Формування ключових компетентностей в курсі зарубіжної літератури

Про матеріал
Літературна освіта в основній школі спрямована на розвиток сформованих (у початковій школі) і формування нових компетентностей і компетенцій.
Перегляд файлу

Формування ключових компетентностей в курсі зарубіжної літератури

 

В умовах трансформації українського суспільства, коли відбувається злам усталених стереотипів, зміна ціннісних координат, простежуються складні колізії у внутрішньому світі особистості, зростає роль педагогіки життєтворчості, спрямованої на плекання людини як творця свого життя. Саме педагогіка життєтворчості, яка визначатиме стратегію розвитку освіти в Україні у XXI столітті, свою головну місію вбачає у тому, щоб «дати широкий, вільний розвиток усім духовним силам і здібностям дитини, який піднімає її особисту вартість і дасть майбутній людині змогу бути корисною для малого чи великого кола громадянства» (С.Ф. Русова).

Людство вступає у час постійних змін. Здатність сприймати зміни і творити їх - це найважливіша характеристика життя людини в XXI столітті. І звідси постають нові завдання перед освітою. Освіта має набути інноваційного характеру.

Головне завдання школи сьогодні полягає не в тому, щоб адаптувати дитину до суспільних негараздів і навчити її почуватися комфортно серед злиднів, і беззаконня, бездуховності. Ні, наше завдання в тому, щоб дитина зрозуміла та осмислила своє життя, навчилася самостійно вирішувати як щоденні життєві завдання, так і складні проблеми, тобто стала життєво компетентною, життєстійкою, життєздатною. Тільки тоді вона зможе змінити своє життя, боротися з бездуховністю, байдужістю, безвідповідальністю, які руйнують життя окремої людини та суспільства.

Майбутнє України - за поколінням,  котре сьогодні в шкільних стінах опановує життя, якість якого залежить від рівня сформованості життєвої компетентності.

Таблиця

Роль зарубіжної літератури у формуванні ключових компетентностей

 

Ключові компетентності

Компоненти

1

Спілкування державною мовою

Уміння:

• сприймати, розуміти інформацію державною мовою;

• усно й письмово тлумачити поняття, факти, висловлювати думки, почуття, погляди.

Ставлення:

• поцінування української мови як державної - чинника національної ідентичності;

• готовність активно послуговуватися українською мовою в усіх царинах життя.

Навчальні ресурси:

• текстоцентризм;

• дискусія, дебати, діалог.

2

Спілкування іноземними мовами

Уміння:

читати тексти іноземною мовою за умови вивчення відповідної іноземної мови в школі;

• зіставлення оригінальних текстів з українськими художніми перекладами.

Ставлення:

• усвідомлення багатства рідної мови;

• готовність до міжкультурного діалогу, відкритість до пізнання різних культур.

Навчальні ресурси:

• зіставлення текстів українських перекладів літературних творів та оригіналів.

3

Математична компетентність

Уміння:

• розвивати абстрактне мислення;

• установлювати причиново- наслідкові зв’язки, виокремлювати головну та другорядну інформацію;

• чітко формулювати визначення та будувати гіпотези;

• перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (текст, графік, таблиця, схема).

Ставлення:

• прагнення висловлюватися точно, логічно та послідовно.

Навчальні ресурси:

• роздум (визначення тези, добір аргументів, наведення прикладів, формулювання висновків), висунення гіпотези та її обґрунтування;

• тексти, у яких наявні графіки, таблиці, схеми тощо.

4

Основні компетентності в природничих науках і технологіях

Уміння:

• швидко й ефективно шукати інформацію, використовувати різні види читання для здобуття нових знань;

• проводити пошукову діяльність, словесно оформлювати результати досліджень;

• критично оцінювати результати людської діяльності в природному середовищі, відображені у творах літератури.

Ставлення:

• готовність до опанування новітніми технологіями;

• оперативне реагування на технологічні зміни.

Ресурси:

• інноваційні технології навчання (інтерактивні, інформаційно- комунікаційні).

5

Інформаційно-цифрова компетентність

Уміння:

• діяти за алгоритмом, складати план тексту;

• використовувати інтернет-ресурси для отримання нових знань.

