Формування аудіативних умінь (Довідничок практичних завдань)

Про матеріал
Одним із основних напрямків компетентнісно орієнтованого навчання є формування мовленнєвої компетентності школярів, яка полягає у здатності слухати, сприймати й відтворювати інформацію. В основі формування мовленнєвої компетентності молодших школярів лежить уміння слухати і розуміти усне мовлення. У довідничку подано зразок вправ для формування аудіативних умінь.
Перегляд файлу

ФОРМУВАННЯ АУДІАТИВНИХ УМІНЬ

(Довідничок практичних завдань)

 

     Одним із основних напрямків компетентнісно орієнтованого навчання є формування  мовленнєвої компетентності  школярів , яка полягає у здатності слухати, сприймати  й відтворювати інформацію. В основі формування мовленнєвої компетентності молодших школярів лежить уміння слухати і розуміти усне мовлення. Тому, починаючи з 1 класу на уроках навчання грамоти, а в 2-4 класах на уроках української мови, передбачена робота над формуванням аудіативних  умінь.  Учням пропоную завдання на сприймання різних мовних одиниць :звуків, слів і надалі, словосполучень, речень, текстів. Тому першим видом вправ,  який буде  представлений першочергово – це завдання на розвиток фонематичного слуху. Завдання дитини почути слово, що відрізняється звуком від всіх інших, що подані в мовному ряді. Спочатку  читаю слова повільно. Коли  переконуюся, що вихованці зрозуміли завдання, швидкість читання збільшується.

 

1. «Влови слово»

1. Коза, коза, коза, коса, коза, коза.

2. Гірка, нірка, гірка, гірка, гірка.

3. Пиріг, пиріг, пиріг, пиріг, поріг.

4. Вік, сік, сік, сік, сік.

5. Болото, золото, болото, болото, болото.

6. Рід, рід, рід, рік, рід, рід.

7. Коса, коса, коса, каса коса.

8. Зірка, сірка, зірка, зірка, зірка.

9. Сир, сир, син, сир, сир, сир.

10.  Кора , кора, кора, кора, кора, гора.

 

2. «Загублений звук»

Дітям слід почути в мовному потоці пропущений звук. Обов’язково дитина має повторити все речення після того як пропущений звук  у слові було визначено. І назвати  слово, в яке вставили пропущений звук.

1. Дідусь читає …азету.

2. …оробець сидить на … ілці.

3. У стрючках дозрів …орох.

4. На столі лежить кни…а.

5. …оріхове листя упало на …анок.

Педагог підбирає речення блоками. Кожен блок містить один визначений вчителем заздалегідь звук. Блок може містити від 5 і більше речень. Після кількох таких вправ вчитель добирає речення і звуки в них в довільному порядку. Обов’язково звертає увагу на те, щоб діти назвали всі пропущені звуки у словах поданого речення.

Наприклад.

1. Кіш…а полю… на мишку. [к, є]

2. …уки в мами ніжні теп…і. [р, л]

3. Кали…а …ервона ро…те біля плоту. [н, ч, с]

 

3. «Почуй  речення»

Завдання полягає в тому, що кілька дітей (кількість учасників дорівнює кількості слів у реченні) одночасно промовляють кожен своє (задане вчителем) слово. Решта учнів мають почути в цьому мовному потоці слова і скласти їх в речення. Вчитель заздалегідь повідомляє кожному учаснику його слово так, щоб ніхто з товаришів не почув. Потім по команді вчителя учасники одночасно промовляють кожен своє слово. Решта школярів повинні почути і відтворити речення.

 

4. «Утвори прикметник від поданого іменника»

Це набір карток на яких зображені предмети і дітям потрібно назвати прикмету  з чого зроблений предмет. Наприклад, полиця з дерева – дерев’яна; ваза зі скла – скляна і т.д. Гра рекомендована для групової роботи.

Надалі гра може проводитись без карток. Коли вчитель лише зачитує ознаку, а діти по черзі утворюють прикмету від поданого слова. Приклад.

1. Лимон, а сік …? Лимонний.

2. Хутро, а шапка? Хутряна.

3. Яблуко, а варення …? Яблучне.

4. Кучері, а чуб…? Кучерявий.

5. Повітря, а змій…? Повітряний.

6. Шкіра, а куртка…? Шкіряна.

7. Сосна, а ліс …? Сосновий.

8. Дощ, а черв’як …? Дощовий.

9. Вишня , а пиріжки …? Вишневі.

10. Бетон, а мур …? Бетонний.

11. Ніч, а ліхтарик….? Нічний.

12. Сонце, а день…? Сонячний.

13. Цукор, а печиво…? Цукрове.

Можна запропонувати дітям спробувати утворити вищий ступінь якості. Наприклад .

1. Красивий – красивіший – найкрасивіший.

2. Малий – менший – найменший.

3. Товстий – товстіший – найтовщий – товстезний.

4. Вузький – вужчий – найвужчий.

5. Важкий – важчий – найважчий.

5. Гра «Дієслова»

Даний вид роботи дуже схожий до попередньої гри. З однією різницею, що в цій грі учням слід утворювати дієслова.

Приклади завдань.

1. Дзвінок - … дзвеніти.

2. Хвороба - … хворіти.

3. Фарба - …фарбувати.

4. Сміх - …сміятися.

5. Обійми -… обійматися.

6. Дружба – … дружити.

7. Спів - … співати.

8. Танець - … танцювати.

9. Стрибок - … стрибати.

10. Сон - … спати.

11. Праця - … працювати.

12. Нюх - …нюхати.

13.  Поцілунок - …цілуватися.

Одним із варіантів гри може бути завдання, коли дієслово потрібно не промовити, а відтворити дію. Такий варіант гри  доцільно проводити в мовленнєвій зоні ще й з метою соціалізації та згуртування  колективу класу. Якщо мають місце конфліктні ситуації і потрібно розрядити  емоційне напруження в колективі. Або ж як гра - знайомство в першому класі.

 

6. «Утворення множини іменників»

 

7. «Утворення пестливих форм іменників»

Подані ігри схожі у використанні, тому види вправ з ними будуть описані нижче стосовно до обох ігор.

Ігри у вигляді набору карток.

а) Картинки можна помістити  в мішечок і кожна дитина може по черзі витягувати картки і виконувати завдання.

б) Діти можуть витягувати по черзі картки із колоди і пропонувати виконати завдання картки своєму товаришу. Тобто діти виконують завдання міняючись картками.

в) Можна поділити клас на дві команди.

 

8. Гра «Правда - неправда»

Це набір сюжетних картинок. Педагог по черзі демонструє картинку і коментує сюжет, але навмисно допускає помилку. Учень повинен співставити почуте з побаченим і зрозуміти помилку. Наприклад, на картинці зображені друзі, що біля вогнища п’ють чай. Педагог демонструє картинку і коментує. Друзі біля вогнища їдять кашу. Дитина повинна дати відповідь правильно чи неправильно прокоментована картинка і при необхідності дати правильну відповідь. Вчитель слідкує за тим, щоб вихованці давали розгорнуті відповіді. Декілька разів вчитель коментує картинки правильно, щоб підтримувати увагу дітей до завдання.

 

docx
Додано
16 травня 2023
Переглядів
304
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку