Пам'ятай!
Життя є дар,
Великий дар.
І той, хто його не цінує,
Цього не заслуговує.
Леонардо да Вінчі
(Здоров’я –це стан живого організму, при якому він у цілому і всі органи здатні виконувати свої життєві функції).
ІІ ведучий Напевно, ви вже знаєте, що здоров’я людини поділяють на певні складові: фізичну, соціальну та духовну. Що є ознакою фізичного здоров’я?
(Це коли людина фізично здорова. Вона добре виглядає. А всі системи успішно виконують свою роботу).
І ведучий А що є ознакою соціального здоров’я?
(Успішний розвиток особистості людини, її вміння вільно та відповідально визначати своє місце серед інших людей).
ІІ ведучий А які ознаки духовного здоров’я?
(Нормальне фунціюванування процесів мислення, пам’яті, уяви, здатність адекватно оцінювати почуття, свідомо управляти своїм станом, розвивати свій інтелект. Духовний розвиток людини визначає мету її існування, ідеали й життєві цінності).
І ведучий Сьогодні разом з вами ми хотіли б поговорити про те, що і як саме впливає на складові нашого здоров’я.
ІІ ведучий То ж дивіться, думайте, аналізуйте. Під час обговорень вільно і правдиво висловлюйте свої думки.
ІІ ведучий Сьогоднішній форум-театр – це співпраця тих, хто знаходиться в залі й на сцені. Це відвертий діалог двох сторін. То ж запрошуємо вас до діалогу.
Сценка №1
Вдома
Ранок. Знервована мама, яка і сама спізнюється на роботу, відправляє донечку Катю в школу.
Мама: - Катю! Давай швидше!....
Катя: - А поснідати?
Мама: - Який сніданок? Я і так запізнююся, давай швидше! Поснідаєш в школі!...
Школа Урок
Катя приходить, коли урок вже розпочався. Знервована, байдужа вчителька бубонить:
- А… Катя…Вічно ти спізнюєшся!... Домашнє завдання виконала ? Бери зошит, іди до дошки…
Катя кладе портфель. Сусід по парті прикріплює до спини дівчинки папірець з образливим словом. Катя підходить до вчителя.
Катя: - Я не виконала домашнього завдання…
Учитель: - Ну що ж, ще одна двійка… А чи не замислювалася ти, чому саме тобі однокласники вішають на спину такі написи?
Вдома після школи
У кімнаті гримить музика. Стомлена, знервована мама повертається з роботи, вимагає вимкнути гаджет. Дочка ігнорує її слова, виникає сварка.
Мама: - Скільки разів тобі говорила, не вмикай цю ненормальну музику! У мене голова розвалюється! Уроки вивчила?
Катя: - Вивчу!
Мама: - Я знаю, як ти вчиш! Давай щоденник! Знову двійка! А це все через твою музику!
Катя: - Досить на мене кричати! Я маю право слухати музику, яку хочу!
Мама: - Право вона має! Будеш мати право, як почнеш гроші заробляти! Ясно?!
Катя: - Ясно!
Дівчинка йде з будинку.
Вулиця.
Гурт підлітків зібралася в сквері. Мимо них проходить Катя.
Хлопець: - Привіт, мала! Чого така засмучена? Щось сталося?
Дівчина: - Катюха, знову виховували?
Хлопець: - Слухай, мала, не парься, пішли з нами, розслабимося, у нас все з собою…
Катя: - Та ні, я не можу…
Дівчина: - Та ти що, Катюха, від одного разу нічого не буде! Зате буде класно, ніяких проблем, розслабишся…
Катя йде з підлітками
Ведучий І Пройшло декілька років…
Виходить Катя. Читає монолог наркоманки.
Виходить акторка. Під музику читає монолог «Чому?»
Музика стихає. Говорять ведучі.
Ведучий ІІ Англійський філософ Томас Пен уважав, що в людства є три вороги, які забирають більше життів і приносять більше лиха, ніж усі війни разом узяті. Це алкоголізм, тютюнокуріння та наркоманія.
Ведучий І У переглянутому сюжеті ви побачили, як наша героїня потрапила в небезпечні тенета. А як би ви поступили, щоб цього не трапилося?
Ведучий ІІ Як ви думаєте, які причини спонукали дівчину до цього?
(- відсутність сімейного піклування;
- непорозуміння з однокласниками;
- авторитарність учителя).
Ведучий І Дякуємо за відповіді. Усі ці причини мають велике значення.
Ведучий ІІ Та все ж, найбільш незахищеною дитина відчуває себе без підтримки батьків, без їхнього піклування. Саме від сімейного благополуччя залежить психологічне здоров’я дитини.
Звучить музика. На сцену виходять два хлопчики, читають монолог сина.
1. Ти, мабуть, вважаєш, що я ображений на тебе. Погано про тебе думаю. Знаєш, раніше я дійсно сердився, Чекав твого дзвінка, чи хоча б поздоровлення на День народження. У мого друга тато не живе разом з ними, але вони бачаться у вихідні, ходять разом на стадіон або їздять за місто…
2. Ну і гроші батько присилає. Ось нещодавно новий скутер купив йому на День народження, Він навіть мені давав прохи проїхатися… Це так круто! Я йому так заздрю, так заздрю!...Хоча знаєш, справа не тільки в с кутері…
1 Взагалі, я не серджуся на тебе. Я, навіть, тобі вдячний. Правда. Правда…. Ти мене багато чому навчив. І це дійсно так. Саме завдяки тому, що я часто залишаюся на самоті, я багато читаю. І знайшов багато цікавих думок розумних людей. Я, навіть, ці фрази записую собі у зошит: «Розумні вчаться на чужих помилках, а дурні на своїх…» І ще: «Діти можуть виправити помилки своїх батьків». Або ось ще: «Хочеш змінити світ - почни з себе». Філософи розумні писали… Ти знаєш, я зрозумів, я не хочу бути дурнем. Коли я виросту і у мене буде син, ми разом з ним будемо на велосипедах кататися, на рибалку ходити. Я ще ніколи не був на рибалці. Скутер разом будемо ремонтувати. Я обов’язково йому скутер подарую! Гвіздки навчу забивати. Пам’ятаєш дядю Ігора, ось він мене навчив гвіздки забивати...
2. Ми шпаківню разом зробили. Зрозуміло, змайструвати шпаківню це не найважливіша справа . Їх мало хто тепер майструє… Але це не важливо. Просто дядя Ігор розмовляв зі мною, як із дорослим…
1. Як з дорослим…
2. Знаєш, я готовий був зробити 100 шпаківень…
1. 100 шпаківень…
2. Увесь той час я уявляв, що ти поруч, ти біля мене – мій тато…
1. Мій тато…
2. І за комп’ютером працювати мене теж навчив дядя Ігор…
1. Коли я виросту, я напишу листа своєму синові, запечатаю і підпишу: «Відкрити тоді, коли народиться мій син». А то , ненароком, виросту і забуду…
2. То ж дякую тобі, тату, за те, що ти мені дав. Ти навчив мене, яким не повинен бути справжній батько. Нехай таким чином, але начив!.... Я обов’язково виправлю твої помилки, тату…
1. Тому, що я люблю тебе, тату….
2. Я знаю, чоловіки один одному таких слів не кажуть… Ну та добре, тату… Щасти тобі….
Демострація відеофільму
Звучить музика Виходить дівчинка, читає вірш «Сім'я»
Звучить пісня «А я не можу жити без тебе»
Він і вона
Дівчата
1. Я не готова ще народжувати… Я не хотіла цієї дитини. Але дитина вже є, вона моя…
3. Якщо я народжу, мій хлопець мене покине… Але якщо я зроблю аборт, у мене в майбутньому може не бути дітей…
5. Ця дитина зруйнує мої плани на майбутнє. Як би так думали мої батьки, мене б могло не бути…
Хлопці
2. Я не зможу утримувати дитину, це дуже важко…
4. Навіщо нам дитина, нам добре і вдвох… Але дитина буде схожа на мене, вона любитиме мене…
5. Я ще надто молодий, щоб стати батьком… Якби так думали мої батьки, мне могло б не бути…
Монологи ненароджених дітей
Зливаючись у темряві туману,
Стара потвора ходить по кутках.
В її очах лиш озеро обману,
І гострий ніж у зморщених руках.
На кінчику ножа - краплина крові.
Кричить вона про неминучий слід
Убивства, що почалось із любові,
Про зірваний у мить любові плід.
І слід цей, навіть з часом не зникає,
Його не забирає круговерть.
Дитя, не народившись, помирає
Без права на життя, лише на смерть.
Убивця!!! Надто тихо для вироку
прошепоче неназваний гість,
сяде тінню на краю столика,
ніби скинутий деревом лист.
Докорятиме сірим мороком,
виливатиме в ніч полин…
Це могла бути твоя донечка,
це міг бути для тебе син.
Ненаспівана колискова
до світанку тепер болить,
а вночі гість приходить знову,
плаче, тулиться і не спить...
Матусенько! Не убивай! Благаю…
Я ще маленька, та я уже жива.
А ти, матусенько, хіба цього не знаєш?
Хіба не чуєш? – Я твоя, твоя!!!
Хіба мене Ти, мамо, не чекаєш?
Це ж я, це – я. Почуй мене – це я!
Мене, матусенько, хіба ти не кохаєш?
Кровинка я ріднесенька твоя.
Я ж так тебе кохаю, так кохаю…
Ти чуєш – б’ється серденько моє,
До тебе в лоні ручки простягаю,
В твоїх руках тепер життя моє.
Ти – найсильніша від усіх, матусю,
Ти не даси згубить життя моє,
До тебе в лоні ніжно пригорнуся,
Дитятко я малесеньке твоє.
- Ми на порозі дорослого життя.
- Нам кохати і бути коханими.
- Пам’ятайте, що необдумані поступки можуть зламати не лише ваше власне життя, а й життя ваших ненароджених дітей.
ІІ ведучий А чи знаєте, що за статистикою в Україні на одну народжену дитину припадає 600 абортів. Аборти в Україні продовжують залишатися основним методом регулювання народжуваності.
І ведучий Близько половини абортів до 17 років призводять до безпліддя дівчини, стверджують вітчизняні лікарі-гінекологи. У жінок, які зробили аборти, удвічі зростає ризик ускладнень під час наступної вагітності. Але, як стверджують фахівці, окрім фізичної шкоди, аборти несуть психологічні проблеми. А дехто із жінок так і не зможе ніколи стати матір’ю…
Вірш «Сумні монологи»
Над хатою в нас пролітав чорногуз. Спинився в польоті, може, закличуть? А я не помітила і одвернулась, Очей у Сірка позичивши.
А вдруге летів чорногуз над нами, То втік чоловік до хати І довго доводив, що нам іще рано Чорногуза чекати.
А втретє… Я вийшла тайком на поріг І довго в небо дивилась. Та десь в перехрестях весняних доріг птиця моя забарилась.
Вже й чоловік поглядав у вись І колесо виніс на явір. А він лиш зневажливо подививсь, Як втретє летів над нами.
Що він! Та ж літа, мов шалені, летять, Аж явір тужливо повискує. Гойдається колесо поміж гілляк, Неначе порожня колиска…
І ведучий Сьогодні наш форум-туатр торкнувся кількох проблем, які впливають на здоров’я людини.
ІІ ведучий Вибір здорового способу життя чи протилежного йому – це ваш вибір. Але ви повинні усвідомити, що будь-який ваш вчинок несе за собою певні наслідки.
І ведучий То ж ще раз згадаємо, які фоктори впливають на здоров’я.