Інтегрований урок літературного читання і трудового навчання на українознавчій основі для учнів 2 класу. Урок з використанням мультимедійних файлів.
ТЕМА. ГАННА ЧУБАЧ «У ЛІСОЧКУ НА ПЕНЬОЧКУ». ОЗДОБЛЕННЯ ОРНАМЕНТОМ СОРОЧКИ
МЕТА:
Навчальна:
Розвивальна:
Виховна:
ВИД УРОКУ: інтегрований (літературне читання та трудове навчання)
ТИП УРОКУ: комбінований
ОБЛАДНАННЯ ТА НАОЧНІСТЬ: підручники В. Науменко «Літературне читання», ноутбук, проектор, іграшковий мікрофон, картки-блискавки, портрет Ганни Чубач, аудіо запис вірша Ганни Чубач «У лісочку на пеньочку» та пісні сестер Стельмах «Бабусина вишиванка», мультимедійна презентація, картон, ножиці, клей, заготовки чоловічої сорочки.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
- Я всміхаюся сонечку.
Урок у нас сьогодні незвичайний, а інтегрований. Тобто урок літературного читання і трудового навчання.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над чистомовкою
Чи то лис, чи то ліс,
Чи то кинь, чи то кінь,
Чи то кит, чи то кіт —
Звуки плутати не слід.
2. Гра «Пеньок»
Зубки сірка кізка
зубки сітка кізка
дубки сірка кіска
зубки сірка кізка
3. Гра «Відгадай предмет за ознаками»
Сіренька, невеличка, швиденька, польова, шкідлива - ….. (мишка)
Жвавий, маленький, сміливий, задиркуватий - …. (горобець)
Гостра, тоненька, металева, тверда - …. (голка)
Біла, полотняна, вишита, святкова - …. (сорочка)
4. Гра «Блискавка»
Горобець, синичка, журавель, ластівка, мишка, сорока, ворона, лелека.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Конкурс на краще виразне читання вірша Вадима Скомаровського «Щиглик» учнями.
Учні визначають хто краще прочитає за допомогою квіточки.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Наш український народ на вест світ відомий своїм національним одягом – вишиванками.
— Сьогодні ми починаємо вивчати творчість української поетеси Ганни Чубач, прочитаємо її вірш «У лісочку на пеньочку» , дізнаємося, що таке орнаменті прикрасимо ним українську чоловічу сорочку.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Біографічна довідка
— Народилася Ганна Танасівна Чубач у переддень Різдва, 6 січня 1941 p., у селі Плоске Муровано-Кироловецького району на Вінниччині в сім’ї хліборобів. Закінчила вечірню школу робітничої молоді, факультет журналістики Українського поліграфічного інституту та Вищі літературні курси при Літературному інституті ім. М. Горького у Москві. Працювала в редакціях газети «Літературна Україна» та журналу «Дніпро». Авторка 30 поетичних збірок («Журавка» (1970), «Жниця» (1974), «Ожинові береги» (1977), «Заповіти землі» (1978), «Срібна шибка» (1980), «Святкую день» (1982), «Житня зоря» (1983), «Листя в криниці» (1984), «Літо без осені» (1986) та ін.) й понад 200 естрадних пісень. За назвою першої ліричної збірки друзі одразу ж почали називати її ясноокою Журавкою. За ці роки в поетеси вийшло понад сорок книжок. Кілька з них адресовані дітям: «Вивчаймо самі», «Сонячна абетка», «Алфавітні усмішки», «Жук малий і волохатий», «Черепаха Аха», «Прикмети — не секрети» та ін. Дітям полюбилися її вірші, скоромовки, лічилки для дошкільнят і молодших учнів. Нині малята залюбки вивчають у садочках і школах літери за її «Абетками» та весело-виразні вірші. Вірші поетеси перекладено російською, англійською, німецькою, чеською, болгарською, угорською, монгольською та іншими мовами.
2. Опрацювання вірша Г. Чубач «У лісочку на пеньочку» (с. 88-89)
1) Загадки відгадай — персонаж називай.
• Поперед комбайна
Господиня файна
Понаносила в комори
Золотих зерняток гори. (Миша)
• Сірі крильця в нього є,
Дзьобом зернятка клює,
Проспівав нам «Чив-чив-чив»,
З’їв зерно — і полетів. (Горобець)
2) Гра «Передбачення». Вправа «Мікрофон».
— Де можуть зустрітися горобець і миша? (Учні в дитячий мікрофон висловлюють припущення.)
3) Слухання аудіо запису вірша Ганни Чубач «У лісочку на пеньочку»
4) Словникова робота.
а) Довідкове бюро.
Міточка – знак, зроблений на тканині.
Виточка — зшита з вивороту невелика складочка на одязі.
б) Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем.
Гірко весело
пеньочку настрій
заздрісно загубили
розірвали крильцями
зажурилася сріблиночка
5) Самостійне напівголосне читання вірша учнями, кожен — у своєму темпі.
6) Виразне читання вірша учнями (ланцюжком)
7) Відтворення змісту за запитаннями
- Чим займалася сіра мишка?
- З чого зроблена ниточка, голочка?
- Який був настрій у мишки?
- Хто прилетів подивитися на сорочку?
- З чого почалася бійка?
- Чи вишила мишка сорочку?
- Чи задоволена вона результатом своєї праці?
Руханка для дітей «Гусі -потягусі»
VI. ОЗДОБЛЕННЯ УКРАЇНСЬКИМ ОРНАМЕНТОМ ЧОЛОВІЧОЇ СОРОЧКИ.
Здавна народні майстри оздоблювали свої вироби орнаментом.
Орнамент – найпоширеніша композиційна побудова; це багаторазове повторення зображення предметів. Зустрічається в архітектурі, декоративно-ужитковому мистецтві, графіці.
Жанри орнаменту
Найпоширенішим видом прикладної народної творчості було вишивання. Для вишивання найчастіше використовували нитки червоного і чорного кольорів. Вишивкою прикрашали рушники, скатертини, простирадла, подушки. Але найчастіше вишивали сорочки.
Вишиванка – це частина національної культури, української традиції; це історія та родинний оберіг від хвороб та злих духів.
Вишиванка у наш час – це стильний одяг, який чудово поєднується з джинсами та діловими костюмами.
От і ми сьогодні прикрасили наш клас українською вишивкою та одягнулися в національний одяг.
На сьогоднішньому уроці ми уже прочитали чудовий вірш Ганни Чубач «У лісочку на пеньочку», де навіть мишка вишивала сорочку для свого маленького синочка. От і ми попробуємо прикрасити орнаментом сорочку за зразком.
Діти виконують роботу під аудіо запис пісні сестер Стельмах «Бабусина вишиванка»
VIІ. ПІДСУМОК УРОКУ
— Який вірш читали на сьогоднішньому уроці?
— Хто його автор?
VIІІ. РЕФЛЕКСІЯ
IХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати вірш Ганни Чубач «У лісочку на пеньочку»