Ставлення:

• задоволення пізнавального інтересу в інформаційному середовищі;

• критичне ставлення до медійної інформації;

• прагнення дотримуватися етичних норм у віртуальному інформаційному просторі.

Навчальні ресурси:

• дописи в соціальних мережах і коментарі до них;

• інструментальні тексти (алгоритми, інструкції тощо);

• складання плану;

• аналіз медіатекстів (виявлення маніпулятивних технологій).

6

Уміння вчитися впродовж життя

Уміння:

• визначати мету навчальної діяльності та способи її досягнення;

• планувати й організовувати власну навчальну діяльність;

• читати, використовуючи різні види читання: ознайомлювальне, вибіркове, навчальне тощо;

• постійно поповнювати власний словниковий запас;

• користуватися різними джерелами довідкової інформації (словники, енциклопедії, онлайн-ресурси тощо);

 

 

• здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію;

• застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети та ситуації спілкування.

Ставлення:

• прагнення використовувати українську мову в різних життєвих ситуаціях;

• готовність удосконалювати власне мовлення впродовж життя, розвивати мовну інтуїцію;

• розуміння ролі читання для власного інтелектуального зростання.

Навчальні ресурси:

• інструкції з ефективного самонавчання;

• довідкова література, зокрема пошукові системи;

• електронні мережеві бібліотеки.

7

Ініціативність і підприємливість

Уміння:

• презентувати власні ідеї та ініціативи чітко, грамотно, використовуючи доцільні мовні засоби;

• використовувати комунікативні стратегії для формулювання власних пропозицій, рішень і виявлення лідерських якостей.

Ставлення:

• готовність брати відповідальність за себе та інших;

• розуміння ролі комунікативних умінь для успішної професійної кар’єри.

Навчальні ресурси:

• тексти офіційно-ділового стилю (резюме, доручення тощо), самопрезентація, зразки реклами, літературні твори, які містять моделі ініціативності.

8

Соціальна та громадянська компетентності

Уміння:

• аргументовано й грамотно висловлювати власну думку щодо суспільно-політичних питань;

• уникати дискримінації інших у ході спілкування;

• критично оцінювати тексти соціально-політичного змісту.

Ставлення:

• поцінування людської гідності;

• повага до закону та правових норм, зокрема до норм українського мовного законодавства;

• утвердження права кожного на власну думку.

Навчальні ресурси:

• інтерактивні технології навчання;

• художні твори, які містять моделі демократичного державного устрою.

9

Обізнаність та самовираження у сфері культури

Уміння:

• використовувати українську мову як державну для духовного,

культурного й національного самовияву;

• дотримуватися норм української літературної мови та мовленнєвого етикету, що є виявом загальної культури людини;

• читати літературні твори, використовувати досвід взаємодії з творами мистецтва в життєвих ситуаціях;

• створювати тексти, висловлюючи власні ідеї, спираючись на досвід і почуття та використовуючи відповідні зображувально-виражальні засоби.

Ставлення:

• потреба читання літературних творів для естетичної насолоди та рефлексії над прочитаним;

• відкритість до міжкультурної комунікації;

• зацікавленість світовими культурними набутками.

Навчальні ресурси:

• твори різних видів мистецтва;

• мистецькі проекти.

10

Екологічна грамотність і здорове життя

Уміння:

• не завдавати шкоди довкіллю в ході власної діяльності;

• сприймати довкілля як життєдайне середовище;

• бережливо ставитися до природи як важливого чинника реалізації особистості;

• розуміти переваги здорового способу життя.

• бережливо ставитися до природи як важливого чинника реалізації особистості;

• розуміти переваги здорового способу життя.

Ставлення:

• готовність зберігати природні ресурси для сьогодення та майбутнього;

• набуття знань про цілісну наукову картину світу для суспільно- технологічного поступу.

Навчальні ресурси:

• аналіз літературних текстів (епізодів) екологічного спрямування, усні/письмові презентації в рамках дослідницьких проектів.

 

docx
Додано
30 березня 2020
Переглядів
532
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку