Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Звуки [к], [к′], буква Кк“.
Метою уроку є: ознайомити учнів з буквою к («ка»), її звуковим значенням; закріпити вимову звуків [к], [к']; формувати вміння виконувати синтетичні та аналітичні дії зі звуками; вчити читати склади, слова з новою буквою.
Містить роботу за підручником М.С. Вашуленко, Н.Ф. Скрипченко.
Українська мова
Тема: Звуки [к], [к′], буква Кк
Мета: ознайомити учнів з буквою к («ка»), її звуковим значенням; закріпити вимову звуків [к], [к’]; формувати вміння виконувати синтетичні та аналітичні дії зі звуками; вчити читати склади, слова з новою буквою; розширювати уявлення про слова, що звучать однаково, але мають різне значення; збагачувати словниковий запас дітей; розвивати мовлення, мислення; виховувати бережливе ставлення до братів наших менших.
Обладнання: предметні малюнки, таблиця з друкованими великою і малою буквами Кк, таблиця для читання складів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Слухай і запам’ятовуй!
— Ти чому, сороконіжко, не виходиш грати в сніжки?
— Доки взую сорок ніг, то розтане зовсім сніг.
І. Січовик
2. Гра «Розсипанка»
На дошці — малюнки слона, сосни, сови.
Під малюнками на набірному полотні виставлені у довільному порядку букви: с, л, о, н, с, о, с, н, а, с, о, в, а.
Котик хвостиком махає,
Усі букви розсипає.
Ти ж часу, дивись, не гай,
Букви швидко позбирай.
І як правильно розставиш —
Слова швидко прочитаєш.
Учні переставляють букви і читають слова.
3. Робота в группах. Гра «Прочитай і знайди помилки»
— Прочитайте речення, записані друкованим шрифтом, проаналізуйте помилки, допущені у них.
На сосні висіли сливи.
носила сіно.
4. Гра «Впізнай казку»
— До нас на урок завітав казковий персонаж. Він дуже полюбляв співати:
Я по засіку метений,
Я на сонці печений,
Я від діда утік, я від баби утік
І від тебе втечу!
— Здогадались, хто це?
— Назвіть героїв цієї казки.
— Як же називається казка?
5. Складання звуко-складової моделі слова колобок
— Що ви можете сказати про перший і останній звук у цьому слові?
— Назвіть його.
— Як ви гадаєте, який звук будемо вивчати на уроці?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні на уроці ми з вами будемо вивчати нову букву і звуки, які вона позначає, навчимося читати з новою буквою слова, речення і текст, а також дізнаємось про особливі слова в українській мові.
Звук [к] ми будемо вивчати
Його згадаємо не раз.
І букву, що його позначає,
Враз запам’ятає увесь клас.
Також читати будем, друзі,
Склади, слова, цікавий текст.
І скоромовку вивчим дружно,
Й моделі слів складемо теж.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Виділення звуків [к], [к′] зі слів
— Відгадайте загадку.
Сто хустин собі напнула,
Кожушок вдягти забула. (Капуста)
— Виконайте повний звуковий аналіз слова капуста. Який перший звук у цьому слові?
— Звук [к] — приголосний, твердий, вимовляється з перешкодою, яка створюється глибоко в горлі задньою частиною язика.
— Послухайте вірш. Про кого в ньому йдеться?
Котик лапочкою миється,
Кішка біля пічки гріється.
— Із якого звука починається слово кішка? Вимовте цей звук окремо. Схарактеризуйте його. Повторіть парами звуки [к] — [к’], відчуйте різницю у вимовлянні.
2. Аналітико-синтетичні вправи
1) Гра «Утвори склад»
— Утворіть всі можливі склади зі звуком [к].
2) Гра «Назви звуки»
— Учитель називає склад, учні називають звуки, які його утворили.
3) Гра «Мікрофон по колу»
— Пригадайте слова з твердим приголосним звуком [к] на початку, в середині або кінці слова.
3. Робота над чистомовкою
— Послухайте і повторіть чистомовки. Назвіть слова зі звуком [к].
Ко-ко-ко — котик випив молоко.
Ок-ок-ок — по траві повзе жучок.
Ку-ку-ку — знаєм пісеньку дзвінку.
4. Звуковий аналіз слів
— Послухайте загадки. Викладіть із фішок схеми слів-відгадок. Де в словах знаходиться звук [к]?
В житечку зеленім
Факели вогненні.
Цілий день собі горять,
З сонечком лягають спать. (Мак.)
Ось побігла буква…
Ж-ж-жух!
Це не буква,
Це був … (жук).
Фізкультхвилинка
Руки вгору підіймаєм,
А тоді їх опускаєм,
А тоді скоріш, скоріш
Тупай, тупай веселіш.
5. Ознайомлення з буквою «ка»
— Два приголосні звуки [к], [к’] на письмі позначаються великою і малою літерами Кк.
Показ букви Кк (великої і малої), ознайомлення із її назвою, аналіз графічної будови.
— На що схожа буква Кк?
Буква К, буква К,
ой, яка вона швидка!
Наче хлопчик, піднявши руки,
витинає гопака.
В. Гринько
6. Читання складів з вивченою буквою
На дошці — малюнок сонечка, в середині буква к («ка»), на промінцях — а, о, і, и, у. Під керівництвом учителя діти читають прямі та обернені склади.
— У якому складі ви прочитали м’який приголосний звук, чому?
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота за Букварем (с. 46)
1) Складання звуко-складових моделей слів: капелюшок, мишка з указанням місця положення нового звука
2) Робота зі складовою таблицею
— Назвіть звуки, які позначають букви у червоних кружечках.
— Назвіть звуки, які позначають букви в синіх кружечках.
— Прочитайте надруковані склади.
— Які склади пропущені?
Читання складів по горизонталі, по вертикалі з нарощуванням темпу.
3) Добір слів зі спільними частинками за звуковим складом
Учні разом з вчителем пояснюють значення утворених слів.
Звертається увага на слова: колос — колосок, колосок — колоски.
4) Робота з омонімами (без уживання терміна)
5) Читання слова волошки, складання з ним речення
Фізкультхвилинка (вправа для очей)
А тепер нове завдання —
Оченятам тренування:
Раз — дивлюсь удалечінь.
(30 секунд дивитись на об’єкт удалині.)
Два — в долоньці відпочинь.
(Перевести погляд на долоньку.)
Вправа повторюється 20 разів.
2. Продовження роботи за Букварем (с. 47)
1) Читання слів у стовпчиках
2) Робота над текстом «Миколин сокіл»
а) Читання тексту вчителем
— Як звали сокола?
б) Хвилинка-цікавинка про сокола
— Сокіл – це хижий птах, який живиться птахами, гризунами, комахами. Соколи входять в число найбільш розумних птахів. Соколи поширені всюди окрім Антарктиди. Спеціально навчені, великі соколи використовуються під час соколиного полювання. У світі існує 40 видів соколів. В Україні нараховується 8 видів соколів Соколи живуть 15 — 17 років.
в) Повторне читання тексту учнями
г) Аналіз змісту тексту
— У кого був сокіл?
— На що сів сокіл?
— Знайдіть і зачитайте, як Микола кликав сокола.
— Продовжіть речення «Миколка і сокіл — ...» (друзі).
VІ. Підведення підсумків уроку
— З якими новими звуками ви ознайомилися на уроці?
— Дайте характеристику цим звукам.
— Назвіть букву, якою вони позначаються на письмі.
— Яке слово має кілька значень?
— Що ви запам’ятали про сокола?