Формування базових компетентностей вихованців позашкільних навчальних закладів

Про матеріал
З метою підвищення якості і результативності позашкільної освіти важливим є впровадження в педагогічну практику компетентністних підходів для формування у вихованців важливих (базових) компетентностей. Нам здається, що на сучасному етапі, сфера компетентностей в галузі позашкільної освіти мало розроблена.
Перегляд файлу

Формування базових компетентностей вихованців позашкільних навчальних закладів

З метою підвищення якості і результативності позашкільної освіти важливим є впровадження в педагогічну практику компетентністних підходів для формування у вихованців важливих (базових) компетентностей. Нам здається, що на сучасному етапі, сфера компетентностей в галузі позашкільної освіти мало розроблена.

Важливі положення компетентністного підходу в освіті представлені у працях: І.Д. Беха, І.Г. Ермакова, О.Л. Коноко, О.О. Овчарук, О.І. Пометун, О. Я. Савченко, а також Дж. Равена та інших дослідників, і стосуються вони переважно шкільної освіти  [1, 2, 3, 4, 5, ]. Теоретичні основи художньо-естетичної освіти і виховання учнів представлено у працях Л.М. Масол, Н.Е. Миропольської, Б.Н. Неменського та інших, які можна застосувати як у шкільній практиці так і в позашкільній [ 12, 13 ].

Одна з основних пріорітетних соціальних якостей особистості – компетентність.  В словнику Ожегова С.І. «Компетентна – знаюча, обізнана, авторитетна у певній галузі людина».

Аналіз останніх досліджень і публікацій свідчить: життєва компетентність – поняття не нове. Варто сказати, що не існує єдиного узгодженого визначення  та переліку ключових компетентностей. Оскільки компетентність – це насамперед замовлення суспільства на підготовку його громадян, такий перелік багато в чому визначається узгодженою позицією соціуму в певній країні або регіоні. В нашому випадку  нас цікавлять компетентності в окремій освітній сфері, навчальному закладі, навчальних предметах та видах діяльності.

З освітньої точки зору сформульоване таке визначення поняття компетентність : « готовність учня (вихованця) використовувати засвоєні знання, навчальні вміння та навички, а також способи діяльності в житті для рішення практичних і теоретичних задач.

Використовують ще таке поняття: «Компетентність – це загальна здатність, заснована на знаннях, досвіді, цінностях, схильностях, що придбані завдяки навчанню».

Слід розрізняти в освітній галузі синонімічні поняття «компетенція» та «компетентність», які часто використовуються.

Компетенція – наперед задана соціальна вимога (норма) до освітньої  підготовки учня, необхідної  для його якісної продуктивної діяльності в певній сфері.

Компетентність – оволодіння учня відповідною компетенцією, що включає його особистісне ставлення до неї та предмета діяльності.

Компетентність – особистісна якість (сукупність якостей) учня, що вже відбулась, і мінімальний досвід діяльності в заданій сфері.

Компетентність завжди особистісно забарвлена якостями конкретного учня (вихованця). Даних якостей може бути декілька: від значеннєвих  і світоглядних (навіщо мені потрібна дана компетентність) до рефлексивно-оцінних (наскільки успішно я застосовую дану компетентність у житті).

Спрямованість  системи освіти  на засвоєння  системи знань, яка була традиційною й виправданою ще декілька десятиліть тому, вже не відповідає сучасному соціальному замовленню, яке вимагає виховання самостійних, ініціативних і відповідальних членів суспільства, здатних ефективно взаємодіяти у виконанні соціальних, виробничих і економічних завдань.

Виконання цих завдань потребує істотного посилення самостійної й продуктивної діяльності вихованців, розвитку їхніх особистісних якостей і творчих здібностей, умінь самостійно здобувати нові знання та розв’язувати проблеми, орієнтуватись у житті суспільства. Таким індикатором стали компетентності, що визначають готовність учня до життя, його участі в житті суспільства.

Компетентнісний підхід у навчанні в позашкільних закладах сприяє успішній адаптації вихованців в соціумі, рішенню ключових проблем сучасного життя, їх професійному самовизначенню.

Випускник позашкільного навчального закладу зацікавленний отримати додаткові практичні знання, які необхідні йому для виживання в умовах постійного вибору. А для цього необхідно навчально-виховний процес у творчому колективі “вибудовувати” так, щоб його вихованець зміг зрозуміти “Який я? Що я можу і чого ще не вмію? Чого я хочу і чого не хочу?”.

Позашкільна освіта повинна дати вихованцю можливість проявити свої вольові якості, отримати радість від самореалізації в продуктивній творчій діяльності, пережити гордість за особисті інтелектуальні і творчі досягнення, навчитися реалізовувати свої замисли. Позашкільна діяльність в творчих колективах відкриває багато різних можливостей для задоволення індивідуальних запитів, з урахуванням їх інтересів і здібностей.

Компетентністний підхід в навчально-виховному процессі творчого колективу позашкільного закладу припускає чітку орієнтацію на майбутнє. Термін “відображає” сучасні вимоги до результатів освіти і нерозривно пов'язаний з філософією успіху. Саме успішна професійна діяльність являється сьогодні очікуваним результатом і критерієм якості освіти. 

Нині мета позашкільної освіти – це потреба в пізнанні і творчому розвитку особистості, а також здатність цієї особистості орієнтуватися в нових умовах життя. Компетентністний підхід у навчально-виховному процессі позашкільного закладу передбачає соціальну зрілість його випускників, як найважливіший параметр розвитку креативної особистості й збереження індивідуальності.   Навчально-виховний процес в позашкільному закладі дає можливість кожному учаснику ділитися один з одним знаннями, враженнями, інтересами, розвивати уміння, здібності, навички, які він отримав саме тут, та сприяє вирішенню питань морального, розумового, естетичного виховання. На нашу думку компетентністний підхід – принцип організації навчання, який виходить з об’єктивної необхідності цілісного формування особистості, її всебічного розвитку. При цьому компетентністний підхід не лише містить в собі окремі результати, але й забезпечує якісно новий, системний, цілісний результат.

Одне з завдань сучасної позашкільної освіти – виявлення обдарованих (здібних) дітей і творчо розвивати їхні природні таланти у галузі мистецтва, культури, науки, техніки, тощо. Виховний потенціал технологій навчання і розвитку в творчому колективі позашкільного навчального закладу забезпечує формування таких компетентностей:

пізнавальних – уміння самостійно планувати свою діяльність, здібність до самоосвіти, активність у виборі діяльності, володіння навиками продуктивної діяльності;

творчих – формування творчих здібностей, можливість самореалізуватися через участь у творчих конкурсах, уміння оцінювати свої можливості, сформованість мотивації в здобутті знань для подальшої освіти, розуміння особистісного росту;

загальнокультурних – прояв особистісних якостей (громадянських, моральних, інтелектуальних, загальної культури);

інформаційних – здатність самостійно шукати, аналізувати і збирати необхідну інформиацію;

комунікуативних -  уміння працювати в творчому колективі, виконувати соціальні ролі, уміти виходити з конфліктних ситуацій;

здоров’язберігаючих – зміцнення здоров’я, навичок дотримання режиму та розпорядку дня, укріплення емоційної сфери, виховання вольових якостей.

  Педагоги нашого центру постійно працюють над вирішенням проблеми розвитку творчої особистості, своєчасного виявлення здібних дітей шляхом діагностики, використання засобів, які стимулюють розвиток їхніх творчих потенційних можливостей та життевих компетентностей. Для цього в нашому закладу створені всі необхідні умови: ретельне вивчення інтересів, потреб та здібностей дітей; забезпечення різноманітними видами діяльності та освітніми програмами різних напрямів.

Наш позашкільний навчальний заклад має величезний потенціал для роботи в цьому напрямі та пропонує широкий спектр видів творчої діяльності серед яких кожна датина знаходить собі справу по душі, яка, можливо, у майбутньому стане професією. Займаючись творчістю вихованці отримують артистичні уміння та навики високого рівня, що дозволяє їм гідно представляти Центр творчості на багаточисельних конкурсах та виставках, фестивалях, де вони по праву стають переможцями та призерами.

На думку вчених, потенційною обдарованністю володіє кожна дитина, але не кожна виявляє її через сукупність впливу середовища та особистістних якостей. Ми вважаємо, що саме позашкільний навчальний заклад надає дитині можливості для забезпечення прояву її обдарованності повною мірою. Виходячи з важливості проблеми компетентністного розвитку дитини, Центром творчості був взятий курс на підтримку та розвиток обдарованих дітей та направлений на особистістне зростання і успішність цієї категорії вихованців через їх участь у різноманітних конкурсах,виставках, фестивалях різного рівня. Юні таланти є, з ними лише треба талановито працювати, краще і не скажеш.

Сприяння формуванню у дітей та учнівської молоді цілісноїх картини світу, розвиток їхніх творчих здібностей, надання допомоги в професійному самовизначенні вимагає особистісно-діяльнісного та компетентністного підходу до організації навчально-виховного процессу в позашкільному закладі. Позашкільні педагогічні методики не лише стимулюють пізнавальну та творчу активність вихованців, а й сприяють формуванню в них життєвих компетентностей, зокрема сукупності здібностей (знань, умінь, досвіду) для успішної творчої діяльності.

Ефективність формування компетентностей вихованців забазпечується завдяки виконанню завдань, що стоять перед керівником дитячого колективу:

-                     створення креативного, інноваційного середовища, у якому формується творча компетентність вихованців;

-                     збереження і розвиток народних традицій, національної спадщини народу;

-                     популяризація досягнень вихованців на міському, обласному, всеукраїнському, міжнародному рівнях;

-                     залучення вихованців до створення авторських зразків виробів, постановок, тощо;

-                     використання творчо-розвивальних технологій і методів навчання;

-                     досягнення успіхів в конкурсах, виставках закладу;

-                     мотивація вихованців до розвитку власних творчих здібностей, формування творчого стилю діяльності;

-                     сприяння у просуванні творчих проектів вихованців.

Діяльність гуртків, які приймають участь у конкурсах різних рівнів спрямована на формування у вихованців таких основних компетентностей: пізнавальної, творчої, загальнокультурної, інформаційної, комунікативної, здоров’язберігаючої. Кожен керівник гуртка визначає для себе декілька пріоритетних компетенцій і працює в цьому напрямку.

Формуючи ці компетентності керівник допомагає вихованцям розкрити власний потенціал, стати унікальним, знайти свій стиль, сприяє їхньому професійному самовизначенню та вибору правильних життєвих орієнтирів. Стимулює творчий розвиток вихованців і різноманіття форм роботи: відвідування та проведення майстер класів, участь у екскурсіях, підготовка і проведення свят, творчі зустрічі з іншими спорідненими колективами та позашкільними закладами. Не менш важливим чинником розкриття потенціалу дітей, їх спонукання до подальшого творчого й особистісного зростання є можливість презентувати результати своєї роботи під час проведення різноманітних конкурсів, фестивалів, виставок. Загалом творчі дитячі колективи позашкільних навчальних закладів дають можливість задовольняти різноманітні унікальні пізнавальні інтереси вихованців, не втратити жодної обдарованої і талановитої дитини, підняти її на якісно новий рівень індивідуального розвитку, відкрити нові можливості для самореалізації, вселити віру в себе.

Сучасний позашкільний навчальний заклад є навчально-виховним мікросоціумом (соціально-педагогічним середовищем), де вихованці можуть відвідувати гуртки та інші об’єднання різних напрямів. Могутнім соціо-культурним пластом, що впливає на формування життєвої компетентності підростаючого покоління, є декоративно-ужиткове мистецтво, що сприяє розвитку естетичних смаків, володінню секретами народних ремесел. Дослідниками виявлено понад 100 технік вишивок, десятки технік української писанки, ткацтва, кераміки, килимарства, художнього розпису, в’язання, лозоплетіння, роботи з природними матеріалами, тощо.

Споконвічні традиції декоративно-ужиткового мистецтва мають бути продовженими в дитячій та юнацькій творчості. Творчі компетентності розвивають в гуртках декоративно-ужиткового мистецтва, які працюють в ЦДЮТ за оновленими програмами не один рік. Серед них гуртки, які носять звання “Зразковий дитячий колектив”: гуртки “Природа і творчість”, “Художня вишивка”, “Юні умільці”, та гуртки Арт-студія “Барвінок”, “Клубок”, “Хобі-Арт”, “Умілі руки”, “Текстильна майстерня”, “Креативний дизайнер”, “Технічний дизайн”, Творча лабораторія ’’Дивосвіт”, “Юний дизайнер”.  Робота в декоративно-ужитковому напрямі є важливим засобом духовного, громадського, художнього розвитку особистості. Користь занять декоративно-ужитковим мистецтвом беззаперечна. По-перше, на заняттях вихованці отримують необхідні додаткові мистецтвознавчі, народознавчі, краєзнавчі знання. По-друге, результати творчої діяльності підвищують самооцінку дитини, розкривають її талант, надихають на подальше самовдосконалення. Формування позитивної мотивації до оволодіння техніками декоративно-ужиткового мистецтва починається з ознайомлення дітей із мистецтвом рідного краю, виставками творчих робіт вихованців, педагогів, батьків. Важливою складовою цієї роботи є проведення днів відкритих дверей, екскурсій і пізнавально-розважальних програм, виставок, проведення майстер-класів. Окрім навчальних занятть в гуртках цього напрямку, навчально-виховний процес доповнюється різноманітними заходами (творча майстерня, виставка-презентація, творчй звіт, портрет гуртка). Наявність висококваліфікованих творчих педагогів і належна матеріально-технічна база позашкільного закладу забезпечила діяльність різнопланових гуртків та творчих об’єднань:

-                     робота з природним матеріалом (виготовлення композицій, картин з соломки, сухих квітів, листя, коренева пластика);

-                     вишивка (вишивка нитками, стрічками, бісером);

-                     рукоділля (вироби з солоного тіста, бісероплетіння, плетіння з газетних трубочок, робота з холодним фарфором);

-                     допрофесійна підготовка (моделювання та конструювання одягу, креативне рукоділля, клаптикова пластика);

-                     робота з текстилем (виготовлення оберегів – мотанок, ляльок у народному вбранні, ляльок – казкових героїв, тощо);

-                     ізостудія 

-                     паперова пластика – квілінг, орегамі, кірігамі, макраме;

-                     плетіння спицями та гачком, виготовлення іграшок-сувенірів, в’язання одягу на себе.

