Урок на тему "Гомер – легендарний основоположник європейської літератури. Гуманістичний пафос «Іліади» - осуд війни та її жорстокості"

Про матеріал
Матеріал корисний для використання вчителям зарубіжної літератури при вивченні у 8 класі тем Середньовіччя.
Перегляд файлу

Тема. Гомер – легендарний основоположник європейської літератури. Гуманістичний пафос «Іліади» - осуд війни та її жорстокості

Мета: формувати в учнів знання про Гомера як легендарного засновника європейської літератури; розвивати навички аналізу художнього тексту; виховувати культуру читання античних творів, гуманістичні почуття.

Обладнання: портретне зображення Гомера, Генріха Шлімана, «Іліада», підручники.

 

Хід уроку

  1. Вступне слово вчителя

Я тримаю в руках одну із найвідоміших книг античності – «Іліаду», автором якої є уславлений легендарний поет Гомер. Саме ця книга та її автор стануть предметом нашої розмови. Але розпочати урок я хочу однією історією, пов’язаною з «Іліадою».

На початку ХІХ століття в Німеччині народився хлопчик, який з раннього дитинства був захоплений «Іліадою». Хлопчик читав і перечитував книгу, і в його уяві оживали картини Троянської війни. Він так захопився книгою, що вирішив присвятити своє життя пошукам Трої. З нього сміялися і говорили, що Троя ніколи не існувала, це міфічне місто. Проте хлопчик вірив, що колись він доведе всьому світові, що місто існувало насправді.

Хлопчика звали Генріх Шліман. Дорослим він здійснив свою мрію! І хоча він не був професійним археологом, все ж розкопав Трою. Для цього йому потрібно було багато років працювати, наполегливо займатися комерцією, щоб заробити немалі кошти для спорядження  експедиції в Туреччину.

1871 року Шліман узявся розкопувати давню Трою на пагорбі Гіссарлик, що на північно-західному узбережжі Туреччини. Він не був ученим, але мав геніальну інтуїцію і вгадав місце! Однак перш ніж копати він мусив усе перевірити. В ”Іліаді” сказано, що давньогрецький герой Ахілл міг оббігти Трою за певний час. Шліман узяв годинника й побіг навколо Гіссарлика. Час зійшовся! І він почав копати.

 Саме там, на пагорбі Гіссарлик, було розкопане стародавнє місто. Говорять, що Шліман керував розкопками і в руках тримав «Іліаду», знаходячи в ній точні описи місцевості, які і допомогли йому здійснити велике відкриття.

Отже, сьогодні ми починаємо розмову про безсмертні твори Гомера «Іліаду» і «Одіссею», які називають «енциклопедією давнини», вважають найпрекраснішими перлинами світової культури. Впевнена, що зустріч із цими творами супроводжуватиметься для кожного із вас своїми, маленькими і великими, відкриттями!

  1. Оголошення теми уроку
  2. Сприйняття нового матеріалу

Розповідь учителя (біля портретного зображення Гомера)

«…Мертвий з Аїду скоріш вернеться знов до життя,

Ніж славнозвісне ім’я меонійця Гомера забудуть,

Ніж його древні пісні кануть у млу забуття», – так писав про Гомера грецький поет у І ст. до н.е. Античний світ дуже шанував Гомера. Лише його елліни називали Поетом, а до «Іліади» та «Одіссеї» зверталися протягом усього життя, шукаючи в них і поради, і розради та втіхи.

Стародавні греки склали чимало легенд про Гомера. За однією з них, батьком Гомера був бог ріки Мелета, матір’ю – німфа Кретеїда. За іншою легендою, він був сліпим (Гомер означає «сліпий»), ходив Грецією і виконував свої поеми і так заробляв на життя. Всього в античній літературі є 9 біографій Гомера. Та в них багато казкового і фантастичного.

Сьогодні дослідники виявили, що Гомер був уродженцем одного із міст-колоній Малої Азії, тобто Іонії, що його поеми були створені десь у \/ІІІ ст. до н.е. До середини \/І ст. до н.е. поеми Гомера не були записані і передавалися від покоління до покоління усним шляхом.

Але у багатьох виникає сумнів: чи міг один автор створити і запам’ятати в умовах, коли зовсім не було писемності, такі великі твори? У літературознавстві навіть існує спеціальний термін «гомерівське питання». Це питання про авторство: чи дійсно «Іліаду» та «Одіссею» створив один поет?  Чи справді Гомер існував як реальна людина?

Дійсно, в це важко повірити, що одна людина могла скласти майже 16 тисяч віршів (рядків) «Іліади» і понад 12 тисяч рядків «Одіссеї», не записуючи їх, лише запам’ятовуючи.

Багато сучасних учених доводять, що таке могло бути, якщо Гомер використав ті короткі усні пісні, схожі на балади або билини про подвиги героїв, які складали аеди (співці) ще за часів Троянської війни, а рапсоди (виконавці пісень) передавали їх із покоління в покоління. Саме у цих творах протягом багатьох століть зберігалася пам’ять про героїчне та міфічне минуле.

У VІІІ столітті до н.е. силою свого генію аед Гомер зумів на основі багатьох народних сказань про Троянську війну створити справді довершені художні твори з ретельно продуманою композицією. І ці твори започаткували європейську літературу.

В «Іліаді» Гомер виокремив лише один епізод із Троянської війни і розгорнув його так, що в ньому відобразився весь героїчний вік. Це епізод – гнів Ахілла – найбільшого із останнього покоління грецьких героїв.

Читання вчителем «Заспіву» (Стор. 49)

Запитання. Який характер оповіді? Як потрібно читати поему? (Спокійно, піднесено). Така неспішність оповіді отримала назву «епічного (гомерівського) спокою». Саме так, піднесено, урочисто і фундаментально, потрібно було розповідати про таку грандіозну подію як Троянська війна. Як же Гомер досягнув цього ефекту урочистості і спокою? Він винайшов спеціальний поетичний розмір, який отримав назву гекзаметру (шестимірника). У кожному рядку гомерівських поем шість наголошених складів. Після другого складу третьої стопи пауза – цезура. Цезура розмежовує вірш на два піввірші: перший — з низхідною ритмічною інтонацією, другий — із висхідною.

Метрична схема гекзаметру з  цезурою така:

    —UU/—UU/—U//U/—UU/—UU/—U.

 Гнів ос-пі/вай –о-бо- /ги –не// на /щад-ка- Пе //-ле

Завдання. Прочитайте «Заспів» з відповідною інтонацією і паузою. З чим можна порівняти мелодію цього вірша?

Учитель. Якось один поет на березі моря читав гомерівську «Іліаду» і раптом звернув увагу на те, що ритм кожного гомерівського рядка дивним чином співпадає з ритмом хвилі, яка накочується на берег, завмирає на мить і знову повертається в море. Так виникла гіпотеза про те, що Гомер створював свої безсмертні поеми на березі моря, і саме шум хвиль підказав йому розмір вірша.

Ось так, піднесено, спокійно і урочисто, розповів Гомер про 50 днів 10-го року Троянської війни у поемі «Іліада». Уже в першому рядку поеми Гомер повідомляє, що його розповідь буде про гнів Ахілла.

Переказ учителем короткого сюжету «Іліади» (за опорною схемою)

До описаних Гомером подій (за міфами)

 Троянська війна тривала вже десять років. Сотні грецьких кораблів стояли біля берегів міста Іліона або Трої, що знаходилося в Малій Азії. Ахейці (греки), очолювані звитяжним Агамемноном, розбили свої табори біля стін міста. Між троянцями та ахейцями постійно точилися військові сутички, проте зберігалася рівновага: греки, серед яких були уславлені воїни Ахілл, Патрокл, Менелай, Одіссей,  не могли захопити місто,  троянці ж зі своїми ватажками – Гектором та Парісом – не могли перемогти ахейців. Такою була воля Зевса.

Події «Іліади»

 На десятому році війни в таборі ахейців сталася непередбачувана подія – посварилися два грецьких ватажки Ахілл і Агамемнон. Ахілл так розгнівався на Агамемнона, що відмовився брати участь у війні. Без Ахілла греки почали терпіти поразку за поразкою. Коли вже бої точилися біля самих ахейський кораблів і перемога троянців була вже майже вирішеною, Ахілл не витримав і послав на допомогу своїм співвітчизникам найкращого друга Патрокла, мужнього і сильного воїна. Він дав Патроклу свою зброю і обладунок і наказав не захоплюватися боєм, лише відігнати троянців від ахейських кораблів і відразу повернутися в табір. Проте Патрокл переслідував троянців, наляканих Ахілловими обладунками, до самої Трої. А під стінами міста відбувся вирішальний бій між Патроклом і Гектором, ватажком троянців, сином царя Пріама. Гектор переміг Патрокла, і в цьому йому допоміг бог Аполлон. Зброя і обладунок Ахілла дісталися Гектору.

Важко описати відчай Ахілла, коли він дізнався про смерть друга. Мати Ахілла богиня Фетіда, заспокоюючи сина,  пообіцяла йому, що нову надійну зброю йому викує сам бог Гефест.

 І ось добре озброєний Ахілл вступає у бій, щоб помститися за смерть друга. Страшною була його помста. Сотні троянців полягли від руки Ахілла. Ріка Ксант або Скамандр переповнилася трупами вбитих. Розгніваний річковий бог залив водою поле бою. Щоб приборкати річкового бога, Гера наказала Гефестові підпалити річку, після цього наляканий бог повернувся у своє річище. Ті троянці, які не загинули, втекли і заховалися за мурами Трої.

На полі бою залишився лише Гектор. Довго радилися боги, кому із двох звитяжних воїнів надати перевагу. І  коли Зевс кинув на золоті терези два жеребки смерті, участь героїв була вирішена. Жеребок Гектора «вниз до Аїда схилився». Залишив тоді Гектора бог Аполлон, який завжди у бою був поруч з ним, а Афіна поспішила на допомогу Ахіллу.

Афіна допомогла Ахіллу здолати супротивника. Гектор помирає, а Ахілл волочить тіло троянця навколо могили Патрокла, справляючи тризну по своєму другові.

Закінчується «Іліада» тим, що старий цар Пріам приходить до Ахілла і слізно прохає його повернути тіло сина. Ахілл, зворушений спогадами про свого батька, повертає тіло сина Пріаму і припиняє військові дії на дев’ять днів для поховання Гектора.

 

 

 

          Запитання для знавців міфів

  • Чому Зевс був зацікавлений у довготривалій війні? (Хотів виконати волю Геї – знищити якомога більше людей на Землі).
  • Чому греків підтримували богині Гера і Афіна? (Вони не могли пробачити Парісу, що він не їм віддав яблуко).
  • Чому серед троянців був Менелай?(Скривджений Парісом чоловік Єлени хотів помститися за викрадення дружини).
  • Хто очолював похід ахейців? (Агамемнон, брат Менелая)
  • З якою метою Ахілл вирушив на війну? Чи знав він про свою долю? Чому Гомер називає Ахілла «богорідним»? (Ахілл знав, що уславить своє ім’я під Троєю і загине.  Мати Ахілла – богиня Фетіда).
  • Чому поема про троянську війну називається «Іліадою»? (Іліон - друга назва міста Трої)

Робота над текстом пісні «Щит Ахілла»

Предметом зображення в «Іліаді» стала війна. А як ставився Гомер до війни? Щоб зрозуміти, яким було ставлення Гомера до війни, звернімося до пісні «Щит Ахілла».

Бог-коваль Гефест викував Ахіллу надійну зброю. Особливо багато зусиль він витратив на виготовлення щита.

На щиті Гефест зобразив мирні і військові сцени. Які картини природи, мирного і воєнного життя змальовує Гомер?

1 картина. Небо і зорі.

2 картина. Весілля у місті.

3 картина. Судочинство на міській площі.

4 картина. Військові дії біля стін міста.

5 картина. Сільське життя. Праця на ниві.

6 картина. Збір урожаю на полі.

7 картина. Збір винограду.

8 картина. На пасовиську.

9 картина. Танці.

10 картина. Океан.

Обговорення картин

На щиті зображені поряд мирні і воєнні картини. З’ясуємо, з яким почуттям говорить поет про мирне життя і війну?

Запитання

  • Які мелодії ми чуємо і які фарби уявляємо, читаючи 2 картину, де зображується весілля у місті? Чи подобається Гомеру, на вашу думку, те, що він описує?
  • Чи схвалює поет те, як проходить судочинство в місті? (Так, він описує суд як священне і справедливе дійство).
  • Доведіть, що поет описує воєнні дії біля стін міста з почуттям відрази. Які художні засоби він використовує, щоб висловити  своє негативне ставлення до війни?
    («Ранених то ледь живих, то й неранених Смерть забирала,
    То волочила за ноги убитого труп з бойовища, -
    Шати на плечах її червоніли від крові людської.
    Воїни, наче живі, у бою тім тіснилися й бились,
    І один в одного трупи убитих старалися вирвать»).
  • Що розповідає Гомер про сільське життя? Доведіть, що він з любов’ю ставиться до землі, а працю на ниві зображує як радісну святкову справу.
  • Знайдіть і зачитайте уривок, у якому збір винограду Гомер порівнює з веселим мистецьким дійством.

 («Стежкою тою дівчата і хлопці, веселощів повні,
В плетених кошиках грона несли, наче мед той, солодкі.
Хлопчик, між ними йдучи, награвав на дзвонистій формінзі
І про прекрасного Ліна виспівував пісню чудову
Голосом ніжним. А ті, його співам вторуючи дружно,
Тупали в лад їм ногами, і весело всі танцювали».

  • Ми вже спостерігали, як Гомер змальовує відразну картину війни, яка несе смерть людям. Проте і в природі не завжди панує гармонія. Зачитайте, як Гомер зображує напад двох левів на череду биків. Який рядок вас найбільше вразив?

Леви ж тим часом, зідравши з бика величезного шкуру,
Кров його й нутрощі хтиво ковтали…»)

Що спільного ви помітили у описі картин кривавих сутичок між людьми і в природі між тваринами?

  • Доведіть, що танець молоді Гомер описує як прекрасне дійство. Знайдіть у цьому епізоді розгорнуте порівняння.

(«Наче той круг у руках гончаревих, коли забажає
Він перевірити тільки, як круг обертатися буде,
То розійдуться рядами й одні нападають на одних.
Юрмами купчились люди навколо й втішалися вельми
Тим хороводом»).

V. Підсумок уроку

Поеми Гомера – це художньо довершені твори. Цілу палітру художніх засобів використовує Гомер, щоб намалювати яскраві живі картини мирного життя стародавніх греків і відразливі сцени війни: епітети, метафори, порівняння, розгорнуті порівняння. А ще його поеми вражають досконалістю своєї побудови.

  • Чи помітили ви, що пісню «Щит Ахілла» Гомер розпочинає описом зоряного неба, а закінчує описом океану? Про що свідчить така побудова  пісні? (Гомер розповів про цілий світ, який існує між небом і землею).
  • А що ви можете сказати про розташування у пісні кривавих сцен? Чому поряд з описом мирного міста Гомер малює жахливу картину війни? А поряд із зображенням гармонії природи описує криваву сцену нападу двох левів на череду биків? Чи випадково це? ( Мирне життя городян прекрасне, проте Гомер попереджає: війна – це реальна загроза знищення всього прекрасного, а гармонію світу природи завжди  може порушити груба сила).
  • Чому, на вашу думку, в кінці пісні виникає образ співця? (Саме співець і має художньо зобразити всі прояви життя і попередити людство про загрозу, яку несе йому війна).

VІ. Домашнє завдання. Прочитати пісні «Іліади» «Двобій Ахілла і Гектора», «Пріам у Ахілла»

 

 

Ірина Хроменко, вчитель зарубіжної літератури

Березняківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Смілянської районної ради Черкаської області

 

doc
Додано
3 березня 2023
Переглядів
808
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку