Формування і розвиток мотивації на уроках читання
Дитина читає… Жага до знань, інтерес до нового, прагнення прекрасного – все це втамовується дитячим читанням, яке справедливо можна назвати рушієм загального розвитку. Книго, прочитана в дитинстві, залишається в пам’яті назавжди… Поступово навичка свідомого читання, розуміння та осмислення інформації все більше стає навичкою неперервної освіти людини впродовж усього життя.
Рівень розуміння та осмислення важливості процесу читання є абсолютно індивідуальним. Значною мірою він залежить від того, наскільки правильно була сформована і розвинена мотивація читання в шкільному віці ( а саме у початковій школі), бажання задовольнити не тільки інформаційно – прагматичні потреби, а й загально – культурні, естетичні, емоційні.
Мотивація-спонукання до дії; динамічний процес фізіологічного та психологічного плану , що керує поведінкою людини, який визначає її організованість, активність і стійкість; здатність людини діяльно задовольняти свої потреби.
На уроках читання ми, вчителі, зіштовхуємося з проблемою різнорівневого засвоєння учнями предметного матеріалу при достатньому рівні розвитку інтелектуальних здібностей кожного. І в багатьох випадках причина криється у рівні сформованості навчальної мотивації, усвідомленні особистої цінності читання.
Фактори, що стимулюють або стримують розвиток мотивації читання є:
Джерелами мотивації є насамперед родина, вчителі та само мотивація.
Ось деякі поради для батьків щодо мотивації читання.
1.Вибирайте книжки, написані вишуканою української мовою, з відповідним до віку шрифтом, ілюстраціями, з живою мовою персонажів.
2. Запровадьте ритуал читання. Знайдіть тему, цікаву вашій дитині в певному віці, і спробуйте розвинути її. Згадайте своє дитинство, повне казок, легенд, міфів, дитячих журналів, ребусів і кросвордів.
3. Електронна книга сьогодні є супутником життя. Інтерактивні казки, рухливі герої, яскраві ілюстрації – все приваблює і спонукає читати далі.
4.Ніколи не пропонуйте читання за винагороду.
5.Власний приклад – найкращий аргумент. Якщо у батьків є інтерес до читання, то й дитина свідомо прийде до внутрішньої потреби читати.
6. Майте велике терпіння, мудрість щодо формування бажання читати. Порівнюйте прогрес власної дитини лише з її минулими успіхами.
Для того, щоб зацікавити дитину читанням, з перших днів навчання треба застосовувати нестандартні уроки, між предметні зв’язки, пропедевтику. Вчити мислити, а не відтворювати.
У 2 – 4 класах треба ввести додаткове читання художньої літератури з власної бібліотеки. Проводити роботу у мікрогрупах;презентації книжок, журналів; створення читацького порт фоліо учнів; проекти ( « Карнавал книжок», « Книги – моїх друзів»; тематичні екскурсії, тощо.
Користуючись комп’ютерними програмами, для мотивації якісного читання треба додавати подібні вправи:
-Серед поданих слів знайди зайве: запитую, слухаю, умію, допомагають.
-Встав пропущені слова в речення, відповідно до змісту тексту( речення на екрані з’являються по черзі, після чого на екрані – повний текст для перевірки)
- Згадай відсутню чпстину тексту.
« Лисичка і Журавель дуже…( подружилися один з одним).Якось Лисичка каже до…( Журавля)
-Приходь, куме, до мене в…( гості)
- За малюнками до тексту згадай послідовність змісту.
Вживати тренінги: « Асоціативний кущ», «Павутинка», складання « Текстограм», « Емограм»
«Паузограм», «Вузелкова пам’ять»
-Встановити послідовність появи героїв у тексті за першою і останньою літерами героя . ( Текст В Сутєєва « Під грибом»- рос. Чит.)
М…й
Б…а
М…а
В…й
Л…а
Л…ка
-Застосовувати на уроках інтерактивні методи:
Гра « Незнайко», «Інтерв’ю”, « Взаємні запитання», «Мікрофон», тощо.
Створення єдиного інформаційно – освітнього простору веде до абсолютно нової моделі системи освіти: навчанням протягом життя, навчання всюди і завжди. Модель відкриває учням всі навчальні можливості мережі спілкування, обмін інформацією, розробки спільних проектів. Тому формування мотивації в учнів до навчально – пізнавальної діяльності є однією з головних проблем сучасної школи, яку досліджували такі учені, як: Л. І. Божович, Н. Н. Власова, А. Н. Леонтьєва, А. К. Маркова, Д. К. Маккеланд та інші.