Навчання в цих гуртках сприяє виявленню та розвитку інтересів, природних задатків і здібностей; створенню оптимальних умов для комунікативно-творчої діяльності, соціальної адаптації; визначенню сфер можливого використання дитячого творчого потенціалу.

Анкетування наших вихованців показало, що діти, які частіше всього приймають участь в різноманітних виставках, конкурсах, фестивалях мають певні особливості і нахили :

-                     вони нестандартно підходять до вирішення питань;

-                     сміливо висловлюють свої думки, відстоюють свою точку зору;

-                     активні у творчій діяльності;

-                     можуть порівнювати твори мистецтва;

-                     здатні до самостійної імпровізації;

-                     добре контактують з ровесниками;

-                     вони наполегливі і відповідальні.

Кожного навчального року керівники гуртків оновлюють банк даних талановитих та обдарованих вихованців своїх колективів.

    Отже, діяльність керівників гуртків, творчих об’єднань спрямована на виховання соціально активної творчої особистості, якій притаманні активність, творча уява, здатність до пошуку шляхів розв’язання проблем, отримання задоволення від процесу творення та його результатів.

Декоративно-ужиткова творчість – це і радість відкриття краси навколишнього світу, і задоволення від праці, і цікаве дозвілля. Для обдарованих школярів проводяться обласні, всеукраїнські, регіональні конкурси та виставки з різноманітних тематик. Серед них обласні конкурси: “Подаруй мені казку”, “Берегиня роду українського”, “Квітуча Україна”, “Моя новорічна мрія”, “Безпека та мир в Україні”, обласні конкурси в рамках Всеукраїнських: “Космічні фантазії”, “Писанковий рай”, “Знай і люби свій край”, “Скарбничка природи”, “Просто небилиці” та інші.

ЛІТЕРАТУРА

1. Бех І.Д. Теоретико-прикладний сенс компетентнісного підходу у педагогіці // Виховання і культура. – 2009. -№12(17,18). –с.5-7.//

2. Єрмаков І. Навчання і компетентність: пошуки сенсу і змісту  //Завуч(Шкільний світ).-2005.-№19.-с.3-4.

3. Биковська О.В. Теоретико-методичні основи позашкільної освіти в Україні: монографія /О.В.Биковська – К.: ІВЦ АЛКОН, 2006. -356с./

4. Овчарук О. Компетентності як ключ оновлення змісту освіти //Стратегіїреформування освіти в Україні : Рекомендації з освітньої політики.-К., 2003. -13-42с.//

5. Пометун О. Компетентнісний підхід – найважливіший орієнтир розвитку сучасної освіти //Рідна школа. -2005. -2005. -№1. –с.65-69.//

6. Равен Дж. Компетентность в современном обществе : выявление, развитие и реализация  /Дж. Равен-М.: Когито-Центр, 2002.-396с./

7. Сущенко Т.І. Концепція позашкільного педагогічного процесу /Т.І.Сущенко //Директор школи, ліцею, гімназії. –К.,2012. -№2.-С.40-43).

8. Тихенко Л.В. Формування і розвиток позашкільного навчально-виховного мікросоціуму : практичний аспект /Л.В.Тихенко,Л.М.Бондар //Формування та розвитоктворчих здібностей дітей та учнівської молоді в креативному освітньому соціумі : збірник матеріалів всеукраїнської науково-практичної конференції. – Суми : Університетська книга. -2008.с.78-84.//

9. Формування базових компетентностей у вихованців ПНЗ :матеріали  міжнародної науково-практичної конференції.(25-27.02.2013р.,м. Київ) (За ред.І.Д.Беха, С.Л.Даханова, С.Г.Мартової, В.В.Мачуського).-К.:Гранмна,2013.-255с.

11. Миропольська Н.Є. Формувати почуття прекрасного /Н.Є.Миропольська. – К.:Знання 1999, 32с.-(Сер.7 «Педагогічна»;13).

12. Неменский Б.М. Мудрость красоты: о проблеме эстетического воспитания: кн.для учителя /Б.М.Неменский. -2-еизд.,перераб.и доп.-М:Просвещение, 2000.-253./

docx
Додано
31 березня 2020
Переглядів
2578
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку