Формування уявлень про геометричні фігури

Про матеріал
Організація освітнього процесу в інклюзивному класі у форматі дистанційного навчання
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Департамент освіти і науки Донецької  обласної державної адміністрації

 «Донецький обласний інститут післядипломної педагогічних освіти»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 «Дистанційна освіта дитини з особливими освітніми потребами»

 

 

Мета: організація освітнього процесу в інклюзивному класі у форматі дистанційного навчання

 

Без названия (1).jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор:  Власенко Марина Миколаївна,

Вчитель індивідуального навчання

загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №  5  ім.Валерія Доценка м. Мирноград

Науковий керівник: (прізвище, ініціали, посада)

 

 

 

Краматорськ, 2022р.

“Щоб почати дистанційне навчання з дітьми з особливими

освітніми потребами, треба просто почати”

Організувати дистанційне навчання непросто, але цілком реально! 

Проводити уроки віддалено, не бачити учнів, не мати можливостей пояснити особисто й допомогти в момент виникнення проблеми — ще кілька місяців тому вчителі не могли й уявити таких ситуацій у своїй роботі. Але пандемія внесла несподівані корективи і змусила всіх терміново опановувати цифрові інструменти й нові педагогічні підходи та методики.

Вимушене дистанційне навчання стало викликом для всіх учасників освітнього процесу: вчителів, учнів та батьків, особливо для дітей з особливими освітніми потребами. І, навіть, перед досвідченими педагогами постає питання -  як організувати дистанційне навчання дітей з ООП, враховуючи індивідуальність кожної дитини, її можливості, умови та виконання всіх поставлених освітніх завдань?

На практиці, в процесі організації освітнього процесу в інклюзивному класі у форматі дистанційного навчання, з метою якісного навчання для дітей з певними особливостями, я використовую цифрові технології, намагаюся створювати ситуацію успіху - надихаю й мотивую учнів. Звісно, що давати раду технічним проблемам виявилось зовсім не просто, особливо, якщо це інклюзивний клас, бо на онлайн-уроках мають бути всі діти, включно з дітьми з ООП.

Дистанційне навчання – це перш за все доступність і незалежність від географічного та тимчасового положення дитини для її освітніх потреб. Ефективність реалізації мобільності зворотного зв’язку між вчителем і учнем є однією з основних вимог успішності процесу дистанційного навчання. Рівноправність можливості отримання освіти незалежно від стану здоров’я, місця проживання, елітарності і матеріальної забезпеченості учня. Дистанційна освіта – це перш за все використання технологічності в освітньому процесі новітніх досягнень телекомунікаційних та інформаційних технологій

 

Фундамент для старанного навчання дітей з особливими освітніми проблемами

«Особлива дитина – перш за все дитина,

а потім вже особлива»

(Л. С. Виготський).

Коли йдеться про учнів з особливими освітніми потребами, дистанційне навчання – це досить ефективне навчання, яке приносить користь усім особливим учням. Не завжди дитина з обмеженими можливостями почувається добре та може залишитися вдома. Тому ці настанови будуть корисні і після закінчення карантинних заходів.

Режим дня. Дисципліна та керування часом в жодному разі не зменшить творчої жаги учня, але допоможе йому не потрапити у «день сурка». Чергування різних за характером та інтенсивністю навантаження вправ дозволить уникнути нервових перенавантажень.

Програма навчання. Великим помічником для вчителя на час карантину є його педагогічна свобода, можливість регулювати, які теми висвітлювати зараз, а які залишити до очної зустрічі. Адже не всі теми діти можуть засвоїти самостійно. Батьки ж зараз – не лише найрідніша підтримка, але й тимчасові вчителі, які також втомлюються від подвійного навантаження.

Платформи для дистанційної роботи. Неодмінно використовуйте всі можливості для дистанційного зв'язку та взаємодії з учнями. Так, у пригоді стануть Google classroom, Google диск, Viber, а також функціонал освітнього проєкту «На Урок» (корисна інформація для вчителів і батьків, зручний конструктор тестів) .

 

 

 

 

Методи та інструменти для роботи з дітьми з ООП

Онлайн-тести– інструмент, який допомагає вчителю оцінити рівень засвоєння теми. Кожен учень після складання тесту можна побачити свою оцінку та правильні відповіді. Час виконання роботи та запитання регулюються педагогом.

