Тема: Диференціація приголосних звуків [ц] – [ч] за місцем утворення та позначення їх на письмі буквами Ц - ц,Ч - ч.
Мета: Навчити учнів розрізняти приголосні звуки [ц] [ч] за місцем утворення, називати їх в складах, словах, реченні та позначати їх на письмі відповідними буквами, розвивати фонематичне сприймання, слухову увагу, пам’ять, поширювати і збагачувати словниковий запас. Виховувати співчуття, та дбайливе ставлення до оточуючого світу.
Обладнання: насіння, картки з буквами Ц, Ч, бумага для шумового оркестру , картки з малюнками (сонце, суниця, хлопець, синиця, лисиця, серце).
Хід заняття
Доброго дня, діти! Сьогодні до логопункту прийшов лист . Ось що тут написано: «З будиночку літер загубилися букви Ц та Ч. Вони не можуть самі дістатися додому, допоможіть їм будь ласка!
Але щоб їм допомогти, потрібно пройти через загадкові вулиці, та здійснити завдання і тільки тоді ми дізнаємося назву вулиці на якій вони живуть».
Перша вулиця. Вулиця – Повторення . За допомогою насіння потрібно викласти букви Ц та Ч. Букву Ц скласти з насіння гарбузового, а букву Ч - з соняшникового. А тепер давайте згадаємо буква Ц передає звук [Ц], а буква Ч звук - [Ч]. (діти отримують букву з загадкової вулиці).
Друга вулиця Слухової уваги. Слухаючи слова визначіть який звук в слові [ц] або [ч], та підніміть правильну картку, а також визначить на якому місці він стоїть (на початку, всередені або в кінці слова). Підніміть картку з буквою ч або ц.
Лице, палац, плече, калач, заєць, час, хусточка, часник, сонце.
(діти отримують частку назви вулиці).
Третя вулиця Складова. Запишіть слова, які ви бачите на дошці, вставляючи склади ца, цу, ча, чу. ____шка, ____йник, __ценя, ___деса ___кор,____р ___керка.
Четверта вулиця Музична . Шумовий оркестр на аркушах. Діти, давайте трішечки відпочинемо, та згадаємо нашу вправу «Дощик» (звучить музика В. Сильвестров «Шуточка»).
П ‘ята вулиця Чарівна. Робота в парах. Перший учень отримує слово (малюнки), записує його на дошці, другий учень повинен утворити його лагідно так, щоб букву Ц змінити на букву Ч. (Серце- сердечко, синиця - синичка, сонце - сонечко) і навпаки ( хлопець - хлопчик, лисиця - лисичка, суниця - суничка).
Шоста вулиця Винахідливості. Вставити пропущені літери Ц або Ч, та прочитати прислів’я.
Під лежа__ий камінь вода не те_е.
Хто мов_ить, той двох нав_ить.
Куди води_я тече, там трави_я росте.
Яка пшени__я, така й паляни__я.
Не брудни крини__і, бо схо__еш води__і.
Гай і води__я – брат і сестри__я.
А тепер обміняйтесь з сусідами прислів’ями та перевірте один одного.
Діти, ми всі завдання виконали. Давайте тепер зберемо назву вулиці на якій стоїть будинок наших літер. Це вулиця АБЕТКОВА.
Діти, скажіть що вам сподобалось на занятті? чи все вийшло, з якими літерами ми сьогодні працювали? Які слова вам запам’яталися зі звуком [ч] та [ц]?
Ви сьогодні дуже добре попрацювали і отримуєте ось такі медальки.