Формування математичної компетентності
в учнів початкових класів засобами діяльнісного підходу
УРОК МАТЕМАТИКИ В 4 КЛАСІ
Множення багатоцифрових чисел, що закінчуються нулями. Задачі на спільну роботу
1
ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ПРОЕКТ
Формування математичної компетентності
в учнів початкових класів засобами діяльнісного підходу
УРОК МАТЕМАТИКИ В 4 КЛАСІ
|
Підготувала
Гринчак Василина Іванівна, учитель початкових класів Михайлівського НВК «ЗЗСО І ст – ЗДО» Борщівський р-н Тернопільська обл
|
Множення багатоцифрових чисел, що закінчуються нулями. Задачі на спільну роботу
Методичний коментар
Увесь науково-технічний прогрес пов'язаний з розвитком математики. Без знання математики неможливо виробити адекватне уявлення про світ. Математично освіченій людині легше увійти в будь-яку нову для неї об’єктивну проблематику. Саме математична освіта – це випробуваний віками засіб інтелектуального розвитку. Математика – це наука про найбільш загальні і фундаментальні структури світу, вона найважливіше джерело принципових ідей для всіх природничих наук і сучасних технологій. До того ж математика дозволяє успішно розв’язувати практичні життєві завдання. А формування прийомів математичної діяльності сприяють реалізації компетентнісного підходу у навчанні.
Математика в переліку предметів у початковій школі займає окреме місце, оскільки на уроках математики в учнів закладаються основи теоретичного мислення, які застосовуються в пізнанні наукових дисциплін у подальші роки навчання. Математичні уміння й навички, сформовані в молодшому шкільному віці, мають допомагати дитині адекватно вирішувати проблеми повсякденного життя.
З огляду на це НУШ однією з основних компетентностей виділяє математичну.
Під математичною компетентністю розуміють здатність актуалізувати та застосувати математичний досвід у практичних, навчальних і життєвих, ситуаціях.
Пріоритетним завданням учителя на уроках математики є активізація мисленнєвої діяльності. Репродуктивне відтворення матеріалу не розвиває логіку в учнів. Якщо вчитель підштовхує до потрібного направлення думок, сам показує, як робити завдання, пізнавальна сфера учня працює частково, не повною мірою. Часто після репродуктивного відтворення завдання учні забувають його і не можуть повторити алгоритм вирішення вже за кілька днів.
Потрібно, щоб учень не просто запам’ятав спосіб розв’язку задачі, а мав навички логічного мислення для її вирішення.
Щоб розвивати логіко-математичну компетентність, учитель повинен звертатися до нестандартних задач, шарад, головоломок тощо. Також для розвитку логічного мислення пропонувати такі завдання:
– скласти текст аналогічної задачі
– зобразити умови задачі у вигляді малюнка
– знайти кілька способів розв’язку
– поділити текст задачі на окремі логічні елементи.
Важливо розвивати в учнів самостійність. Часто найскладнішим для дітей є питання, що робити після ознайомлення з задачею. Задля розвитку самостійності можна запровадити певний алгоритм.
-Спитайте, чи знає хто, що потрібно робити з задачею.
-Зафіксуйте різні варіанти, які пропонують діти, на дошці або папері
- Обговоріть і проголосуйте за один варіант.
- Коли учні розв’яжуть задачу, попросіть котрогось із них продемонструвати розв’язок.
– Обговоріть, чи були помилки і на якому етапі.
- Продемонструйте зв’язок математичних операцій із життям, щоб учні розуміли, де їм стануть у пригоді ці знання.
- Використовуйте цікавий матеріал для задач.
Таким чином, зберігатиметься не лише інтерес до уроків, а й активізуватиметься в роботі якомога більше психічних функцій дітей.
Незвичайність сюжету чи умов задачі даватиме емоційне задоволення від роботи на уроці. Наочність допомагає ефективніше сформувати математичні уявлення.
Розвиток логічного мислення сприяє тому, що учні застосовують математичні знання в реальних ситуаціях і завданнях з інших предметів. А нестандартний підхід учителя підвищує рівень засвоєння математичних знань і середній бал успішності в класі.
Тема. Множення багатоцифрових чисел, що закінчуються нулями. Задачі на спільну роботу
Мета: вчити учнів множити багатоцифрові числа, показати можливі форми запису під час множення чисел, які закінчуються нулями; вчити раціональних способів виконання дій, прийомів обчислень; ознайомити із розв’язуванням задач на спільну роботу.
Розвивати в дітей обчислювальні навички, висловлювати загальні судження, здійснювати самоконтроль, розвивати логічне мислення, математичне мовлення, увагу, пам’ять.
Сприяти формуванню розуміння важливості свідомого і міцного володіння системою математичних знань, навичок і умінь, необхідних у повсякденному житті.
Виховувати старанність, охайність, працьовитість, звичку до систематичної розумової праці, бажання працювати в групі, у парі, бути кмітливими та організованими.
Обладнання. Підручник «Математика» 4 клас (автор Богданович М. В.), картки для усних обчислень, монітор, індивідуальні картки для самостійної роботи, схеми до задач, малюнки свійських тварин, паперові сніжинки, кольорові фішки для різних рівнів навчання.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку
Слово вчителя. Діти! Сьогодні до нас на урок завітали гості. Привітаймо їх.
Діти. Добрий день! У добрий час!
Радо ми вітаєм вас.
Здоров’я, щастя, радості бажаємо
І урок математики розпочинаємо.
Вчитель.
Всі сідайте тихо, діти,
Домовляймось не шуміти,
Руку гарно піднімати,
На занятті не дрімати,
А знання мерщій хапати.
Всі готові до заняття?
Тож гаразд, часу не гаємо
І заняття розпочинаємо.
ІІ. Організація навчальної діяльності
Вчитель. На цьому уроці ми будемо працювати під таким гаслом.
(на екрані з’являються слова)
Будем дружно працювати:
Додавати й віднімати,
Вчитись множити, ділити,
Щоб завдання всі зробити.
Вступна бесіда з учнями про пори року.
Вчитель. Яка пора року настала? Скільки є пір року? Чим подобається зима дітям? (Снігом). Сьогодні ми наш клас прикрасимо сніжинками.
На партах у вас є сніжинки, на яких ви зараз напишете конкретні очікувані результати від сьогоднішнього уроку. Тобто продовжіть мою думку: «Сьогоднішній урок мене навчить…»
(Учні записують на сніжинках про очікувані результати уроку)
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
Вчитель. Сьогодні на уроці ми поглибимо знання про множення багатоцифрових чисел, що закінчуються нулями, розглянемо можливі форми запису під час множення; будемо розвивати навички розв’язування задач на спільну роботу, вдосконалювати обчислювальні навички, робити висновки, бути уважними і кмітливими. Загалом на вас чекає багато цікавих вправ і завдань.
Працювати на уроці ми будемо за таким
планом: (висвітлюється на екран)
IV. Контроль, корекція та закріплення знань
1. Усні обчислення
(Дошка поділена на три частини: середній, достатній, високий рівні. Над кожною частиною дошки – кольорові фішки)
Вчитель. Діти, подивіться на завдання. Виберіть те, з яким ви можете справитися. Покажіть ліхтариком і виконуйте роботу.
(Діти викладають ліхтарик певного кольору. Це дає можливість вчителеві бачити, завдання якого рівня розв’язує учень)
2. Робота з індивідуальними картками.
(У кожного учня на парті є три картки із завданнями: зелена – середній рівень, жовта – достатній, червона – високий рівень)
Вчитель. Виберіть карточку, з якою ви будете працювати, засвітіть ліхтарик і приступайте до роботи.
6×5=
48:6=
8×4+22=
9×0+100=
7×6-22=
4×5+80=
63:7-9=
(74-26):8=
63:7
-5
×8
+16
:6
+2
:5
_______
Перевірка виконаної роботи.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Підготовчі вправи. Робота в парах
Вчитель. Ознайомтеся із завданнями 447 і порадьтеся, яку відповідь треба дати.
2. Гра «Мікрофон»
Вчитель. Пояснимо, як міркували під час знаходження добутків у завданні 448.
1200×4=4800
12 сот×4=48 сот
7000×4=28000
7 тис ×4 = 28 тис
Вчитель. Подивіться уважно на приклади 449 (1 завд). Як можна записувати дію множення, якщо один з множників має в кінці нулі:
2300
×7
16100
49 000
× 4
196 000
- Яка ваша думка, чому зручніше так записувати приклади? Запишіть їх у зошити.
3. Самостійна робота.
- Розв’яжіть приклади 449 (завд.2) – самостійно
4. Перевірка самостійної роботи.
VI. Фізкультхвилинка. Музична пауза.
VII. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота з підручником, завдання 450 і 451
(На моніторі з’являються свійські тварини і числові дані – їхня маса).
Дати відповіді на запитання.
І – виконують учні, які засвічували зелений ліхтарик;
ІІ – учні, які засвічували жовтий ліхтарик;
ІІІ – учні, які засвічували червоний ліхтарик
2. Робота над задачею 452.
- Скільки сторінок набирає на комп’ютері за день І оператор?
- Скільки сторінок набирає на комп’ютері ІІ оператор?
- На яке питання треба відповісти в цій задачі?
- Який вираз потрібно скласти для розв’язання цієї задачі?
(20+24)×к, к=5
(20+24)×5=44×5=220 (ст.)
Відповідь: 220 сторінок наберуть оператори за 5 днів.
VIII. Завдання додому.
Розв’язати приклади 454 письмово і задачу 455; для учнів, які працювали із червоними картками завдання 453 (усно).
IX. Підсумок уроку
Вчитель. Наш урок закінчується. Настав час подивитися, чи виправдалися ваші очікування.
Оцінювання учнів
Рефлексія
Список використаної літератури:
1. Богданович М. Математика. Підручник для 4 класу загальноосвітніх навчальних закладів / М. Богданович, Г. Лишенко. – Київ: Генеза, 2015 – 176 с.
2. Державний стандарт початкової освіти / Постанова КМУ від 21 лютого 2018 р. №87.
3. Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання в початковій школі в 2018/2019 н.р. / Додаток до листа МОН України від 03.07. 2018 р. №1/9-415
4. Куцова Л. Формування математичної компетентності в учнів початкових класів засобами діяльнісного підходу / Матеріали Всеукраїнського конкурсу загальноосвітніх навчальних закладів по роботі з обдарованими дітьми "Школа – джерело талантів" (2015-2016 н.р) [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://shkola.ostriv.in.ua/publication/code-78E9992EDD309/list-2835CE2B727.
5. Мачулкіна О. Формування громадянської компетентності на уроках математики в початкових класах / О. Мачулкіна // Початкова школа. - 2014. - № 7. - С. 24-27.
6. Мироновська Л. Методика роботи з простими видами задач у початковому курсі математики / Л. Мироновська, Г. Борщ // Початкова школа. - 2014. - № 5. - С. 19-23.
7. Пєрмінова І. Уроки математики з використанням інтерактивних технологій / І. Пєрмінова, М. Карпова // Початкова школа. - 2014. - № 10. - С. 14-17 .