Фрагмент уроку проведення досліджень: "Чому утворюється тінь?"
Обрана мною тема реалізується освітньою галуззю «Я досліджую світ», змістова лінія «Людина і природа». Реалізації програми «Я досліджую світ» передбачає включення учнів в практику виконання різноманітних завдань дослідницького характеру, як от:
-дослідження-розпізнавання (Що це? Яке воно? Обстеження за допомогою органів чуття, опис, порівняння з іншими предметами, явищами; спільне – відмінне, до якого цілого воно належить);
-дослідження-спостереження (Як воно діє? Що з ним відбувається? Для чого призначене?);
˗дослідження-пошук (запитування, передбачення, встановлення часової і логічної послідовності явищ, подій; встановлення причинно – наслідкових зв’язків (Чому? Яким чином? Від чого залежить? З чим пов’язано?), догадка, висновок-узагальнення).
«Чому утворюється тінь?» - це дослідження-пошук, учні повинні відповісти на запитання «Від чого залежить тінь?», «З чим пов’язане виникнення тіні?». Дослідницька діяльність дозволяє дитині відчувати себе справжнім першовідкривачем, дослідником, спонукає до постійного пошуку цікавої інформації, від чого розвиваються дослідницькі здібності. Досліди дають дітям реальні уявлення про різні сторони досліджуваного об’єкта, його взаємини з іншими об’єктами і з середовищем існування. Дуже важливо використовувати проблемні запитання.
На основі цього сформульована мета та завдання дослідження:
Мета: встановити умови, за яких утворюється тінь; з’ясувати, які предмети пропускають світло чи не пропускають його, які об’єкти випромінюють світло. Розвивати вміння учнів висувати припущення, узагальнювати, робити висновки.
Завдання:
-самостійно досліджувати явище або об’єкт, змінюючи умови та використовуючи різні засоби дослідження;
-порівнювати об’єкти та явища, знаходити спільне та відмінне між ними;
-тавити перед собою мету, шукати способи її досягнення;
-входити в діловий контакт з однолітками та дорослим;
-здійснювати аналіз досліджуваних процесів, робити висновки;
-швидко засвоювати нову інформацію;
- творчого використовувати засвоєну інформацію в житті.
Основна частина
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Відгадайте загадку:
Хто однаково всіх любить,
Всіх однаково голубить?
Кожний скоса тільки гляне,
А обняти не дістане. (Сонце)
- Діти, як ви здогадалися, що це Сонце?
- Чому ж, на Сонце скоса дивляться? (сонце дуже яскраве)
- Сонце випромінює яскраве сонячне світло. І воно любить, голубить усю Землю своїми променями.
-Подивіться на зображення. Яке сонце?
- Підніміть руку, хто любить сонячну погоду!
- Ви не одні такі! Тварини теж люблять сонячні дні!
- Зараз за моїми командами ми намалюємо тварину, з якою трапилася смішна пригода одного сонячного дня!
(пишемо з дітьми графічний диктант-качечка)
ІІ Мотивація навчальної діяльності
- Послухайте, яка пригода трапилася з маленьким Крячиком одного сонячного дня. Одного сонячного ранку йшло по дорозі каченя Крячик. Йшло і позіхало. Але не тому позіхало, що не виспалося, а просто від нудьги.
"Погано бути самому, - думав Крячик. - От якби в мене був друг..." Каченя подивилося навсібіч і раптом помітило збоку якусь темну пляму, що рухалася вслід за ним.
Крячик рушив далі - і пляма полинула поруч, ніби на мотузці.
Крячик злякався! Таку велику пляму і так близько він бачив перший раз. Він почав бігти, сподіваючись, що просто втече від страшної плями. Але пляма все одно була поруч! Ще й така велика!
ІІІ. Сприймання і усвідомлення нового навчального матеріалу
(педагог направляє ліхтарик на дошку)
На дошці з’являється світла пляма у формі кола.
(педагог пропонує підібрати різні предмети у класі, розмістити їх між ліхтариком і дошкою, і перевірити, чи відкидають вони тінь. Останній предмет підставляє педагог – шматочок скла.)
Учні роблять висновок, що тінь утворюють тільки непрозорі предмети. А скло прозоре, тому світло просто проходить повз нього.
Вчительтель пояснює:
VI. Узагальнення і систематизація набутих знань
Робота у парах
(на наступних уроках можна розіграти театр тіней, на прогулянці поміряти чия тінь довша )