Миколаївська загальноосвітня школа І-ІІІст. №61
Виступ на педагогічній раді
«Формування стресостійкості учнів 11 класів в рамках психологічного супроводу підготовки до ЗНО»
Підготувала:
практичний психолог
Сибір Л.О.
Перш ніж ознайомити з результатами своєї роботи, прошу вас непровідною рукою написати слово «оцінювання» ( Вправа «Напис»).
Коментар психолога. Що ви відчули? Які емоції? Було важко чи легко?
Про що, на вашу думку, ця вправа?
Ця вправа наочно демонструє той спектр емоцій та почуттів, які переживають учні під час підготовки та власне проходження ЗНО.
Погодьтесь, що знання, досвід, підготовленість втрачають цінність, якщо ти не в змозі керувати собою, своїми емоціями. А ЗНО – це серйозним виклик для перевірки стресостійкості та внутрішніх резервів.
Саме тому питання формування стресостійкості є надважливим в роботі з тими, хто завтра творитиме новітню історію нашої великої країни.
Організація психологічного супроводу щодо формування стресостійкості учнів 11 класів здійснювалась відповідно до наступних етапів:
Крім того, організація роботи здійснювалась опираючись на психологічні особливості віку та відповідно до принципу, що все розказане забувається, показане запам’ятовується і лише відпрацьоване буде зрозумілим.
Заходи з формування стресостійкості учнів передбачали такі різновиди вправ (ментальна карта):
Завдяки проведеній роботі учні мали змогу:
Пропоную ознайомитись з деяким вправами.
Перш ніж формувати стресостійкість доцільно визначити її рівень.
Вправа «Прання білизни»
Мета: визначення рівня стресостійкості учасників, зниження напруження в групі.
Уявіть, що ви перенеслись в минуле, коли всі прали руками. Брудний одяг накопичувався і вам потрібно його випрати саме сьогодні. Однак, подивившись на небо, ви помітили велику чорну хмару. Що ви думаєте?
Інтерпретація
Перше твердження – рівень стресу 80. Ви допитливі, звертаєте увагу на дрібниці, будь-яка негативна подія може викликати роздратування.
Вихід – потрібний напарник оптимістичний, впевнений, організований.
Друге твердження - рівень стресу 50. Ви не піддаєтесь стресу, навіть коли починаються незаплановані події. Стрес для вас спонукальний чинник.
Третє твердження - рівень стресу 0. Ви не дозволяєте стресам впливати на ваше життя, в негативі шукаєте позитивну сторону.
Четверте твердження - рівень стресу 100. Переживаєте тиск через прагнення зробити «більше і краще». Вихід – відпустка.
Вправи по стресостійкості мають на увазі саме навчання управлінню фізіологією. Вони допомагають виявити в організмі приховані резерви, що дозволяють абстрагуватися від стресу і переживати його з найменшими втратами.
Для відчуття меж і балансу є дуже проста вправа «крило янгола»: поклади праву руку на своє ліве плече, немов обіймаючи. Можна уявити, що це рука друга, когось із батьків або викладача.
Вправа «Обійми метелика».
Мета: зниження м’язового напруження.
Необхідно поставити долоню правої руки на ліве плече, долоню лівої руки на праве плече і по черзі постукувати пальцями по плечах. Так кілька разів.
Вправа «Повітряна кулька»
Уявіть собі, що у ваших грудях знаходиться повітряна кулька. Вдихніть через ніс і повністю заповніть легені повітрям. Видихніть його ротом і відчуйте, як воно виходить з легень. Повторюйте, не поспішаючи. Дихайте та уявляйте, як кулька наповнюється повітрям і стає все більшою та більшою. Повільно видихніть ротом, ніби повітря тихенько виходить з кульки. Зробіть паузу і порахуйте до десяти. Знову вдихніть і наповніть легені повітрям. Затримайте його, порахуйте до 3-х, уявляйте при цьому, що кожна легеня — це надута кулька. Видихніть. Відчуйте, як тепле повітря проходить через легені, горло, рот. Повторіть 3 рази, вдихаючи та видихаючи повітря. Зупиніться та відчуйте, що ви сповнені енергії, а все напруження зникло.
Вправа «Вухо— ніс»
Ціль:Розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.
Лівою рукою візьміться за кінчик носа, а правою рукою — за протилежне вухо. Одночасно відпустіть вухо і ніс, плесніть в долоні, змініть положення рук.
Ці вправи я планую впроваджувати в роботу.
Вправа «Довести до абсурду»
Діти відповідають подумки на запитання «Що було б якби…» стосовно їхньої проблеми доводячи ситуацію до абсурду.
Вправа «Листівка».
Кожен учень на окремому аркуші пише свій найбільший страх пов'язаний з ЗНО (Н. погано знаю правила правопису) , згортає і кидає у торбинку. Потім кожен на осліп дістає з торбинки аркуш і пише своє бачення вирішення вказаної проблеми. Кожен аркуш має побувати раз у кожного присутнього.
Вправа «Порада поштою»
Коментар: вручити дитині цей конверт безпосередньо в переддень тестування.
Мета: мотивувати на позитивний результати, підвищити віру у власні сили
Респондент заповнює листівку, де пише побажання собі перед складанням ЗНО.
Там можуть бути слова впораєшся, зможеш, зробиш, вийде і жодного слова з не типу не хвилюйся, не панікуй. Лише позитивні настанови собі.
Поради вчителям:
Надалі свою роботу з вказаного питання вбачаю у наступному: