Формування ключових компетентностей в курсі зарубіжної літератури
В умовах трансформації українського суспільства, коли відбувається злам усталених стереотипів, зміна ціннісних координат, простежуються складні колізії у внутрішньому світі особистості, зростає роль педагогіки життєтворчості, спрямованої на плекання людини як творця свого життя. Саме педагогіка життєтворчості, яка визначатиме стратегію розвитку освіти в Україні у XXI столітті, свою головну місію вбачає у тому, щоб «дати широкий, вільний розвиток усім духовним силам і здібностям дитини, який піднімає її особисту вартість і дасть майбутній людині змогу бути корисною для малого чи великого кола громадянства» (С.Ф. Русова).
Людство вступає у час постійних змін. Здатність сприймати зміни і творити їх - це найважливіша характеристика життя людини в XXI столітті. І звідси постають нові завдання перед освітою. Освіта має набути інноваційного характеру.
Головне завдання школи сьогодні полягає не в тому, щоб адаптувати дитину до суспільних негараздів і навчити її почуватися комфортно серед злиднів, і беззаконня, бездуховності. Ні, наше завдання в тому, щоб дитина зрозуміла та осмислила своє життя, навчилася самостійно вирішувати як щоденні життєві завдання, так і складні проблеми, тобто стала життєво компетентною, життєстійкою, життєздатною. Тільки тоді вона зможе змінити своє життя, боротися з бездуховністю, байдужістю, безвідповідальністю, які руйнують життя окремої людини та суспільства.
Майбутнє України - за поколінням, котре сьогодні в шкільних стінах опановує життя, якість якого залежить від рівня сформованості життєвої компетентності.
Таблиця
Роль зарубіжної літератури у формуванні ключових компетентностей
|
Ключові компетентності |
Компоненти |
1 |
Спілкування державною мовою |
Уміння: • сприймати, розуміти інформацію державною мовою; • усно й письмово тлумачити поняття, факти, висловлювати думки, почуття, погляди. Ставлення: • поцінування української мови як державної - чинника національної ідентичності; • готовність активно послуговуватися українською мовою в усіх царинах життя. Навчальні ресурси: • текстоцентризм; • дискусія, дебати, діалог. |
2 |
Спілкування іноземними мовами |
Уміння: читати тексти іноземною мовою за умови вивчення відповідної іноземної мови в школі; • зіставлення оригінальних текстів з українськими художніми перекладами. Ставлення: • усвідомлення багатства рідної мови; • готовність до міжкультурного діалогу, відкритість до пізнання різних культур. Навчальні ресурси: • зіставлення текстів українських перекладів літературних творів та оригіналів. |
3 |
Математична компетентність |
Уміння: • розвивати абстрактне мислення; • установлювати причиново- наслідкові зв’язки, виокремлювати головну та другорядну інформацію; • чітко формулювати визначення та будувати гіпотези; • перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (текст, графік, таблиця, схема). Ставлення: • прагнення висловлюватися точно, логічно та послідовно. Навчальні ресурси: • роздум (визначення тези, добір аргументів, наведення прикладів, формулювання висновків), висунення гіпотези та її обґрунтування; • тексти, у яких наявні графіки, таблиці, схеми тощо. |
4 |
Основні компетентності в природничих науках і технологіях |
Уміння: • швидко й ефективно шукати інформацію, використовувати різні види читання для здобуття нових знань; • проводити пошукову діяльність, словесно оформлювати результати досліджень; • критично оцінювати результати людської діяльності в природному середовищі, відображені у творах літератури. Ставлення: • готовність до опанування новітніми технологіями; • оперативне реагування на технологічні зміни. Ресурси: • інноваційні технології навчання (інтерактивні, інформаційно- комунікаційні). |
5 |
Інформаційно-цифрова компетентність |
Уміння: • діяти за алгоритмом, складати план тексту; • використовувати інтернет-ресурси для отримання нових знань. Ставлення: • задоволення пізнавального інтересу в інформаційному середовищі; • критичне ставлення до медійної інформації; • прагнення дотримуватися етичних норм у віртуальному інформаційному просторі. Навчальні ресурси: • дописи в соціальних мережах і коментарі до них; • інструментальні тексти (алгоритми, інструкції тощо); • складання плану; • аналіз медіатекстів (виявлення маніпулятивних технологій). |
6 |
Уміння вчитися впродовж життя |
Уміння: • визначати мету навчальної діяльності та способи її досягнення; • планувати й організовувати власну навчальну діяльність; • читати, використовуючи різні види читання: ознайомлювальне, вибіркове, навчальне тощо; • постійно поповнювати власний словниковий запас; • користуватися різними джерелами довідкової інформації (словники, енциклопедії, онлайн-ресурси тощо); |
|
|
• здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію; • застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети та ситуації спілкування. Ставлення: • прагнення використовувати українську мову в різних життєвих ситуаціях; • готовність удосконалювати власне мовлення впродовж життя, розвивати мовну інтуїцію; • розуміння ролі читання для власного інтелектуального зростання. Навчальні ресурси: • інструкції з ефективного самонавчання; • довідкова література, зокрема пошукові системи; • електронні мережеві бібліотеки. |
7 |
Ініціативність і підприємливість |
Уміння: • презентувати власні ідеї та ініціативи чітко, грамотно, використовуючи доцільні мовні засоби; • використовувати комунікативні стратегії для формулювання власних пропозицій, рішень і виявлення лідерських якостей. Ставлення: • готовність брати відповідальність за себе та інших; • розуміння ролі комунікативних умінь для успішної професійної кар’єри. Навчальні ресурси: • тексти офіційно-ділового стилю (резюме, доручення тощо), самопрезентація, зразки реклами, літературні твори, які містять моделі ініціативності. |
8 |
Соціальна та громадянська компетентності |
Уміння: • аргументовано й грамотно висловлювати власну думку щодо суспільно-політичних питань; • уникати дискримінації інших у ході спілкування; • критично оцінювати тексти соціально-політичного змісту. Ставлення: • поцінування людської гідності; • повага до закону та правових норм, зокрема до норм українського мовного законодавства; • утвердження права кожного на власну думку. Навчальні ресурси: • інтерактивні технології навчання; • художні твори, які містять моделі демократичного державного устрою. |
9 |
Обізнаність та самовираження у сфері культури |
Уміння: • використовувати українську мову як державну для духовного, культурного й національного самовияву; • дотримуватися норм української літературної мови та мовленнєвого етикету, що є виявом загальної культури людини; • читати літературні твори, використовувати досвід взаємодії з творами мистецтва в життєвих ситуаціях; • створювати тексти, висловлюючи власні ідеї, спираючись на досвід і почуття та використовуючи відповідні зображувально-виражальні засоби. Ставлення: • потреба читання літературних творів для естетичної насолоди та рефлексії над прочитаним; • відкритість до міжкультурної комунікації; • зацікавленість світовими культурними набутками. Навчальні ресурси: • твори різних видів мистецтва; • мистецькі проекти. |
10 |
Екологічна грамотність і здорове життя |
Уміння: • не завдавати шкоди довкіллю в ході власної діяльності; • сприймати довкілля як життєдайне середовище; • бережливо ставитися до природи як важливого чинника реалізації особистості; • розуміти переваги здорового способу життя. • бережливо ставитися до природи як важливого чинника реалізації особистості; • розуміти переваги здорового способу життя. Ставлення: • готовність зберігати природні ресурси для сьогодення та майбутнього; • набуття знань про цілісну наукову картину світу для суспільно- технологічного поступу. Навчальні ресурси: • аналіз літературних текстів (епізодів) екологічного спрямування, усні/письмові презентації в рамках дослідницьких проектів. |