Фрагмент уроку щодо вивчення української народної казки «Їжак та заєць» (Науменко В.О. Літературне читання: підруч. для 3-го кл., 2014, С. 6–8.)
Розробка Пучко Лариси Миколаївни вчителя початкових класів ЗОШ №15 |
«Їжак та Заєць» (українська народна казка)
РАВЛИК ТА АНТИЛОПА
Мозамбіцька народна казка
Мета: удосконалювати навички свідомого виразного читання, читання за особами; вчити аналізувати прочитане, оцінювати вчинки дійових осіб; збагачувати словниковий запас учнів, розширювати їх світогляд; виховувати толерантність, терпимість у ставленні до слабших за себе.
На прикладі двох художніх творів, у яких змальовується і рідна й чужа культура, довести рівноцінність впливу на усвідомлення молодшиими школярами своєї українськості (української ідентичності).
— Відгадайте загадки, дізнайтеся героїв сьогоднішнього уроку.
Гостроносий і малий,
Він тихенький і не злий.
Вдень ховається, вночі
Йде шукать собі харчі,
Шубку має з колючок.
Як він зветься?.. (Їжачок).
Боюся вовка і лисиці,
Боюсь мисливської рушниці,
Тому від страху перед ними
Я сплю з відкритими очима. (Заєць)
Це герої казки ЇЖАК ТА ЗАЄЦЬ - української народної казки про тварин. З якою ми познайомимось на сьогоднішньому уроці.
У кожного народу є своя улюблена казка про тварин. Під цю казочку діти засинають, вчаться творити добро, вчаться перемагати зло.
У дітей Мозамбії такою казкою стала казка РАВЛИК ТА АНТИЛОПА.
Господар по стежці повзе,
На собі хатинку везе.
Друзі кличуть його Павлик,
Звісно, це рогатий …
(Равлик)
Антилопи – це копитні рогаті тварини. Вони живуть тільки в Африці і Південній Азії. Всього існує 80 видів антилоп, які дуже відрізняються один від одного.
Антилопа – тварина полохлива і дуже швидка. Швидкість антилопи гну досягає 55-80 км /год. Антилопи – відмінні стрибуни. Вони роблять гігантські стрибки до 3 метрів у висоту і до 10 метрів в довжину.
Це головні герої мозамбіцької казки РАВЛИК ТА АНТИЛОПА.
- Сьогодні ми спробуємо порівняти ці казки . Знайдемо спільне і відмінне.
- Давайте прочитаємо казку ЇЖАК ТА ЗАЄЦЬ РАЗОМ З КАЗКАРЕМ.
Виразне читання казки разом з казкарем
казка https://www.youtube.com/watch?v=ctVwWIhTfgY
Діти слідкують, а вчитель контролює.
— Чи сподобалася вам казка?
— Які почуття вона у вас викликала?
Довідкове бюро
Борозна — довга, рівна заглибина в землі, проведена плугом.
Мугикати — стиха, невиразно наспівувати.
Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем
Помчав їжачиха
Прудкий нечемну
Наввипередки кривуляєш
— Серед поданих слів знайдіть дієслова, іменники.
Читання тексту казки учнями «ланцюжком» РАВЛИК ТА АНТИЛОПА.
РАВЛИК ТА АНТИЛОПА
Мозамбіцька народна казка
Антилопа завжди вихвалялася своєю спритністю й швидкістю. Якось вона
зустріла Равлика і стала глузувати з нього:
– Гей, Равлику, ти навіть бігати не вмієш. Який це сором, що ти здатний
лише плазувати.
Равлик, будучи швидкий на розум, вирішив провчити Антилопу.
– Гаразд, приходь сюди в неділю, і ми на цій дорозі влаштуємо змагання з
бігу: побіжимо звідси до річки.
– Ти побіжиш наввипередки зі мною? – здивувалась Антилопа. – Добре, я
прийду.
І помчала, рада-радісінька: вона гадала, що Равлик несповна розуму, бо
надумав з нею змагатися.
А Равлик, який ходив до школи та вмів читати й писати, написав листи
усім друзям-равликам, що жили вздовж шляху до річки. У тому листі він
просив друзів стати в неділю вздовж дороги, а коли Антилопа бігтиме й
кликатиме Равлика, відповідати: «Я тут!»
У неділю зустрілася Антилопа з Равликом і, засміявшись, сказала йому:
– Ну, побіжимо й побачимо, хто перший прибіжить до річки... Равлик
пробіг трохи й сховався в кущі. Антилопа ж бігла й час від часу гукала:
– Равлику, Равлику, де ти там?
– Я тут! – щоразу озивався котрийсь із Равликових друзів. Антилопі
здавалося, ніби це той самий Равлик, і юна мчала все швидше. Але Равлик
завжди відповідав, коли вона його кликала.
Нарешті Антилопа стомилася і стала, важко водячи боками й задихаючись.
Равлик виграв заклад, бо він був кмітливіший за Антилопу, ходив до
школи разом з іншими равликами, усі вони вміли читати й писати. Тільки так
вони змогли гуртом перемогти Антилопу.
Переклав із португальської Анатолій Андрусяк
— Кого з персонажів казки характеризують слова кожного рядка?
— Які вчинки про це свідчать?
Добродушний, кмітливий, розумний. (РАВЛИК, ЇЖАК)
Нечемний, пихатий, нетямущий. (ЗАЄЦЬ, АНТИЛОПА)
5. Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання
— Куди вийшов їжак?
- Равлик?
— Який настрій був у ЇЖАКА? У РАВЛИКА?
— Кого він зустрів на ниві? Де і кого зустрів РАВЛИК?
— Як привітався їжак?
— Що почув у відповідь від зайця?
- Як привіталась АНТИЛОПА?
— Як їжак вирішив провчити нахабного зайця?
- Як равлик вирішив провчити нахабну антилопу?
— Чим закінчилося змагання між зайцем і їжаком?
- Чим закінчилося змагання між равликом і антилопою?
— Чи справедливо, на вашу думку, залагодився конфлікт між героями?
— Що означає слово сердешний?
— Яке ставлення до зайця приховане за цим словом?
— За що було посоромлено зайця?
- А антилопу?
— Чому переможцем став їжак?
- А чому равлик?
— Прочитайте зачин казок; кінцівки. У яких словах казки ЇЖАК ТА ЗАЄЦЬ виражена її основна думка? У яких словах казки РАВЛИК ТА АНТИЛОПА?
ОБ'ЄДНУЄМОСЬ У ДВІ КОМАНДИ
Читання казок за особами. (Дівчата читають українську народну, а хлопці мозамбіцьку народну)
— Підготуйтеся до читання казоки за особами. Знайдіть у тексті слова, що підказують, з якими інтонаціями говорять персонажі.
Готуємо питання за змістом казок. Чим схожі, а чим різняться?
Дівчатаобирають у своїй команді АВТОРА, ЗАЙЦЯ, ЇЖАКА (інші говорять за зайчиху гуртом)
Питання до хлопців
ВИСТУПАЮТЬ
Хлопці - АВТОРА, АНТИЛОПУ, РАВЛИКА (усі інші говорять за равликів )
ВИСТУПАЮТЬ
Питання до дівчат
ВИСНОВКИ
Їжак і Заєць – Дитячі Пісні – З Любов'ю до Дітей
https://www.youtube.com/watch?v=MmghyBIGL4s