Корисний важіль мотивації – онлайн-класс, де діти бачать успіхи одне одного та намагаються покращити свої результати. 

Ширма умов – мотивуючий проєкт для виконання стимулюючих та корекційних завдань, який можна створити разом з дитиною. Використовувати такий помічник можна для написання побажань одне одному, творчих інструкцій, планів тощо.

Корекційно-розвиткові вправи для занять разом із родиною - пальчикові ігри, фізкультхвилинки, масаж і самомасаж п'ясті та пальців руки, плантарний масаж, пісочна (манкова) терапія, сміхотерапія, музикотерапія, кольоротерапія, аудіо та відеоказки, хвилинки-цікавинки.

У своїй роботі  я використовую індивідуальний підхід до кожного  учня залежно від його психофізіологічних особливостей та діагнозу.

Напрямки моєї діяльності:

-пізнавальний розвиток;

-логіко-математичний розвиток,

-мовленнєвий розвиток,

-розвиток психічних процесів,

-розвиток моторних функцій,

-навчання елементів грамоти,

-формування емоційно-вольової сфери.

Як показує практика, при роботі з такими дітками не завжди підходять стандартні методи та прийоми навчання. Тому я працюю за такими методиками, як Флортайм (передбачає прямування за ініціативою дитини у грі й соціальній взаємодії), сенсорна інтеграція, арт-терапія, казкотерапія (метою і завданням є – зменшення агресивності у дітей, усунення тривожності і страхів, розвиток емоційної саморегуляції і позитивних взаємостосунків з іншими дітьми)

 Ігрова діяльність є провідною в моєї роботі.

 

Співпраця з батьками

Для успішної реалізації навчання надзвичайно важлива співпраця з батьками, які виховують дітей з ООП.

Рекомендації батькам дітей з ООП:

  •                  Зберігайте спокій! Спокійний емоційний стан – запорука успіху. Часто батьки свій тривожний стан віддають дітям з ООП, тому ми, як учителі, маємо підтримати батьків, щоби вони натомість підтримали дітей з ООП.  Допомога та підтримка дитини з ООП, як і кожній дитині, дуже потрібна від близьких та рідних людей.
  •                  Допоможіть, підкажіть, спрямуйте! Допомога з онлайн- та офлайн-заняттями – це ще один крок у засвоєнні дитиною матерілу. Є діти з ООП, які будуть сидіти самостійно  і виконувати завдання, але здебільшого самостійно не можуть, їм потрібна допомога дорослого. Тож потрібно знайти момент, коли батьки можуть сісти поруч із дитиною й допомогти виконати завдання.
  •                  Ви – підтримка вчителя! Підготовка матеріалів та наочності на уроки, нажаль, в умовах дистанційної освіти, для вчителя неможлива, але така необхідна для дитини. Вчителі попередньо погоджують матеріали й наочність, які необхідні на онлайн-уроці, і батьки все це готують.  Батьки є каналом комунікації між учителем і дитиною з ООП та між дитиною з ООП і  іншими дітьми в класі.
  •                  Мотивуйте, заохочуйте! Важливо, щоби батьки стали нашими партнерами в навчанні. Вчителям потрібно витратити більше часу, щоб налагодити співпрацю з батьками. Але це потрібно зробити, адже безпосередньо батьки вдома поруч із дитиною й можуть їй допомогти. Ще одна можливість провести час разом – спільне  навчання з дітьми.
  •                  Сучасні освітні сервіси – помічники дистанційного навчання! Пояснюйте важливість навчання дитини в онлайн-форматі. Багато батьків не розуміють, що дитина зможе вчитися на онлайн-уроках, вони навіть у це не вірять – потрібно їм дати цю віру

