Відділ освіти, культури, молоді та спорту
Клеванської селищної ради
Рівненського району Рівненської області
Оржівський ліцей
Формування ключових компетентностей Нової української школи на уроках основ здоров’я
Підготувала вчитель основ здоров’я
Оржівського ліцею
Ванчицька Оксана Василівна
2022 р.
Затверджено на засіданні
методичної ради
Оржівського ліцею
№3 від 31.01.2022 р.
Номінація: «Біологія та екологія», «Основи здоров’я», «Хімія»
Навчальний заклад: Оржівський ліцей
Автор: Ванчицька Оксана Василівна
Назва: Формування ключових компетентностей Нової української школи на уроках основ здоров’я
Вид:Методичний посібник
Анотація: У запропонованому посібнику висвітлено шляхи формування ключових компетентностей Нової української школи на уроках основ здоров’я, які забезпечують швидке і успішне засвоєння навчального матеріалу та дають можливість застосовувати теоретичний матеріал на практиці і в повсякденному житті, а також допомагають дітям виробити власне ставлення до тієї чи іншої життєвої ситуації, прийняти правильне зважене рішення, розвивають гнучкі навички, які вимагає сучасне суспільство. Використання елементів тренінгу та ігрових вправ, створення проєктів, ребусів, хмар слів, які розвивають пізнавально-навчальну діяльність, формують в учнів почуття відповідальності за власне здоров’я, виховують бажання вести здоровий спосіб життя, метою яких є формування в учнів свідомого ставлення до свого життя та здоров’я, формування здоров’язберігаючих компетентностей.
Посібник може бути використаний учителями основ здоров’я, класними керівниками, керівниками методичних об’єднань.
|
5 |
|
5 |
|
6 |
|
9 |
|
11 |
|
14 |
|
16 |
|
22 |
|
23 |
|
|
Набуті у школі життєві навички та сформовані компетентності неймовірно важливі для становлення особистості. Вони допомагають будувати систему особистісних цінностей та набувати вмінь, необхідних для успішної самореалізації людини в подальшому її житті.
Нова українська школа серед 10 ключових компетентностей виділяє компетентність «Екологічна грамотність» та здоров’язберігаюча компетентність, що включає:
• уміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку;
• усвідомлення ролі навколишнього середовища в житті і здоров’ї людини;
• здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя.
На уроках основ здоров’я особливо велику увагу приділяю для формування компетентності «Уміння навчатись упродовж життя». Здобувачі освіти навчаються визначати навчальні цілі та встановлювати шляхи їх досягнення, працювати з великими обсягами інформації та критично оцінювати її, обирати свій стиль навчання для найкращого особистого прогресу. Тому часто практикую вправу під назвою «Інформаційне полювання», що має на меті випереджаюче навчання. Діти отримують завдання знайти інформацію за тією чи іншою темою. Цю вправу ми з дітьми називаємо «Google в допомогу». Інше впровадження цієї вправи – використовую вже готовий матеріал, роздрукований на картках і діти вивчають на уроці нові поняття, отримують нові знання, щоб успішно застосувати їх на практиці. При цьому наголошую, що з предмету «Основи здоров’я» іспит прийме в дітей саме життя, бо ми маємо мати знання з усіх предметів та основ наук, але коли потрібно прийняти життєво важливе та невідкладне рішення по збереженню життя та здоров’я, то потрібно діяти дуже швидко, оперативно, не панікуючи та мвикористовуючи певні алгоритми поведінки; і також згадати усе вивчене, щоб надати домедичну допомогу за потребою або діяти за тим чи іншим алгоритмом, залежно від ситуації.
Соціальні і громадянські компетентності дозволять здобувачам освіти тепер і в майбутньому працювати в команді, прогнозувати результат своєї діяльності і досягати його, брати відповідальність за спільні рішення, за свої вчинки, планувати своє життя і самореалізовуватись. З метою формування цих компетентностей більшою мірою підбираю та намагаюся скласти свої власні цікаві креативні розвивальні завдання та вправи. Саме тому пропоную завдання, що допоможуть набути таких навичок: вирішувати проблеми, застосовувати емоційний інтелект, вміння навчатись протягом життя, ефективно спілкуватись, оцінювати ризики та приймати правильні рішення, конструктивно керувати емоціями, критично мислити. Тому часто практикую групові проєкти. Так, вивчаючи тему «Косметичні проблеми підлітків», пропоную учням виготовити великі проєктні роботи на уроках: «Наша косметичка», «Косметика для підлітків», «Догляд за шкірою обличчя», «Гігієна під час занять фізичними вправами», «Парфуми та ми» тощо. Діти дуже полюбляють виконувати такі роботи, з задоволенням підбирають на урок необхідні матеріали (старі каталоги, журнали), також я завжди маю під рукою теж необхідні тематичні матеріали. Вивчаючи тему «Значення харчування для здоров’я підлітків. Харчові звички», діти виконують проєкти «Шкідлива їжа», де підбирають використані упаковки харчових продуктів та інформацію про корисні продукти харчування і шкідливі для розвитку підліткового організму. Зазвичай, результати такої роботи закінчуються виставкою та селфі зі своєю роботою.
Також використовую прийом сторітеллінг(storytelling): подаю притчі, повчальні оповідки, історії з життя, які допомагають вчитись не на своїх, а на чужих помилках, уберігають від хибних рішень і вчинків.
Інфографіка, інтелект-карти, малюнки та схеми спонукатимуть вас до аналізу відомої вам інформації та вироблення свого бачення феномену життя і здоров’я, життєвого кредо, до встановлення цілей, дотримання здорового способу життя, допоможуть розвивати навички самооцінювання, самопізнання, саморозвитку та самореалізації, професійного самовизначення.
Дуже діти люблять, при чому різних вікових категорій, складати (генерувати) ребуси. Для виконання даних завдань використовуємо онлайн «Генератор ребусів». Пропоную перейти за посиланням http://rebus1.com/ua та створити ребуси з різних тем, які вивчаємо на уроках основ здоров’я. Задають будь-яке слово або фразу, і програма миттєво згенерує по запиту дітей ребус! Звертаю увагу, що використовуючи відповідний перемикач, можна створювати спеціальні ребуси для дітей, в яких використані зображення дитячих героїв з казок та мультфільмів. Наприклад, створити ребус на тему «Здоровий спосіб життя». Наголошую, що найкраще вибирати дитячий ребус, хоча діти можуть вибрати й інші варіанти.
Здоровий спосіб життя
Харчування
Гіподинамія
СНІД
Гігієна
Активний відпочинок
Конфлікти
Здобувачам освіти дуже подобається така робота, разом з тим формується цифрова компетентність, що дуже важливо саме зараз, коли від цифрових технологій ми вже ніде не дінемося.
Часто використовую методику Домана, при цьому картки генерую самостійно саме ті, які необхідні мені за темою уроку. В чому ж суть цієї методики? Глен Доман американський вчений, більш відомий, як автор однієї з найбільш затребуваних програм, спрямованих на ранній розвиток дітей. Доман лікар-нейрохірург з Філадельфії. Після Другої світової війни вчений почав роботу над своєю унікальною теорією. Заручившись підтримкою колег, Глен розпочав активну діяльність, спрямовану на роботу з дітьми, у яких відзначали порушення нервової системи і пошкодження головного мозку. Такі роботи отримали великий успіх. Тому вчений відкрив власний інститут Розвитку Людського Потенціалу. Найбільше така методика підходить для вивчення нової теми та для дітей з особливими освітніми потребами.
Ці картки створюються так: підбирається необхідна картинка та підпис до неї словами. Коли карток назбирується багато за темами, формую їх у велику валізу.
Наприклад, картинки за темою «Безпека». При цьому, картинки можуть бути, як з підписами, так і непідписані. Діти мають визначити, до якої теми буде належати те чи інше зображення.
Тема: «Раціональне харчування». Завдання: підписати картинку. Дати відповідь, яка їжа згрупована на малюнку? Як вживання таких продуктів впливає на організм людини?
Проєкт «Формування харчових звичок. Раціональне збалансоване харчування».
Проєкт «Як одяг забруднює навколишню середовище»
Проєкт «Ми – пішоходи».
Зошити з основ здоров’я – ведення в довільній формі
Зошити з основ здоров’я учні ведуть в довільній формі. Не тратимо часу на написання числа та класної роботи. Діти вчаться записувати число на полях, викорстовуємо вклейки, вкладки, формуємо конвертики, розмальовуємо, пишемо тим кольором, який подобається. За темою уроку можемо складати концептуальні карти (карти знань) або шпаргалки, які дають змогу краще запам’ятати навчальний матеріал. Користуємося олівцями, фломастерами тощо. Інколи розфорбовуємо тематичні розмальовки. Діти дуже полюбляють таку роботу, яка створює невимушену атмосферу та розвантажує нервову систему.
Використання «Хмар слів» на уроках основ здоров’я. За цифрою – майбутнє.
Що таке хмара слів? Хмара слів (хмара тегів, або зважений список) – це візуальне відтворення списку слів, категорій, міток чи ярликів на єдиному спільному зображенні. За допомогою хмар слів можна візуалізувати термінологію з певної теми у більш наочний спосіб. Це сприяє швидкому запам'ятовуванню інформації.
Залучення цього методу доречне на уроках з будь-якої навчальної дисципліни. На своїх уроках за допомогою такої демонстрації візуалізую термінологічні чи формалізовані добірки з будь-якої теми. Хмару слів можна легко згенерувати власноруч з використанням спеціальних програм. Ось такі «хмари» слів з яскравими малюнками створюю для використання на уроках. Теми говорять самі за себе. За потреби «хмари слів» збільшую, зменшую, вставляю в презентацію, роздруковую тощо.
Висновки.
Одним з ефективних засобів розвитку інтересу до навчального предмета є
використання на уроках і в позакласний час різноманітних прийомів і методів, вправ, дидактичних ігор і цікавого матеріалу з використанням ІКТ, що сприяє створенню в учнів емоційного настрою, викликає позитивне ставлення до виконуваної роботи, покращує загальну працездатність, дає можливість один і той же матеріал повторити різноманітними способами і, що найважливіше, формує в дітей ключові компентності, які готують до життя. Така робота спрямована на формування у дитини потреби в знаннях, активного інтересу до того, що може стати їх новим джерелом, удосконалення пізнавальних умінь і навичок. Дидактичні ігри, ігрові заняття і прийоми підвищують ефективність сприйняття дітьми навчального матеріалу, урізноманітнюють пізнавальну діяльність, вносять елемент цікавості.
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
вчителя.- Ранок, 2008.
Панченко А., Пометун О., Ремех Т. Навчання в дії. Як організувати підготовку вчителів до застосування інтерактивних технологій навчання.
1