Збірка містить завдання для учнів початкових класів на основі творів Василя Олександровича Сухомлинського. Робота за матеріалами збірки сприятиме розвитку мислення, збагаченню словникового запасу, формуванню життєтворчих компетентностей, вихованню естетичних почуттів, любові до рідного краю, рідної мови.
формування
компетентностей творчої продуктивної діяльності на основі завдань до творів Василя Олександровича сухомлинського
Розробила
учитель початкових класів
Шаповалова Тетяна Григорівна
Дорогий юний друже!
Прочитай ці милі серцю етюди Василя Олександровича Сухомлинського та спробуй виконати навчальні та творчі завдання до них.
Зверни увагу як майстерно вмів Василь Олександрович змалювати красу рідної землі. Кілька влучних слів, як кілька штрихів художника, можуть настільки яскраво передати неповторність природи, явища, що у твоїй уяві постає прекрасна картина, яку змогло підмітити спостережливе око видатного педагога. Ти можеш навіть відчути аромати й пахощі, почути звуки, побачити чарівні барви рідного краю.
Спробуй сам на основі творів Василя Олександровича описати заповідні куточки, голоси, подихи природи рідної землі.
Натхнення тобі в творчих спробах, задоволення від роботи!
Прийоми та методи технології інтерактивного навчання сприяють формуванню низки компетентностей: інформаційних, полікультурних, комунікативних, самоосвітніх, компетентностей творчої продуктивної діяльності.
Як засвідчує практика, учням найбільше подобається прийом «Робота в групі».
Етапи роботи учнів в групі
Після опрацювання тексту командою, слово по черзі надається кожній з них. «Спікер» команди виразно читає текст, називає обраний заголовок. Інші команди уважно слухають. Потім члени команди, яка виступає, використовуючи прийом «Мікрофон» задають іншим командам питання за змістом опрацьованого ними тексту ( в тому числі й проблемні).
Аналогічно проводиться робота іншими групами.
Використовуючи прийоми «ПРЕС-метод», «Рефлексія», учні узагальнюють матеріали, оцінюють власну діяльність на уроці, роботу однокласників.
Дана збірка містить завдання для організації роботи в парі, серію творчих завдань.
Макове зернятко
Впало макове зернятко на землю. Біг хлопчик, став на зернятко ногою. Його засипала земля. Заснуло зернятко і спало довго-довго. Уві сні йому стало жарко. Прокинулось. Розбудила його весна. Відкрило зернятко ротик – попити води. Напилося та й випустило зелений паросток. Глянув паросток довкола і побачив сонце, небо, дерева. Засміявся, зрадів та й зацвів рожевою квіткою.
В.О.Сухомлинський
Завдання
зернятко ……., земля ……., весна……., паросток……, небо……., сонце……., дерева ………, квітка…….. .
……………………………… зерно,
………………………………. пило,
………………………………. росла,
………………………………. зацвіла.
Одне-однісіньке в світі макове зернятко
Несла бабуся з городу спілі маківки.
Воно висунуло свою крихітну голівку у віконце, щоб глянути надвір і випало на землю.
Перед ним відкрився дивовижний світ. Угорі, десь далеко під хмарами. Шумлять верховіття велетенських рослин. А над ними – ще більші рослини. А там, далі, такі великі, що не видно, де вони кінчаються.
Цікавому Маковому Зернятку стало страшно. Йому здавалося, що воно лишилося одне-однісіньке в цілому світі.
Зернятко заплакало, потім заснуло. Бачило якісь дивовижні сни: немовби із неба на землю падають велетенські білі ковдри…
Прокинулося цікаве Макове Зернятко від тепла. Воно лежало на м’яких подушках. Усе довкола співало.
Цікавому Маковому Зернятку захотілося поглянути, хто там співає. Воно підвело оченята і з подивом помітило, що заміст голівки в нього – зелений паросток. Паросок піднявся над землею й розділився на листочки. Листочків ставало все більше й більше.
І от уже цікаве Макове Зернятко – висока, гілляста, струнка рослина.на вершечку її зацвіла велика рожева квітка.
Все це дивувало й тішило. Але найбільшу радість мало цікаве Макове Зернятко, як побачило поруч ще одну рожеву квітку.
В.О.Сухомлинський
Завдання
Зашепотіло, висунуло, ………………………. вигукнуло, засміялося.
Маківка і джміль
Ввечері макова квітка стулила пелюстки. Спить цілу ніч маківка. Уже й день настав, уже й сонце зійшло, а вона спить, не розтуляє пелюсток. Коли це десь із-за яблуні вилетів волохатий джміль. Летить, гуде. Почула квітка, що джміль наближається, і розтулила пелюстки. Прилетів джміль і сів між пелюстками. Радіє макова квітка. Бо тепер повна коробочка маку буде. Ось чого маківка так довго не розтуляла пелюсток. Вона ждала джмеля.
В.О.Сухомлинський
Завдання
Червоні маки за хатою
З чого починається для мене світ?
З червоних маків за хатою. Вони вразили мене своєю красою й запам’яталися назавжди. Не знаю, скільки мені тоді було років, але я була, мабуть, дуже маленька. Маки цвіли так, немов клаптик неба спустився на землю. Я любила милуватися ними й уранці, й серед дня, коли кожна квітка широко розкривала свої свої пелюстки.
Коли я побачу зараз макову квітку, пригадується дитинство, пригадується пісня жайворонка, пригадується ласкавий материн голос. Це найтонші корінці людини – спогади про дитинство.
В.О.Сухомлинський
Завдання
Конвалія в саду
Петрик уранці прийшов у сад і побачив конвалію. Зачарований дивною красою квітки, хлопчик довго стояв над нею.
«Зірву квітку, поставлю у воду на столі, – подумав Петрик. - Красиво буде у кімнаті».
Він простягнув квітку, щоб зірвати квітку, та враз уявив собі: що ж станеться із садом без конвалії? Затулив долонями квітку, і в саду стало похмуро й незатишно. На зелені листки впала сіра тінь, замовкли пташки.
Петрик відтулив квітку, і на деревах знову заграли зелені листочки, знов почувся пташиний світ.
«Он яка ти, дивовижна квітко, – подумав Петрик. – Хіба ж можна тебе зривати і нести до кімнати?»
В.О.Сухомлинський
Завдання
Конвалія під вікном
Уже півроку нездужає Наталочка. Тяжка в неї недуга: ноги не рухаються, мов чужі. Лежить Наталочка дома в постелі день і ніч.
Ми не забуваємо про свою однокласницю, ходимо до неї щодня. Ми навчилися добре читати – й Наталя навчилася. .Щодня кожен із нас малює на аркушику метелика чи ластівку й несе свій малюнок дівчинці. Вона дуже любить метеликів і ластівок.
Весною Наталине ліжко поставили біля вікна. Вона дивиться на траву, листя й каже:
А то раз Наталя побачила в траві два великі зелені листочки, немов дві долоньки.
Ми щодня тепер поглядали, чи скоро зацвіте конвалія. А коли між зеленими долоньками появилися білі дзвіночки конвалії, Наталя була така рада, що аж її щічки зарум’янились.
Та сталося лихо. Вночі була велика злива. Рано-вранці, до сходу сонця, коли Наталя ще спала, ми прийшли в садок і побачили: конвалія лежить зламана.
Ми взяли лопати, сходили до лісу, викопали із землею кущик конвалії, перенесли його до Наталиного садка й посадили у неї під вікном.
Коли Наталя прокинулась, вона попросила маму відчинити вікно. Ми вже чекали її. Наталя усміхнулась до нас і питає:
В.О.Сухомлинський
Завдання
Хлопчик і Дзвіночок Конвалії
Прийшла весна. Із землі виткнулась зелена стрілка. Вона швидко росла, потім розділилась на два листочки. Листочки стали великі. Між ними з’явився маленький пагін. Він піднявся, нахилився до одного листка й ось на світанку розцвів сріблястим Дзвіночком. Це був Дзвіночок Конвалії.
Раненько Дзвіночка побачив хлопчик. Його зворушила краса квітки. Він не міг відвести очей від Конвалії. Хлопчик простягнув руку, щоб зірвати квітку.
А квітка йому шепоче:
Подивився хлопчик на Дзвіночок Конвалії. Квітка була чудова. Вона була схожа на ранкове небо, на блакитну воду ставка і ще на шось дивовижно красиве. Хлопчик усе це відчував, але висловити не міг.
Він стояв біля Дзвіночка Конвалії, зачарований красою квітки.
В.О.Сухомлинський
Завдання
…………………………………………………..виростає,
………………………………………………….розпускає,
…………………………………………………сріблястий,
…………………………………………………прекрасний.
Яка квітка конвалії
В однієї жінки народилася сліпа дівчинка. Не бачила вона ні неба, ні хмари білої, ні сонця золотого, ні квітки рожевої. Бачила тільки чорну ніч.
Одного разу пішла сліпа дівчинка з матір’ю до лісу. Прийшли вони на тиху галявину. Чує дівчинка – запахли чудові квіти.
Сіла мати з дочкою на траву. Простягає дівчинка тоненькі пальчики. Доторкається до великих листків, між листками – малесенькі дзвіночки.
В.О.Сухомлинський
Завдання
Квітка сонця
На високому стеблі велика квітка з золотими пелюстками. Вона схожа на сонце. Тому й називають квітку соняшником. Спить уночі соняшник, схиливши золоті пелюстки. Та як тільки сходить ранкова зоря, пелюстки тремтять. То соняшник жде сходу сонця. Ось уже сонце викотилося із-за обрію. Соняшник повертає до нього свою золоту голівку й дивиться, живиться на червоне вогняне коло. Усміхається соняшник до сонця, радіє. Вітає його:
Сонце піднімається все вище, пливе по небу. І соняшник повертає за ним свою золоту голівку. Ось воно вже заходить за обрій, і соняшник востаннє усміхається його золотому промінню. Зайшло сонце.
Повертає соняшник голівку туди, де завтра зійде сонечко. Спить золота квітка, й сниться їй ранкова зоря.
В.О.Сухомлинський
Завдання
Квітучі соняшники в час грози
Важкі чорні хмари заступили сонце. Темно, похмуро стало в полі. Ліс стоїть чорний, мовчазний, мов жде чогось насторожено. Жовте пшеничне поле посіріло. Тривожний жайворон упав з неба на ниву й замовк.
Тільки лан квітучих соняшників горить-полум’яніє. Від соняшників сяйво лине. І над землею стає не так похмуро. Палає сонячний вогонь у квітах, нагадує, що за хмарами сонце.
Розірвуть блискавки чорну хмару, вигляне блакитне небо. І знову радісно засміється поле.
В.О.Сухомлинський
Завдання
……………………………………………………….хмаринки,
……………………………………………………….краплинки,
……………………………………………………….летять,
……………………………………………………….спішать.
……………………………………………………….у промінцях,
……………………………………………………….в усіх кінцях,
……………………………………………………......горять,
………………………………………………………..палахкотять.
1