Формування сучасних компетентностей на уроках української літератури

Про матеріал
Актуальними завданнями Нової української школи є опанування ключових компетентностей, що передбачають особистісно-соціальний та інтелектуальний розвиток учнів. Надані матеріали допоможуть зорієнтуватися викладачам в організації роботи з учнями НУШ.
Перегляд файлу

Напрям: Інновації як засіб прогресивних змін в освіті: теорія і практика

Філіппова Аксенія Анатоліївна

вчитель української мови та літератури

вчитель вищої категорії

старший вчитель

Граденицької  ЗОШ І-ІІ ступенів

Формування сучасних компетентностей на уроках української літератури

 

     Людина майбутнього - творча, гнучка, демократична, культурна, з  актуальними  знаннями та високим адаптаційним потенціалом. Вона має стати насамперед творцем,  а не бути лише споживачем раніше створених благ. Тому надзвичайно важливим напрямом освіти XXI століття є орієнтація програм і педагогічних технологій на компетентнісний підхід.

      Компетентнісний підхід є досить новим поняттям у сучасній освіті. Перша згадка про компетентність як педагогічне явище в освітянських  документах відбулася в контексті змін у системі  оцінювання. Адже оцінюванню підлягають результати навчання, тобто компетентності. У наказі Міністерства освіти і науки України «Про запровадження 12-бальної шкали оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної освіти» компетентність визначається «як загальна здатність, яка базується на знаннях, уміннях, цінностях, нахилах, набутих завдяки навчанню»

Сучасні вчені-методисти вважають, що урок літератури має бути ефективним і оптимальним за структурою. Тому словесникові треба провести зустріч дитини з художнім твором як високо мистецьким явищем; забезпечити його цілісне сприйняття; дати відповідні знання про літературу; сприяти діалогу «художній текст — читач».[4,с.115]

У контексті діяльнісно-компетентнісного підходу до здобуття літературної освіти можливе використання творів мистецтва слова не тільки для безпосереднього ознайомлення з ними, але й для виконання учнями дій, які сприяють розвитку у них вище зазначених компетенцій. Причому, як для мовної освіти, так і для літературної, важливими й незамінними є саме комунікативні компетенції.[2,с.193]

      Літературна освіта в основній школі спрямована на розвиток сформованих (у початковій школі) і формування нових компетентностей.

      Актуальними завданнями Нової української школи є опанування ключових компетентностей, що передбачають особистісно-соціальний та інтелектуальний розвиток учнів.

      Компетентністьдинамічна комбінація знань, умінь і практичних навичок, способів мислення, професійних, світоглядних і громадянських якостей, морально-етичних цінностей, яка визначає здатність особи успішно здійснювати професійну та подальшу навчальну діяльність і є результатом навчання.[5, с.173]

   Відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти програма з української літератури для 5-9 класів забезпечує розвиток ключових компетентностей (уміння вчитися, спілкуватися державною, рідною та іноземними мовами, інформаційно-комунікаційної, соціальної, громадянської, загальнокультурної), а також спрямована  на формування літературної компетентності, яка передбачає:

  • розуміння учнями літератури як невід’ємної частини національної світової художньої культури;
  • усвідомлення специфіки літератури як мистецтва слова, її гуманістичного потенціалу й місця в системі інших видів мистецтва;
  • знання літературних творів, обов’язкових для вивчення, ключових етапів і явищ літературного процесу, основних світоглядних позицій видатних письменників;
  • оволодіння основними літературознавчими поняттями й застосування їх у процесі аналізу та інтерпретації творів;
  • уміння й навички створення усних і письмових робіт різних жанрів;
  • уміння орієнтуватися у світі художньої літератури й культури (класичної та сучасної), оцінювати художню вартість творів, порівнювати їх.[1]

        Складниками літературної компетентності є наступні компетенції, які мають бути сформовані поступово під час вивчення української літератури:

  • емоційно-ціннісна;
  • літературознавча;
  • загальнокультурна;
  • компаративна.

      Формування літературної компетентності та її складників тісно пов’язане з формуванням комунікативної компетентності, розвитком умінь і навичок володіннями учнями українською мовою, а також іноземними мовами, видами мовленнєвої діяльності, основами культури усного й писемного мовлення.

                 Ця мета реалізується в таких першорядних завданнях:

- формування гуманістичного світогляду та гуманітарної свідомості самостійної, творчої особистості;

- стимулювання інтересу до читання в цілому;

- формування стійкої мотивації вивчення літератури, відчуття краси та виразності художнього слова;

- плекання вміння сприймати прекрасне, творити власну особистість його засобами;

- створення умов для активного осягнення програмового матеріалу завдяки насиченій розумовій діяльності, зацікавленості процесом навчання;

- сприяння виробленню естетичних смаків, поглядів і уподобань учнів;

- підвищення загального рівня культури учнів як повноправних членів соціуму та активних учасників соціальних процесів;

- формування планетарного мислення, вільної орієнтації в розмаїтті культурних явищ;

- виховання поваги до книги, до художнього твору, що є унікальною одиницею передачі інформації.[3,с.17]

        З огляду на зазначене вище, вважаю доцільним формувати, виховувати і вдосконалювати сучасні компетенції учнів на уроках української літератури.

        Більшість дослідників вважають, що найбільший потенціал у формуванні компетентностей мають продуктивні методики і технології, метод проектів, дебати, створення портфоліо учня, технологія розвитку критичного мислення, технології інноваційного навчання. Завдання вчителя: оцінити потенціал конкретної технології, методу, прийому з позиції їх результативності.[4,с.248]

          Тож з метою наскрізного впровадження механізму реалізації завдань компетентнісного підходу в навчанні української літератури в контексті положень Нової української школи формування сучасних компетентностей на уроках української літератури  має відбуватися комплексно, невіддільно одна від одної – це необхідна умова соціалізації, громадянської позиції, гуманістичного світосприйняття учнів.

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1. Державний стандарт базової і повної середньої освіти. –

http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011.

 

  1. Куцінко О.Г. Професійний довідник учителя літератури. – Х. : Вид. група «Основа», 2012. – 381 с.
  2. Мовчан Р. Прочитати класику по сучасному (концептуальні підходи до вивчення української літератури у 12-річній школі)// Українська  мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях, колегіумах.-2004. - №4. – с. 15-18.
  3. Наукові основи методики літератури. Навчально-методичний посібник/ За редакцією доктора педагогічних наук, професора, члена-кореспондента АПН України  Н.Й. Волошиної. –К.: Ленвіт, 2002. - 334с.
  4. Новий тлумачний словник української мови у 4-х томах.// Укл. 

В.В. Яременко, О.М.Сліпушко. - Т.2. К.: Наукова думка, 2001. – с.305.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
19 жовтня 2021
Переглядів
3032
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку