Формування ключових компетентностей учнів через використання компетентнісно-орієнтованих завдань

Про матеріал
Формування ключових компетентностей учнів через використання компетентнісно-орієнтованих завдань. З досвіду роботи вчителя математики Новолуганської ЗОШ І-ІІІ ст. Шарипіної І.Ю. Важливою й актуальною проблемою сучасної школи є формування в учнів життєвих або ключових компетентностей. Саме компетентнісний підхід повинен подолати прірву між освітою і вимогами сучасного життя. Найбільш ефективними засобами, які сприяють формуванню ключових компетентностей є використання в роботі компетентнісно- орієнтованих завдань або практично-орієнтованих. Таких завдань на жаль у підручниках, навчальних посібниках, дидактичних матеріалах небагато. Складання ж компетентнісно-орієнтованих завдань є досить трудомістким. В такій ситуації для реалізації компетентісного підходу через завдання виходом для нас, вчителів, є складання компетентнісно-орієнтованих завдань самостійно. Для складання компетентнісно-орієнтованих завдань необхідно дотримуватись наступних принципів: -завдання складати на основі практичної ситуації, яка, по можливості, повинна бути наближена до ситуації знайомої для учнів; -ситуація повинна забезпечити можливість комплексної перевірки знань і вмінь з різних тем і розділів курсу математики ( а можна і з інших навчальних предметів); -в рамках запропонованої ситуації повинна виникнути така проблема, для вирішення якої необхідно застосування математики; -контекст завдання не повинен явно підказувати область знань і метод розв’язання, які необхідні для вирішення поставленої проблеми; -умова завдання повинна включати додаткову інформацію, яка не є суттєвою для розв’язування поставленої проблеми; -завдання має бути представлене в різній формі (таблиці, схеми, діаграми,графіки, рисунки); -завдання повинно супроводжуватися системою додаткових запитань. Відмінності компетентнісно-орієнтованих завдань від традиційних: Знаннєвий підхід Компетентністний підхід Знайти площу прямокутника,довжина якого 11 м ,а ширина 6м. Скільки потрібно купити фарби для фарбування підлоги в класній кімнаті,довжина якої 11м,а ширина 6 м,якщо на 1 кв.м площі потрібно витратити 300г фарби? Подайте звичайний дріб у вигляді десяткового,результат округліть до сотих. Виміряйте свій зріст,зріст мами й тата в сантиметрах. Знайдіть відношення свого зросту до зросту тата й зросту мами. Результат запишіть у вигляді десяткового дробу й округліть його до сотих. Катети одного з подібних прямокутних трикутників відповідно дорівнюють 3,5м і 5м.Знайти менший катет другого прямокутного трикутника, якщо його більший катет дорівнює 1,75м. Стіна заввишки3,5м відкидає тінь довжиною 5м.Сашко стоїть на самому краю тіні. На скільки кроків треба перейти Сашкові в бік стіни, щоб повністю попасти в тінь, якщо його зріст 1м 75см, а ширина кроку 0,5м. Знайти довжину кола,діаметр якого 50 см. На котушку діаметрои50см намотано 15 витків дроту. Знайдіть довжину дроту. Я в своїй діяльності використовую такі завдання починаючи з 5 класу. Найчастіше компетентнісно-орієнтовані завдання використовую на уроках, рідше на позакласних заходах, іноді можуть пропоную учням скласти такі задачі в якості домашнього завдання. Такі завдання пропоную для розв’язування на уроках різних типів: вивчення нового матеріалу, закріплення знань, комплексного застосування знань, узагальнення та систематизації знань. Пропоную вашій увазі кілька завдань складених мною, які спрямовані на формування ключових компетентностей, для реалізації кожної наскрізної лінії (підприємливості та фінансової грамотності, громадянської відповідальності, здорового способу життя, екологічної безпеки та сталого розвитку), які в той же час сприятимуть розширенню знань учнів про рідний край. № Наскрізні лінії Тема, клас Задачі 1. Підприємливість 9клас. Основи статистики Сільськогосподарським підприємством Прат «Бахмутський аграрний союз» в першому півріччі 2018 року було вироблено свинини: в січні 1,2тис.т, в лютому 1,28тис.т, в березні -1,4тис.т.в квітні 1,43 тис.т, в травні-1,5 тис.т,в червні 1,48 тис.т. Визначити середнє значення випуску продукції на підприємстві в І півріччі та побудувати стовпчасту діаграму. 2. Фінансова грамотність 6клас. Відсоткові розрахунки В 2017 році середня заробітна плата операторів цеху відкорму ПрАТ «Бахмутський аграрний союз» становила 5800грн.,а в 2018 роц і- 6400грн. Обчислити на скільки відсотків зросла заробітна плата працівників. 3. Здоровий спосіб життя 6клас. Об’єм прямокутного паралелепіпеда За нормою на кожного учня в класі повинно припадати не менш як 4,5 м³ повітря. Чи можна розмістити учнів 8 класу(24учні) в кабінеті, довжина якого 9 м, ширина менша від довжини в 1,5 рази, а висота в 2 рази менша від ширини? 4. Громадянська відповідальность 6клас. Множення десяткових дробів Для раціонального використання коштів для оплати електроенергії в Новолуганській школі в кожному з 11 класів було замінено 8 ламп розжарювання потужністю 100Вт на енергозберігаючі лампи потужністю 9 Вт. Обчислити на скільки гривен зменшиться оплата за спожиту електроенергію протягом місяця,якщо кожна лампа буде увімкнена 1,5 год. в день,а оплата за 1 квт\год електроенергії становить 1,68грн. 5. Екологічна безпека та сталого розвитку 6 клас Відсотки Застосування інноваційних технологій очищення дозволило Вуглегірській ТЕС знизити викиди продуктів згорання в атмосферу з 3250т в місяць до 2800т.На скільки відсотків знизилась кількість викидів в атмосферу? Реалізація наскрізних ліній через задачі, які сприятимуть розширенню знань про рідний край : Наскрізні лінії Тема, клас Задачі 1 Підприємливість та фінансова грамотність Середнє арифметичне, діаграми 6 кл На сільськогосподарському підприємстві ТОВ «Восток – агро» в 2018 році урожайність зернових культур мала наступні показники: пшениця - 57,9 ц/га,кукурудза-65,1ц/га,рапс 31,6ц/га,соняшник 30,0 ц /га. Визначити середню урожайність зернових культур на підприємстві та побудувати стовпчасту діаграму. 2. Громадянська відповідальність Множення натуральних чисел. 5 клас Одна краплина води, що падає з крана за 1секунду, перетворюється за рік на 3т марно витраченої води. А якщо з крану тече цівка води товщиною в сірник, то лише за добу це дає втрату 70 відер води.Підрахуйте яка буде втрата води в школі, якщо з 1-го крану біля спортивного залу буде витікати така цівка води протягом 5днів. Скільки за цю воду буде заплачено коштів, якщо 1 куб.м води коштує 25грн. 3. Здоров’я і безпека Пропорція.6 клас Людині на добу потрібно 960 літрів кисню. Стільки ж його виділяє 5 дерев за цей же час? Яка кількість дерев повинна рости в селі Новолуганське з кількістю населення 3800 осіб, щоб забезпечити їх киснем? 4. Екологічна безпека та сталий розвиток Множення натуральних чисел.5 клас Кожен автомобіль, що пройшов більше 15 тисяч кілометрів, споживає 4350 кілограмів кисню, а викидає 3250 кілограмів вуглекислого газу. Яку масу кисню споживають і яку масу вуглекислого газу викидають автомобілі з бензиновим двигуном в нашому селі,якщо в ньому налічується 2540 автомобілів. . Компетентнісно-орієнтований підхід до навчальної діяльності є підсиленням прикладного, практичного змісту всієї шкільної освіти, дає змогу нам, учителям-предметникам, задовольнити «сподівання учня» на отримання таких компетентностей, які дозволять йому створити для себе «комфортний простір існування» і реалізуватися в житті.
Перегляд файлу

