Дія відбувається в казковій країні.У маленької принцеси іменини..Запрошені всі казкові герої,окрім Снігової королеви.Посеред свята вона приходить і зачаровує маленьку принцесу.Гості повинні відвідати різні казки і зібрати букви-перлинки для зняття чарів.Герої проходять різні випробування,але завдання вони виконали.Чари розвіялися.Добро перемогло зло.
Казка
„Сім перлин для маленької принцеси”
Мета заходу:
Поглибити та розширити знання учнів про фольклорні та літературні казки; розвивати творчі здібності школярів, виховувати любов до казки, допомогти осягнути велич краси людського серця, виховувати в дітей почуття відповідальності за свої вчинки, утверджувати віру у перемогу добра над злом.
Оформлення сцени та залу
На стінах залу розвішані малюнки учнів, ілюстрації до казок Г.Андерсена, літературні газети.
По центру сцени – збільшений портрет казкаря, біля нього квіти, справа на передньому плані сцени письмовий стіл, завалений книгами, на столі свічник, чорнильниця з пером біля стола стілець. На стіні біля сцени написи: „Не біда з’явитися на світ в качиному гнізді, якщо ти вилупився з лебединого яйця” (Г.К.Андерсен); „Перемагає поет. Він багач, якщо навіть бідняк. Він не самотній, якщо навіть сидить у своїй комірці сам – самісінький”. (Г.К.Андерсен).
Звучить музика В. Моцарта, П. Чайковського, М. Глінки, Ф. Ліста.
На сцені з’являється Казкар.
Казкар: Сніп – снап – снурре, пурре – базелюрре!
Різні люди бувають на землі: ковалі, аптекарі, візники, вчителі, лікарі, сторожа. І всі ми працюємо і всі ми – всі ми люди потрібні і необхідні. Дуже добрі люди.
А ви любите казки? (відповідь). А може ви ще мені скажете, хто їх створює? (відповідь). Молодці!
Як ви здогадались, я теж письменник – казкар. Народився я дуже далеко звідси. І країна моя називається Данія. Дитинство моє пройшло в маленькій комірці, заставленій верстатами батька-шевця. Веселий характер та вмілі руки були його єдиним багатством. Батьки все життя змагалися зі злигоднями. Але мені здавалось, що я живу дуже добре і що в мене найщасливіше дитинство. Тісна комірка уявлялася багатою і розкішною. На дверях було намальовано чудовий краєвид. Я міг годинами дивитися на нього і фантазувати, як гуляю між тінистими деревами, плаваю в озері. І тепер, коли від дитинства віддаляє стільки років, часто мені здається ніби кожний дощаний паркан, кожна квітка говорять мені „Ти лише поглянь на мене, і тоді моя історія перейде до тебе”.
Що ж я про себе і про себе.
Ну почнемо! (сідає за стіл).
В тридев’ятому царстві в тридев’ятому государстві жили-були король і королева. І була у них одна єдина дочка – маленька принцеса. У принцеси сьогодні день народження. В честь цього свята король оголосив бал. І вашого покірного слугу король запросив індивідуально. Моє завдання – слідкувати за святом, всяке може трапитись.
На сцену виходять два гінці, звучать фанфари.
1-й Увага! Увага!
2-й Наказ короля!
1-й Хай піддані всі: і великі й малі, усі хто живе в королівській землі, прибудуть у замок на щедру гостину. Сьогодні в дочки короля – іменини.
2-й То ж просимо всіх відгукнутися враз на цей дорогий королівський указ. На славний бенкет у палац завітати, дочці королівській пошану віддати.
Звучить „Тріумфальний марш” Дж. Верді”
Під звуки маршу входить королівська сім’я і сідає на троні.
Музика звучить тихіше, входить церемонімейстер (три рази стукає жезлом).
Ваша Величність! На бал прибули: Солдат із казки „Кресало”
Дюймовочка з казки „Дюймовочка”
Принц з казки „Свинопас”
Ромашка з казки „Ромашка”
Еліза з казки „Дикі лебеді”
Герда з казки „Снігова королева”
(герої стають навколо трону)
Церемонімейстер: Дарунки для принцеси!
Ромашка: Я – Ромашка, Сонячні промені гріли і ласкали мене разом із розкішними квітами. І я росла не по днях, а по годинах. Я була весела і щаслива. Я тішилась з того, що біля мене росли горді піони, нарядні тюльпани. І ось одного сонячного дня я почула „Ах, яка прекрасна квіточка в біленькому платтячку з золотим сердечком” Це про мене говорив жайворонок, мій найкращий друг. Тож я тобі дарую перлинку щастя, маленька принцесо. Бажаю ніколи не розгубити її у життя.
Свинопас: А я бідний принц. Королівство у мене маленьке – премаленьке. Але найбільшим скарбом у мене були роза і соловей. Соловей співав так дивно, ніби у нього в горлі були зібрані всі найчудовіші мелодії, які тільки є на світі. А роза цвіла у мене тільки раз на п’ять років і розпускалася на кущі всього одна-єдина роза. Але вона розливала такий солодкий аромат, що нюхаючи її можна було забути всі біди і горе. Моя наречена не оцінила справжню красу рози і солов’я. І коли я найнявся свинопасом, то вона мене цілувала за горшочки з дзвіночками. Отож, я дарую тобі перлинку справжньої краси, цінуй і бережи її.
Дюймовочка: А я маленька дівчинка Дюймовочка. Народилася я у справжнісінькому тюльпані, мене любили всі. Але одного разу стара жаба викрала мене, щоб одружити на її потворному синочкові. Я втекла, але попала до польової миші, яка захотіла мене видати заміж за сліпого, але дуже багатого крота. Спасла мене ластівочка.
Маленька принцесо! Я дарую тобі перлину честі, дотримуйся її.
Солдат: Я - солдат. Іду по дорозі: раз-два! Раз-два! Ранець за спиною, шабля з боку. Я ішов з війни і чудернацька історія зі мною трапилась. Послухавши відьму, я опустився в дупло. Знайшов там трьох великих собак, які охороняють незлічені багатства. Окрім золота, я взяв звідти ще й кресало. А воно було чарівне. Собаки виконували любу забаганку. Все закінчилося б дуже погано, якби не собаки. Тепер я став королем у своїй казці. І дарую тобі перлину багатства!
Еліза: А я Еліза. У мене було одинадцять братів. Але батько одружився на злій мачусі, яка перетворила їх на лебедів! Добра фея розкрила мені таємницю прокляття. Треба було вив’язати 11 сорочок з кропиви. Виконуючи цю роботу, я повинна була стати німою. Але я спасла своїх братів. Тож я дарую тобі перлину мужності та мудрості. Будь сильною у житті!
Герда: Я – маленька Герда. У мене є названий братик Кай. Але з ним сталася біда. Снігова королева викрала його у нас із бабусею. І ось коли настала весна, а я вийшла на пошуки Кая, Пройшла я півсвіту. Побувала у саду чарівниці, познайомилась із Принцом і Принцесою, які були дуже добрі до мене. Я попала у руки розбійників, і маленька розбійниця допомогла мені у пошуках Кая. Вона відпустила свою найкращу іграшку – Північного оленя. Саме він довіз мене до володінь Снігової королеви. І я знайшла свого Кая. Я розтопила крижане серце мого братика своєю ....
(звучить музика „Віхола”)
входить Снігова королева і проколює кульку з написом „добро”
Снігова королева: Не дозволю! Замовчи, капосне дівчисько! Як ви посміли мене не запросити на іменини. Я -Снігова королева. Мені належить цілий світ. Я кого хочу – милую, кого хочу – караю. Я дуже люблю дітей, а особливо таких славних, як у вас.
Король: Снігова королева! Я не дозволю наближатися до моєї донечки!
