Франческо Петрарка – видатний італійських поет-гуманіст. Багатство людської душі, краса і щирість почуттів, оспівування кохання у «Книзі пісень»

Про матеріал
познайомити учнів з біографією та творчістю одного з найкращих представників Відродження – Ф.Петрарки, поглибити знання учнів про сонет, удосконалювати навички аналізу поетичного тексту та виразного читання; розвивати навички виразного читання, зв’язного мовлення; сприяти вихованню в учнів високих моральних почуттів
Перегляд файлу

 

ТЕМА:  Франческо Петрарка – видатний італійських поет-гуманіст. Багатство людської душі, краса і щирість почуттів, оспівування кохання у «Книзі пісень»

Мета: познайомити учнів з біографією та творчістю одного з найкращих  представників Відродження – Ф.Петрарки, поглибити знання учнів про сонет,  удосконалювати навички аналізу поетичного тексту та виразного читання; розвивати навички виразного читання, зв’язного мовлення; сприяти вихованню   в учнів високих моральних почуттів

Тип уроку: комбінований

Обладнання: портрет Ф.Петрарки, комп’ютер, презентація, відеоролик, 

   

ДЕВІЗ УРОКУ:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

 

Співати по-новому
Про любов я прагну…
Ф. Петрарка

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте  старанними і слухняними. Нехай нашим девізом стануть слова:

Слайд1 Не просто слухати, а чути.

    Не просто дивитися, а бачити.

    Не просто відповідати, а міркувати.

    Дружно і плідно працювати.

 

ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  • В історії людської цивілізації є епохи, що спалахують, як зорі, і вже ніколи не гаснуть, посилаючи нащадкам далеке, але яскраве і прекрасне світло.
  • Слайд 2

Епоху, де б душею відпочить,

З нас кожен має право вибирати.

Знайдемо тут до вибору багато

Народів, царств, богів, людей, століть
                                                (М.Рильський)

- Як ви гадаєте про яку епоху говорить український поет?

- Який період людства називають епохою Відродження ?

- Яка існує інша назва цієї епохи?

- Хто і коли ввів термін «Ренесанс»?

- Назвіть хронологічні межі цього періоду ?

- Яких діячів цієї епохи ви запам’ятали?

- Де і коли започаткувалася культура Відродження?

Одже ви мабуть здогадалися що сьогодні ми відправляємося до Італії, бо саме першим видатним гуманістом епохи Відродження був італійський поет Франческо  Петрарка  , а тема уроку

Слайд3

ІІ.Оголошення теми мети уроку

 Франческо Петрарка – видатний італійських поет-гуманіст. Багатство людської душі, краса і щирість почуттів, оспівування кохання у «Книзі пісень»

Слай4  А завдання нашого уроку (  записаний на дошці):

І так приступаємо до роботи, що нам відомо про Італію доби Відродження?

 Слайд 5

Погляньте уважно на портрет поета скажіть свою думку про цю людину?

А зараз я пропоную відвідати  біографічний зал життя і творчості великого поета для  цього розгорніть підручники і опрацюйте життєвий і творчий шлях

Робота з підручником  стр.,215

Бесіда за прочитаним

  • Що ви дізналися про  Франческо Петрарку?
  • Де і коли народився Петрарка?
  • Яке справжнє   ім’я поета?
  •  За що поет був увінчений лавровим вінком?

Слайд 6

Найбільшу частину творчої спадщини Петрарки становлять твори написані латиною. Таких, за підрахунками дослідників , у п'ятнадцять разів більше ніж написаних італійською. Але найвищим досягненням Петрарки – поета стала його книга «Канцоньєре», що означає «Книга пісень» - збірка віршів італійською мовою, справа всього творчого життя поета.

   Головна тема «Канцоньєре» любов поета до Лаури саме їй присвячено більшість віршів. Спогади автора : «В юності я страждав від шаленої, але єдиної і шляхетної любові, і страждав би ще довго, якби вогонь пристрасті не погасила жорстока смерть.»
Хто ж така ця Лаура ? І що це  велике кохання всього життя Петраки?

( розповідь учня)      На жаль, про справжню Лауру нам нічого не відомо. Існує думка, що поет придумав її, створивши масштабний за глибиною образ коханої.   А збірка «Канцон’єре» складається з двох частин:«На життя донни Лаури» і «На смерть донни Лаури». Всього  тут 365 віршів, з яких 317 присвячено коханій Лаурі. Над цим твором Петрарка працював усе своє життя.

 Церква стверджувала, що існує тільки одна любов – любов до Бога, а поклоняться можна тільки Мадонні.  Для Петрарки (а не треба забувати, що він жив у 14 столітті) кохання існувало, але його завжди гризло сумління: добро це чи зло?

Кохання Петрарки, його думки – все це відбилося в «Канцон’єре». Ці вірші як щоденник закоханого. У всіх його віршах присутні Лаура і він, ліричний герой.

Ліричним героєм ми називаємо особу, від імені якої ведеться лірична розповідь, з переживаннями, почуттями та думками якої ми знайомимось (запис до словника).

Поезії , що входять до збірки, дістали назву «сонет»

 Слайд 7         Словникова робота ( запис у зошит)

Сонет (іт.sonetto- звучати) – ліричний вірш, що складається з 14 рядків п’ятистопного, або шестистопного ямба, власне з трьох катренів та терцетів.

Катрен – чотиривірш

Терцет –тривірш

Ось ми підійшли до таїнства поезії Петрарки.( робота з сонетами), 

 Читання і аналіз сонетів №61 Відкрийте підручник на с. 264. Я прочитаю сонет №61 «Благословенні будьте, день і рік…». Ваше завдання уважно послухати і дати відповідь на запитання, яку подію в своєму житті благословляє Петрарка?

Слайд 8

Яким є настрій вірша? (Це своєрідна молитва душі й серця до коханої людини)

Відомо, що Петрарка сприймав любов то як найвище благо, то як гріховне почуття. Як такі суперечливі погляди на кохання відобразилися у вірші? (Кохання — це найвища радість, але разом з тим і «солодкий біль», «серця рани». Але ліричний герой приймає все це і не відмовляється від кохання)

 Які засоби художнього увиразнення використовуються в сонеті? (Епітети: «ясний потік», «ім’я ніжне і кохане»; градація: «день і рік, і місяць, і місця урочі…»;   Яким змальовано ліричного героя? (Він по-лицарськи милується прекрасною дамою, жодної зухвалої думки немає в ньому. Це поклоніння коханій)
 

 Музична пауза.

Прослуховування запису музики Ф. Ліста «Сонети Петрарки».

- Бесіда на з’ясування сприйняття музики учнями

Визначте характер музики.

Як композитор звуками передає тонкі душевні переживання героїв?

Який зв’язок, на вашу думку, є між віршами Петрарки і музикою Ліста?

- Творче завдання

Яку б ви намалювали ілюстрацію до сонету «Щасливі квіти й благовісні трави…», які б кольори переважали на вашому малюнку? Обґрунтуйте свої міркування.

Звернення до епіграфа

Співати по-новому
Про любов я прагну…
Ф. Петрарка

То як же по-новому прагне співати Петрарка?

Петрарка — віртуоз у жанрі сонета. Він довів цей жанр до досконалості, довершеності, забезпечивши тим самим його довге життя і популярність у європейській поезії.

Сонети Петрарки дуже артистичні, багаті на поетичні порівняння, влучні метафори, гру слів, витончені комбінації. Але найголовніше в них — глибокий і дуже людський та людяний зміст, відтворення живої, ніжної, чутливої душі нової людини з її гуманістичними ідеалами.

 

3. Заключне слово вчителя

Лірика Петрарки наскрізь оригінальна і нова, вона вражає щирістю почуттів, відвертістю, недарма її називають поетичною сповіддю Петрарки. Вона близька нашим почуттям, гармоніює з ними, допомагає нам пізнати себе.

У своїх сонетах Петрарка утверджує право на радість життя, на кохання до реальної, земної жінки. Кохання — це свято душі, що облагороджує людину, найвище блаженство, якого прагне людська душа. У цьому виявилися передові погляди поета-гуманіста.

Петрарку справедливо називають батьком європейської лірики, вчителем усіх видатних поетів Європи. На слідуючому уроці ми продовжимо роботу над поезією Петрарки.

А зараз розгорніть щоденники і запишіть домашнє завдання

 

  1.  Вивчити визначення поняття сонет .
  2. Вивчити напамять оди із сонетві Петрарки , який найбільш сподобався

*Підібрати вислови класиків і сучасників про кохання.

 

Підсумок уроку

 

 

 

docx
Додано
28 лютого 2023
Переглядів
661
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку