина стосувалася дієслів розуміти, відчувати, бажати.
Накресліть схеми речень.
3.Замініть речення, ускладнені означеннями (дієприкметниковими
зворотами або іншими сповосполученнями), на складнопідрядні
речення з підрядними означальними.
1. Здалеку виднілося рідне село, уквітчане весняним пахучим цвітом.
2. Стежкою, давно протоптаною у саду, можна пройти до шляху.
3. Клен, укритий золотавим листям, наче горів у променях сонця.
4. Допишіть складнопідрядні займенниково-означальні речення.
Зробіть синтаксичний розбір одного з них.
1. …, таке й насіння.
2. …, того й наберешся.
3.…, те пропало.
4. …, те й на язиці.
5. …, той двох навчить.
5. За поданими схемами побудуйте складнопідрядні речення. Визначте тип їх.
1. [… такий + іменник], (сполучний що…).
2. (сполучне слово хто…), [той…].
3. [… таке + іменник], (сполучник щоб…).
4. [… той…], (сполучне слово з ким…).
6. Замініть пряме запитання непрямим, утворивши складнопідрядні
речення з підрядними з’ясувальними. Підкресліть граматичні основи
речення..
1.Тренер запитав: «Який вид спорту вам найбільше подобається?»
2.Батьки поцікавилися: «Які іноземні мови вивчають у сусідній школі?»
3. «Що виготовляє ваша фірма?» - з’ясував прибулий.
Варіант А
Контрольна робота №4
за темою «Складнопідрядні речення
з підрядними обставинними частинами»
1.Укажіть схему, якій відповідало б подане речення.
Коли до тебе прилечу, засяє в сонці все навкруг, як після теплого
дощу в росі важкій зелений луг (Д.Павличко).
А [коли…], (як…),[].
Б [], (як…)(коли…).
В[ , (коли…), (як…), ].
Г(Коли…), [], (як…).
2.Укажіть, де може бути підрядне речення стосовно головного.
А Тільки перед головним.
Б Перед або після головного.
В Перед, після або в середині головного.
Г Тільки після головного.
3. Як називають частину складнопідрядного речення синтаксично залежну
від головної?
А Однорідною.
Б Головною.
В Другорядною.
Г Підрядною.
4.Укажіть складнопідрядне речення, в якому підрядна частина стоїть усередині головного речення.
А А хто стрічався на шляху зо мною, того я щирим серденьком вітала
(Леся Українка).
Б З особливою пильністю зберігалися липові гаї, які давали мед, і дубові ліси
(П.Загребельний).
В А де нема любові і страждання, там не живе, не б’ється і життя…(О.Олесь).
Г І якщо порівняти яблуню з галактикою, то пізні яблука на такій крислатій
галактиці сприймаються за сузір’я, за грона зірок (Є.Гуцало).
5. Укажіть, як поєднуються між собою предикативні частини складнопідрядного речення.
А Сполучниками сурядності як синтаксично рівноправні.
Б Підрядним зв’язком і підпорядковані одна одній.
В Сполучними словами.
Г Вказівними словами та сполучниками сурядності.
6.В якому реченні підрядна частина стоїть після головної?
А Хто знання має, той мур ламає (Народна творчість).
Б Добре того вчити, хто хоче знати (Народна творчість).
В Хто вчиться змолоду, не знає під старість голоду (Народна творчість).
Г Хто п’є зілля джинджури, той забуде дорогу до лікаря (Ф. Мамчур).
7.До якого з поданих речень схема накреслена неправильно?
А Йшли в степи майстри ланів, дарма що дощ холодний сіяв (Д.Луценко).
[ ],(дарма що…).
Б Єдиний, хто не втомлюється,- час (Ліна Костенко).
[ ],(хто…).
В І коли я впаду безсилий, ніхто не спиниться йдучи… (О.Олесь).
(коли),[ ].
Г А хто грає, того знають і дякують люди… (Т.Шевченко).
(хто…),[ ].
8.Як називається складнопідрядне речення, в якому сказане в головній частині відбувається всупереч тому, чого слід було б чекати, виходячи зі змісту підрядної?
А Складнопідрядним із супровідними відношеннями.
Б Складнопідрядним допустовим.
В Складнопідрядним із часовим відношенням.
Г Складнопідрядним наслідковим.
9.Яку роль виконує сполучне слово у складнопідрядному реченні?
Хлопці хотіли сміятися з того, що бачили.
А Підмета.
Б Додатка.
В Означення.
Г Обставини.
10.Укажіть речення з підрядним міри і ступеня.
А Треба жити тут і працювати, як належить чесним людям
(Ю.Яновський).
Б Тихо й тепло, наче й справді весна (Леся Українка).
В Чумаки летять у даль серцями, як чайки (М.Рильський).
Г Ніби шукаючи розради, він стиснув пальцями струну (М.Стельмах).
11.Укажіть складнопідрядне речення з підрядною порівняльною
частиною.
А Сьогодні я в морі любові, душа – як у зорях блакить (В. Сосюра).
Б Немов струна з натуженого лука, розлука в серце вдарила моє
(М. Ткач).
В З краю неба насувались білі, наче молочні хмари (М.Коцюбинський).
Г Ще більше, ніж узяв, зумій віддати…(Б. Олійник)
12.Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями з
підрядними обставинними й типами їх.
А Усні оповідки Олександра Аврамчука дуже 1.Міри і ступеня.
любив слухати Григір Тютюнник, бо й сам 2.Часу.
був чудовим оповідачем (А.Шевченко). 3.Причини.
Б Зорі підсвічували садові так рясно, як рясно 4.Умови.
було плодів на яблунях.
В Якби не сім’я й не робота, то я б цілісіньке літо
днював і ночував з вудкою.
Г Я довго тинявся по берегу, поки нарешті знайшов
у стіні верболозу стежечку до води (За тв. О.Аврамчука).
Варіант Б
Контрольна робота №4
за темою «Складнопідрядні речення
з підрядними обставинними частинами»
1.У поданих реченнях запишіть пряму мову підрядними частинами.
Визначте вид їх.
1.Платон зазначав: «… Ця посада (учитель) набагато ваговитіша за
найвищі посади в державі» (З журналу).
2.«Сини мої любі, не допустіть рідний край до згуби!» - скликнула
мати (Л.Павленко).
3.«Земля найкраще пахне восени»,- говорить сам до себе Тимофій
(М.Стельмах).
2.Складіть і запишіть по одному складнопідрядному реченню, в якому
підрядна частина з’єднувалися б з головною такими засобами зв’язку:
настільки – наскільки;
стільки – що;
до того – що;
чим – тим.
3.Перетворіть прості речення на складнопідрядні речення з підрядними
допустовими і запишіть. Підкресліть засоби зв’язку між частинами
складних речень.
1. Світало дуже швидко…
2. У відкрите вікно вривалось свіже повітря…
3. Літо цього року посушливе…
4.Із запропонованих схем виберіть лише ті, які відповідають складнопідрядним реченням з підрядними обставинними. Складіть з ними речення. Визначте вид підрядних речень за схемами.
Незважаючи на що?
1.(Незважаючи на те що…), [ ].
Чому?
2.[ ], (тому що…).
Про що?
3.[ ], (чи…).
Доки?
4.[ ], (поки…).
Якою?
5. [ ], (що…).
5.Перебудуйте складнопідрядні речення,замінюючи вид підрядного.
1. Якщо людина шукає добра для інших, їй добром і віддячиться.
2. Коли хочеш багато знати, то треба менше спати.
3. Якщо мороз припікає, то комарів немає.
(Народна творчість).
6.Спишіть речення. Поставне, де потрібно, розділові знаки. Визначте різновид підрядних обставинних речень. Зробіть повний синтаксичний розбір одного із складнопідрядних речень.
На Стрітення зима йде туди де було літо. Стрітення
святкують15 лютого так що вже в цей день Зима і Літо
сперечаються між собою.
Якщо на Стрітення ясна й тиха погода буде добрий урожай.
Люди настільки чекали цього дня що й словами не передати.
Контрольний диктант №1
Текст А
Українська національна ідея
Спільна свідомість українського народу, хоч повільно, та все ж формується на наших очах силою обставин його територіальної, економічної, мовної і культурної зібраності. Йдучи назустріч одна одній, шануючи одна одну, переймаючи одна від одної регіональні традиції патріотичного змісту, усі України, від Закарпатської до Слобожанської, обов’язково зійдуться в українській ідеї і об’єднаються в нерозривній єдності нашого народу.
Це – альфа і омега української ідеї: створити націю, об’єднану не лише історичною пам’яттю, мовою, культурою, а й залученням кожного громадянина до реалізації своїх здібностей, до конкретної праці на будівництві демократичного суспільства і національної держави.
Зберегти і зміцнити почуттям батьківщини свою державу – це завдання нашої інтелектуальної і політичної еліти, зрештою, завдання нашого народу, якщо він хоче бути нацією, успішно конкурувати з могутніми сусідами в усіх сферах життя.
Тільки українська держава, у якій домінуватиме національна ідея, дасть нашому народові світлу будущину і невмирущість. Тільки за умови тривалого, необриваного існування української держави неподільність України та її суверенітету стане моральним законом і незаперечною істиною для наших громадян і для всього світу.
162 слова За Д.Павличком
Контрольний диктант №1
Текст Б
Найцінніший спадок
Варто лише почути святі для кожного українця слова – «воля», «незалежність», «патріотизм», - як в уяві мимоволі постає образ сивочолого лицаря, славетного чернігівського полковника, а пізніше наказного гетьмана Павла Полуботка. Постає так, начебто усі ці поняття уособились в його імені.
Вольовий, цілеспрямований,незалежного характеру і бунтівної думки, він рішуче виступив проти московських порядків, що панували на теренах нашої землі. Він власноруч скасував посаду царського міністра, який наблюдав за гетьманськими ділами, сповідував повсюдно конституцію Пилипа Орлика. Словом, провадив незалежну від Петербурга політику.
Цар вибухнув чорною люттю – Полуботка кинули до Петропавловської фортеці. Коли від жорстоких катувань гетьман заслаб, цар Петро прийшов до нього і почув такі слова: «За невинне страждання моє і земляків моїх будемо судитися у нелицемірному судді, Бога нашого. Він розсудить Петра з Павлом!»
Феномен Полуботка і в тому, що його ім’я ще й досі оповите романтичним серпанком загадковості. Одна з легенд переповідає, що більш ніж двісті сімдесят років тому до одного з англійських банків було покладено Полуботків скарб, призначений ним для незалежної України.
Втім, найціннішим скарбом гетьмана-патріота є незалежність, і скарб цей дійшов-таки до нас, нині сущих!
180 слів За А.Жиколом
Варіант А
Контрольна робота №5
за темою «Складнопідрядне речення
з кількома підрядними»
1.Виберіть правильне визначення складнопідрядного речення з кількома
підрядними.
А Багатокомпонентне речення, що складається з трьох і більше предикативних частин, поєднаних між собою зв’язками підрядності.
Б Багатокомпонентне речення, що складається з трьох і більше предикативних частин, поєднаних між собою зв’язками сурядності або підрядності, які залежать від головної частини.
В Багатокомпонентне речення, що складається з трьох і більше предикативних частин, поєднаних між собою зв’язками сурядності або підрядності.
Г Багатокомпонентне речення, що складається з кількох підрядних, які
пояснюють головну частину шляхом порівняння, уподібнення.
2.Укажіть, до якого типу за характером взаємодії підрядних частин з
головною належить складнопідрядне речення «Тільки з переказів
глухий гомін доходить, що копали цей колодязь чумаки, чиї дороги
пролягали в цих степах»(О.Гончар).
А Складна конструкція з однорідною супідрядністю.
Б Складна конструкція з послідовною підрядністю.
В Складна конструкція з неоднорідною супідрядністю.
Г Складна конструкція підрядні частини якої стоять перед головною.
3.Укажіть складнопідрядне речення з кількома підрядними.
А Вишку стало розхитувати, і була загроза, що впаде і хату Чабанисі розвалить (О.Гончар).
Б І от настав день, коли Данило востаннє обходить розсадник, обмотує
перевесельцями з сіна наймолодші деревця, щоб не мерзли в люті морози (Г.Тютюнник).
В Андрійків тато скинув кожуха, щоб легше було бігти, і всі вони кинулися на вовчий голос (М.Вінграновський).
Г Єсть серце єдине, серденько дівоче,що плаче, сміється, і мре й ожива (Т.Шевченко).
4.Укажіть речення, в якому правильно розставлено розділові знаки в реченні з кількома підрядними.
А І то нічого, що чигали круки що пролинуло так багато літ (Л.Костенко).
Б Дітей цікавить коли та хто спорудив фортецю, які точилися під її
стінами битви що в ній тепер (М.Трублаїні).
В Та хлопець благає, щоб тут залишили,бо, бачите, надію маю, що
батько прийде (В.Собко).
Г Уявити, як мій батько бігає важко бо все життя він був втіленням
спокійної неквапливості (П.Загребельний).
5.Укажіть складнопідрядне речення з кількома підрядними, у яких
однорідна супідрядність.
А Чого вони вимагали, ми не дослухали, бо замерзли і пішли собі додому (П Панч).
Б Коли він з госпіталю написав у свою частину, там страшенно здивувалися й відписали, що згадують його серед мертвих, що навіть повідомили про його загибель у село (Ю.Мушкетик).
В Не вставайте, вожді, якщо згоди нема, якщо ворожді грає ваша сурма (Д.Павличко).
Г Коли в тебе віра в працю згасає, поглянь на ту річку, що скелі зриває (П.Сингаївський).
6.Виберіть правильне визначення складнопідрядного речення з неоднорідною підрядністю.
А Складні конструкції, підрядні частини яких підпорядковуються співвідносному слову головної частини в цілому й відповідають на те саме запитання.
Б Складні конструкції, підрядні частини яких підпорядковуються різним опорним чи співвідносним словам головної частини або головної частини в цілому, відповідають на різні запитання.
В Складні конструкції, перша підрядна частина яких безпосередньо відноситься до головної, а кожна наступна підрядна частина – до попередньої.
Г Складні конструкції, підрядні частини яких обов’язково ускладнені однорідними членами чи вставними словами.
7.Укажіть складнопідрядне речення з кількома підрядними, яке
належить до конструкцій з послідовною підрядністю.
А Хтось із дітей сказав,що чув від свого діда, ніби тут поблизу є печери, в яких козаки Богдана Хмельницького переховували свій порох та зброю (І.Цюпа).
Б Я схилилась, бо хотіла пити, бо така задуха звідусіль! (Л.Костенко).
В Хто тебе любов’ю обікраде, хто твої турботи обмине, хай того земне тяжіння зрадить (В.Симоненко).
Г Коли ми повернулися до своєї бази, на корабель прийшов льотчик, який лишився живим (Д.Ткач).
8.Укажіть складне речення зі збігом двох сполучників, у якому правильно розставлено розділові знаки.
А Довгими зимовими вечорами старий Джеря любив розказувати дочці й онукам, де він бував, що бачив, з якими людьми зустрічався (І.Нечуй-Левицький).
Б Будем слухати з тобою, як степи співають, як шумлять широкі ріки, як вітри гуляють (О.Олесь).
В Думою тугу розвію, щоб був я завжди такий, яким мене мати вродила й благословила в світи (В.Стус).
Г Люди зрозуміли, що якщо вони добре працюватимуть, то щось зароблять (Г.Тютюнник).
9. Укажіть складнопідрядне речення з кількома підрядними з
неоднорідною супідрядністю.
А Вони довго доказували йому, що має робити, де йому буде краще
(Є.Гуцало).
Б Епохо,дай мені завзяття на кожен день, на кожну мить, щоб міг
нащадкам розказати я про те, як ми навчались жить (П.Сингаївський).
В Як би ми з тобою не говорили, все рівно не зрозуміємо один
одного, бо говоримо різними мовами (Г.Тютюнник).
Г Хотіла б я піснею стати у сюю хвилину ясну, щоб вільно по світі
літати, щоб вітер розносив луну (Леся Українка).
на місці значної паузи.
А Три крапки.
Б Кома.
В Тире або кома і тире.
Г Крапка з комою.
11.Яка зі схем належить даному реченню? (Розділові знаки пропущено).
Я біжу на долину де так принадно вимлівають на сонці підкучерявлені верби де тихенько попискує під ногами волога земля (М.Стельмах).
А[ ], ( де… ), ( де… ).
Б[ ], [ ], ( де… ).
В( ), [ ], [ ].
Г[ ], ( де… ), ( де… ).
12.Виберіть правильне характеристику даного речення. Зробіть його
повний синтаксичний розбір.
Його (сінокіс) ніхто не міг поділити, бо кожен боявсь, що йому припаде та третина якраз на коліні Десни, яку щороку ріже нещадно весняна весна (О.Довженко).
А Складна конструкція з однорідною супідрядністю.
Б Складна конструкція з неоднорідною супідрядністю.
В Складна конструкція з послідовною підрядністю.
Г Складна конструкція з однорідною й неоднорідною супідрядністю.
Варіант Б
Контрольна робота №5
за темою «Складнопідрядне речення
з кількома підрядними»
1. Вставте в складнопідрядні речення з кількома підрядними частинами
засоби зв’язку (підрядні сполучники чи сполучні слова). Визначте типи
утворених конструкцій та з’ясуйте види підрядних частин.
Козаки обрали наказним гетьманом Івана Богуна, … вживає всіх заходів, … перетворити козацький табір на неприступну фортецю (І.Лисенко).
Надвечір між тополями, … затінок тримається цілий день, …
степова трава хвилястими рунами лежить по землі (О.Гончар).
2.Із запропонованих частин складіть речення з кількома підрядними, яке
б відповідало схемі
де? що?
[ ], (де… ), (що… ).
- Якісь дві хвилини я дивився на захід;
- їх залишало багате на золото сонце;
- на поверхні срібного озера танули ніжно-рожеві смуги.
3.Спишіть речення, вставляючи розділові знаки. Підкресліть граматичні
основи однією лінією, засоби зв’язку – двома. Визначте вид складного речення. Накресліть його схему.
Якщо зібрати сльози матерів
Що пролились за дочок і синів
Які навік у битвах полягли
Які за щастя юність віддали
То море створиться із сліз отих
Із сліз печально гнівних і палких (В.Ткаченко).
4.Утворіть речення за схемами, поєднавши їх схемою «Біографія Т.Шевченка».
1. [ ], (щоб …, (наче) …), (щоб … так), (як …).
2.[ ], (куди …), (звідки …).
3. (Що …), (що …) і (що …), [ ].
4. (Хто …), (хто …),[той …], (як …).
5.Побудуйте складнопідрядне речення з кількома підрядними, взявши за початок подані речення. Визначте тип підрядності.
Сонце пригріло у вікно…
Був тихий осінній вечір…
Місяць ще не зійшов…
6.Складіть зв’язний текст з чотирьох речень на тему: «У краєзнавчому музеї».
Речення повинні мати таку будову:
а) складна конструкція з однорідною супідрядністю;
б) складна конструкція з послідовною підрядністю;
в) складна конструкція з неоднорідною супідрядністю;
г) складна конструкція з неоднорідною й послідовною підрядністю.
Варіант А
Контрольна робота №6
за темою «Безсполучникове складне речення»
1.Укажіть правильне визначення безсполучникового складного речення.
А Складне речення, яке складається з двох або кількох простих речень, з’єднаних сполучниками і рівноправних між собою.
Б Речення, в якому прості речення об’єднані за змістом та інтонацією без допомоги сполучників і сполучних слів.
В Складне речення, яке складається з двох або кількох простих речень, що з’єднуються сполучниками, і одне з яких є залежним від іншого.
Г Речення, в якому перше речення є головним, а решта – послідовно залежать одне від одного.
2.Укажіть безсполучникове складне речення.
А Біга Катря боса лісом, біга та голосить (Т.Шевченко).
Б Розкішні здорові тополі, густі, аж чорні, високо шуміли понад дахами (М.Коцюбинський).
В Обмерзла кригою озимина ламалась під ногами бійців, як зелене скло (О.Гончар).
Г Закурився снігами карпатський блакит, колядує зірниця під отчою хатою (Д.Павличко).
3. Укажіть правильне твердження.
А Частини безсполучникового складного речення є синтаксично рівноправними.
Б Основним засобом зв’язку частин у безсполучникового складного речення є інтонація.
В Усі складні сполучникові речення синонімічні безсполучниковим.
Г У безсполучниковому складному реченніставиться тире, коли друге речення розкриває або доповнює зміст першого.
4.Укажіть безсполучникове складне речення з однорідними простими реченнями.
А Правда в постолах, а кривда в чоботах.
Б Хліб - батько, вода - мати.
В Хто мовчить, той двох навчить.
Г Що вимовиш язиком, те не витягнеш і волом (Нар. творчість).
5.Визначте, який розділовий знак треба поставити в даному реченні.
Придивіться у рідному краї наша мова вкраїнська страждає
(Л.Таран-Пономаренко).
А Кома
Б Крапка з комою
В Двокрапка
Г Тире
6.Яка зі схем належить даному реченню?
Нізвідки й не пахло грозою небо й ліси мали дрімливий
перепочинок літа (М.Стельмах).(Розділові знаки вилучено).
А[ ], [ ] (одночасність).
Б [ ] : [ доповнення ].
В [ ] - [ наслідок ].
Г [ ] : [ причина ].
7.Укажіть смислові відношення між простими реченнями у даному
безсполучниковому складному реченні.
Щось важке упало, стукнуло – роздалася луна навкруги (Панас Мирний).
А Умовно-наслідкові.
Б Причинно-наслідкові.
В Часові.
Г Друге речення пояснює перше.
8.Якого розділового знака вимагає пояснювальна інтонація в безсполучниковому складному реченні?
А Двокрапка.
Б Тире.
В Крапка з комою.
Г Коми.
9.Укажіть правильне твердження.
А Защебетав соловейко – пішла луна гаєм (Т.Шевченко).– Перше речення виражає умову дії другого речення.
Б За двома зайцями поженешся – жодного не впіймаєш (Нар. творчість). – Зміст обох речень протиставляється.
В Вже й дикі гуси в небі пролітали, вже й лебеді кричали крізь туман (Л.Костенко). – Перше речення виражає умову дії другого речення.
Г Щаслива голубка: високо літає (Т.Шевченко). – Перше речення виражає наслідок дії другого речення.
10.Установіть відповідність між безсполучниковими складними
реченнями та їхніми схемами (Розділові знаки вилучено).
А Мову зневажили корінь всиха (Л.Гнатюк). 1.[умова ] - [ ].
Б Сталось диво тоді камінець засіяв і 2. [ ]; [ ].
промінням ясним всіх людей здивував. 3.[ ]: [пояснення ].
(В.Самійленко). 4. [ ], [ ].
В Квітне й радіє земля
сонце мережить поля. (М.Сингаївський).
Г Тихесенько вітер віє степи лани мріють
між ярами над ставами верби зеленіють. (Т.Шевченко).
А Кому.
Б Двокрапку.
В Тире.
Г Крапку з комою.
12.Укажіть безсполучникове складне речення, в якому зміст обох простих речень протиставляється або зіставляється..
А Гроза пройшла, зітхнули трави, квітки голівки підняли (О.Олесь).
Б Це ще не сльози – це квітуча вишенька (Л.Костенко).
В Навіть і Віталік трохи торопіє: ні живої душі ніде (О.Гончар).
Г Згаєш хвилину – втратиш годину (Нар. творчість).
Варіант Б
Контрольна робота №6
за темою «Безсполучникове складне речення»
1.За ніч підвалило снігу, і йти було важко (О.Довженко).
2.Коли ластівки низько літають, то дощ обіцяють (Нар. творчість).
3.Перемога сама не приходить, її треба завоювати (Нар. творчість).
4.Тепер його ніхто не бачив, бо він був сам на сам із річкою (Г.Тютюнник).
2.Складіть і запишіть безсполучникове складне речення, використовуючи наведені слова як підмети окремих частин. Укажіть на смислові зв’язки між частинами, складіть схеми утворених речень.
1.Весна, літо.
2.Ранок, птахи.
3.Сонце, ліс.
3.З поданих пар простих речень утворіть усі можливі безсполучникові
складні речення. Визначте смислові відношення утворених
конструкцій.
1.У хаті було тепло і затишно. Палилася піч.
2. Матір слухає. Скриплять явори під хатою.
3. Люди дивуються. Восени зацвіла акація.
4.За поданими схемами-моделями побудуйте безсполучникові складні речення. Виділіть в них граматичні основи.
1. [ ]- [ наслідок ].
2. [ час ] - [ ].
3. [ ]: [ причина ].
4. [ ] : [ пояснення ]
6.Ураховуючи типи смислових відношень між частинами, зазначеними в дужках, доповніть початок речень так, щоб утворилися безсполучникові складні речення.
Весна – чудова пора року …(пояснення). Змахне Березень своєю рукою … (наслідок). А тут якраз поспіє йому на зміну невгамовний Квітень (пояснення). Травень же – земний, квітучий, гучний місяць … (доповнення). А взагалі, весну відкривають птахи. Тільки зійде сніг …(наслідок). Розтопить сонце лід на річках … (висновок).
7. Зробіть повний синтаксичний розбір безсполучникового складного
речення. Накресліть схему.
Тихесенько вітер віє, степи, лани мріють, між ярами над ставами
верби зеленіють (Т.Шевченко).
Варіант А
Контрольна робота №7
за темою «Складне речення з різними видами зв’язку»
1.Укажіть правильне твердження.
А Частини складного безсполучникового речення поєднуються за допомогою сполучників сурядності.
Б Складнопідрядне речення – це речення із сурядним і безсполучниковим зв’язком.
В У складних реченнях, до яких входять декілька простих, можуть бути різні види зв’язку: сурядний і підрядний, сполучниковий і безсполучниковий.
Г Сполучникові складні речення і безсполучникові складні речення завжди бувають синонімічними.
2.Укажіть складне речення з різними видами зв’язку.
А Я довго лежу і слухаю, як дзвонить у такт дзвонів степу моє серце (Г.Косинка).
Б Я так захопився літніми принадами, що перестав співати і забув навіть, що стою у церкві (Б.Антоненко-Давидович).
В Я слухав рідну пісню, рідну мову, й вона лилась струмком, у якому перелилися запахи калини, чебрецю, лепехи (Ю.Мушкетик).
Г Пам’ять наша - глибокий чарівний колодязь, на дні якого затонуло синє небо (Є.Гуцало).
3.Укажіть складне речення, в якому правильно розставлено розділові
знаки при збігові двох сполучників.
А Шерхіт очеретів сповнював душу, і коли Яким зрізав ножем першу
очеретину, він став заспокійливим гулом (В.Шевчук).
Б З того вечора я часто приходив до дядька Себастіяна, і коли він мав час, ми разом читали якусь книгу, газети чи гомоніли про всяку всячину (М.Стельмах).
В Мати брала пучками ягоду, несла до вуст, і, коли роздушувала черешню, то в кутиках уст спалахував сік (Є.Гуцало).
Г Гусак випірнув і сперся забитим крилом на воду, крило заболіло, запеклоначе сперся він ним не на воду, а на вогонь (М.Вінграновський).
А Моя мати, як я був малим, згубила наперсток і наказала мені
шукати його в спориші на подвір’ї, але я не знайшов.
Б Так межі роблять: ясенову дошку в окріп кладуть, а потім гнуть
потрошку.
В Як надійшла і засіяла та дружба, що живе в літах, моя душа над
снігом стала, неначе яблуня в плодах.
Г Був день, коли ніхто не плаче, був ясний день, як немовля (З тв. Д.Павличка).
[ ], [ ], [ ], і [ ], і [ ].
А Збулись твої [Шевченкові] слова пророчі, і час оновлення настав, і темні просвітились очі, вчорашній раб всесильним став (М.Рильський).
Б Очистяться подих і голос від диму я пісню з тобою високо нестиму, траванам заграє, і вітер затрубить, і постріл мисливця нас раптом розбудить (Д Павличко).
В Минула тривожна беззоряна ніч, і там, де попелясті сніги єдналися з небом, почав віддалятися світанок (М.Стельмах).
Г Та я належу ще тобі, хоч сам від себе ще таю, хоч не в молитві, а в клятьбі я силу згадує твою (Д.Павличко).
А Лось знав, що то тріщить стара гілляка на дубі, всохла, кощава, їй давно вже б треба впасти, а вона не падала, з дивною впертістю тримаючись за стовбур (Є.Гуцало).
Б А тиха пристань ожива: в артілі виспіли жнива, вантажать динь багряні кулі, і кавуни лежать поснулі, за човном човен відплива (А.Малишко).
В Перше, що побачив Климко, коли розплющив очі, було велике, рівно обведене коло червоного сонця у вікні; воно світило, мов крізь морок, і хлопчик став пригадувати, де він (Г.Тютюнник).
Г Пригадую: у світ хлоп’яти навіки владно входиш ти, а Українка – значить мати, в якої перше слово взяте, вогонь невчасний і святий (Р.Братунь).
А А малі хлопці йшли з рукавицею, в якій повно зерна: пшениці, жита, ячменю вівса, гороху (Р.Кобальчинська).
Б Вишку стало розхитувати і була загроза, що впаде, і хату Чабанисі роздавить (О.Гончар).
В Наступний день видався зранку туманно-морозним, небо заволочило хмарами (Є.Гуцало).
Г Таємниці природи всюди, тільки розпізнати їх зумій, і неодмінно збирати їх треба до схід сонця, коли рілля ще в росі, коли воно чисте (О.Гончар).
Дівчина жде на мене, де бринять ячмені, веселим брилем
ромену махає вона мені (Д.Павличко).
А[ ], [ ], ( де … ).
Б [ ], ( де … ) [ ].
В[ ], ( де … ), [ ].
Г[ , ( де … ), ].
конструкціями і типами їх.
1. Сурядний і підрядний А Остап біг за Соломією, хоч із кожним
зв’язок. віддихом і рухом кололо його в грудях і
2. Безсполучниковий і нападали часом млості, а з-під руки, якою
підрядний зв’язок. він затуляв рану, стікало щось тепле й
мокре…
3. Безсполучниковий і Б Одчинилися двері, холод пішов по хаті, і в
сурядний зв’язок. чорний морок сіней вскочив одразу
4. Безсполучниковий, дитячий рев.
сурядний і підрядний В Ось і небо всміхнулося перед світанком,
зв’язок. ось і сонечко землі вродливій на
добридень дало, а Хо чимчикує,
поспішаючи до села, де молодий лікар,
вірний своїй ідеї, мав розгорнути свою
ікарську і просвітницьку практику.
Г Зашепотіли збуджені листочки,оповідаючи
сни свої, заметушилась у травиці
комашня, розітнулось в гущині голосне
щебетання й полинуло високо туди, де
небо міниться, де небо грає всякими
барвами… (З тв. М.Коцюбинського).
речення з різними видами зв’язку. Запишіть утворене речення.
А Не навчив батько. Хочу працювати. Не навчить і дядько.
Б Нічого не забудь. Весна пахне яблуками. Настає добра година. У селі
прибрана кожна хата.
В Хто ходить по землі. Кожна людина народжується для якоїсь справи.
Кожна людина має свої обов’язки в житті.
Г Хтось з філософів сказав. Людина втрачає віру в товариша. Вона
втрачає віру в себе.
Здається, бачу: рвуться буйні трави, де вже відговорили всі струмки, а Україна, Лебединя, Слава за сином назирає з-під руки (В. Стус).
А Складна синтаксична конструкція з підрядним, сурядним і
безсполучниковим зв’язком.
Б Речення з кількома підрядними.
В Складна синтаксична конструкція з сурядністю і підрядністю.
Г Складнопідрядне речення з кількома підрядними.
Варіант Б
Контрольна робота №7
за темою «Складне речення з різними видами зв’язку»
1. Спишіть речення, ставлячи розділові знаки.
Треба врятувати духовну спадщину бо геній народу зів’яне треба врятувати самий народ боспадщина пропаде (А. де Сент-Екзюпері).
Наведіть власний приклад складного речення з різними видами зв’язку,
в якому використано такі ж види розділових знаків.
2. Змоделюйте вислови відомих особистостей, поєднавши частини складних речень обох колонок. Запишіть, виділіть засоби зв’язку визначте вид кожного складного речення.
1.Тільки тоді можна зрозуміти …а те,чого ми не знаємо –
суть речей, … безмежне (П.Лаплас).
2.Існує достатньо світла для …потрібно передусім іти
тих,хто хоче бачити, … (О. де Бальзак).
3.Те, що ми маємо,має межу, … …коли знаєш їх походження й
4.Щоб дійти до мети, … розвиток (Аристотель).
…і достатньо пітьми для тих, хто не
хоче бачити (Б.Паскаль).
3. Складіть складні синтаксичні конструкції за даними схемами,
об’єднавши їх темою «Історичні постаті України».
1. [ ], [ ] і [ ], (що … ).
2. [ ], (що … ), але [ ].
3. [ ]: [ ], (якого … ).
4. З поданих речень утворіть складну синтаксичну конструкцію. Поясніть тип зв’язку між частинами й намалюйте схему структурної організації речень складної синтаксичної конструкції.
1. Тихо в лісі.
2. Не колихнеться найтонша гілочка.
3. І раптом в цю тишу ввірвався далекий, ледь уловимий шум.
4. Він наближався до дороги.
5. Сонце сховалось.
5.Складіть і запишіть складні речення з різними видами зв’язку за таким описом:
а) складне речення з безсполучниковими неоднорідними частинами та обставинним підрядним реченням;
б) складне речення з сурядністю та послідовною підрядністю.
Підкресліть граматичні основи утворених синтаксичних конструкцій.
6.Виконайте повний синтаксичний розбір речення. Накресліть схему.
Так Добриня з Янкою йшли три доби: вдень вони спали, а вночі, прокладаючи шлях по зорях, поволі, бо зовсім знесилені від голоду, просувалися на північний захід – до Волги, до Чорного лісу, де Добриня сподівався знайти якийсь притулок і захисток (В.Малик).
Варіант А
Контрольна робота №8
за темою «Лінгвістика тексту»
1.Укажіть основне поняття лінгвістики тексту.
А Слово.
Б Речення
В Складнесинтаксичне ціле.
Г Текст.
2.Укажіть правильне визначення тексту.
А Сукупність мовних засобів, що використовується мовцем за певних
умов спілкування.
Б Висловлювання, яке складається з кількох речень (іноді з одного) і
має змістову й структурну завершеність.
В Сукупність загальноприйнятих правил, якими користуються мовці.
Г Розмова двох або більше осіб.
3. Укажіть, що таке комунікативна мета тексту (те, заради чого його
створено).
А Тема тексту.
Б Головна думка тексту.
В Підтема тексту.
Г Мікротема тексту.
А Частина тексту, що містить його головну думку.
Б Комунікативна мета висловлювання (те, заради чого створено текст).
В Те, про що в ньому йдеться, його зміст.
Г Сукупність виражальних засобів мови, використаних у певному тексті.
А Стійке сполучення слів,яке за значенням відповідає одному слову.
Б Фрагмент тексту від нового до нового рядка або до кінця тексту.
В Стисло і чітко сформульована підтема тексту.
Г Уривок тексту, який дає змогу точно визначити смисл окремого слова або виразу, що входять до його складу.
А Слово.
Б Словосполучення.
В Складне синтаксичне ціле.
Г Абзац.
А Підмет і присудок.
Б Групу підмета і групу присудка.
В Головні і другорядні члени речення.
Г «Дане» і «нове».
А «Дане».
Б «Нове».
В Один з другорядних членів речення.
Г Один з головних членів речення.
А «Дане».
Б «Нове».
В Граматична основа речення.
Г Другорядні члени речення.
А Паралельний зв’язок між реченнями.
Б Послідовний зв’язок між реченнями
В Перспективний зв’язок.
Г Дистантний зв’язок.
11.Укажіть рядок, в якому названі типи мовлення.
А Науковий,художній, діловий,публіцистичний.
Б Оповідання, новела, повість, нарис.
В Розповідь, опис, роздум(міркування).
Г Замітка, репортаж, інтерв’ю, стаття
12.Укажіть правильне визначення складного синтаксичного цілого.
А Сукупність загальноприйнятих правил, яких додержують в процесі спілкування мовці.
Б Група речень, об’єднаних тісним змістовим і граматичним зв’язком, що забезпечують більш повний порівняно з реченням розвиток думки.
В Мовлення, обов’язково зафіксоване на папері і розраховане на здорове сприйняття.
Г Основна одиниця синтаксису, яка виражає окрему завершену думку.
Варіант Б
Контрольна робота №8
за темою «Лінгвістика тексту»
1.Продовжіть речення, характеризуючи складне синтаксичне ціле.
Запишіть утворений текст.
Складне синтаксичне ціле – це … Воно складається з … Складне
синтаксичне ціле використовується … Текст ділиться на … Абзац-
це … Основна думка абзацу визначається…
2.Спишіть текст, розставляючи пропущені розділові знаки. У кожному
реченні виділіть тему і рему. Визначте спосіб зв’язку речень
(послідовний чи паралельний).
Ми лежимо на м’якому ніжному як тільце дитини піску Дніпра.
Заходить сонце хмаринки над обрієм рожево-малинові. Над нами
ласкаво привітно шелестить як полаковане листя білокорих осокорів…
Радість і хвилюючий захват переживаємо ми в цей момент! Коли ми
прийшли на пустинний берег цього острова коли на нас війнув дніпровський вітер змішаний із запахом гарячого сухого сонця осокилистя і піску ми трохи не завищали од щастя. Ця якась свята пустельність дніпрових жовтих пісків з ріденькими кущиками це широченне небо над нами то страшенні чари!
(В.Винниченко).
3.Змоделюйте й запишіть складне синтаксичне ціле, розташувавши
речення у правильній послідовності. У кожному з речень позначте
«дане» й «нове».
Яру назвали Правнуком. (2) Релікт колишніх деревостоїв росте в центрі
масиву поблизу села Буда Черкаської області. (3) Наразі у цього
велетня з’явився правнук – дубок заввишки у шість сантиметрів.
(4) Найстарішим дубом України, як відомо, є 1100-літній «дуб Максима
Залізняка», одне з природних чудес України. (5) Це найбільше дерево
в Україні та одне з десяти найбільших дерев у Європі (З
енциклопедії).
4.Складіть складне синтаксичне ціле на тему «Мова рідна, слово
рідне…» за однією з кінцівок:
А Не може бути суверенною держава без державної мови!
Б Любов до своєї країни починається з любові до мови.
Контрольний диктант №2
Текст А
Рідна земля
«Моя земля, мій край, моя кохана сторона,»- так мовить кожна людина-патріот про свою Вітчизну-Материзну.
Певно,так само виспіває прудкокрилий птах, коли повертається навесні до рідного гнізда. Це Божий закон любові до прароду, до місця, де ти пустив коріння в рідну землю-годувальницю. Горе тій людині,яка відцуралася від свого і, потрапивши на чужину, забула рідне слово, голублячий погляд матері-дбайливиці, натруджені руки батька-хлібороба.
Оглядаючи з висоти пташиного польоту рідну землю, мимоволі замислюєшся: звідки ми пішли і чиї ми діти? Хто жив на наших землях кілька тисячоліть тому і якою мовою спілкувалися наші предки?
Рідна земля – це те найкраще й наймиліше, що тільки має окрема людина чи окремий народ. Щастя народу,його добре життя й розвиток – тільки на рідній землі.
Хоч сьогодні є «нашого цвіту та й по всьому світу», хочеться вірити, що кожен має при собі євшан-зілля, яке на «певний шлях направить, - Шлях у край свій повороту!» Хочеться бути певним, що українці, розкидані по різних куточках земної кулі, завжди пам’ятатимуть предковічну прадідівську землю, що відома всюди своїми рясними щедротами: хлібом-сіллю і піснею-чарівницею, чесною звитягою і милосердям до скривджених.
176 слів За В.Тихою
Контрольний диктант №2
Текст Б
Хай живе і благоденствує Україна!
До незалежності Україна йшла довгим, тяжким і жертовним шляхом, дорого за неї заплатила. У підвалині української державності – століття боротьби наших предків, у якій кристалізувалася ідея самостійності, і символізована насамперед в іменах Шевченка і Франка титанічна робота великих просвітителів, діячів культури й науки, котрі створювали гуманістичний потенціал нації, і сама колективна душа українського народу, яка вперто противилася знеособленню, зберігаючи найцінніші якості своєї самобутності.
Україна розвивалася в нав’язаних їй спотворених суспільно-політичних умовах, і її незнищенна воля до життя виявлялася не завжди в адекватних формах і свідомих актах. Незалежністю завдячуємо не лише тим, хто свідомо присвятив своє життя цій ідеї, а й тим, хто, може й не маючи поняття про неї, об’єктивно працював для України,забезпечуючи безперервність народного буття: вирощував хліб, добував вугілля, зводив житло, створював музику, народжував нові наукові ідеї. А найбільше завдячуємо тим українським матерям, які за всякої лихої години знаходили сили виховувати своїх дітей у добрих звичаях, передавали їм людяність і рідне слово.
Незалежність – заслуга не тільки певних політичних сил та рухів, а всього народу, багатьох його поколінь.
Нашим девізом мають стати слова одного з добрих синів України: хай згине моє ім’я, але хай живе і благоденствує Україна.
187 слів За І. Дзюбою
1