Снігова королева: Мені ніхто не сміє вказувати. Я сама віддаю накази. Ось зараз поцілую цю маленьку крихітку і всі ви дорого заплатите мені.
Герда: Ні, ні, не треба! Вона зацілує маленьку принцесу і її гаряче сердечко перетвориться на кусочок льоду.
(Снігова королева цілує принцесу)
Королева: Іменем усіх святих, я тебе благаю, не сій на нашому святі свої злі чари.
Снігова королева: Пізно, пізно! Ви мене зневажили, мене, Снігову королеву. За це вам моє прокляття на вашу дочку і на все королівство.
(розмахує своїм білим шлейфом над троном і зникає під музику, королівська сім’я зачарована).
Ромашка: Ой, подивіться! Снігова королева принесла прокляття в цей палац.
Еліза: Королівська сім’я зачарована. Свято закінчилося.
Солдат: Не панікуйте. Я все беру під свій контроль.
Казкар: Любі мої! Дозвольте вмішатися. Я казкар і допоможу вам. Снігова королева забула, що злі чари розвіються, коли ви знайдете чарівне слово у країні Дитинства. Для цього ви повинні потрапити у долину казок.
Герда: Але як ми зуміємо потрапити у цю країну.
Казкар: А ми зараз запитаємо наших глядачів, чи допоможуть вони нам у подорожі.
(до глядачів)
Діти! А скажіть-но нашим казковим героям, чи ви любите казки? А ви любите їх читати? Тоді назвіть казки, які ви знаєте? Молодці! Я бачу, що у вас у школі люблять і шанують казку. Тож ви допоможете нашим героям потрапити до країни Дитинства.
(до героїв)
От ви і маєте супутників по долині казок. Але на вас чекають випробування .Ось вам і чарівний клубочок, а ось сопілка, яка допоможе у важку годину.
Герої: Спасибі вам!
Казкар: Щасливої вам дороги і попутного вам вітру!
(розходяться)
Сцена з казки „Пані Метелиця”
(з’являється дівчинка, обдивляється все навколо)
Пасербиця: Ой! Де я? Де мій починок? Як мені його знайти? Мене мачуха зі світу зведе. Піду і пошукаю.
(збоку стоїть піч)
Піч: Ох, витягни мене, витягни, бо згорю, я давно спікся.
(дівчина підійшла до печі)
Пасербиця: Добре, витягну я твій хліб.
(витягує хліб)
Піч: Спасибі тобі, добра дівчино.
(іде далі)
Яблуня: Ох, обтруси мене! Яблука мої давно вже достигли.
Пасербиця: Добре, обтрушу я твої яблука, допоможу тобі.
(зірвала яблука на купу)
Яблуня: Спасибі тобі, добра дівчино.
(Пасербиця підійшла до хатини, з якої вийшла бабуся. Дівчина задкує, боїться)
Стара: А чого ти боїшся, люба дитино! Залишайся в мене, а якщо добре впораєшся з хатньою роботою, то віддам я тобі твій починок. Найкраще дбай про постіль, стели якнайстаранніше та добре вибивай подушки, щоб пір’я летіло, – тоді на світі йтиме сніг, бо ж я пані Метелиця.
Пасербиця: Добре, пані Метелиця. Я роботи не боюся. Мені б тільки починок вернути мачусі, щоб на сердилась на мене.
(по сцені котиться клубочок і Пасербиця спіймала його)
Заходять казкові герої
Казкові герої: Доброго дня!
Солдат: Доброго дня! Вибачайте, що перервали вашу бесіду. Скажіть, у яку країну ми потрапили?
Пасербиця: Ви потрапили у країну казки „Пані Метелиця”
Пані Метелиця: А склав цю казку німецький народ.
Дюймовочка: А у нашій країні біда. Снігова королева навела чари на королівську сім’ю і ми тепер повинні знайти слово, яке б зняло ці злі чари.
Герда: А хто у вашій казці перемагає – добро чи зло?
Пасербиця: А ми зараз спитаємо наших знавців із країни Дитинства. Діти хто перемагає у казці „Пані Метелиця” – добро чи зло?
(діти відповідають)
Пані Метелиця: Молодці, діти! Ви допомогли героям із країни казок Андерсена. Ось вам буква, яка входить у чарівне слово.
(герої прощаються)
(Сцена з казки „Пензлик Малян”)
(за сценою)
Злидар! Малювати, бачте, йому захотілося. Ану геть звідси!
(на сцену виходить бідний хлопчик)
Хлопчик Малян: Я- злидар. Та хіба коли я бідний, той малювати не дозволяється? (згадує) Бувало збираю хмиз у горах, візьму гілку і давай малювати пташок на піску. А то піду на річку вмочу пальця у воду і тут просто на камені, рибок малюю. А мені потрібен пензлик, звичайний пензлик.
(входить сивобородий дідусь)
Дідусь: Не журися хлопчику. Я тобі допоможу. Ось тобі чарівний пензлик. Але будь обережний із ним, бо може статися лихо.
Хлопчик: Ой, спасибі дідусю! Це диво! У мене в руках справжнісінький пензлик.
(на сцені з’являється клубочок, входять герої, вітаються)
Свинопас: Добрий день, добрі люди. Чи не покажете стежини до країни Дитинства.
Малян: Любі мої, ви вже прибули до країни Дитинства, хоча цього й не помічаєте.
Дюймовочка: Ми шукаємо казки, які б допомогли зняти чаклунство з королівської сім’ї.
Малян: Ви знайшли саме таку казку. Я хлопчик Малян, у мене є чарівний пензлик. І зараз я вам намалюю букву, яка входить у чарівне слово. (малює) Ось вам буква.
(прощаються)
(Сцена з казки О Уайльда „Хлопчик зірка”)
Хлопчик: Я не гідний бути вашим королем, бо я зрікся матері, що породила мене, і доти не матиму спокою, доки не знайду її і не випрошу у неї пробачення. Тож відпустіть мене, бо я мушу далі йти по світу.
(виходить на сцену, з іншої сторони виходить жебрачка. Хлопчик з криком радощів підбігає до жінки)
(впав навколішки, омиває сльозами ноги матері)
– Мати моя! Я зрікся тебе в дні своєї гордині. Не відштовхни мене в годину мого смирення! Я ненавидів тебе. Даруй же мені любов. Я був відцурався тебе. Прийми своє дитя.
(мати гордо стоїть)
– Мати моя. Несила мені більше терпіти ці страждання. Даруй мені своє прощення і дозволь вернутися назад до лісу.
(жебрачка поклала руку йому на голову)
Мати: Устань, сину мій! Я твоя мати, чиї ноги ти омив своїми слізьми тому я прощаю всі твої образи та зневаги. Ти станеш королем справедливим і милосердним, бо серце твоє переповнюється добром.
(котиться по сцені чарівний клубочок, заходять герої, вітаються)
Хлопчик: Ви хто? Як ви потрапили до нашого королівства?
Еліза: Я – Еліза, а це мої друзі. Ми подорожуємо по долині казок. Нашому королівству загрожує небезпека. Завдання наше – знайти слово, яке б зняло чари Снігової королеви.
Мати: Ми допоможемо вам! Але для цього ваші супутники повинні відгадати нашу казку. (до глядачів) Діти! Ви знаєте, з якої ми казки? (відповідь) Молодці! За вашу правильну відповідь маєте букву, яка входить у чарівне слово.
(Сцена з казки Ш. Перо „Попелюшка”)
Фея: Добрий день, Попелюшко.
Попелюшка: Добрий день, хрещена. Ти завжди з’являєшся, коли мені важко.
Фея: Що трапилося? Чому ти така засмучена? Плачеш?
Попелюшка: Зла мачуха та сестри поїхали на бал. А мені залишили роботу на цілу ніч. А я хотіла б ... хотіла б ...
(плаче)
Фея: Ти хотіла б поїхати на бал?
Попелюшка: Авжеж, дуже, дуже хотіла б.
Фея: Не плач, усе буде добре, якщо ти будеш слухняною дівчинкою. Я зроблю так, що ти поїдеш на бал. Ти рада?
Попелюшка: Спасибі, моя люба хрещена.
(котиться клубочок, за ним входять казкові герої)
Герда: Доброго дня! Вибачте, що перервали вашу розмову. Чи не скажете, як називається ваша країна?
Попелюшка: Ви потрапили в країну казки „Попелюшка”. А написав її французький казкар Шарль Перро. Хіба ви хотіли потрапити не до нас?
Солдат: По країні Дитинства нас веде ось цей чарівний клубочок. А тепер він привів нас до вашої казки. У нашій країні сталася біда. Снігова королева зачарувала королівську сім’ю.
Попелюшка: Тоді вам треба звернутися за допомогою до моєї хрещеної.
Фея: Я – чарівниця і я знаю про все, що робиться у світі. Вам, любі мої, треба поспішати: Чари снігової королеви набирають сили! А ось те, по що ви прийшли у нашу казку.
(дає героям букву)
Герої: Дякуємо за гостинність! Поспішаймо до нашої казки.
(виходять)
(Сцена казки „Котигорошок”)
Котигорошок: Здрастуйте, бабусю!
Бабуся: (злякалася) Хто це? Хто?
Котигорошко: (підходить до неї) Це я, бабусю!
Бабуся: Стара вже стала. Недобачаю (розглядає його). Впізнала тепер. Здрастуй молодець!
Котигорошко: Здрастуйте.
Бабуся: Давно тебе шукаю в лісі, щоб попередити.
Котигорошко: Про що?
Бабуся: Послухаєш зараз (озирається). Знай, сину, Змій усюди вже порозставляв на тебе пастки. Стережись.
Котигорошко: А які ж то пастки?
Бабуся: Слухай. Де силою не може він здолати супротивника, там до хитрощів удається. Я давно живу в лісі. Я його вдачу зміїну знаю. Може, там, сину, а може, й тут на трапиш на криницю чи джерело, то хоч би як хотів пити, але й краплі не бери тієї води, бо вона затруєна. Удар спочатку по ній ціпком, то й побачиш що воно буде.
Котигорошко: А що ж буде, бабусю?
Бабуся: Цього я тобі не скажу. Слухай-бо далі. А захочеш їсти та натрапиш десь у лісі на їжу – не бери ані рісочки в рот (озирається). Я зустрічалася з ковалем Максимом – це мій давній приятель, і він розповів мені про тебе. Я вже знаю, хто ти є. Ти богатир Котигорошко. Ти врятував мене від смерті (кладе руки йому на плече). Врятуй тепер людей, що томляться під ярмом Змія, поверни їм волю, і люди тебе ніколи в світі не забудуть.
Котигорошко: Я все зроблю, аби визволити сестру мою Оленку і всіх невільників, що томлять у Змія.
Бабуся: Запам’ятай же все, що я тобі сказала. Запам’ятай.
(по сцені котиться клубочок)
Еліза: Куди ж цього разу ми потрапили?
(роздивляється)
Котигорошко: А потрапили ви на славну українську землю, де з діда-прадіда шанують честь і славу козацького роду. І казка моя зветься ... А може ви, діти, нашим гостям скажете, як називається моя казка? (діти називають) Молодці! Знаєте ви своє, рідне.
Бабуся: А звідкіля ж ви і куди путь тримаєте?
Солдат: Ми з далекої країни казок Г.К. Андерсена. У нас сталася біда. Снігова королева навела чари на королівську сім’ю. І ось тепер ми мандруємо по долині козак, шукаючи чарівне слово, яке б зняло прокляття.
Котигорошко: Чув, чув про вашу біду. Зі злом треба боротися. Ось тому прийміть у подарунок нашу букву до чарівного слова.
Герої: Спасибі вам.
Бабуся: Щасливої вам дороги, діточки!
Звучать фанфари, з’являються герої
Солдат: Ось ми і вдома.
Казкар: Давайте розказуйте. Ви справились із завданням?
Ромашка: Подорож була дуже цікава. Ми побували у Долині казок. Нас зустрічали щирі, привітні, добрі друзі.
Свинопас: Давайте не будемо багато говорити. Нам королівство треба спасати. Гердо! Твоя черга перлину дарувати принцесі.
Герда: Мою перлину ми шукали всі разом, тому разом і складемо її із букв, які подарували нам у країні Дитинства.
Учасники беруть букви і чіпляють їх в одне слово на сцені.
В цей час з’являється Снігова королева.
(звучить мелодія „Віхола”)
Снігова королева: Не дозволю, щоб мої чари зникли. Я буду королевою у тридев’ятому королівстві.
(своїм шлейфом хоче помішати героям)
Свинопас: Ні, цього не буде (дістає сопілку, грає інструментальну мелодію„Одинокий пастух”))
Снігова королева: Тільки не це! Казкарю, заборони йому грати на сопілці.
Казкар: Грай, принце, грай!
Снігова королева: Я не хочу! (танцює)
Казкар: Грай, принце, грай!
Снігова королева: (танцює під музику) Мої сніжинки розтануть! Я сміюся!
Герда: Серце Снігової королеви розтануло, воно не витримало добрих казок із країни Дитинства.
– Друзі! Давайте закінчимо свою справу.
(герої чіпляють букви)
(тихо звучить мелодія „Одинокий пастух”)
Казкар: А тепер, Гердо, скажи своє слово – перлину.
Герда: Ні, добрий казкарю. Сила наша – в єдності. Тож давайте всі разом скажемо перлину – слово, яке зніме страшне прокляття з королівської сім’ї. Три – чотири.
(діти, казкові герої читають разом «добро»)
Королівська сім’я прокидається.
Принцеса: Ой, як довго я спала!
Король: Спасибі вам, дорогі мої друзі. Тепер у моїй країні квітують троянди, співають пташки, усміхаються красиві щасливі люди. І все це – завдяки казці!
Королева: Ласкаво просимо, любі наші рятівники на наш бал!
(під музику)
Еліза: Якщо в серцях живуть любов і надія, то добро завжди перемагає.
Герда: Якщо пригоди не лякають, а приваблюють, то казка житиме вічно.
Солдат: Якщо поряд вас вірні друзі, в яких гаряче серце і чисті помисли, то казка житиме вічно.
Казкар: Сніп-снап-снурре-снурре-нурре-безелюре.
Казка житиме вічно, допоки буде потрібна дітям! Казка житиме вічно, бо дитинство без неї –не дитинство.
Дорогі наші глядачі! Спасибі вам за допомогу. І пам’ятайте: країна Дитинства – це ваш дім, казка – це ваша улюблена іграшка. Світ, який оточує вас навколо, це ваш світ, і ви господарі в ньому. Тож бережіть і шануйте долину вашого дитинства, де казка живе кожну мить.
Сьогодні ми не кажемо вам до побачення, а говорим: до зустрічі в новій казці! (всі разом)
Пісня „Країна дитинства”
1. Країна дивна, сонячна країна
Мого дитинства мрія чарівна.
А в тій країні є казок долина
Де завжди світло, де рясна весна.
Приспів
В країну дитинства на крилах рожевих
До сонця, і квітів, до казки, й весни.
Так рветься душа, як до неба метелик.
В долину, що гарно приходить у сни.
2. З казок в ту долину до нас завітали
Улюблені герої: добрі й злі.
Дюймовочка, Уда, Русалочка і Клаус,
Єліза і дикі лебеді її.
3. Там Сніжна королева й відьма злая
Там Кай і Герда, Оле й Свинопас.
Але добро завжди перемагає –
Тож хай добро не покидає нас.