Формування і розвиток мотивації на уроках читання в початковій школі

Про матеріал
методичні рекомендації щодо формуваненя розвитку мотивації на уроках літературного читання. Матеріал з особистого досвіду, який використовую , щоб дітям було цікаво вчитися.
Перегляд файлу

Формування і розвиток мотивації на уроках читання

Дитина читає… Жага до знань, інтерес  до нового, прагнення прекрасного – все це втамовується дитячим читанням, яке справедливо можна назвати рушієм загального розвитку. Книго, прочитана в дитинстві, залишається в пам’яті назавжди… Поступово навичка свідомого читання, розуміння та осмислення інформації все більше стає навичкою неперервної освіти людини впродовж усього життя.

Рівень  розуміння та осмислення важливості процесу читання є абсолютно індивідуальним. Значною мірою він залежить від того, наскільки правильно була сформована і розвинена мотивація читання в шкільному віці ( а саме у початковій школі), бажання задовольнити не тільки інформаційно – прагматичні потреби, а й загально – культурні, естетичні, емоційні.

Мотивація-спонукання до дії; динамічний процес фізіологічного та психологічного плану , що керує поведінкою людини, який визначає її організованість, активність і стійкість; здатність людини діяльно задовольняти свої потреби.

На уроках читання ми, вчителі, зіштовхуємося з проблемою різнорівневого засвоєння учнями предметного матеріалу  при достатньому рівні розвитку інтелектуальних здібностей кожного. І в багатьох випадках причина криється у рівні сформованості навчальної мотивації, усвідомленні особистої цінності читання.

Фактори, що стимулюють або стримують розвиток мотивації читання є:

  1.  Особливості учня та вчителя.
  2. Приклад дорослих.
  3. Книжкове оточення дитини.
  4. Рівень розвитку читацьких умінь.
  5. Застосування методів роботи з книгою.
  6. Завищений інтерес до сучасних аудіовізуальних ЗМІ.

Джерелами мотивації є насамперед родина, вчителі та само мотивація.

Ось деякі поради для батьків щодо мотивації читання.

1.Вибирайте книжки, написані вишуканою української мовою, з відповідним до віку шрифтом, ілюстраціями, з живою мовою персонажів.

2. Запровадьте ритуал читання. Знайдіть тему, цікаву вашій дитині в певному віці, і спробуйте розвинути її. Згадайте своє дитинство, повне казок, легенд, міфів, дитячих журналів, ребусів і кросвордів.

3. Електронна книга сьогодні є супутником життя. Інтерактивні казки, рухливі герої, яскраві ілюстрації – все приваблює і спонукає читати далі.

4.Ніколи не пропонуйте читання за винагороду.

5.Власний приклад – найкращий аргумент. Якщо у батьків є інтерес  до читання, то й дитина свідомо прийде до внутрішньої потреби читати.

6. Майте велике терпіння, мудрість щодо формування бажання читати. Порівнюйте прогрес власної дитини лише з її минулими успіхами.

 

Для того, щоб зацікавити дитину читанням, з перших днів навчання  треба застосовувати нестандартні уроки, між предметні зв’язки, пропедевтику. Вчити мислити, а не відтворювати.

У 2 – 4 класах треба ввести додаткове читання художньої літератури з власної бібліотеки. Проводити роботу у мікрогрупах;презентації книжок, журналів; створення читацького порт фоліо учнів; проекти ( « Карнавал книжок», « Книги – моїх  друзів»; тематичні екскурсії, тощо.

 Користуючись комп’ютерними програмами, для мотивації якісного читання треба додавати подібні вправи:

-Серед поданих слів знайди зайве: запитую, слухаю, умію, допомагають.

-Встав пропущені слова в речення, відповідно до змісту тексту( речення на екрані з’являються по черзі, після чого  на екрані – повний текст для перевірки)

- Згадай відсутню чпстину тексту.

« Лисичка і Журавель дуже…( подружилися один з одним).Якось Лисичка каже до…( Журавля)

-Приходь, куме, до мене в…( гості)

- За малюнками до тексту згадай послідовність змісту.

Вживати тренінги: « Асоціативний кущ», «Павутинка», складання « Текстограм», « Емограм»

«Паузограм», «Вузелкова пам’ять»

-Встановити послідовність появи героїв у тексті за першою і останньою літерами героя .          ( Текст В Сутєєва « Під грибом»- рос. Чит.)

М…й

Б…а

М…а

В…й

Л…а

Л…ка

-Застосовувати на уроках інтерактивні методи:

Гра « Незнайко», «Інтерв’ю”, « Взаємні запитання», «Мікрофон», тощо.

Створення єдиного інформаційно – освітнього простору веде до абсолютно нової моделі системи освіти: навчанням протягом життя, навчання всюди і завжди. Модель відкриває учням всі навчальні можливості мережі спілкування, обмін інформацією, розробки спільних проектів. Тому формування мотивації  в учнів до навчально – пізнавальної діяльності є однією з головних проблем сучасної школи, яку досліджували такі учені, як: Л. І. Божович, Н. Н. Власова, А. Н. Леонтьєва, А. К. Маркова, Д. К. Маккеланд та інші.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                          

 

 

 

docx
Додано
4 грудня 2021
Переглядів
1097
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку