Урок читання "Прославлення героїзму в народних казках"

Про матеріал
Урок читання "Прославлення героїзму в народних казках" розроблено за матеріалами української народної казки "Кирило Кожум'яка". Мета уроку: розширювати уявлення учнів про героїко – фантастичні казки, формувати уміння читати в особах; виявляти залежність мовної та інтонаційної характеристики дійових осіб від їхньої ролі у творі; виховувати любов та повагу до усної народної творчості.
Перегляд файлу

Урок читання в 3 класі

 

Тема:   Прославлення героїзму в народних казках

 

Матеріал уроку:  Українська народна казка   “ Кирило Кожум'яка ”

 

Мета: Розширювати уявлення учнів про героїко – фантастичні казки, формувати уміння читати в особах; виявляти залежність мовної та інтонаційної характеристики дійових осіб від  їхньої ролі у творі; вдосконалювати техніку читання;  виховувати любов та повагу до усної народної творчості.

 

І  Організація класу.

 

Всі почули ви дзвінок –

Він покликав на урок.

Кожен з вас приготувався,

На перерві постарався.

Тож і ми часу не гаймо,

Урок наш розпочинаймо

 

ІІ  Мотивація навчальної діяльності

 - Діти, ми сьогодні відправимось у подорож по чудовій країні.

 

 

 

 

  

 

Під час подорожі ми будемо вивчати розділ, назву якого ви зараз розшифруєте.

Ус     род        на

 

на      на       твор           чість

 

ІІІ  Повідомлення теми і мети уроку

Отже  ми починаємо вивчати новий розділ, який має назву «Усна народна творчість».

- Який настрій у вас викликає назва цього розділу? (Діти сигналізують картками «Смайлики»)

- Що ви очікуєте від уроків цієї теми? (Діти озвучують свої очікування)

 

ІV  Робота над темою уроку

 1. Повідомлення вчителя

Усна народна творчість виникла за багато століть до того, як виникло писемне мовлення. До неї увійшли твори різних жанрів: пісні,  загадки,  прислів’я, приказки, лічилки, жарти, мирилки, дражнили, забавлянки, скоромовки, казки, міфи, легенди.

Кожен із цих жанрів має свої особливості, а всі разом вони складають духовну спадщину нашого народу, яку ми повинні вивчати. Бо недаремно говорять: «хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього».

 

2. Читання вступу до розділу

Твори яких жанрів ми будемо вивчати?

- Як дійшли до нас ці твори?

- З якою метою ми будемо читати ці твори?

 

3. Мовленнєва розминка

- Щоб потрапити у цю дивну країну ми повинні підготуватися.

а) Вправи на дихання:

- задути кульбабку;

- понюхати троянду.

б) Розчитування за складовою таблицею.

в)  «Стежина скоромовок» ( Робота в групах)

І група промовляє скоромовку:

 

Ішла баба дубнячком,

Зачепилась гапличком:

Сюди смик, туди смик –

Одчепися, мій гаплик.

 

ІІ група промовляє скоромовку:

 

Мурлика муркоче – морозива хоче.

Мурлико руденький, - замерзнеш дурненький.

 

ІІІ група промовляє скоромовку:

 

Серед ночі два кроти

Налякались темноти.

Тож мерщій із двору,

У свою глибоку нору!

 

г) « Галявина чистомовок»

 

Ла – ла – ла    -  в гості казочка прийшла;

На – на – на  -  буде казка чарівна;

Ки – ки – ки  - слухають їх всі малюки;

Ок – ок – ок    - повний  палац  казок.

 

4.  Робота над жанром  «Чарівні казки»

 (Звучить мелодія, з’являється  Дівчинка – Казка, одягнена в український костюм)

Дівчинка – Казка: Ви давно знаєте і любите мене. Я прийшла  до вас з маминих чи бабусиних  вуст, з гарної книжки, з екранів телевізора.

Реальність, вигадка, чудеса поєднуються в мені. Я потрібна вам, як хліб, який не приїдається.

 - Так я казка. Я народилася в сиву давнину. Мої історії передавалися з вуст в уста. І сьогодні я вас запрошую до казки.

 

Прошу гостей всіх і малят

В чарівну казку завітати.

Вас поведу не для забави.

Беремось дружно всі до справи.

Бо в світ казковий час ступить

Хай мудра казка нас навчить.

 

5. Ознайомлення з визначенням чарівні казки

 

- Діти, як ви вважаєте чому казки називають чарівними? (Діти висловлюють свої думки)

Це група казок, героями яких є люди з надзвичайною силою, які гаряче захищають інтереси народу; вступають у двобій із злом та брехнею. У цих казках описані пригоди, з чарами і дивовижними перетвореннями.

 

 V  Опрацювання  казки «Кирило Кожум’яка»

1. Слухання уривка казки ( аудіо запис)

 

- Як ви гадаєте, як далі будуть відбуватися події?

(Заслухати передбачення дітей)

2. Читання казки до кінця учнями, які добре читають.

-  Чи здійснилися ваші передбачення?

 -  Коли відбулися події описані у казці?

 -  Хто головний герой казки?

 - Чому він має таке прізвище?

 

3. Словникова робота

Леміш – частина плуга, що розрізає землю.

Урочище – ділянка землі.

Городяни – люди, що живуть у місті.

Пуд – міра ваги близько 16 кілограмів.

Старшина – шановні люди похилого віку.

 

4. Мовчазне читання казки з олівцем

- виділити уривки, що викликають сум, радість, співчуття.

 

Фізхвилинка

 

5. Аналіз казки з вибірковим читанням

- Яку  дань збирав змій із людей?

- Чому змій не з’їв князівну?

- Прочитайте, що змій розповів про Кирила Кожум’яку?

- За які риси боявся його змій?

- Як князівна повідомила батькові про те, хто змія може подолати?

- Що подумав князь коли побачив голуба?

- Чому Кирило погодився на бій із змієм? – Прочитайте, як готувався Кирило до бою?

6. Знайдіть підписи до малюнків

( Діти зачитують уривки)

 

7. Робота над образними засобами

а) Поясніть значення виразів:

« аж луна йде»

«улупить, то так і вжене в землю»

« а під ним земля тільки стогне»

 

б) Добір синонімів

поцупить – вкраде;

злинув – полетів, піднявся;

благайте – просіть.

 

8. Характеристика героїв     (Робота в групах)

Із поданих слів вибрати ті,які характеризують героїв (Кирила Кожумяки, князівни, змія)

(Хоробрий, лагідна, запальний, сильний, підступний, мужній, ніжна, жорстокий, кмітлива)

9. Експрес опитування по казці «Кирило Кожум’яка»

 

VІ.  Підсумок уроку

 

Щоб повернутися з цієї казкової країни нам слід пройти «стежиною прислів’їв»

Казки маленькі,      та в ній щось повчальне зрозумій.

Казка вигадка,      того й перемога.

Чия відвага,          а розуму в них багато.

- Чи можна останнє прислів’я вважати головною думкою казки?

 - Хто з героїв вам найбільше сподобався?

- Хто в казці був втіленням зла? А хто – добра?

- Чи справдились ваші очікування?

- Чи сподобалась вам подорож до палацу чарівних казок?

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
6 квітня 2020
Переглядів
487
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку