Формування соціальної та громадянської компетентності на уроках фізики в межах змістової лінії «громадянська відповідальність» спрямовано на формування діяльного члена громади і суспільства, який розуміє принципи і механізми функціонування суспільства, є вільною особистістю, яка визнає загальнолюдські й національні цінності та керується морально-етичними критеріями і почуттям громадянської відповідальності у власній поведінці.
Навчання для розвитку розуміння і особистого ставлення: формування • активного та відповідального члена громадянського суспільства; • здатності й готовності до застосування фізичних знань у практичних життєвих ситуаціях; • вміння ухвалювати виважені рішення, які сприятимуть вирішенню науково-технологічних, економічних, соціальних чи інших проблем сучасного суспільства; • толерантного ставлення до поглядів іншої особи; усвідомлення • відповідальності за використання досягнень фізики для безпеки суспільства; • громадянської відповідальності за стан розвитку місцевої громади, країни; • проявів моральності щодо використання наукового знання в життєдіяльності людини й природокористуванні; • залежності рівня добробуту суспільства від рівня фізико-математичної та технологічної освіти, розвитку високотехнологічного виробництва.
Навчання через: • використання фізичних знань у життєвих ситуаціях при розв’язуванні задач, здійсненні різних видів експериментальної діяльності; • розкриття здобутків вітчизняної фізичної науки та висвітлення внеску українських учених у розвиток природничих наук; • обговорення та дискусії щодо науково-технологічних, економічних, соціальних чи інших проблем сучасного суспільства; • ефективну співпрацю з іншими над реалізацією різноманітних проектів; • роботу в групах та партнерські технології; • вільне висловлювання власної думки, ухвалення спільного рішення; • створення атмосфери відкритості, вільного вибору, толерантного ставлення, поваги, рівності, свободи, справедливості.
Вправа « Факти в капелюсі»Інструкція. Підготуйте картки з тезами, що стосуються переваг та недоліків атомної енергетики. Складіть їх до капелюха. 2. Запропонуйте учням по черзі діставати картки з капелюха та коротко коментувати відповідні тези. Обговорення• Чи важко було говорити без зупинки протягом хвилини на відповідну тему? • Які аргументи, висловлені товаришами, здалися вам найбільш переконливими? • Яким чином проблеми розвитку атомної енергетики пов‘язані з правами людини? • Що, на вашу думку, можна зробити, щоб розвиток атомної енергетики не призводив до загроз для людини та навколишнього середовища?Підсумки. Підведення до висновку про важливість активної участі та відповідальності у вирішенні суспільних проблем.