ТЕМА: Франческо Петрарка – видатний італійських поет-гуманіст. Багатство людської душі, краса і щирість почуттів, оспівування кохання у «Книзі пісень» Мета: познайомити учнів з біографією та творчістю одного з найкращих представників Відродження – Ф.Петрарки, поглибити знання учнів про сонет, удосконалювати навички аналізу поетичного тексту та виразного читання; розвивати навички виразного читання, зв’язного мовлення; сприяти вихованню в учнів високих моральних почуттів Тип уроку: комбінований Обладнання: портрет Ф.Петрарки, комп’ютер, презентація, відеоролик,
ДЕВІЗ УРОКУ: Не просто слухати, а чути. Не просто дивитися, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати. Дружно і плідно працювати.
Співати по-новому ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА Слайд1 Не просто слухати, а чути. Не просто дивитися, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати. Дружно і плідно працювати. |
ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Епоху, де б душею відпочить,
З нас кожен має право вибирати.
Знайдемо тут до вибору багато
Народів, царств, богів, людей, століть
(М.Рильський)
- Як ви гадаєте про яку епоху говорить український поет?
- Який період людства називають епохою Відродження ?
- Яка існує інша назва цієї епохи?
- Хто і коли ввів термін «Ренесанс»?
- Назвіть хронологічні межі цього періоду ?
- Яких діячів цієї епохи ви запам’ятали?
- Де і коли започаткувалася культура Відродження?
Одже ви мабуть здогадалися що сьогодні ми відправляємося до Італії, бо саме першим видатним гуманістом епохи Відродження був італійський поет Франческо Петрарка , а тема уроку
Слайд3
ІІ.Оголошення теми мети уроку
Франческо Петрарка – видатний італійських поет-гуманіст. Багатство людської душі, краса і щирість почуттів, оспівування кохання у «Книзі пісень»
Слай4 А завдання нашого уроку ( записаний на дошці):
І так приступаємо до роботи, що нам відомо про Італію доби Відродження?
Слайд 5
Погляньте уважно на портрет поета скажіть свою думку про цю людину?
А зараз я пропоную відвідати біографічний зал життя і творчості великого поета для цього розгорніть підручники і опрацюйте життєвий і творчий шлях
Робота з підручником стр.,215
Бесіда за прочитаним
Слайд 6
Найбільшу частину творчої спадщини Петрарки становлять твори написані латиною. Таких, за підрахунками дослідників , у п'ятнадцять разів більше ніж написаних італійською. Але найвищим досягненням Петрарки – поета стала його книга «Канцоньєре», що означає «Книга пісень» - збірка віршів італійською мовою, справа всього творчого життя поета.
Головна тема «Канцоньєре» любов поета до Лаури саме їй присвячено більшість віршів. Спогади автора : «В юності я страждав від шаленої, але єдиної і шляхетної любові, і страждав би ще довго, якби вогонь пристрасті не погасила жорстока смерть.»
Хто ж така ця Лаура ? І що це велике кохання всього життя Петраки?
( розповідь учня) На жаль, про справжню Лауру нам нічого не відомо. Існує думка, що поет придумав її, створивши масштабний за глибиною образ коханої. А збірка «Канцон’єре» складається з двох частин:«На життя донни Лаури» і «На смерть донни Лаури». Всього тут 365 віршів, з яких 317 присвячено коханій Лаурі. Над цим твором Петрарка працював усе своє життя.
Церква стверджувала, що існує тільки одна любов – любов до Бога, а поклоняться можна тільки Мадонні. Для Петрарки (а не треба забувати, що він жив у 14 столітті) кохання існувало, але його завжди гризло сумління: добро це чи зло?
Кохання Петрарки, його думки – все це відбилося в «Канцон’єре». Ці вірші як щоденник закоханого. У всіх його віршах присутні Лаура і він, ліричний герой.
Ліричним героєм ми називаємо особу, від імені якої ведеться лірична розповідь, з переживаннями, почуттями та думками якої ми знайомимось (запис до словника).
Поезії , що входять до збірки, дістали назву «сонет»
Слайд 7 Словникова робота ( запис у зошит)
Сонет (іт.sonetto- звучати) – ліричний вірш, що складається з 14 рядків п’ятистопного, або шестистопного ямба, власне з трьох катренів та терцетів.
Катрен – чотиривірш
Терцет –тривірш
Ось ми підійшли до таїнства поезії Петрарки.( робота з сонетами),
Читання і аналіз сонетів №61 Відкрийте підручник на с. 264. Я прочитаю сонет №61 «Благословенні будьте, день і рік…». Ваше завдання уважно послухати і дати відповідь на запитання, яку подію в своєму житті благословляє Петрарка?
Слайд 8
Яким є настрій вірша? (Це своєрідна молитва душі й серця до коханої людини)
Відомо, що Петрарка сприймав любов то як найвище благо, то як гріховне почуття. Як такі суперечливі погляди на кохання відобразилися у вірші? (Кохання — це найвища радість, але разом з тим і «солодкий біль», «серця рани». Але ліричний герой приймає все це і не відмовляється від кохання)
Які засоби художнього увиразнення використовуються в сонеті? (Епітети: «ясний потік», «ім’я ніжне і кохане»; градація: «день і рік, і місяць, і місця урочі…»; Яким змальовано ліричного героя? (Він по-лицарськи милується прекрасною дамою, жодної зухвалої думки немає в ньому. Це поклоніння коханій)
Музична пауза.
Прослуховування запису музики Ф. Ліста «Сонети Петрарки».
- Бесіда на з’ясування сприйняття музики учнями
Визначте характер музики.
Як композитор звуками передає тонкі душевні переживання героїв?
Який зв’язок, на вашу думку, є між віршами Петрарки і музикою Ліста?
- Творче завдання
Яку б ви намалювали ілюстрацію до сонету «Щасливі квіти й благовісні трави…», які б кольори переважали на вашому малюнку? Обґрунтуйте свої міркування.
Звернення до епіграфа
Співати по-новому
Про любов я прагну…
Ф. Петрарка
То як же по-новому прагне співати Петрарка?
Петрарка — віртуоз у жанрі сонета. Він довів цей жанр до досконалості, довершеності, забезпечивши тим самим його довге життя і популярність у європейській поезії.
Сонети Петрарки дуже артистичні, багаті на поетичні порівняння, влучні метафори, гру слів, витончені комбінації. Але найголовніше в них — глибокий і дуже людський та людяний зміст, відтворення живої, ніжної, чутливої душі нової людини з її гуманістичними ідеалами.
3. Заключне слово вчителя
Лірика Петрарки наскрізь оригінальна і нова, вона вражає щирістю почуттів, відвертістю, недарма її називають поетичною сповіддю Петрарки. Вона близька нашим почуттям, гармоніює з ними, допомагає нам пізнати себе.
У своїх сонетах Петрарка утверджує право на радість життя, на кохання до реальної, земної жінки. Кохання — це свято душі, що облагороджує людину, найвище блаженство, якого прагне людська душа. У цьому виявилися передові погляди поета-гуманіста.
Петрарку справедливо називають батьком європейської лірики, вчителем усіх видатних поетів Європи. На слідуючому уроці ми продовжимо роботу над поезією Петрарки.
А зараз розгорніть щоденники і запишіть домашнє завдання
*Підібрати вислови класиків і сучасників про кохання.
Підсумок уроку