Формування ключових компетентностей учнів через використання компетентнісно-орієнтованих завдань.

                                                           З досвіду роботи вчителя математики

                                                           Новолуганської ЗОШ І-ІІІ ст.

                                                           Шарипіної І.Ю.

 

Важливою й актуальною проблемою сучасної школи  є  формування в учнів життєвих або ключових компетентностей. Саме компетентнісний підхід повинен подолати прірву між освітою і вимогами сучасного життя. Найбільш ефективними засобами, які сприяють формуванню ключових компетентностей є використання в роботі компетентнісно- орієнтованих завдань або практично-орієнтованих. Таких завдань на жаль у підручниках, навчальних посібниках, дидактичних матеріалах небагато. Складання ж компетентнісно-орієнтованих завдань є досить трудомістким. В такій ситуації для реалізації компетентісного підходу через завдання виходом для нас, вчителів, є складання компетентнісно-орієнтованих завдань самостійно.

Для складання компетентнісно-орієнтованих завдань необхідно дотримуватись наступних принципів:

-завдання складати на основі практичної ситуації, яка, по можливості, повинна бути наближена до ситуації знайомої для учнів;

-ситуація повинна забезпечити можливість комплексної перевірки знань і вмінь з різних тем і розділів курсу математики ( а можна і з інших навчальних предметів);

-в рамках запропонованої ситуації повинна виникнути така проблема, для вирішення якої необхідно застосування математики;

-контекст завдання не повинен явно підказувати область знань і метод розв’язання, які необхідні для вирішення поставленої проблеми;

-умова завдання повинна включати додаткову інформацію, яка не є суттєвою для розв’язування поставленої проблеми;

-завдання має бути представлене в різній формі (таблиці, схеми, діаграми,графіки, рисунки);

-завдання повинно супроводжуватися системою додаткових запитань.

Відмінності  компетентнісно-орієнтованих   завдань від традиційних:

Знаннєвий підхід

Компетентністний підхід

Знайти площу прямокутника,довжина якого 11 м ,а ширина 6м.

Скільки потрібно купити фарби для фарбування підлоги в класній кімнаті,довжина якої 11м,а ширина 6 м,якщо на 1 кв.м площі потрібно витратити  300г фарби?

Подайте звичайний дріб у вигляді десяткового,результат округліть до сотих.

Виміряйте свій зріст,зріст мами й тата в сантиметрах.  Знайдіть відношення свого зросту до зросту тата й зросту мами. Результат запишіть у вигляді десяткового дробу й округліть його до сотих.

Катети одного  з подібних прямокутних трикутників відповідно дорівнюють 3,5м і 5м.Знайти менший катет другого прямокутного трикутника, якщо його більший катет дорівнює 1,75м.

Стіна заввишки3,5м відкидає тінь довжиною 5м.Сашко стоїть на самому краю тіні. На скільки кроків треба перейти Сашкові в бік стіни, щоб повністю попасти в тінь, якщо його зріст 1м 75см, а ширина кроку 0,5м.

Знайти довжину кола,діаметр якого 50 см.

На котушку діаметрои50см намотано 15 витків дроту. Знайдіть довжину дроту.

 

 Я в своїй діяльності використовую такі завдання починаючи з 5 класу. Найчастіше компетентнісно-орієнтовані завдання використовую на уроках, рідше   на позакласних заходах, іноді  можуть пропоную учням скласти такі задачі в якості домашнього завдання. Такі завдання пропоную для розв’язування  на уроках різних типів: вивчення нового матеріалу, закріплення знань, комплексного застосування знань, узагальнення та систематизації знань. Пропоную вашій увазі кілька завдань складених мною, які спрямовані на формування ключових компетентностей,  для реалізації кожної наскрізної лінії (підприємливості та фінансової грамотності, громадянської відповідальності, здорового способу життя, екологічної безпеки та сталого розвитку), які  в той же час сприятимуть розширенню знань учнів  про рідний край. 

 

Наскрізні лінії

Тема, клас

Задачі

1.

Підприємливість

9клас.

Основи статистики

 Сільськогосподарським підприємством Прат «Бахмутський аграрний союз»  в першому півріччі 2018 року було вироблено  свинини:

в січні 1,2тис.т, в лютому 1,28тис.т, в березні -1,4тис.т.в квітні 1,43 тис.т, в травні-1,5 тис.т,в червні 1,48 тис.т. Визначити середнє значення випуску продукції на підприємстві в І півріччі та побудувати стовпчасту діаграму.

2.

Фінансова грамотність

6клас.

Відсоткові розрахунки

В 2017 році середня заробітна плата операторів цеху відкорму ПрАТ «Бахмутський аграрний союз» становила 5800грн.,а в 2018 роц і- 6400грн. Обчислити на скільки відсотків зросла заробітна плата працівників.

3.

Здоровий спосіб життя

6клас.

Об’єм прямокутного паралелепіпеда

За нормою на кожного учня в класі повинно припадати не менш як 4,5 м³ повітря. Чи можна розмістити  учнів 8 класу(24учні) в кабінеті, довжина якого 9 м, ширина менша від довжини в 1,5 рази, а висота в 2 рази менша від ширини?

4.

Громадянська відповідальность

6клас.

Множення десяткових дробів

Для раціонального використання коштів для оплати електроенергії в Новолуганській школі  в кожному з 11 класів було замінено 8 ламп розжарювання потужністю 100Вт на енергозберігаючі лампи потужністю 9 Вт. Обчислити на скільки гривен зменшиться оплата за спожиту електроенергію протягом місяця,якщо кожна лампа буде увімкнена 1,5 год. в день,а оплата за 1 квт\год електроенергії становить 1,68грн.

 

5.

Екологічна безпека та сталого розвитку

6 клас

 Відсотки

Застосування інноваційних технологій очищення дозволило Вуглегірській ТЕС знизити викиди продуктів згорання в атмосферу з 3250т в місяць до 2800т.На скільки відсотків знизилась кількість викидів в атмосферу?

 

 Реалізація наскрізних ліній через задачі, які сприятимуть розширенню знань про рідний край :

 

Наскрізні лінії

Тема, клас

Задачі

1

Підприємливість та фінансова грамотність

Середнє арифметичне,

діаграми

6 кл

На сільськогосподарському підприємстві ТОВ «Восток – агро» в  2018 році урожайність зернових культур мала наступні показники: пшениця - 57,9 ц/га,кукурудза-65,1ц/га,рапс 31,6ц/га,соняшник 30,0 ц /га. Визначити середню урожайність зернових культур на підприємстві та побудувати стовпчасту діаграму.

2.

Громадянська відповідальність

Множення натуральних чисел.

5 клас

Одна краплина води, що падає з крана за 1секунду, перетворюється за рік на 3т марно витраченої води. А якщо з крану тече цівка води товщиною в сірник, то лише за добу це дає втрату 70 відер води.Підрахуйте яка буде втрата води в школі, якщо з 1-го крану біля спортивного залу буде витікати така цівка води протягом 5днів. Скільки за цю воду буде заплачено коштів, якщо 1 куб.м води коштує 25грн.

3.

Здоров’я і безпека

Пропорція.6 клас

Людині на добу потрібно 960 літрів кисню. Стільки ж його виділяє 5 дерев за цей же час? Яка кількість дерев повинна рости в  селі Новолуганське з кількістю населення 3800 осіб, щоб забезпечити їх киснем?

4.

Екологічна безпека та сталий розвиток

Множення натуральних чисел.5 клас

Кожен автомобіль, що пройшов більше 15 тисяч кілометрів, споживає 4350 кілограмів кисню, а викидає 3250 кілограмів вуглекислого газу. Яку масу кисню споживають і яку масу вуглекислого газу викидають автомобілі з бензиновим двигуном в нашому селі,якщо в ньому налічується 2540 автомобілів.

. Компетентнісно-орієнтований підхід до навчальної діяльності є підсиленням прикладного, практичного змісту всієї шкільної освіти, дає змогу нам, учителям-предметникам, задовольнити «сподівання учня» на отримання таких компетентностей, які дозволять йому створити для себе «комфортний простір існування» і реалізуватися в житті.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Інші матеріали
Додано
14 жовтня 2020
Переглядів
373
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку