Тема: Французький героїчний епос.
Історична правда та вигадка в «Пісні про Роланда»
Мета: сформувати уявлення про героїчний епос, розвиток Франції за часів Карла Великого; вчити розрізняти історичну правду та вигадку в поемі; робити логічні висновки, удосконалювати навички аналізу художнього тексту; сприяти вихованню в школярів високих моральних рис, відчуття патріотизму та благородства в стосунках.
Епіграф: «Дела давно минувших дней,
Преданья старины глубокой…»
А.С. Пушкин
Хід уроку
І. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Історична тема – вічна в літературі. В історичних творах письменник відтворює атмосферу певного історичного періоду однієї із країн, показує власне ставлення до подій, уславлює патріотизм народу. В цьому ми ще раз переконаємось, ознайомившись із «Піснею про Роланда».
ІІ. Словникова робота
Маркграф – правитель прикордонної області маркфранкської держави.
Жонглери – мандрівні поети – співаки, що у дні ярмарок чи народних свят придумували сценки, які самі і розігрували.
Васал – феодал, який отримував від сеньйора землю і за це мусив виконувати певні обов’язки.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Слово вчителя.
Героїчний епос – це героїко-епічна поезія доби формування народностей та утворення перших держав. У ньому стверджується ідея національної єдності та захисту рідної землі від зовнішніх ворогів, відтворюється мораль народу і суспільства. В героїчному епосі ми зустрічаємо імена історичних осіб та конкретні географічні назви. Проте епічну поезію не можна ототожнювати з історичними подіями. Героїчний епос зображує історичні події через їх художнє осмислення.
2. Виступи підготовлених учнів. Учень - історик.
З курсу історії середніх віків нам відомо, що тривалий час територія Франції входила до складу Франкської держави, яка досягла розквіту за часів владарювання Карла Великого (768 - 814). Але у 843 році імперія Карла розпалась, а з неї виділилась самостійна частина – майбутня Франція. Франція внаслідок цих подій стала класичною феодальною державою, що поділялась на окремі самостійні володіння. Очолювали ці володіння герцоги чи графи. Кожен з феодалів був васалом іншого, знатнішого феодала, а головним сюзереном був король. Король не мав права втручатися у внутрішні справи своїх васалів.
Опору феодалізму становила католицька церква, що послуговувалась латиною. Народ говорив романською (давньофранцузькою) мовою.
3. Учень - літературознавець
Романською мовою свої прекрасні пісні про лицарів творили і виконували жонглери – мандрівні співаки з народу. Блукаючи Францією, вони зупинялись в замках феодалів, монастирях, домівках простих людей. У своїх піснях жонглери уславлювали улюблених героїв, оспівували історичні факти.
4. Учень - історик
У багатьох таких творах оспівувалися подвиги лицаря Роланда. Створення «Пісні про Роланда» диктується кінцем ХІ – початком ХІІ століття.
Імені автора поеми історія не зберегла. Твір закінчується словами: «Поемі кінець. Турольд стомився».
Дослідники відшукали кількох освічених монахів з таким ім’ям, але невідомо, чи був котрийсь із них творцем поеми.
ІV. Особливості композиції поеми
V. Історичні події твору та їх переосмислення у поемі (робота з таблицею)
Перша частина таблиці заповнюється в ході розповіді вчителя, друга – учнями самостійно або в групах, використовуючи прочитаний текст.
1. Розповідь вчителя
778 року Карл Великий втрутився у внутрішні справи іспанських маврів. Він організовує військо, що йде походом на Іспанію, захоплює ряд міст, бере в облогу місто Сарагосу. Але через певні труднощі через кілька тижнів був змушений зняти облогу. Вночі 15 серпня 778 року в Ронсельванському міжгір’ї на франків напали баски і знищили частину війська. Серед інших у цьому бою загинув правитель Хруотланд. Нападники розбіглись і залишились живими.
2. Робота з таблицею
Історичні факти |
Художній вимисел |
1. Похід Карла Великого до Іспанії 778 року тривав кілька тижнів. |
1. Сім літ пробув Карл Великий, імператор франків, в Іспанії. |
2. Уночі 15 серпня 778 року на франків напали баски. |
2. На франків у поемі нападає стотисячне військо сарацинів (арабів-мусульман). |
3. Загинув у бою маркграф Хруотланд. |
3. Загинув у бою Роланд – племінник Карла. |
4. Битва в Ронсельванському міжгір’ї – незначний історичний факт. |
4. Грандіозна битва арабів – мусульман з християнами-франками. |
VІ. Висновки:
Незначний історичний епізод історії Франції переосмислений і подається як грандіозна битва. Тобто, епічна поема не є буквальним відтворенням конкретних історичних подій.
VІІ. Домашнє завдання.
Дочитати поему.
Тема: Втілення в образі Роланда героїко-патріотичного
та лицарського ідеалів Середньовіччя
Мета: формувати в учнів розуміння образу Роланда як лицарського ідеалу Середньовіччя, аналізувати риси характеру Роланда; удосконалювати навички роботи над художніми засобами поеми; виховувати повагу до лицарських чеснот.
Епіграф: Мужність – це безстрашність, розум – це розуміння добра і зла, сила – це здатність до дії, герой – це той, хто уособлює в собі ці три чесноти.
Відьяпаті
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів
1. Слово вчителя
Культура кожного народу почала формуватись ще тоді, коли не було писемності, і свої мрії і сподівання люди передавали із уст в уста, розповідаючи оповіді про шляхетних героїв, їх любов до рідної землі, бажання захистити власний народ.
Пройшли ті часи, але у пам’яті живуть ті герої, які стали прикладом звитяги, сміливості, живуть твори про них, які об’єднані поняттям героїчний епос. Тож сьогодні ми продовжимо розмову про них.
2. Робота з епіграфом
- Як ви розумієте вислів Відьяпаті?
3. Перевірка знань – тестування
1. «Пісню про Роланда» було написано приблизно:
а) 1100 р.; б) 1500 р.; в) 1700 р.
2. «Пісню про Роланда» вперше опублікували:
а) 1757 р.; б) 1837 р.; в) 1880 р.
3. «Пісню про Роланда» переклав українською:
а) М. Зеров; б) В. Щурат; в) І. Франко.
4. В основу «Пісні про Роланда» покладено історію про похід Карла Великого:
а) 890 р.; б) 778 р.; в) 1100 р.
5. Коротка і безрезультатна подорож Карла Великого до північної Іспанії перетворилась у творі на широку картину:
а) війни французів-християн проти «невірних» (маврів);
б) війни французів проти німецьких лицарів;
в) війни французів проти басків.
6. Ганелон у «Пісні про Роланда» постає:
а) героєм; б) зрадником; в) мудрим і далекоглядним лицарем.
7. Вкажіть, хто з героїв не мав історичного прототипу:
а) Олівер; б) Роланд; в) Карл Великий.
8. Вкажіть, заради чого (кого) здійснювали подвиги французькі лицарі:
а) Прекрасної Дами; б) слави; в) Бога і короля.
9. Духовною опорою французьких воїнів було:
а) кохання;
б) християнська віра і патріотизм;
в) почуття ненависті до чужинців.
10. Визначте, як називає себе автор «Пісні про Роланда»:
а) Турольд; б) жонглер; в) шпільман.
11. Меч Роланда мав назву:
а) Оліфан; б) Дюрандаль; в) Вельянтиф.
12. Вкажіть головну ідею «Пісні про Роланда»:
а) утвердження сили й мужності лицарів;
б) утвердження християнської віри, подвигу заради Бога й Батьківщини;
в) утвердження сили кохання.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Бесіда з учнями
- Що в епоху Середньовіччя вкладали в поняття «рицар»?
- Що ви знаєте про рицарські турніри?
- В якому значенні ще вживається слово «рицар»? (Відважна, шляхетна людина)
2. Укладання схеми
вірний васал короля
славний воїн-патріот, борець з ворогами
шукач подвигів християнської віри
до смерті виконує
свій обов’язок
завжди дотримується сміливий, відважний
слова
3. Проблемне питання
- Які якості ви вважаєте важливими?
- Пронумеруйте від найбільш важливих для вас особисто до менш важливих.
ІІІ. Узагальнення та систематизація навчального матеріалу
(Руків’я лицарського меча багато оздоблювали золотом. Меч, що мав форму хреста,
був не лише символом честі, а й релігійним символом. Тому – то Роланд, відчуваючи наближення смерті, занепокоєний долею свого меча. Помираючи, він прикриває Дюрандаль собою.)
Гіперболізація
То тисячу і ще сімсот смертельних
Завдам ударів» (Роланд)
І коло лоба з скронь вона стікає.
Та він долає муки й сурмить знову.»
Знов у бою, він б’є нещадно маврів,
Убив відразу двадцять тих невірних.»
Бо з вух у нього витікає мозок.»
Ідеалізація
Роланд у поемі могутній, блискучий лицар, бездоганний у виконанні своїх обов’язків. Йому не притаманні егоїзм, жорстокість, свавілля. Гаряча любов до рідної землі є домінантою цього характеру. І навіть, коли Роланд тричі відмовляється покликати Карла на допомогу, а це, деякою мірою, стає причиною загибелі війська, автор трактує цей вчинок як «трагічну провину».
Прийом контрасту
У «Пісні про Роланда» протиставлення характерів нетрадиційне. Конфлікт між Роландом і Олів′єром є прикладом того, що зіштовхуються не дві ворожі сили, а два позитивні герої (Роланд – хоробрий, Олів′єр – розумний). Тричі Роланд відмовляє Олів′єру покликати на допомогу Карла, але в поемі це не осуджується. У поемі відбито дві форми лицарської доблесті.
ІV. Підсумок уроку
Ми ще раз впевнились в тому, що ідеал лицаря середньовічної доби відданий королю, чесний і мужній воїн, що не здатен на зраду, захищає знедолених, виконує свій обов’язок до останнього подиху.
V. Домашнє завдання
1. Підготувати твір-мініатюру «Чи потрібні рицарі у сучасному світі?»
2. Підготуватися до характеристики образів Карла і Ганелона.