«Формування стресостійкості учнів 11 класів в рамках психологічного супроводу підготовки до ЗНО»

Про матеріал
Ці матеріали стануть у нагоді для виступу практичного психолога на педрадах, на нарадах при директорові, на методоб'єднаннях. Вправи на формування стресостійкості можна використовувати вчителям і на уроках.
Перегляд файлу

Миколаївська загальноосвітня школа І-ІІІст. №61

Виступ на педагогічній раді

«Формування стресостійкості учнів 11 класів в рамках психологічного супроводу підготовки до ЗНО»

 

Підготувала:

практичний психолог

Сибір Л.О.

 

  Перш ніж ознайомити з результатами своєї роботи, прошу вас непровідною   рукою написати  слово «оцінювання» ( Вправа «Напис»).

 

Коментар психолога. Що ви відчули? Які емоції? Було важко чи легко?

Про що, на вашу думку, ця вправа?

Ця вправа наочно демонструє той спектр емоцій та почуттів, які переживають учні  під час підготовки та власне проходження ЗНО.

Погодьтесь, що знання, досвід, підготовленість втрачають цінність, якщо ти не в змозі керувати собою, своїми емоціями. А ЗНО – це серйозним виклик для перевірки стресостійкості та внутрішніх резервів.

Саме тому питання формування  стресостійкості є надважливим в роботі з тими, хто завтра творитиме новітню історію нашої великої країни.

  Організація психологічного супроводу щодо формування стресостійкості учнів 11 класів здійснювалась відповідно до наступних етапів:

  • психодіагностичний етап (вивчення психологічного стану учнів, визначення ступеня схильності до стресу);
  • консультаційний етап (консультування батьків та учнів з  проблеми психологічної готовності до ЗНО);
  • корекційний етап  (круглий стіл з елементами тренінгу (2 засідання) в жовтні і грудні; година спілкування "Як подолати невпевненість і страхи перед ЗНО і іспитами.";
  • просвітницький етап (виступ на педагогічній раді, на батьківських зборах, публікація інформації з теми в месенджерах)

 

Крім того, організація роботи здійснювалась опираючись на психологічні особливості віку та відповідно до принципу, що все розказане забувається, показане запам’ятовується і лише відпрацьоване буде зрозумілим.

 

Заходи з формування стресостійкості учнів передбачали такі різновиди вправ (ментальна карта):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдяки проведеній роботі учні мали  змогу:

  • навчитись долати  небажану тривожність, активізувати увагу,  пам'ять;
  • опанувати навички управління негативними емоціями;
  •  розвинути позитивне мислення, цілеспрямованість, віру в себе;
  • усвідомити значення позитивного мислення в подоланні стресових ситуацій;
  • тримати уявлення про необхідні умови для відчуття внутрішньої гармонії та гарного самопочуття

Пропоную ознайомитись з деяким  вправами.

Перш ніж формувати стресостійкість доцільно визначити її рівень.

Вправа «Прання білизни»

Мета: визначення рівня стресостійкості учасників, зниження напруження в групі.

Уявіть, що ви перенеслись в минуле, коли всі прали руками. Брудний одяг накопичувався і вам потрібно його випрати саме сьогодні. Однак, подивившись на небо, ви помітили велику чорну хмару. Що ви думаєте?

  1. Та ні, це мабуть жарт. Це значить, що я маю почекати до завтра? Що ж мені робити?
  2. Почекаємо трохи і подивимось, може погода проясниться.
  3. Ну добре, зрештою мені не прийдеться сьогодні прати.
  4. Я все-таки буду прати, незалежно від того, буде дощ чи ні.

Інтерпретація

Перше твердження – рівень стресу 80. Ви допитливі, звертаєте увагу на дрібниці, будь-яка негативна подія може викликати роздратування.

Вихід – потрібний напарник оптимістичний, впевнений, організований.

Друге твердження - рівень стресу 50. Ви не піддаєтесь стресу, навіть коли починаються незаплановані події. Стрес для вас спонукальний чинник.

Третє твердження - рівень стресу 0.  Ви не дозволяєте стресам впливати на ваше життя,  в негативі шукаєте позитивну сторону.

Четверте твердження - рівень стресу 100. Переживаєте тиск через прагнення зробити «більше і краще». Вихід – відпустка.

 

Вправи по стресостійкості мають на увазі саме навчання управлінню фізіологією. Вони допомагають виявити в організмі приховані резерви, що дозволяють абстрагуватися від стресу і переживати його з найменшими втратами.

Для відчуття меж і балансу є дуже проста вправа «крило янгола»: поклади праву руку на своє ліве плече, немов обіймаючи. Можна уявити, що це рука друга, когось із батьків або викладача.

Вправа «Обійми метелика».

Мета: зниження м’язового напруження.

Необхідно поставити долоню правої руки на ліве плече, долоню  лівої руки на праве плече і по черзі постукувати пальцями по плечах. Так кілька разів.

Вправа «Повітряна кулька»

Уявіть собі, що у ваших грудях знаходиться повітряна кулька. Вдихніть через ніс і повністю заповніть легені повітрям. Видихніть його ротом і відчуйте, як воно виходить з легень. Повторюйте, не поспішаючи. Дихайте та уявляйте, як кулька наповнюється повітрям і стає все більшою та більшою. Повільно видихніть ротом, ніби повітря тихенько виходить з кульки. Зробіть паузу і порахуйте до десяти. Знову вдихніть і наповніть легені повітрям. Затримайте його, порахуйте до 3-х, уявляйте при цьому, що кожна легеня — це надута кулька. Видихніть. Відчуйте, як тепле повітря проходить через легені, горло, рот. Повторіть 3 рази, вдихаючи та видихаючи повітря. Зупиніться та відчуйте, що ви сповнені енергії, а все напруження зникло.

Вправа «Вухо— ніс»

Ціль:Розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.

Лівою рукою візьміться за кінчик носа, а правою рукою — за протилежне вухо. Одночасно відпустіть вухо і ніс, плесніть в долоні, змініть положення рук.

 

Ці вправи я планую впроваджувати в роботу.

Вправа «Довести до абсурду»

Діти відповідають подумки на запитання «Що було б якби…»  стосовно їхньої проблеми доводячи ситуацію до абсурду.

Вправа «Листівка».

Кожен  учень на окремому аркуші пише свій найбільший страх пов'язаний з ЗНО             (Н. погано знаю правила правопису) , згортає і  кидає у торбинку.  Потім  кожен на осліп дістає з торбинки аркуш і пише своє бачення вирішення вказаної проблеми. Кожен аркуш має побувати раз у кожного присутнього.

Вправа «Порада поштою»

Коментар: вручити дитині цей конверт безпосередньо в переддень тестування.

Мета: мотивувати на позитивний результати, підвищити віру у власні сили

Респондент заповнює листівку, де пише побажання собі перед складанням ЗНО.

Там можуть бути слова впораєшся, зможеш, зробиш, вийде і жодного слова з не типу не хвилюйся, не панікуй. Лише позитивні настанови собі.

Поради вчителям:

  1. Динамічно вивчайте програмний матеріал.
  2. Актуалізуйте вже засвоєне.
  3. Розказуйте учням програмні вимоги до ЗНО.
  4. Продемонструйте випускникам усі форми тестових завдань.
  5. Застосовуйте тестування у навчальному процесі впродовж усього шкільного курсу.
  6. Орієнтуйтесь на сильні сторони учня.
  7. Створіть в класі не атмосферу змагання, а атмосферу взаємодії.
  8. Будьте прикладом, а не суперником

 

Надалі свою роботу з  вказаного питання вбачаю  у наступному:

  • Підвищення рівня компетентності батьків щодо сприяння в підготовці дітей до ЗНО, так як емоційний батьківський захист – велика підтримка перед іспитом;
  • Посилення консультаційної роботи;
  • Закріплення з учнями отриманих знань з саморегуляції засобами організації тренінгових занять;
  • Висвітлення інформації з теми в месенджерах.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
11 лютого 2022
Переглядів
536
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку