Що таке есе та як його писати.

Про матеріал
Матеріал містить методичні поради щодо підготовки та написання есе як різновиду літературної творчості учнів на уроках та позаурочній діяльності (наприклад,під час участі в олімпіалах, літературних конкурсах тощо).Порівняння звичайного твору за вивченим текстом та есе, етапи підготовки, структура есе - відповіді на ці та інші питання містить порадник.
Перегляд файлу

Що таке есе та як його писати (методичні поради)

 Есе - це: невеликий за обсягом прозовий твір, що має довільну композицію і висловлює індивідуальні думки та враження з конкретного приводу чи питання і не претендує на вичерпне і визначальне трактування теми; жанр, який лежить на перетині художньої та публіцистичної (часом науково-популяризаторської) творчості.

  В  свою  чергу  нам  слід  зрозуміти,  що  таке  публіцистична  творчість  або  література.  Вікіпедія  трактує  публіцистику  так - рід літературної і журналістської творчості, який оперативно досліджує, узагальнює і трактує з авторських позицій актуальні суспільно-політичні питання та інші проблеми суспільства, з метою впливу на суспільну думку, оперуючи при цьому засобами логічного мислення та емоційного впливу. Від суто наукового твору публіцистичний відрізняється наявністю авторської оцінки явищ (подекуди суб'єктивної) та спонуканням до висновків на майбутнє.

    Подобається  мені  і  наступне  тлумачення  "есе"  -  (франц. essai - спроба, проба, нарис), літературна форма, невеликий прозаїчний текст, що виражає підкреслено індивідуальну точку зору автора. Завданням есе, на відміну від розповіді, є інформація або пояснення, а не драматичне зображення або переказ якої-небудь життєвої ситуації. Есе досягає своєї мети за допомогою прямого авторського вислову, для чого не вимагається створення ні вигаданих персонажів, ні сюжету, що пов'язує їх.

  Я  знайшла  в  інеті  вже  багато  статей, рекомендацій  та  пам'яток,  з  якими  вас  і  познайомлю.

  Так, наприклад, в  Пам'ятці для учня  "Як написати есе"  надається  "зразковий  план  есе", що  складається  з  трьох  частин: Вступ (один абзац), Основна частина (2 абзаци) та Висновок.  Раджу  скористатися  цією  пам'яткою.

 

   Також  непогана  інструкція  "Як правильно писати  есе?"  надається  на  сайті  "Знай як?"

  Також  цікавими  є  рекомендації   з  сайту  "Освіта  та  наука",  де  пропонується  спочатку  обрати  тему, яка  б  була  важливою  для  вас  і  читачів, написати  тези  до  неї  (до  висвітлення  головної  думки). Потім   на  підготовчого  етапі: написати  власні  пропозиції,  створити  план  щодо  есе (можна  складний  або  розгорнутий),  дослідити  тему  в  інтернеті  або  бібліотеці.  Вже  після  цього  можна  почати  безпосередньо  писати  саме  есе: 

   "Писати есе почніть з яскравого вступу, щоб викликати інтерес у читачів. Введіть їх в курс справи і коротко опишіть основні проблеми. Використовуйте основну частину вашого есе, щоб проінформувати читачів про специфіку вашої теми. Опишіть цікаві деталі, про які вони, ймовірно, не знають, або висвітліть їм знайомі знання в новому світлі. Обов'язково приведіть цитати з авторитетних джерел. Придумайте висновок для есе, узагальнивши всі питання. Зробіть розгорнутий висновок, опишіть у вигляді списку, що і яким чином необхідно зробити для вирішення представлених проблем, не забудьте про вашу особисто думку. Залиште рекомендації для читачів."

   Така  рекомендація  більш  підходить  для  старшокласників  та  студентів,  але, сподіваюсь, що  й  ви  зможете взяти  з  неї  щось  корисне  для  себе.

 

    На  сторінці  сайту  "Підготовка  до  ЗНО  з  української  мови  та  літератури"  пропонується  декілька  прийомів  написання  успішного  есе:

  • Ефектний початок – вступ, дуже важливий елемент твору. Читач визначає для себе, чи варто йому читати ваше есе. Для початку есе існує кілька підходів.

1. Стандартний (найпоширеніший). Необхідно відповісти на шість запитань: хто, що, коли, де, чому і як. Відповіді на ці запитання дадуть змогу читачеві зрозуміти, чого йому очікувати

2.Несподіваний – це може бути що завгодно, але читач повинен бути здивований або шокований.

3.Дієвий — зображення самого процесу, а причини й наслідки випливуть далі. Цей підхід зручний для коротких есе.
4. Авторитарний – пропонує інформацію в наказовому тоні, щоб створити враження упевненості автора тільки в собі.
5. Інформативний — читач одразу отримує інформацію про те, що буде далі у творі.
6. Цитатний – вдало підібрана цитата одразу привертає увагу читача (не рекомендується використовувати прислів’я і кліше — це банально).
7. Діалоговий – з одного боку, такий початок стимулює читача як учасника діалогу, з іншого, – це може бути просто потік думок з риторичними запитаннями.

 

  •    Хронологія есе – послідовність подій (але не зациклюйтесь на часі ~ есе може вийти нудним). Просто згадуйте час. Не намагайтесь у дрібницях описувати все, що відбувалося в певний період.
  •  
  • Оповідання — дія або історія, що триває до самого кінця есе, в якій підкреслюються якості, можливості або знання, пов’язані з темою вашого есе.
  • Опис – характерною рисою такого есе є яскрава образність твору, що підтверджується багатою мовою, і цікаві деталі, які залишають читача довгий час під враженням.
  • Порівняння – в основному цей прийом використовується щодо питання, за яким потрібно описати, наприклад, досвід або невдачу.
  • Фінальні компоненти – останні абзаци (абзац) мають завершувати вашу думку і залишити в пам’яті читача яскравий слід.

Там  же  на  сайті  є  приклади  есе  на  тему   українець".

   Пам'ятайте, що  при  написанні  есе   ви можете дозволити собі бути суб’єктивними, зосередитися на частковому, а не на головному, висловлювати спірні міркування, наводячи докази.

   Написання есе  надзвичайно корисно, оскільки це:

  • - дозволяє автору навчитися чітко і грамотно формулювати думки,
  • - структурувати інформацію,
  • - використовувати основні поняття,
  •  - виділяти причинно-наслідкові зв'язки,
  • - ілюструвати досвід відповідними прикладами,
  • -  свої висновки.
  •  

І  Трошки  про  структуру  есе.  Структура визначається висуваються вимогами:

  •      - думки автора з проблеми викладаються у формі коротких тез (Т).
  •      - думка повинна бути підкріплена доказами, тому за тезою слідують аргументи (А).
  •  

    Аргументи - це факти, явища суспільного життя, події, життєві ситуації і життєвий досвід, наукові докази, посилання на думку вчених та ін. Краще приводити два аргументи на користь кожної тези: один аргумент здається непереконливим, три аргументи можуть "перевантажити" виклад, виконане в жанрі, орієнтованому на стислість і образність.

    Таким чином, есе набуває кільцеву структуру (кількість тез і аргументів залежить від теми, обраного плану, логіки розвитку думки).

 

                                                   РІЗНИЦЯ МІЖ ЕСЕ ТА ТВОРОМ

   Художньо- публіцистичний жанр есе цікавий тим, що дає автору необмежену можливість самовираження. У сучасні шкільні програми входить навчання написанню есе. Це вид творчої роботи, в якій вимагається вміння висловлювати власне судження з актуальної теми.

    Що таке есе і твір?

 Есе — це різновид нарисового жанру або вид творчої роботи, представленої у формі аргументованого міркування, що відбиває суб’єктивну авторську позицію стосовно суспільно значущої проблеми соціального, морально -етичного, наукового, культурно- історичного плану.

 

 Твір — це творча робота по заданій темі, яка може бути виконана як опис, розповідь, міркування або аналіз художнього тексту, літературних образів, естетичних концепцій. Порівняємо  есе та твір.

 

             У чому ж різниця між есе і твором? Насамперед, у меті написання.

Мета твору як одного з видів творчої роботи — розвиток навичок усного та писемного мовлення, пов’язаних з умінням формулювати власні судження з проблемних питань, аналізувати окремі явища, факти або фрагменти тексту, викладати думки в логічній послідовності, виробляти узагальнення і робити висновки. За способом мовної організації твір може ставитися до одного з найбільш поширених у шкільній практиці типів творчих робіт: опису; оповіданню; міркуванню проблемного характеру; порівняльній характеристиці образів; аналізу художнього тексту.

У структуру твору повинні входити вступ з обгрунтуванням актуальності теми, основна змістовна частина та висновок.

 

 

   За змістом і формою есе співвідноситься з твором- міркуванням, однак перед його автором стоїть складніше завдання: спонукати читачів до роздумів, завдяки переконливості і яскравості викладу викликати у них емоційний відгук на прочитане.

 

   Есе, як і будь-який вид твору, вимагає творчого осмислення теми, але найважливіше в ньомуавторська позиція, особисте бачення проблемної ситуації і способів її вирішення, засноване на знанні матеріалу і власному інтелектуальному досвіді.

 

      В есе необхідно чітке визначення проблеми, у трактуванні якої принципово важлива авторська аргументація з елементами самостійного аналізу.

 

  Довільна композиція есе дозволяє використовувати в побудові фраз різні прийоми, що підсилюють вплив на читацьке сприйняття: інверсію, антитезу, асоціативні ряди, метафоричні узагальнення, іронію та інші види іносказання. В есе доречне вживання припущень, риторичних питань, фразеологізмів. Вони надають мові експресивність і стилістичну виразність.

 

Заключна частина есе не завжди містить висновок.

 

 

Таким чином, відмінність есе від твори полягає в наступному:

 

Есе — художньо — публіцистичний жанр або вид творчої роботи з довільним композиційною побудовою.

 

 Твір — творча робота на задану тему, що має чітку структуру з обов’язковим вступом, змістовною частиною і висновком.

 

В есе відбивається суб’єктивна авторська позиція щодо порушеної в темі проблеми. Формі есе  властиво міркування з елементами аналізу. Мета есе — спонукання читачів до роздумів.

 

 

У творі ця тема піддається об’єктивному аналізу. Форма твору залежить від його типу: оповідання, опису, міркування, порівняльної характеристики або аналізу художнього тексту. Твір розвиває навички усного та писемного мовлення.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Богатиренко Оксана Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
31 березня 2020
Переглядів
23743
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку