В.В. Ключко
Формувальне оцінювання навчальних досягнень учнів
Інструменти ІКТ для здійснення формувального оцінювання
Анотація. У статті розкрито суть формувального оцінювання, викладено у порівнянні з стандартизованим оцінюванням, здійснено огляд інтернет- платформ, призначених для проведення формувального оцінювання.
Ключові слова: діагностика навчання, формувальне оцінювання, стандартизоване оцінювання, цілі оцінювання, методи оцінювання, інструменти оцінювання.
Діагностика навчання - обов'язковий компонент освітнього процесу, який спрямований на визначення рівня досягнень поставлених цілей та включає контроль, перевірку, облік, оцінювання, накопичення статистичних даних та їх аналіз, рефлексію, виявлення динаміки освітніх змін і особистісного поступу учня, перевизначення цілей, уточнення освітніх програм, коректування процесу навчання, прогнозування подальших змін та розвитку освітнього процесу. Сьогодні в Україні в умовах модернізації змісту освіти широко обговорюється важливість створення нових підходів до діагностики навчального процесу, зокрема оцінки освітніх результатів учнів.
Відповідно до Концепції Нової української школи вчитель повинен оволодіти методами і прийомами, що дозволяють оцінювати не тільки предметні, а і міжпредметні, і особистісні освітні результати учня на різних етапах освітнього процесу. Причому ця оцінка повинна стати засобом мотивації учня до досягнення високих освітніх результатів.
В сучасній дидактиці виділяють два базових види оцінювання:
- зовнішнє (стандартизоване) оцінювання;
- внутрішнє (формувальне) оцінювання.
Під формувальним оцінюванням розуміють інтерактивне оцінювання прогресу учнів, що дає змогу вчителю визначати потреби учнів та відповідним чином адаптовувати процес навчання. Підходи до порівняння стандартизованого та формувального оцінювання подано в таблиці 1.
Таблиця 1
Порівняння стандартизованого та формувального оцінювання
Стандартизоване оцінювання |
Формувальне оцінювання |
• Оцінювання знань з предмета |
• Оцінювання результатів проектної діяльності |
• Оцінювання кінцевого результату |
• Оцінювання самостійності, співробітництва, процесу навчання |
• Оцінювання вчителем |
• Оцінювання учнями, самооцінювання |
• Отримання звіту про результати навчання учнів, їх ранжування |
• Отримання більш повної картини навчання кожного учня зокрема, його поступу у досягненні цілей |
Зовнішнє оцінювання завжди виконується суб’єктом, який не бере безпосередньої участі у процесі навчання. Це є порівняння одного учня з іншим шляхом порівняння кожної роботи з еталоном. Під час такого оцінювання важливо, щоб всі учні були в рівних умовах. Прикладами такого оцінювання є ДПА, ЗНО, різні моніторинги, річні контрольні роботи та ін.
Внутрішнє (формувальне) оцінювання передбачає оцінку досягнень учня разом з вчителем, який його навчає, тобто людиною, яка знаходиться в процесі навчання. Цей спосіб спрямований на визначення індивідуальних досягнень кожного учня та не передбачає порівнювання результатів, продемонстрованих іншими учнями, та висновків адміністрації за результатами навчання школярів.
Тож зрозуміло, що головною метою формувального оцінювання є не лише перевірка засвоєних знань та розвинутих умінь і навичок учнів, а й досягнення інших цілей, наведених у таблиці2.
Таблиця 2
Види й цілі формувального оцінювання
Види формувального оцінювання |
Цілі оцінювання |
Вхідне/попереднє оцінювання |
Визначення навчальних потреб учня |
Спонукання учнів до самоспрямування у навчанні та співробітництва |
|
Поточне оцінювання |
Відстежування проґресу у навчанні учнів |
Перевірка того, як учні розуміють особливості власного мислення, та заохочення їх до рефлексії |
|
Підсумкове оцінювання |
Перевірка рівня учнівських знань та вмінь і навичок |
Формувальне оцінювання використовується в тих випадках, коли учні аналізують свій процес навчання в ході роботи над навчальним матеріалом. При цьому цілі оцінювання, поставлені перед початком роботи змінюються на її протязі (мал. 1).
Мал. 1. Цілі використання формувального оцінювання.
Базовими принципами формувального оцінювання є:
Постійне, безперервне оцінювання дає дані про те, як учень отримує знання, тому виходячи з неї вчитель та учні можуть планувати та здійснювати ті чи інші дії. Саме спільні дії вчителя та учня роблять таку оцінку «формувальною». Відомо, що в тому випадку, коли учні та вчитель однаково розуміють цілі та очікувані результати навчання, процес навчання стає більш ефективним. Учні мають розуміти, яких результатів навчання слід досягнути, і у будь-який час встановити, на якому етапі досягнення своїх цілей вони знаходяться, оцінити точність виконаних дій та операцій, скоригувати, за необхідності, та зрозуміти, коли очікуваного результату досягнуто. Таким чином, формувальна оцінка - це «зворотній зв'язок» для учнів, який дозволяє їм зрозуміти, яких заходів слід вжити, щоб покращити власні результати. Переваги формувального оцінювання для вчителя та учня відображені в таблиці 3.
Таблиця 3
Можливості, які надає формувальне оцінювання
Для вчителя |
Для учня |
• чітко сформулювати освітній результат, який потрібно отримати та оцінити в кожному конкретному випадку, та організувати відповідно до цього свою роботу; • зробити учня суб'єктом освітньої та оцінювальної діяльності |
• вчитися на помилках; • зрозуміти, що є важливим, а що другорядним; • зрозуміти, що в них виходить – є успіхи; • визначити, чого вони не знають; • визначити, чого вони не вміють |
Поняття “оцінка” узагальнюється як представлено в таблиці 4. Відповідь на зазначені в таблиці запитання, може слугувати орієнтирами для конструювання моделі формувального оцінювання у конкретному класі.
Таблиця 4
Можливості, які надає формувальне оцінювання
|
Зовнішня (стандартизована) |
Внутрішня (формувальна) |
Хто? |
Суб’єкт, який безпосередньо не бере участі в процесі навчання |
Вчитель, який навчає |
Що? |
Факт виконання завдань, етапів завдань |
Вміння презентувати набуті знання, спосіб виконання завдань, результати та спосіб їх досягнення, рівень опанування учнями компетентностей тощо |
Навіщо? |
Фіксує рівень досягнень учнів за підсумками засвоєння конкретної теми (розділу) |
Діагностує складнощі, мотивує, підтримує успіхи у досягненні навчальних цілей, виявляє навчальні потреби |
Як? |
Передбачає порівняння одного учня з іншими шляхом порівняння кожної роботи з еталоном |
Визначає рівень індивідуальних досягнень кожного учня. Не передбачає порівняння результатів |
Для кого? |
Орієнтована на всю сукупність учнів |
Орієнтована на конкретного учня |
При цьому зазнають змін методи та інструменти оцінювання, деякі з яких подано на малюнку 2
Мал. 2 Методи та засоби формувального оцінювання
На даний час, педагогічна спільнота отримала низку засобів ІКТ для реалізації формувального оцінювання на уроках Розроблені програмні засоби спрямовані на забезпечення допомоги вчителю здійснювати таке оцінювання, що забезпечує вчителів стратегіями, які вбудовані в навчальний процес, в якому учні глибше розуміють вивчене, думають на більш високому рівні і стають цілеспрямованими у навчанні. Застосування ІКТ популяризує серед учнів навчальний матеріал, сприяє більш глибокому його засвоєнню.
Розглянемо на прикладі декількох найбільш популярних платформ.
Мал. 3 Вікно створення тесту на платформі «На урок»
Мал. 4 Результати тестувань на платформі «На урок»
Мал. 5 Елементи створення інтерактивних навчальних ігор на платформі «Kahoot!»
Мал. 6 Елементи створення вікторин на платформі «Triventy»
Мал. 7 Елементи створення інтерактивних навчальних ігор на платформі «Quizizz»
Це може бути індивідуальна дошка, модерована дошка з кількома учасниками, які будуть заповнювати її інформацією або доступний для читання й редагування будь-яким користувачем майданчик для обміну інформацією. Сервіс не обмежує користувача в кількості створюваних сторінок. Рadlet працює на всіх пристроях: мобільних, планшетах, нетбуках. Можна налаштувати функцію редагування стіни іншим користувачам, дозволити повний доступ, поставити пароль або запросити користувачів по e-mail.
Мал. 8 Вікно початку роботи з інтерактивною дошкою «Рadlet»
Мал. 9 Зразок дошки, створеної за допомогою сервісу «Рadlet»
Мал. 10 Вікно початку роботи з інтерактивною дошкою «LInoit»
За останні десятиліття формувальне оцінювання активно впроваждується у світі, зокрема у країнах ЄС, та набуває дедалі більшої ваги в Україні. Його особливостями є сприяння у формуванні й розвитку особистості учня, що досягається за рахунок забезпечення ефективного зворотного зв’язку з учнем, активної участі учня в процесі навчання, постійного коригування навчального процесу, мотивування учня, усвідомлення ним відповідальності за власне навчання. Створюється та розвивається велика кількість спеціалізованих програмних засобів навчання та оцінки навчального процесу. Всі вони вже широко використовуються на практиці педагогами України. Зазначений перелік та опис інтернет платформ не є вичерпним, але надає педагогові розуміння можливостей сучасних технологій у сфері формувального оцінювання та навчального процесу. Оскільки на даний момент використання зазначених інструментів не регламентовано Українським законодавством, саме вчителю надано можливість визначення доцільності використання та вибору програмного засобу для навчання. Тільки від вчителя , його бажання та наданих йому ресурсів залежить наявність ефективного використання ІКТ з метою формувального оцінювання учнів. Це означає, що застосування технології формувального оцінювання з використанням засобів ІКТ на сучасному етапі може перетворитись на один із ключових важелів забезпечення якісної освіти,.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1