План – конспект уроку
Тема уроку: Формування самооцінки. Поняття життєвого самовизначення. Складові життєвого самовизначення. Критерії для вибору професії.
Мета та завдання:
Тип уроку: комбінований урок
Методи та методичні прийоми: словесні – розповідь, репродуктивна бесіда;
програмоване опитування, робота з підручником, групова робота.
Базові поняття: вербальне/невербальне спілкування
Засоби навчання: комп’ютер; символічні засоби наочності, презентація.
Хід уроку
Привітання з учнями. Повідомлення мети заняття, форми його проведення та умови проведення.
Добрий день!
Спершу перевіримо присутніх на сьогоднішньому уроці…
Тема сьогоднішнього уроку – Формування самооцінки. Поняття життєвого самовизначення. Складові життєвого самовизначення. Критерії для вибору професії.
«Ніхто не пожне мiцної слави від будь-якого покликання, якщо працю за цим покликанням не вважатиме за найсолодшу, більшу вiд самої слави втiху.»
Г. Сковорода
Сьогодні ми поговоримо про життєве самовизначення та його складники, зокрема про професійне самовизначення.
_____— постійне прагнення щодо розвитку власних здібностей і можливостей. (Самореалізація)
Потреби людини, її інтереси та цінності з віком ..._____
Вважають, що люди, які реалізувалися в житті, мають такі основні спільні ознаки:
Складові самовизначення____ (
професійна, соціальна, творча)
Відображення свого внутрішнього світу – це___( Самореалізація, Саморегуляція, Самопізнання)
Формування особистості
Що зазвичай ви розумієте під словом «самооцінка»?
Пригадайте, яка вона може бути?
Завдяки чому вона набувається/формується?
Самооцінка — це ставлення до себе, оцінювання себе, своїх здібностей, характеру, вчинків і дій, переваг і недоліків.
На самооцінку впливає також оцінка ваших дій оточуючими. Отже, самооцінка набувається завдяки власному досвіду, а також залежить від ставлення до вас інших людей.
Самооцінка буває завищеною, заниженою та адекватною.
Тест на визначення рівня самооцінки
Для визначення рівня власної самооцінки дайте відповідь на запропоновані питання та просумуйте отримані результати.
a) дуже часто — 1 бал;
b) іноді — 3 бали;
c) ніколи -5 балів.
a) постараєтеся перемогти її в дотепності — 5 балів;
b) не будете вплутуватися в змагання, а віддасте їй належне та вийдете з розмови — 1 бал;
c) спробуєте спілкуватися на рівних — 3 бали.
a) те, що багатьом здається везінням, насправді результат завзятої праці — 5 балів;
b) успіхи часто залежать від щасливого збігу обставин — 1 бал
c) у складній ситуації головне — не завзятість або везіння, а людина, яка зможе схвалити або утішити — 3 бали.
a) розсмієтеся та зрадієте тому, що у вас є щось оригінальне — 3 бали;
b) теж спробуєте знайти щось смішне у вашому партнері та висміяти його — 5 балів;
c) образитеся, але не подасте вигляду — 1 бал.
a) так — 1 бал;
b) ні — 5 балів;
c) не знаю — 3 бали.
a) парфуми, які подобаються вам — 5 балів;
b) парфуми, яким, як ви думаєте, зрадіє подруга, хоча вам особисто вони не подобаються — 3 бали;
c) парфуми, які рекламували в недавній телепередачі — 1 бал.
a) так — 1 бал;
b) ні — 5 балів;
c) не знаю — 3 бали.
a) так — 1 бал;
b) ні — 5 балів;
c) іноді — 3 бали;
a) так — 5 балів;
b) ні — 1 бал;
c) не знаю — 3 бали.
a) блакитний — 1 бал;
b) жовтий — 3 бали; c) червоний — 5 балів.
Результати тесту
50—38 балів. Ви задоволені собою й упевнені в собі. У вас більша потреба домінувати над людьми, ви любите підкреслювати своє я, виділяти свою думку. Вам байдуже те, що про вас говорять, але самі ви маєте схильність критикувати інших. Чим більше у вас балів, тим більше вам підходить визначення: «ви любите себе, але не любите інших». Але у вас є один недолік: занадто серйозно до себе відноситеся, не приймаєте ніякої критичної інформації. І навіть якщо результати тесту вам не сподобаються, швидше за все, ви захиститеся твердженням, що всі тести брешуть. На превеликий жаль…
37—24 бала. Ви живете згідно із собою, знаєте себе й можете собі довіряти. Маєте дорогоцінне вміння знаходити вихід з важких ситуацій як особистого характеру, так і у взаєминах з людьми. Формулу вашого відношення до себе й навколишніх можна виразити словами: «задоволений собою, задоволений іншими». У вас нормальна здорова самооцінка, ви вмієте бути для себе підтримкою та джерелом сили й, що найголовніше, не за рахунок інших.
23—10 балів. Очевидно, ви незадоволені собою, вас мучать сумніви та незадоволеність своїм інтелектом, здібностями, досягненнями, своєю зовнішністю, віком, статтю… Зупиніться! Хто сказав, що любити себе погано?
На вашу думку, чому важливо формувати адекватну самооцінку?
Завищена й занижена самооцінка можуть призвести до розчарувань, погіршення стосунків, перешкодити досягти успіху в житті. Важливо формувати адекватну самооцінку.
А як тоді нам сформувати адекватну самооцінку?
(Демонстрація таблиці кроків по формуванню адекватної самооцінки).
Поняття життєвого самовизначення
Які асоціації у вас із словом самовизначення? Як ви можете його пояснити?
Обмірковування, чи правильно поводяться в тій або іншій ситуації, кому й коли варто допомагати, кому довіряти, яку професію обрати, тобто намагання визначити стратегію свого життя. Це і називають самовизначенням.
Самовизначення — це процес вибору і визначення людиною власних цінностей, можливостей, потреб, способів і норм поведінки, а також критеріїв, за якими вона сама оцінює себе і свої досягнення. Це одне із найголовніших завдань при переході до дорослого життя.
Самовизначення охоплює кілька важливих компонентів.
Запишіть в кожному секторі відповідь на запитання:
• Якою людиною я хочу стати? (Про особистісне самовизначення.)
• Яку я хочу мати родину? (Про сімейне самовизначення.)
• Ким я хочу бути? (Про професійне самовизначення.)
• Якого соціального статусу я прагну? (Про соціальне самовизначення.).
Примітка: прикладами соціального статусу є позиція керівника чи підлеглого, приватної чи публічної особи, лідера або члена команди.
Один або двоє бажаючих можуть озвучити написане.
У процесі самовизначення людина усвідомлює не лише те, чого вона хоче досягти у майбутньому, а й те, які кроки треба зробити на цьому шляху. Отже, це не лише мрії про майбутнє, а й формування стійких прагнень і щоденні зусилля для їх реалізації.
На вашу думку, що важливо під ча ссамовизначення? Що би ви порадили?
У процесі самовизначення варто зважити на такі поради:
Кожній людині важливо знайти своє місце в суспільстві та світі. Це стосується не тільки професії. Самовизначення сприяє подальшому розвитку людини, упевненості у власних силах, формуванню навичок конструктивного розв’язання конфліктних ситуацій, освоєнню соціальних ролей, самореалізації.
Критерії для вибору професії.
Професійне самовизначення є важливим складником життєвого самовизначення. Вдалий варіант професійного самовизначення відповідає формулі «Хочу.Можу. Треба», в якій:
ХОЧУ — означає, що обрана професія відповідає вашим бажанням.
МОЖУ — означає, що ви маєте здібності до неї, а також що у вас нема медичних або психологічних протипоказань.
ТРЕБА — означає потребу суспільства в цій професії, попит на неї на ринку праці.
Чи є, хто вже визначився із професією та ті, хто ще вагається? (невелике обговорення/бесіда)
Запитання для обговорення:
• Чи вдалося вам визначити професії, які повністю відповідають вашим мотивам?
• Які були проблеми? (Наприклад, складно підібрати професію, яка одночасно є легкою та спокійною і забезпечує високий заробіток).
При виборі професії важливо визначити власні мотиви і керуватися ними.
Вправа «Мотиви для вибору професії»
Рейтинг мотивів
№ п/п |
Мотиви для вибору професії
|
Мій рейтинг мотивів
|
1 |
Професія дає змогу стати публічною особою, прославитися |
|
2 |
Це можливість продовжити сімейну традицію |
|
3 |
Дає змогу продовжити навчання зі своїми друзями |
|
4 |
Можливість служити людям |
|
5 |
Забезпечує високий заробіток |
|
6 |
Має велике значення для країни, людства |
|
7 |
Легкість працевлаштування («Без роботи не залишуся») |
|
8 |
Перспективність, можливість кар’єрного зростання |
|
9 |
Дає змогу виявити свої здібності та особисті якості |
|
10 |
Уможливлює спілкування з людьми |
|
11 |
Збагачує знаннями, розвиває інтелект |
|
12 |
Допомагає підтримувати добру фізичну форму |
|
13 |
Різноманітна за змістом робота |
|
14 |
Романтичність, благородство професії |
|
15 |
Робота є творчою, існує можливість робити відкриття |
|
16 |
Важка, складна професія |
|
17 |
Чиста, легка, спокійна робота |
|
Завдання для учнів: Вам потрібно визначити, який із мотивів ви б поставили на першому місці під час вибору професії і написати навпроти нього цифру «1». Далі оберіть найкраще з того, що залишилося, і напишіть цифру «2», і так далі, визначивши п’ять найважливіших мотивів.
Після закінчення вправи запишіть п’ять професій, що відповідають обраним особистим мотивам. Професія може задовольняти всі п’ять обраних мотивів або декілька з них. Охочі озвучують свої результати.
А тепер пропоную вам висловити свої враження від проведеного уроку. Для цього я буду зачитувати початок речення, а ви подовжуєте його. Тож:
На уроці я дізнався ....
Я зміг навчитися ...
Я захотів дізнатися ...
1. Опрацювати § 18
2. Завдання 1-2 (ст 136)
3. Дослідження ринку праці за
матеріалами засобів масової інформації