Французький героїчний епос. Історична правда та вигадка в «Пісні про Роланда»

Про матеріал
Французький героїчний епос. Історична правда та вигадка в «Пісні про Роланда». Урок передбачає глибокий аналіз тексту, ознайомлення з історичними подіями, виховує патріотизм в учнів.
Перегляд файлу

Тема: Французький героїчний епос.

Історична правда та вигадка в «Пісні про Роланда»

 

Мета: сформувати уявлення про героїчний епос, розвиток Франції за часів Карла Великого; вчити розрізняти історичну правду та вигадку в поемі; робити логічні висновки, удосконалювати навички аналізу художнього тексту; сприяти вихованню  в школярів високих моральних рис, відчуття патріотизму та благородства в стосунках.

 

Епіграф:  «Дела давно минувших дней,

Преданья старины глубокой…»

    А.С. Пушкин

 

Хід уроку

І. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 Історична тема – вічна в літературі. В історичних творах письменник відтворює атмосферу певного історичного періоду однієї із країн, показує власне ставлення до подій, уславлює патріотизм народу. В цьому ми ще раз переконаємось, ознайомившись із «Піснею про Роланда».

ІІ. Словникова робота

 Маркграф – правитель прикордонної області маркфранкської держави.

 Жонглери – мандрівні поети – співаки, що у дні ярмарок чи народних свят придумували сценки, які самі і розігрували.

 Васал – феодал, який отримував від сеньйора землю і за це мусив виконувати певні обов’язки.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1. Слово вчителя.

 Героїчний епос – це героїко-епічна поезія доби формування народностей та утворення перших держав. У ньому стверджується ідея національної єдності та захисту рідної землі від зовнішніх ворогів, відтворюється мораль народу і суспільства. В героїчному епосі ми зустрічаємо імена історичних осіб та конкретні географічні назви. Проте епічну поезію не можна ототожнювати з історичними подіями. Героїчний епос зображує історичні події через їх художнє осмислення.

 

2. Виступи підготовлених учнів. Учень - історик.

 З курсу історії середніх віків нам відомо, що тривалий час територія Франції входила до складу Франкської держави, яка досягла розквіту за часів владарювання Карла Великого (768 - 814). Але у 843 році імперія Карла розпалась, а з неї виділилась самостійна частина – майбутня Франція. Франція внаслідок цих  подій стала класичною феодальною державою, що поділялась на окремі самостійні володіння. Очолювали ці володіння герцоги чи графи. Кожен з феодалів був васалом іншого, знатнішого феодала, а головним сюзереном був король.  Король не мав права втручатися у внутрішні справи своїх васалів.

 Опору феодалізму становила католицька церква, що послуговувалась латиною. Народ говорив романською (давньофранцузькою) мовою.

3. Учень - літературознавець

 Романською мовою свої прекрасні пісні про лицарів творили і виконували жонглери – мандрівні співаки з народу. Блукаючи Францією, вони зупинялись в замках феодалів, монастирях, домівках простих людей. У своїх піснях жонглери уславлювали улюблених героїв, оспівували історичні факти.

4. Учень - історик

 У багатьох таких творах оспівувалися подвиги лицаря Роланда. Створення «Пісні про Роланда» диктується кінцем ХІ – початком ХІІ століття.

 Імені автора поеми історія не зберегла. Твір закінчується словами: «Поемі кінець. Турольд стомився».

 Дослідники відшукали кількох освічених монахів з таким ім’ям, але невідомо, чи був котрийсь із них творцем поеми.

ІV. Особливості композиції поеми

  • Зі скількох строф складається поема? (290)
  • Як ще називають ці строфи? (Тиради, що складаються із невизначеної кількості десятискладових  рядків, тиради пронумеровані.)
  • Скільки рядків може мати тирада? (Від 12 до 35)
  • Яке слово стоїть у кінці більшості тирад? («Аой» - приспів або позначення якоїсь відомої у ХІІ столітті мелодії)

 

 

V. Історичні події твору та їх переосмислення у поемі (робота з таблицею)

 Перша частина таблиці заповнюється в ході розповіді вчителя, друга – учнями самостійно або в групах, використовуючи прочитаний текст.

1. Розповідь вчителя

 778 року Карл Великий втрутився у внутрішні справи іспанських маврів. Він організовує військо, що йде походом на Іспанію, захоплює ряд міст, бере в облогу місто Сарагосу. Але через певні труднощі через кілька тижнів був змушений зняти облогу. Вночі 15 серпня 778 року в Ронсельванському міжгір’ї на франків напали баски і знищили частину війська. Серед інших у цьому бою загинув правитель Хруотланд. Нападники розбіглись і залишились живими.

2. Робота з таблицею

Історичні факти

Художній вимисел

1. Похід Карла Великого до Іспанії 778 року тривав кілька тижнів.

1. Сім літ пробув Карл Великий, імператор франків, в Іспанії.

2. Уночі 15 серпня 778 року на франків напали баски.

2. На франків у поемі нападає стотисячне військо сарацинів (арабів-мусульман).

3. Загинув у бою маркграф Хруотланд.

3. Загинув у бою Роланд – племінник Карла.

4. Битва в Ронсельванському міжгір’ї – незначний історичний факт.

4. Грандіозна битва арабів – мусульман з християнами-франками.

 

VІ. Висновки:

 Незначний історичний епізод історії Франції переосмислений і подається як грандіозна битва. Тобто, епічна поема не є буквальним відтворенням конкретних історичних подій.

 

VІІ. Домашнє завдання.

Дочитати поему.

 

 

 

 

Тема: Втілення в образі Роланда героїко-патріотичного

та лицарського ідеалів Середньовіччя

 

Мета: формувати в учнів розуміння образу Роланда як лицарського ідеалу Середньовіччя, аналізувати риси характеру Роланда; удосконалювати навички роботи над художніми засобами поеми; виховувати повагу до лицарських чеснот.

Епіграф: Мужність – це безстрашність, розум – це розуміння добра і зла, сила – це здатність до дії, герой – це той, хто уособлює в собі ці три чесноти.

           Відьяпаті

 

Хід уроку

 

І. Актуалізація опорних знань учнів

1. Слово вчителя

 Культура кожного народу почала формуватись ще тоді, коли не було писемності, і свої мрії і сподівання люди передавали із уст в уста, розповідаючи оповіді про шляхетних героїв, їх любов до рідної землі, бажання захистити власний народ.

 Пройшли ті часи, але у пам’яті живуть ті герої, які стали прикладом звитяги, сміливості, живуть твори про них, які об’єднані поняттям героїчний епос. Тож сьогодні ми продовжимо розмову про них.

2. Робота з епіграфом

 - Як ви розумієте вислів Відьяпаті?

3. Перевірка знань – тестування

1. «Пісню про Роланда» було написано приблизно:

а) 1100 р.;   б) 1500 р.;   в) 1700 р.

2. «Пісню про Роланда» вперше опублікували:

а) 1757 р.;   б) 1837 р.;   в) 1880 р.

3. «Пісню про Роланда» переклав українською:

а) М. Зеров;  б) В. Щурат;  в) І. Франко.

4. В основу «Пісні про Роланда» покладено історію про похід Карла Великого:

а) 890 р.;   б) 778 р.;   в) 1100 р.

5. Коротка і безрезультатна подорож Карла Великого до північної Іспанії перетворилась у творі на широку картину:

а) війни французів-християн проти «невірних» (маврів);

б) війни французів проти німецьких лицарів;

в) війни французів проти басків.

6. Ганелон у «Пісні про Роланда» постає:

а) героєм;   б) зрадником;  в) мудрим і далекоглядним лицарем.

7. Вкажіть, хто з героїв не мав історичного прототипу:

а) Олівер;   б) Роланд;   в) Карл Великий.

8. Вкажіть, заради чого (кого) здійснювали подвиги французькі лицарі:

а) Прекрасної Дами; б) слави;   в) Бога і короля.

9. Духовною опорою французьких воїнів було:

а) кохання;   

б) християнська віра і патріотизм;

в) почуття ненависті  до чужинців.

10. Визначте, як називає себе автор «Пісні про Роланда»:

а) Турольд;   б) жонглер;   в) шпільман.

11. Меч Роланда мав назву:

а) Оліфан;   б) Дюрандаль;  в) Вельянтиф.

12. Вкажіть головну ідею «Пісні про Роланда»:

а) утвердження сили й мужності лицарів;

б) утвердження християнської віри, подвигу заради Бога й Батьківщини;

в) утвердження сили кохання.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Бесіда з учнями

 - Що в епоху Середньовіччя вкладали в поняття «рицар»?

 - Що ви знаєте про рицарські турніри?

 - В якому значенні ще вживається слово «рицар»? (Відважна, шляхетна людина)

 

 

 

 

2. Укладання схеми

вірний васал короля

 

 

славний воїн-патріот,         борець з ворогами

шукач подвигів          християнської віри

 

 

 

           до смерті виконує

           свій обов’язок

 

 

 

завжди дотримується         сміливий, відважний

слова

 

3. Проблемне питання

 - Які якості ви вважаєте важливими?

 - Пронумеруйте від найбільш важливих для вас особисто до менш важливих.

ІІІ. Узагальнення та систематизація навчального матеріалу

  • Які риси франків виявила битва при Ронсельвані?
  • На вашу думку, чи зганьбила франків поразка?
  • Як настроєний до бою лицар Роланд?
  • Як Роланд проявляє себе в бою?
  • Чому Роланд тричі відмовляється сурмити, тобто просити допомогти у Карла?
  • В який момент Роланд вирішить все-таки сурмити в ріг Оліфанта?
  • Як характеризує Роланда його передсмертне прощання з мечем?
  • Чому, помираючи, Роланд повертає своє обличчя до ворогів?
  • Куди потрапляє душа Роланда після смерті?
  • Що відомо вам про значення меча в житті середньовічного лицаря?

(Руків’я лицарського меча багато оздоблювали золотом. Меч, що мав форму хреста,

був не лише символом честі, а й релігійним символом. Тому – то Роланд, відчуваючи наближення смерті, занепокоєний долею свого меча. Помираючи, він прикриває Дюрандаль собою.)

 

 

Гіперболізація

  • «Коли потраплю у велику битву,

То тисячу і ще сімсот смертельних

Завдам ударів» (Роланд)

  • «Вуста Роланда вже залиті кров’ю,

І коло лоба з скронь вона стікає.

Та він долає муки й сурмить знову.»

  • «Засмучений й розгніваний Роланд

Знов у бою, він б’є нещадно маврів,

Убив відразу двадцять тих невірних.»

  • «Та й сам Роланд відчув: кончина близько,

Бо з вух у нього витікає мозок.»

Ідеалізація

 Роланд у поемі могутній, блискучий лицар, бездоганний у виконанні своїх обов’язків. Йому не притаманні егоїзм, жорстокість, свавілля. Гаряча любов до рідної землі є домінантою цього характеру. І навіть, коли Роланд тричі відмовляється покликати Карла на допомогу, а це, деякою мірою, стає причиною загибелі війська, автор трактує цей вчинок як «трагічну провину».

Прийом контрасту

 У «Пісні про Роланда» протиставлення характерів нетрадиційне. Конфлікт між Роландом і Олів′єром є прикладом того, що зіштовхуються не дві ворожі сили, а два позитивні герої (Роланд – хоробрий, Олів′єр – розумний). Тричі Роланд відмовляє Олів′єру покликати на допомогу Карла, але в поемі це не осуджується. У поемі відбито дві форми лицарської доблесті.

 ІV. Підсумок уроку

 Ми ще раз впевнились в тому, що ідеал лицаря середньовічної доби відданий королю, чесний і мужній воїн, що не здатен на зраду, захищає знедолених, виконує свій обов’язок до останнього подиху.

V. Домашнє завдання

1. Підготувати твір-мініатюру «Чи потрібні рицарі у сучасному світі?»

2. Підготуватися до характеристики образів Карла і Ганелона.

 

doc
Додано
6 листопада 2021
Переглядів
2484
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку