Формувальне оцінювання навчальних досягнень учнів Інструменти ІКТ для здійснення формувального оцінювання

Про матеріал
У статті розкрито суть формувального оцінювання, викладено у порівнянні з стандартизованим оцінюванням, здійснено огляд інтернет- платформ, призначених для проведення формувального оцінювання.
Перегляд файлу

В.В. Ключко

Формувальне оцінювання навчальних досягнень учнів

Інструменти ІКТ для здійснення формувального оцінювання

 

Анотація. У статті розкрито суть формувального оцінювання, викладено у порівнянні з стандартизованим оцінюванням, здійснено огляд інтернет- платформ, призначених для проведення формувального оцінювання.

Ключові слова: діагностика навчання, формувальне оцінювання, стандартизоване оцінювання,  цілі оцінювання, методи оцінювання, інструменти оцінювання.

Діагностика навчання - обов'язковий компонент освітнього процесу, який спрямований на визначення рівня досягнень поставлених цілей та включає контроль, перевірку, облік, оцінювання, накопичення статистичних даних та їх аналіз, рефлексію, виявлення динаміки освітніх змін і особистісного поступу учня, перевизначення цілей, уточнення освітніх програм, коректування процесу навчання, прогнозування подальших змін та розвитку освітнього процесу. Сьогодні в Україні в умовах модернізації змісту освіти широко обговорюється важливість створення нових підходів до діагностики навчального процесу, зокрема оцінки освітніх результатів учнів.

Відповідно до Концепції Нової української школи вчитель повинен оволодіти методами і прийомами, що дозволяють оцінювати не тільки предметні, а і міжпредметні, і особистісні освітні результати учня на різних етапах освітнього процесу. Причому ця оцінка повинна стати засобом мотивації учня до досягнення високих освітніх результатів.

В сучасній дидактиці виділяють два базових види оцінювання:

- зовнішнє (стандартизоване) оцінювання;

- внутрішнє (формувальне) оцінювання.

Під формувальним оцінюванням розуміють інтерактивне оцінювання прогресу учнів, що дає змогу вчителю визначати потреби учнів та відповідним чином адаптовувати процес навчання. Підходи до порівняння стандартизованого та формувального оцінювання подано в таблиці 1.

Таблиця 1

Порівняння стандартизованого та формувального оцінювання

Стандартизоване оцінювання

Формувальне оцінювання

• Оцінювання знань з предмета

• Оцінювання результатів проектної діяльності

• Оцінювання кінцевого результату

• Оцінювання самостійності, співробітництва, процесу навчання

• Оцінювання вчителем

• Оцінювання учнями, самооцінювання

• Отримання звіту про результати навчання учнів, їх ранжування

• Отримання більш повної картини навчання кожного учня зокрема, його поступу у досягненні цілей

 

Зовнішнє оцінювання завжди виконується суб’єктом, який не бере безпосередньої участі у процесі навчання. Це є порівняння одного учня з іншим шляхом порівняння кожної роботи з еталоном. Під час такого оцінювання важливо, щоб всі учні були в рівних умовах. Прикладами такого оцінювання є ДПА, ЗНО, різні моніторинги, річні контрольні роботи та ін.

Внутрішнє (формувальне) оцінювання передбачає оцінку досягнень учня разом з вчителем, який його навчає, тобто людиною, яка знаходиться в процесі навчання. Цей спосіб спрямований на визначення індивідуальних досягнень кожного учня та не передбачає порівнювання результатів, продемонстрованих іншими учнями, та висновків адміністрації за результатами навчання школярів.

Тож зрозуміло, що головною метою формувального оцінювання є не лише перевірка засвоєних знань та розвинутих умінь і навичок учнів, а й досягнення інших цілей, наведених у таблиці2.


 

Таблиця 2

Види й цілі формувального оцінювання

Види формувального

оцінювання

Цілі оцінювання

Вхідне/попереднє оцінювання

Визначення навчальних потреб учня

Спонукання учнів до самоспрямування у навчанні та співробітництва

Поточне оцінювання

Відстежування проґресу у навчанні учнів

Перевірка того, як учні розуміють особливості власного мислення, та заохочення їх до рефлексії

Підсумкове оцінювання

Перевірка рівня учнівських знань та вмінь і навичок

 

Формувальне оцінювання використовується в тих випадках, коли учні аналізують свій процес навчання в ході роботи над навчальним матеріалом. При цьому цілі оцінювання, поставлені перед початком роботи змінюються на її протязі (мал. 1).

 

Мал. 1. Цілі використання формувального оцінювання.

Базовими принципами формувального оцінювання є:

  1.          Центрованість на учневі. В центрі уваги - учень. Головна мета - як покращувати і розвивати навчання.
  2.          Спрямовується вчителем. Автономія, академічна свобода і високий професіоналізм вчителя, так як саме він визначає, що оцінювати, яким чином, як реагувати на інформацію, отриману в результаті оцінювання.
  3.          Різнобічна результативність. Співучасть учня в оцінюванні розвиває навички самооцінювання, учні глибше занурюються в матеріал, краще його засвоюють.
  4.          Впливає на навчальний процес. Мета формувального оцінювання - покращити якість навчання, воно не пов’язане з певною бальною шкалою та може бути анонімним.
  5.          Визначається контекстом. Форми і критерії оцінювання залежать від конкретної ситуації.
  6.          Неперервність. Використовуючи набір простих технік, вчитель організує зворотний зв’язок: листи самооцінювання, ментальні карти, оцінювання за результатом та ін.
  7.          Опора на якісне викладання. Формувальне оцінювання повинно базуватися на високому професіоналізмі вчителя.

Постійне, безперервне оцінювання дає дані про те, як учень отримує знання, тому виходячи з неї вчитель та учні можуть планувати та здійснювати ті чи інші дії. Саме спільні дії вчителя та учня роблять таку оцінку «формувальною». Відомо, що в тому випадку, коли учні та вчитель однаково розуміють цілі та очікувані результати навчання, процес навчання стає більш ефективним. Учні мають розуміти, яких результатів навчання слід досягнути, і у будь-який час встановити, на якому етапі досягнення своїх цілей вони знаходяться, оцінити точність виконаних дій та операцій, скоригувати, за необхідності, та зрозуміти, коли очікуваного результату досягнуто. Таким чином, формувальна оцінка - це «зворотній зв'язок» для учнів, який дозволяє їм зрозуміти, яких заходів слід вжити, щоб покращити власні результати. Переваги формувального оцінювання для вчителя та учня відображені в таблиці 3.

Таблиця 3

Можливості, які надає формувальне оцінювання

Для вчителя

Для учня

• чітко сформулювати освітній результат, який потрібно отримати та оцінити в кожному конкретному випадку, та організувати відповідно до цього свою роботу;

• зробити учня суб'єктом освітньої та оцінювальної діяльності

• вчитися на помилках;

• зрозуміти, що є важливим, а що другорядним;

• зрозуміти, що в них виходить – є успіхи;

• визначити, чого вони не знають;

• визначити, чого вони не вміють

Поняття “оцінка” узагальнюється як представлено в таблиці 4. Відповідь на зазначені в таблиці запитання, може слугувати орієнтирами для конструювання моделі формувального оцінювання у конкретному класі.

 

Таблиця 4

Можливості, які надає формувальне оцінювання

 

Зовнішня (стандартизована)

Внутрішня (формувальна)

Хто?

Суб’єкт, який безпосередньо не бере участі в процесі навчання

Вчитель, який навчає

Що?

Факт виконання завдань, етапів завдань

Вміння презентувати набуті знання, спосіб виконання завдань, результати та спосіб їх досягнення, рівень опанування учнями компетентностей тощо

Навіщо?

Фіксує рівень досягнень учнів за підсумками засвоєння конкретної теми (розділу)

Діагностує складнощі, мотивує, підтримує успіхи у досягненні навчальних цілей, виявляє навчальні потреби

Як?

Передбачає порівняння одного учня з іншими шляхом порівняння кожної роботи з еталоном

Визначає рівень індивідуальних досягнень кожного учня. Не передбачає порівняння результатів

Для кого?

Орієнтована на всю сукупність учнів

Орієнтована на конкретного учня

При цьому зазнають змін методи та інструменти оцінювання, деякі з яких подано на малюнку 2

Мал. 2 Методи та засоби формувального оцінювання

На даний час, педагогічна спільнота отримала низку засобів ІКТ для реалізації формувального оцінювання на уроках Розроблені програмні засоби спрямовані на забезпечення допомоги вчителю здійснювати таке оцінювання, що забезпечує вчителів стратегіями, які вбудовані в навчальний процес, в якому учні глибше розуміють вивчене, думають на більш високому рівні і стають цілеспрямованими у навчанні. Застосування ІКТ популяризує серед учнів навчальний матеріал, сприяє більш глибокому його засвоєнню.

Розглянемо на прикладі декількох найбільш популярних платформ.

  1.               «На Урок» - безкоштовний україномовний сервіс для створення власних тестів і використання публічної бібліотеки завдань (мал. 3,4). Може використовуватись на будь-яких етапах уроку для тестування, опитування або домашніх завдань.

Мал. 3 Вікно створення тесту на платформі «На урок»

Мал. 4 Результати тестувань на платформі «На урок»

  1.               Kahoot! — онлайн-сервіс для створення вікторин, дидактичних ігор і тестів (мал.5). Kahoot! дає змогу створювати інтерактивні навчальні ігри (далі — ігри), що складаються з низки запитань із кількома варіантами відповідей. Такі ігрові форми роботи можуть бути застосовані у навчанні — для перевірки знань учнів. Сервіс пропонує три форми гри. Мета, з якою збираєтеся створити гру, допоможе визначитися з формою: визначити рівень ознайомленості учасників із тою чи тою темою чи рівень її розуміння — вікторина (Quiz) улаштувати дискусію щодо певного питання, презентувати ідею й отримати щодо неї «зворотній зв’язок» — обговорення (Discussion) зібрати думки, погляди учасників на ту чи ту проблему — опитування (Survey).

Мал. 5 Елементи створення інтерактивних навчальних ігор на платформі «Kahoot!»

  1.               Triventy це ігрова платформа, яка дозволяє писати, запускати і проводити вікторини для шкільних заходів, уроків, сімейних заходів, корпоративних заходів (мал. 6). Вчитель створює тест або вікторину на своєму комп'ютері, а учні можуть відповідати на питання зі своїх мобільних пристроїв. Бали нараховуються за правильні відповіді. Додаткові бали нараховуються за швидкість відповіді. Учні можуть приєднатися до вікторини, перейшовши за посиланням і ввівши код, присвоєний грі. У безкоштовному акаунті «Для освіти» можна не тільки створювати власні ігри, але і навіть редагувати вже опубліковані іншими вчителями і виставлені ними для загального показу: змінювати питання, вставляти свої зображення. Підтримується російськомовний інтерфейс. Інтегрований з Google Classroom.

Мал. 6 Елементи створення вікторин на платформі «Triventy»

  1.               Quizizz – сервіс призначений для проведення тестування з 1 правильною відповіддю: в аудиторії або як домашнє завдання (мал. 7). Функціонал веб-сервісу Quizizz нагадує Kahoot, але має деякі відмінності, через які вчителі віддають перевагу саме йому.
  • По-перше, при запуску вікторини в класі учні відповідають на питання, рухаючись в своєму темпі, і при цьому не залежать від швидкості відповідей інших учасників.
  • По-друге, виконання вікторини, створеної в Quizizz, можна запланувати. А це означає, що його можна пропонувати в якості домашньої роботи.
  • По-третє, є можливість прибрати параметр «час», і тоді учень може подумати над питанням. Також це дає можливість під час відповіді на питання прочитати параграф підручника, главу книги або знайти в інтернеті потрібну інформацію.

Мал. 7 Елементи створення інтерактивних навчальних ігор на платформі «Quizizz»

  1.               Padlet – віртуальна інтерактивна дошка для організації спільної роботи з різноманітним контентом і можливістю одночасного редагування декількома користувачами (мал. 8, 9). Зручний, легкий у роботі сервіс, завдяки чому є можливість оформити дошку й наповнити її даними, організувати спільний доступ користувачів до неї, експортувати її в різні формати, розмістити в соціальних мережах. На віртуальну дошку можна додавати графічні, текстові та мультимедійні (відео або презентації) файли, посилання на веб-сторінки, нотатки, знімки з веб-камери.

Це може бути індивідуальна дошка, модерована дошка з кількома учасниками, які будуть заповнювати її інформацією або доступний для читання й редагування будь-яким користувачем майданчик для обміну інформацією. Сервіс не обмежує користувача в кількості створюваних сторінок. Рadlet працює на всіх пристроях: мобільних, планшетах, нетбуках. Можна налаштувати функцію редагування стіни іншим користувачам, дозволити повний доступ, поставити пароль або запросити користувачів по e-mail.

Мал. 8 Вікно початку роботи з інтерактивною дошкою «Рadlet»

Мал. 9 Зразок дошки, створеної за допомогою сервісу «Рadlet»

  1.               LInoit – Універсальний онлайн-сервіс для роботи з нотатками-стікерами (мал 10). На віртуальну дошку можна додавати зображення, відео, текстові файли. Створені стікери можна переміщувати, обертати, а також фіксувати їх положення. Є наявність інструментів для додавання дати, редагування й видалення постів. У кожного стікера є номер. Увесь матеріал розміщено на одній сторінці. Є можливість створювати групи, переглядати дошки інших користувачів.

Мал. 10 Вікно початку роботи з інтерактивною дошкою «LInoit»

За останні десятиліття формувальне оцінювання активно впроваждується у світі, зокрема у країнах ЄС, та набуває дедалі більшої ваги в Україні. Його особливостями є сприяння у формуванні й розвитку особистості учня, що досягається за рахунок забезпечення ефективного зворотного зв’язку з учнем, активної участі учня в процесі навчання, постійного коригування навчального процесу, мотивування учня, усвідомлення ним відповідальності за власне навчання. Створюється та розвивається велика кількість спеціалізованих програмних засобів навчання та оцінки навчального процесу. Всі вони вже широко використовуються на практиці педагогами України. Зазначений перелік та опис інтернет платформ не є вичерпним, але надає педагогові розуміння можливостей сучасних технологій у сфері формувального оцінювання та навчального процесу. Оскільки на даний момент використання зазначених інструментів не регламентовано Українським законодавством, саме вчителю надано можливість визначення доцільності використання та вибору програмного засобу для навчання. Тільки від вчителя , його бажання та наданих йому ресурсів залежить наявність ефективного використання ІКТ з метою формувального оцінювання учнів. Це означає, що застосування технології формувального оцінювання з використанням засобів ІКТ на сучасному етапі може перетворитись на один із ключових важелів забезпечення якісної освіти,.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

  1.               Жалдак М.І., Шишкіна М.П., Лапінський В.В., Скрипка К.І. та ін. Оцінювання якості програмних засобів навчального призначення для загальноосвітніх навчальних закладів : монографія // за наук. ред. проф. М.І. Жалдака. — Київ: Педагогічна думка, 2012. — 132 с.
  2.               Морзе Н.В., Барна О.В., Вембер В.П. Формувальне оцінювання: від теорії до практики // Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. - 2013. - № 6. - С. 45 - 57.
  3.               Фишман И.С., Голуб Г.Б. Формирующая оценка образовательных результатов учащихся: Методическое пособие// Самара: Видавництвотво «Учебная литература», 2007. - 244 с.
  4.               Щербак О.І., Софій Н.З. Теорія і практика оцінювання навчальних досягнень: Навчально-методичний посібник// Івано-Франківськ: Видавництвотво «Лілея-НВ», 2014. – 136 с.
  5.               Методичні рекомендації щодо формувального оцінювання учнів (До листів МОН України від 18.05.2018 No 2.2-1250 та від 21.05.2018 No 2.2-1255) [Електронний ресурс]. – Режим  доступу:  https://www.schoollife.org.ua/metodychni-rekomendatsiyi-shhodo-formuvalnogo-otsinyuvannya-uchniv-1-klasu/
  6.               Онлайн-сервіс для роботи з нотатками-стікерами та матеріалами Padlet [Електронний ресурс]. – Режим  доступу: https://ru.padlet.com/dashboard  
  7.               Онлайн-сервіс для роботи з нотатками-стікерами та матеріалами LInoit [Електронний ресурс]. – Режим  доступу: http://linoit.com/home
  8.               Тестова платформа На урок [Електронний ресурс]. – Режим  доступу:  https://naurok.com.ua/test
  9.               Тестова платформа Kahoot! [Електронний ресурс]. – Режим  доступу:  https://create.kahoot.it/
  10.          Тестова платформа Triventy [Електронний ресурс]. – Режим  доступу:  http://www.triventy.com/my/games/create
  11.          Тестова платформа Quizziz [Електронний ресурс]. – Режим  доступу:  https://quizizz.com/admin
  12.          Формувальне оцінювання навчальних досягнень учнів з математики в Новій українській школі. (Роміцина Л.В., методист математики КЗ «Житомирський ОІППО» ЖОР) [Електронний ресурс]. – Режим  доступу: https://osvitazarichne.com.ua/wp-content/uploads/2019/09/%D0%A4%D0%BE%D1%80%D0%BC%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B5-%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%BD%D1%8E%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F.pdf 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Носальська Ольга Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Косюк Леся
    Просто супер. Дякую!!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Каюда Лариса Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Математика, Інші матеріали
Додано
15 січня 2021
Переглядів
20086
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку