Формування у дітей готовності до навчальної діяльності
на уроках української мови у 1 класі
Дерев’янко Олена, вчитель початкових класів ССЗОШ-І № 23
Мета:
Інноваційне розрізнення речень, слів, складів. Звуковий аналіз.
Уточнення і корекція предметних уявлень.
Удосконалення вміння працювати в єдиному темпі і ритмі.
Виховання саморегуляції та самоконтролю.
Обладнання:
Предметні малюнки з зображенням тварин і птахів (собаки, півня, кота, ворони, жаби, зозулі, кози, дятла, корови); конверти із смужками паперу різної довжини.
Хід уроку
І. Вступна частина.
1. Організаційний етап. Організація учнів до уроку.
ІІ. Основна частина.
-
Повідомлення теми і мети уроку. Вступна бесіда:
- Діти, що ви знаєте про наше мовлення?
- З чого воно складається?
- Наше мовлення складається із речень. Речення складаються із слів. Слова складаються із складів. Склади – із звуків або літер.
2. Гра «Від смужечки до квадратика»
- Діти, перед вами конверти із смужками: довга смужка – це модель речення, коротша – слово, ще коротша – склад, квадратик – модель звука. (Діти повторюють назви смужок і розкладають їх перед собою на парті).
- Діти, подумайте, як визначити, де закінчується одне речення і починається інше?
- Треба прислухатись: в кінці кожного речення ми робимо зупинку, паузу.
3. Динамічна пауза. Зорові вправи.
-
Давайте порахуємо «зупинки». Пограємо в гру «Порахуй зупинки» (вчитель зачитує уривки з казок, чітко фіксуючи «зупинки» (кінець кожного речення). Інші рахують «зупинки», речення і по черзі називають їх кількість.
-
Розрізнення слів в реченнях.
-
Діти, а тепер порахуйте, скільки слів в реченнях: «Діти вчаться». «Діти вчаться писати». «Хлопчик грається». «Хлопчик грається тихо». «Хлопчик грається тихо конструктором».
-
Динамічна пауза.
-
Визначення кількості складів в слові.
-
Діти, згадаймо, як визначити, скільки в слові складів?
-
Треба покласти руку під підборіддя і вимовляти слово. Скільки разів рука торкнеться підборіддя, стільки складів в слові (діти виконують вправу).
-
Визначення закритих і відкритих складів.
-
Діти, які бувають склади?
-
Відкриті і закриті.
-
А як їх розрізняти?
-
Відкритий закінчується на голосний звук, закритий – на приголосний.
-
Діти, ви чули голоси деяких тварин і птахів. Чи помітили ви, що вони подають свої голоси у вигляді складів (відкритих: м-у і закритих: чив-чив). Зараз ви прослухайте голоси і вгадайте, чий голос прозвучав, ви покажете малюнок з зображенням цієї тварини або птаха. А при повторному звучанні ви будете піднімати праву руку на відкритий склад, а ліву – на закритий.
-
Пограємо в гру «Який склад?» (діти придумують відкриті і закриті склади по черзі. Виграє той, хто більше придумав складів).
-
Фізкультхвилинка (супроводжують рухами):
«Раз, два, три, порох скрізь зітри.
Кватирку відчиняй.
Нам повітря освіжай.»
-
Дидактична гра «Ланцюжок» (ведучий говорить будь-яке слово. Діти по черзі продовжують називати слова, які починаються з такого звука, яким закінчилося попереднє. Наприклад: мак-кіт-там-мука-автобус і т.д. Гра має правила: той, хто довго не може назвати потрібне слово, вибуває, виграє той, хто не вибув з неї).
ІІІ. Заключна частина. Підсумок уроку.
Чого навчилися на уроці: рахувати «зупинки»-речення, слова в них, склади в словах, розрізняти відкриті і закриті склади, а також звуки в кінці і на початку слів.