На прикладі своєї роботи, пропоную зробити опитувальник для батьків щодо труднощів, з якими вони стикнулися під час карантину, та командно опрацювати його. Спілкуйтеся з батьками телефоном, вони є каналом комунікації між вами та дитиною. Батьки, наприклад, не можуть мотивувати дитину сісти за навчання. Якщо ж батьки матимуть відео, на якому вчитель говорить, що “тобі все вдасться, “сядь, будь ласка, за комп’ютером, ми зараз будемо починати з тобою займатися”, “тобі потрібно буде мене слухати, відповідати на запитання”, – дитина зрозуміє, що не тільки батьки вимагають від дитини навчатися, але є й інші дорослі, які її спонукають і мотивують до навчання.  Не змушуйте батьків і не говоріть про те, що вони мусять навчати дитину. Батьки не вчилися в педагогічних університетах, вони не розуміють, як потрібно вчити дитину, тому спонукайте їх до спільного навчання, пояснюйте важливість.  Будуйте стосунки з батьками, нехай вони будуть доброзичливими. Пам’ятайте, що кожен із батьків перебуває на певній стадії горювання. Коли батьки народили дитину з інвалідністю, то вони отримали психологічну травму. Тож часто в батьків опускаються руки, вони не вірять у силу дитини, вони в депресивному стані, заперечують онлайн-навчання. З карантином усі ці стани загострилися і, звісно, батькам потрібна ваші підтримка, віра, впевненість у тому, що нам вдасться, якщо ми будемо працювати командою.

Домашнє завдання складає команда, і вони мають бути.  Зменшені за обсягом. Вони мають бути зменшені для когось, а для якоїсь дитини  навпаки, домашні завдання стануть елементом систематичного режиму дня, коли вона буде знати, що їй робити, куди себе діти. 

 Індивідуальні для кожної дитини. Ми не можемо однакові завдання задавати дітям без інвалідності й дітям з інвалідністю. Ми маємо спиратися на сильні сторони дитини.  Прості у виконанні. Відштовхуючись від сильних сторін дітей давати такі завдання, які будуть простими у виконанні, які можуть пояснити навіть батьки.  Пов’язані з домашнім середовищем. Наприклад, рахувати можна дитячі іграшки, ложки, виделки, перекладати їх – тобто все, що є в дитини під рукою. 

З інструкцією для батьків. Як потрібно зробити домашнє завдання (навіть алгоритм виконання), як пояснити дитині.  З унаочненням, різними електронними матеріалами та ресурсами. Тобто приклад, як виконується завдання, і тоді за аналогією батьки можуть виконати виконати завдання зі своїми дітьми.  Партнерство з батьками учнів = перевірка домашнього завдання. Якщо ми будемо впевнені на 100%, що батьки роблять не замість дітей, а разом із ними, тоді домашнє завдання буде ефективно виконаним.

У молодших класах закладається основа знань, необхідних для подальшого навчання дітей, тому роль початкової школи в успішному опануванні математичними уявленнями вирішальна. Математика    залишається одним  з найскладніших предметів для засвоєння учнями з особливими освітніми потребами.  Це зумовлено абстрактністю матеріалу та особливістю засвоєння математичних знань. Учням спеціальної  школи притаманні недосконалість усіх видів сприймання, зокрема логічного мислення, аналізу, синтезу, встановлення причинно-наслідкових зв'язків, моторики, емоційно-вольової сфери.

Вивчення математики, як навчального предмета, в спеціальній школі має на меті забезпечення  учнів системою математичних знань, формування умінь і навичок (обчислювальних, вимірювальних, графічних, розв’язування задач), розумову і навчальну діяльність, сприяння  розвитку  і корекції  недоліків пізнавальних можливостей, зокрема процесу мислення, уваги, пам'яті, мовлення учнів, їх соціальній адаптації шляхом зв’язку навчання математиці з життям (залучення фактичного числового матеріалу , який характеризує взаємозв’язки між предметами і явищами оточуючої дійсності на мові математики).

Завдання, що постають переді мною на уроці математики, це не тільки забезпечити сприймання, усвідомлення, запам’ятовування знань та формування умінь і навичок, а й навчити учнів вчитися. Спочатку необхідно навчати загальнонавчальним умінням, навичкам розумової діяльності-аналізу, синтезу, порівнянню, узагальненню. Далі  слід навчати аналізувати математичні факти, робити доступні висновки, узагальнення, формувати математичне мовлення. Потім треба вчити отриманні знання використовувати, спочатку за аналогією, а далі в новій ситуації, при вирішенні трудових, життєво-практичних задач. Програмою з математики передбачається вивчення арифметичного і геометричного матеріалу, знайомство з величинами, одиницями їх вимірювання, вимірювальними інструментами.

На мою думку, навчання математики організує й дисциплінує учнів, сприяє формуванню таких рис особистості, як акуратність, наполегливість, воля, виховує звичку до праці, бажання працювати, вміння доводити будь-яку справу до кінця. На уроках математики в процесі виконання практичних вправ (ліплення, обвідка, штриховка, розфарбовування, вирізання, наклеювання, конструювання та ін.) коригуються недоліки моторики дитини.

Підготовка учнів до життя, трудової діяльності є однією з найбільш важливих задач навчання особливих дітей. Курс математики повинен дати учням такі знання й практичні вміння, які допоможуть краще розпізнати у явищах довколишнього життя математичні факти, застосовувати математичні знання до вирішення конкретних практичних завдань, які повсякденно ставить життя. Найефективнішим способом подолання труднощів у розвитку математичних уявлень учнів з особливими потребами є використання гри та  цікавого дидактичного матеріалу.

Пропоную до уваги дистанційний урок з математики в 1 класі для дитини з легкими інтелектуальними порушеннями. (Додаток 1 та презентація)

 

 

 

ГНУЧКІСТЬ В ОЦІНЮВАННІ І ЗВОРОТНИЙ ЗВ’ЯЗОК

Акцент у більшості світових практик робиться на формувальному оцінюванні і зворотному зв’язку.

Головне – це допомога учням вчитися.

Ми чомусь думаємо, що якщо дитина подивилася відео, то вона одразу все зрозуміла і зможе виконати вправу. Проте деякі діти можуть і сорок разів подивитися, але не зрозуміти, що відбувається. Тому зворотний зв’язок повинен обов’язково бути.

Зворотний зв’язок:

Має бути конкретним, прозорим і чітким. Він має спричинити зміни в поведінці, але не через страх, а тому, що учень зрозумів помилку і хоче її виправити.

Має бути зручним. Зручним для дітей, батьків і вчителів. Оберіть найкращий канал зв’язку, який влаштує всіх.

Має бути своєчасним. Якщо учень чекає на зворотний зв’язок від учителя тиждень – це може спричинити непорозуміння, не дуже чітку систему навчання. Звісно, навантаження під час дистанційного навчання на вчителя колосальне. Часу особливо немає, але треба обирати, чим займатися, щоб надати якісний фідбек учням.

Постійність. Зворотний зв’язок не може бути час від часу, він має бути постійним і послідовним. Саме так ми можемо дійсно чогось навчити дітей.

Контрольні списки або що потрібно зробити для покращення. Ці списки можуть бути груповими, якщо вся група зробила помилку.

Корисні посилання, рекомендації – що потрібно подивитися, на що звернути увагу. Усі рекомендації мають бути чіткими. Закликаю подумати про допомогу і співпрацю, щоб зворотний зв’язок був підтримкою. Якщо у вас є можливість зробити зворотний зв’язок індивідуалізованим, то зробіть це. Адже зворотний зв’язок у груповому чаті для всіх батьків (як спроба мотивувати батьків і учнів) спричиняє непорозуміння і конфлікти.

 

Інструменти для оцінювання:

Гарно показали себе онлайн-тести з автоматичним зворотним зв’язком. Неможливо перевірити сотні дитячих робіт через фото. Тести перевіряють рівень запам’ятовування інформації, відтворення або роботу з іншими гаджетами. Сервіси: Quizlet, Google Forms, Kahoot, Pear Deck.

Навчання через відео. Якщо ви посилаєте відео, то бажано, щоб до нього була якась перевірка. Адже просто подивитися відео і зробити типову вправу – не дієво. Краще прив’язати до відео те, що ви будете оцінювати. Сервіси: EdPuzzle, Khan Academy, Nearpod, YouTube.

Можна використовувати записані пояснення/відгуки на діаграмах, розв’язках чи процесах (обговореннях), якщо ви користуєтесь цими додатками. Просто писати на тому, що надсилають діти. Сервіси: Flipgrid, Explain Everything, Seesaw, Screencastify, Kaizena.

Обговорення тем/Дошки. Обговорювати (наприклад, картини на образотворчому мистецтві чи літературний твір) можна навіть у Viber. Відправити дітям картину і поставити кілька запитань. Лише продумайте, скільки дітей має бути в чаті. Сервіси: Flipgrid, Padlet, Viber.

Опитування/Зворотний зв’язок. Сервіси: Mentimeter, Poll Everywhere, Survey Monkey.

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ:

Оцінювання дітей з особливими освітніми потребами в умовах карантину в закладах освіти здійснюється згідно із загальними критеріями оцінювання та з урахуванням індивідуального навчального плану. В умовах карантину оптимальними способами оцінювання є ті, до яких готові педагоги й діти. Оцінювання може бути в режимі онлайн; на дистанційних платформах, де є відповідна функція та інструментарій, або після закінчення карантину оцінювання відбудеться очно.

 

 

 

Додаток 1

 

Математика

1 клас

Урок розроблено для дитини з легкими інтелектуальними порушеннями (F 70)


Тема: Формування уявлень про геометричні фігури

 

Мета уроку:

  •                 Ознайомити учнів із геометричними фігурами – кругом, квадратом, трикутником;
  •                 вчити дітей обстежувати моделі геометричних фігур,порівнювати їх,
  •                 знаходити ознаки подібності і відмінностей .
  •                 розвивати пізнавальний інтерес, мислення, увагу;
  •                 збагачувати словниковий запас;

 

Обладнання: ноутбук, додатки для практичних завдань, зошит, ручка

 

Хід уроку

1.Організаційний момент:

1.1 Привітання:

Вже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ти часу не гай,

Працювати починай.

1.2 Визначення емоційного настрою дитини

(прохання вчителя показати смайлік відповідного настрою);

Який в тебе сьогодні настрій?

(Чому саме такий настрій?)

002.jpg008.png10087.006.jpg32453.004.jpg

2.  Повторення матеріалу:   

Що ти бачиш на малюнку?

00a.png

Скільки кольорів має веселка?

(повторення назв чисел та кольорів)
Запропонувати вибрати цифру та назвати всі кольори веселки

Яке число відсутнє?

var-www-naurok-com-ua-web-uploads-files-905917-164701-10-jpg.jpg

Закріплювати  поняття про місце числа у числовому ряді, розвивати зв’язне мовлення, увагу, спостережливість, миттєву реакцію.

 

3. Опрацювання теми уроку: Перегляд мультфільма за посиланням - https://www.youtube.com/watch?v=_aGb0BNYxHY:

4. Весела руханка - https://www.youtube.com/watch?v=Lf0YdjKvGHM:

2. Продовження вивчення теми:

img3.jpgimg1 (1).jpg002 (1).jpg

img4 (1).jpg

 

img3 (1).jpg

6.jpg

 

 

 

 

 

 

Хочу показати тобі незвичайне місто

004.jpg

 

005.jpg

В цьому місті живуть ось такі жителі.
З яких фігур вони  складаються?

5. Закріплення матеріалу:  Зайва фігура (розвиток логічного мислення)

img10.jpg

101251955481223484001.jpg

 

Дидактична гра - https://vseigru.net/razvivayushchie/31190-igra-geometricheskie-figury.html

6.Підведення підсумку уроку.

7.Домашнє завдання:

 

 

 

 

 

Література

1.Модуль: Дистанційна освіта дитини з особливими освітніми потребами в умовах карантину Викладач: Лопухіна Т.В., кандидат педагогічних наук, завідувач відділу професійного розвитку фахівців освіти дітей з особливими освітніми потребами Донецького облІППО.

2. Актуальні питання сурдопедагогіки : зб. наук. праць / ред. Л.І. Фомічова ; Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. - К. : НПУ ім. М.П.Драгоманова, 2003. - 254 с.

3. Виховання і навчання дітей дошкільного віку з вадами слуху (об'єднані тексти програм дошкільних закладів для глухих дітей і дошкільних закладів для слабочуючих дітей): програма для спеціальних дошк. закл. / Ін-т змісту і методів навчання; авт.- уклад. Л. І. Фомічова; ред.: Л.І. Фомічова, Л.О. Малина. ─ К. : [б.в.], 1997. - 363 с.

4. Глушенко К.О. Актуальні проблеми навчання та виховання дітей з комплексними порушеннями розвитку в Україні / К. О. Глушенко, Н. В. Гладких. // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. - 2014. - Вип. 26. – С. 52-57.

 

 

doc
Пов’язані теми
Математика, Інші матеріали
Інкл
Додано
18 травня 2022
Переглядів
945
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку