Формування сприятливого психологічного клімату в колективі

Про матеріал
Тренінг спрямований на згуртування педагогічного колективу, розвиток комунікативних навичок, емоційної стійкості, впевненості в собі, доброзичливого ставлення один до одного.
Перегляд файлу

Згуртування педагогічного колективу

 

Мета: формування сприятливого психологічного клімату в колективі; покращення взаємодії між учасниками; усвідомлення кожним учасником своєї ролі, функцій; розвиток уміння працювати в команді.

Умови проведення: Необхідно простір, що дозволяє забезпечити безпеку. Для ведучого необхідно приділяти особливу увагу емоційної підтримки групи, створенню доброзичливої атмосфери.

 

Хід заняття

 Сьогодні ми поговоримо з Вами про психологічний клімат колективу, а так само про важливість згуртованості колективу.

Психологічний клімат - це міжособистісні відносини, типові для трудового колективу, які визначають його основний настрій.

Будівництво психологічного клімату, згуртованості колективу - це найважливіша справа не тільки адміністрації, але і кожного члена колективу.

Клімат називають сприятливим, якщо в колективі панує атмосфера доброзичливості, турботи про кожного, довіри і вимогливості. Якщо члени колективу готові до роботи, виявляють творчість і досягають високої якості, працюючи без контролю і несучи відповідальність за справу. Якщо в колективі кожен захищений, відчуває причетність до всього, що відбувається і активно вступає в спілкування.

 

 

1. Вправа «Візьми серветок»

Мета: виявлення уявлень про себе.

Обладнання: упаковка серветок.

Тренер по колу передає пачку паперових серветок зі словами: «На випадок, якщо знадобиться, візьміть будь-ласка собі трохи серветок». Після того як всі учасники взяли серветки, тренер просить кожного учасника повідомити про себе скільки фактів, скільки серветок він взяв.

 

2. Вправа «Гора очікування»

Мета: сприяти формуванню побажань учасників щодо участі їх у тренінгу.

Подумайте та напишіть на стікерах, що саме ви очікуєте від тренінгу, по черзі озвучте їх і прикріпіть у підніжжі гори.

 

 

3. Вправа «Груповий малюнок»

Мета: дослідження міжособистісних взаємин.

Обладнання: А3, кольорові олівці,  фарби.

Всі сідають в коло. Перший учасник починає малюнок, потім інший по порядку продовжує і т. д. (Тема роботи може бути будь – якою, її задає ведучий, або вибирається учасниками спонтанно).

Тема нашого заняття «Дружба». По завершені потрібно звернути увагу на гармонійність, завершеність, прояви взаєморозуміння відтворені на малюнкові.

  Запитання для обговорення:

  • Які враження від проведеної роботи?
  • Що найбільше сподобалось?

Притча.

Мета: занурення в тему заняття, актуалізація мотивації участі.

У джунглях жила зграя вовків. Вожак зграї був дуже старий. І коли зграї треба було виходити на полювання, вожак сказав, що не в змозі вести її. Зі зграї вийшов молодий, міцний вовк, підійшов до вожака і попросив, щоб той дозволив вести зграю йому. Старий вовк погодився, і зграя відправилася на пошуки їжі.

Через добу зграя повернулася з полювання з здобиччю. Молодий вовк розповів ватажкові, що вони напали на сімох мисливців і  без зусиль одержали над ними перемогу.

Прийшов час зграї знову йти на полювання, і повів її знову молодий вовк. Зграї довго не було. І ось старий вовк побачив повертається ледве живий молодий вовк. Він розповів вожаку, що зграя напала на трьох мисливців, і в живих залишився тільки він один. Старий вовк здивовано запитав: - Але ж у перше полювання зграя з легкістю взяла верх над сімома збройними мисливцями, і всі повернулися цілими і з здобиччю? На це молодий вовк відповів: - Тоді було просто сім мисливців, а цього разу були три  кращих друга. Сьогодні на тренінгу ми подивимося, наскільки вам вдасться діяти разом. Починаємо.

 

4. Вправа «Тарілка з водою»

Мета: розвивати взаєморозуміння у групі, зрозуміти і обговорити закономірності виникнення взаємодопомоги

Обладнання: тарілочки з водою по кількості команд.

Завдання: група учасників, мовчки з закритими очима, передає по колу тарілку з водою.

В результаті при передачі розвиваються способи комунікації, пошук рук партнера до моменту передачі тарілки, попередження про передачу дотиком.

Запитання для обговорення:

- Що, на вашу думку, не вдалося?

- Як це можна виправити, що необхідно зробити?

- Які емоції відчували під час цієї вправи?

 

5. Вправа «Велике сімейне фото»

Пропонується, щоб учасники уявили, що всі вони – велика сім'я і потрібно всім разом сфотографуватися для сімейного альбому. Необхідно вибрати «фотографа». Він повинен розташувати всю сім'ю для фотографування. Першим з сім'ї вибирається «бабуся» вона теж може брати участь в розташуванні членів «сім'ї». Більш ніяких установок для педагогів не дається, вони повинні самі вирішити, кому ким бути і де стояти. А ви постійте і простежте за цією цікавою картиною. Роль «фотографа» і «бабусі» звичайно беруться виконувати прагнучі до лідерства педагоги. Але не виключений елемент керівництва і інших «членів сім'ї». Вам дуже цікаво постежити за розподілом ролей, активністю-пасивністю у виборі місце розташування.

Після розподілу ролей і розстановки «членів сім'ї» «фотограф» рахує до трьох. На рахунок «три!» все дружно і дуже голосно кричать «сир» і роблять одночасний виляск в долоні. (Можна зробити і реальний знімок).

 

6. Вправа «Чарівна рука»

Мета: формування адекватної реакції під час оцінювання особистості іншими людьми.

Кожен учасник тренінгу на аркуші паперу пише своє ім'я, потім обводить долоню олівцем або ручкою. На кожному пальці пропонується написати свої якості. Далі «долоні» передаються колом, інші учасники поміж пальців пишуть свою думку. Наприкінці вправи все зачитується та обговорюється, хто що нового дізнався про себе.

 

 7. Вправа «Будинок»

Мета: усвідомлення своєї ролі в групі, стилю поведінки.

Ведучий дає інструкцію: «Ви як колектив повинні стати повноцінним будинком! Кожен учасник повинний вибрати, ким він буде в цьому будинку - дверима, стіною, а може бути шпалерами або предметом меблів, квіткою або телевізором? Вибір за Вами! Але не забувайте, що Ви повинні бути повноцінним і функціональним будинком! Побудуйте свій будинок! Можна спілкуватися між собою».

Обговорення:

- Як проходило обговорення?

- Відразу Ви змогли визначити свою роль в «домі»?

- Чому Ви вибрали саме цю роль?

- Я думаю, Ви все зрозуміли, що кожна частина Вашого «дому» важлива і потрібна в ньому, кожна несе свою певну функцію, без якої будинок не може бути повноцінним!

 

8.Вправа «Пінгвіни»

Мета: розвивати згуртованість, створювати атмосферу відкритості, підтримувати психологічний контакт.

Ведучий пропонує учасникам уявити, що вони пінгвіни. Потім він повідомляє, що пінгвіни під час зимових бур і холодів туляться докупи й так рятуються. У такий спосіб майже всі пінгвіни переживають суворі умови, оскільки разом їм тепліше. Учасникам пропонується стати зграєю пінгвінів, щоб «не замерзнути». За сигналом «Почали» педагоги переміщуються по кімнаті, а за сигналом «Буря» — швидко групуються в купку. Ведучий коментує, що в природі пінгвіни, які назовні купки, постійно мерзнуть і хочуть потрапити всередину, а пінгвіни з центра намагаються потрапити назовні. Учасники домовляються про «зовнішньо-внутрішню» взаємодію.

 

9. Вправа «Рефлексія»

Мета: виявити, наскільки тренінгове заняття було цікавим і корисним, отримати зворотний зв’язок.

Ведучий пропонує учасникам підійти до фліпчарту  знайти свої стікери, де записані очікування від тренінгу. Потім кожен учасник по черзі зачитує зі стікера очікування від заняття, говорить свої враження від тренінгу та підсумовує, чи вони виправдалися.

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
8 жовтня 2021
Переглядів
918
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку