Уміння і навички, які формуються на уроках читання, є важливим засобом саморозвитку й самовираження особистості учня. Крім того, вони мають загально навчальний характер, є засобом вивчення практично всіх навчальних предметів, забезпечують подальше засвоєння систематичних курсів у наступних ланках загальноосвітньої школи.
Формування і розвиток навичок читання
Курс "Читання” – органічна складова освітньої галузі "Мова і література”. Його метою є формування в учнів першооснов самостійної читацької діяльності, розвиток виховання особистості молодшого школяра засобами художнього слова.
Навчальний предмет "Читання” – багатофункціональний. У процесі його вивчення здійснюється мовленнєвий, літературний, інтелектуальний розвиток школярів, виховується дитяча особистість. Під час читання формуються ставлення дитини до навколишньої дійсності, її морально-естетичні ідеали, збагачуються почуття, розвивається творча уява, значною мірою задовольняються пізнавальні інтереси молодшого школяра.
Досягнення цілей курсу передбачає вирішення таких завдань:
-формувати й розвивати мовленнєві уміння й навички, провідною з яких є повноцінна навичка читання;
-розвивати інтерес до читання, ознайомлювати учнів з дитячою літературою в багатоманітності її тематики, жанрово-родових форм;
-формувати повноцінне сприймання, розуміння, відтворення художнього, художньо-пізнавального тексту, дитячої книжки шляхом засвоєння відповідних навчальних і читацьких умінь;
-розвивати емоційну й почуттєву сфери учнів, образне мислення, уміння висловлювати елементарні оцінні судження щодо прочитаного;
-розвивати творчі здібності школярів;
-формувати читацьку самостійність учнів;
-формувати морально –етичні уявлення і почуття, збагачувати соціальний досвід школярів.
Уміння і навички, які формуються на уроках читання, є важливим засобом саморозвитку й самовираження особистості учня. Крім того, вони мають загально навчальний характер, є засобом вивчення практично всіх навчальних предметів, забезпечують подальше засвоєння систематичних курсів у наступних ланках загальноосвітньої школи.
Протягом навчання в початковій школі учні оволодівають повноцінною навичкою читання, яка характеризується злиттям технічної і смислової її сторін.
Техніка читання охоплює такі компоненти, як спосіб читання, правильність, виразність, темп. Кожний з них як окремо, так і в сукупності, підпорядкований смисловій стороні читання, тобто розумінню тексту. Ця якість передбачає розуміння більшої частини слів у тексті, вжитих як у прямому, так і в переносному значеннях, змісту кожного речення тексту, смислових зв’язків між ними і частинами тексту, фактично змісту тексту, основного його смислу.
Щоб викликати зацікавленість учнів та їхніх батьків у розвитку навички читання, доцільно проводити регулярні заміри швидкості читання і наприкінці кожного місяця заносити їх результати у таблицю, яка знаходиться в зошиті з читання("Моя гілочка росту”). Корисно залучати до цієї роботи і батьків, даючи їм поради щодо спостереження за читанням дітей удома, а також щодо їх тренування.
Формування і розвиток навички читання
Під час навчання молодші школярі оволодівають двома видами читання – вголос і мовчки. Читаннявголос – це чітке, плавне, безпомилкове, достатньо виразне читання цілими словами у відповідному темпі. Читання мовчки – читання "очима”, без зовнішніх мовленнєвих рухів, характеризується активізацією процесів розуміння, запам’ятовування і засвоєння прочитаного, а також зростання темпу, порівняно з читанням уголос.
У 1 – 2 класах основна увага зосереджується на інтенсивному формуванні якостей читання вголос. Паралельно з цим в учнів формуються уміння слухати, сприймати й розуміти зв’язне усне й писемне мовлення.
З другого півріччя 2 класу застосовується методика навчання читати мовчки:
2. Правильність читання.
Введення спеціальних вправ для розвитку чіткої вимови, точності і швидкості зорового сприймання, увага до слова і його частин.
Навчання правильної вимови слів (за нормами орфоепії ) та правильного їх наголошування під час читання. Вправи виконуються паралельно з роботою над текстом до його читання, після читання.
Вправи для розвитку чіткої вимови
а) робота із скоромовками;
б)скоромовки - спотиканки;
Зуби
У сестрички Люби
випадають зуби.
І говорить Люба:
-Я тепер бежжуба!
в) чистомовки;
Лі-лі-лі – відлетіли журавлі,
Ли-ли-ли –дні осіннії прийшли,
Ло-ло-ло – вже все снігом замело,
Ни-ни-ни – будем ждати ми весни.
г) читання слів за короткий час (0,5сек).
Читаючи на час групу слів, учні запам’ятовують і відтворюють без помилок 5 – 6 слів.
Пух каша щастя
Тік гора добро
Рак стіл честь
Кіт зубр розум
Ніс поле відвага