19 квітня о 18:00Вебінар: Як організувати якісний урок літератури для учнів із кліповим мисленням

Франсуа Війон «Балада прикмет». Особливості жанру літературної балади.

Про матеріал
Тема. Франсуа Війон «Балада прикмет». Особливості жанру літературної балади. Мета: ознайомити учнів із життям та творчістю Франсуа Війона та поняттям «літературна балада»; допомогти учням зрозуміти філософський зміст твору; охарактеризувати роль вживання в тексті засобів виразності; розвивати навички аналізу віршованих творів, виразного читання; виховувати інтерес до самопізнання.
Перегляд файлу

Тема. Франсуа Війон «Балада прикмет». Особливості жанру літературної   балади.

Мета: ознайомити учнів із життям та творчістю Франсуа Війона та поняттям «літературна балада»;

             допомогти учням зрозуміти філософський зміст твору;

             охарактеризувати  роль вживання в тексті засобів виразності;

             розвивати навички аналізу віршованих творів, виразного читання;

             виховувати інтерес до самопізнання.

Обладнання: портрет поета, епіграфи до уроку, відеоролик про життєвий та творчий шлях письменника, запитання щодо біографії,  аудіозапис «Балади прикмет», таблиці «Балада» та «Текст і підтекст у «Баладі прикмет», мультимедійне обладнання.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

      Епіграф                                                    Скрізь прийнятий, я гнаний звідусіль.

                                                                                                     Франсуа Війон

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

    Бесіда на повторення.

  • Які фольклорні балади ви вивчили?
  • Назвіть особливості фольклорних балад як жанру.

ІІІ. Оголошення теми, мети, мотивація навчальної діяльності, робота над  першим епіграфом уроку.

        Слово вчителя.

          Хто ж цей поет, який сказав про себе такі слова: «Скрізь прийнятий, я гнаний звідусіль»? Сьогодні на уроці ми познайомимося із відомим французьким письменником. (Запис теми уроку в зошиті.)

IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

Методичний коментар:кожному учню заздалегідь роздані аркуші із питаннями до біографії Ф. Війона . Після перегляду біографічного фільму учні повинні відповісти на запитання.

      Слово вчителя.

      Вашій увазі пропонується перегляд відеофільму про життєвий та творчий шлях поета, після перегляду якого ви повинні дати відповіді на поставлені питання. 

     Під час перегляду ви дізнаєтеся, чим жила видатна людина, що її хвилювало, над чим замислювалася. (Перегляд біографічного фільму.

  1. Перегляд біографічного фільму «Франсуа Війон».
  2. Бесіда за побаченим.
  1. Кого французькі розбійники вважали найкращим поетом серед злочинців?
  2. Де народився Франсуа Війон?
  3. Чому мати віддала немовля в монастир св. Бенедикта?
  4. Хто допоміг Франсуа вступити до університету?
  5. Які злочини скоїв Ф. Війон?
  6. Хто наслідував поета у своїй творчості?
  7. Скількома мовами були перекладені твори Франсуа Війона?
  8. Бесіда за побаченим.
  1.               Демонстрація портрета письменника. 

Отже, на відміну від інших письменників, творчість Франсуа Війона – невелика: 2 поеми («Великий Заповіт» і «Малий Заповіт») та 16 віршів, особливо вирізняються балади. Творча діяльність поета складає лише 6 років.

  1.               Робота з таблицею «Балада».

Балада – ліро – епічний жанр фольклору та літератури.

                                   Характерні риси балади:

а) невеликий віршований твір;

б) в основі твору – незвичайна подія: фантастична чи героїчна;

в) поєднання рис лірики і епосу;

г) напружений драматизм сюжету;

д) емоційність переживань героїв;

е) літературна балада пов’язана з фольклором (мотиви, образи та художні засоби);

є) мелодійність, наспівність.

  1.               Прослуховування аудіозапису «Балади прикмет» Робота над аналізом балади.

Запитання до учнів.

  • Як на вашу думку, від чийого імені ведеться оповідь?
  • Які слова повторюються на початку кожного рядка? У чому полягає значення цього повтору?
  • Які слова повторюються в кінці кожної строфи?
  • Які частини мови переважають у вірші?
  • Яким ви уявляєте ліричного героя? Охарактеризуйте його.
  • Визначте ідею твору.
  • У чому, на вашу думку, полягає філософський зміст твору?
  1.                 Рефлексія.

Методичний коментар: учні обирають колір, що відображає їхній настрій у дану хвилину.  Після того, як учні вибрали відповідний колір, вчитель зачитує його значення.

Слово вчителя.

Оберіть колір, що відображає ваш настрій у дану хвилину.

                                                                                                                          

            

             

Червоний – ви прагнете до лідерства, вам не вистачає нових завоювань і перемог. Можливо, в даний момент вам не вистачає яскравих емоційних вражень.

Помаранчевий – знак збудження нервової системи. Це означає, що ви дозріли для яких-небудь серйозних змін у житті.

Рожевий – вам не вистачає ніжності й легкості. Ймовірно, ви трохи втомились від серйозної роботи, чітких планів, вас тягне до чогось безтурботного.

Блакитний – мрієте про щось романтичне, піднесене, далеке. Ви бажаєте бути максимально відкритим, правдивим та при цьому зрозумілим.

Темносиній – вам необхідна сильна розрядка та повноцінний відпочинок.

Зелений – символізує потребу в самосвердженні, потяг до знань або бажання особистісного зросту.

Коричневий – не вистачає фізичного відпочинку, ви шукаєте спокою. Вам потрібний домашній затишок, тепло і комфорт.

  1. Коментар учителя.

     «Балада прикмет» Ф. Війона має глибокий філософський зміст. У творі виступають дві сили, які взаємодіють між собою: життя, що представлене в усьому його розмаїтті, та ліричний герой, який прагне його пізнати та збагнути, разом з тим і зрозуміти себе.

     Кожний рядок поезії містить прихований зміст, підтекст.

 

                     Текст

                 Підтекст

«мухи гинуть в молоці»

буденність

«добру і лиху годину»

час

«є співці, сліпці й скопці»

людство (багаті і бідні, духовні і бездуховні, раби і господарі)

«по голках сосну й ялину»

природа

«чорне, біле і рябе»

добро і зло

«як Господь створив людину»

Божий світ

«всі шляхи й всі манівці»

доля

«небо щастя й сліз долину»

горе і радість

«як на смерть ідуть бійці»

«я знаю смерть і знаю домовину»

смерть

«як кохають до загину»

кохання справжнє і фальшиве

«то під течію гребе»

«як в бочках скисають вина»

зрада

«скільки мул бере на спину»

«як працюють без упину»

праця

«сну й пробудження хвилину»

мрія і реальність

«Рим і як він всіх скубе»

церква

«палац і хатину»

багатство і бідність

«цвіт, і плід, і соб - цабе»

юність, зрілість, старість

  У поезії широко використовується прийом антитези (протиставлення). Протиставляються  як окремі поняття з реального життя (добро година – лиха, чорне – біле, щастя – сльози), так і суміжні (сосна – ялина, цвіт – плід, смерть - домовина). Антитеза допомагає показати, що все в житті переплітається і тісно пов’язане між собою. Вона також звучить і у фразі: «Я знаю все й не знаю лиш себе». У ній – прагнення героя до самопізнання.

     В баладі є також прийоми анафори (єдинопочаток) («Я знаю…») та епіфори (єдина кінцівка) («Я знаю все й не знаю лиш себе»). Ці прийоми дають авторові можливість підкреслити особисте ставлення до світу, прагнення його пізнати й збагнути.

     Крім того, всі ці прийоми допомагають розкрити образ ліричного героя та показати, що він є ідеальною людиною. Він грішний і праведний водночас, але прожите зробило його філософом. Герой спроможний відрізнити справжнє від фальшивого. Для нього характерним є потяг до осмислення зовнішнього і внутрішнього світу, прагнення знайти своє місце в ньому. Як справжній гуманіст, Війон стверджує, що світ змінити  неможливо, але сама людина може змінитися. І пройшовши процес духовного зростання, особистість здатна буде змінити навколишній світ.

    У баладі порушуються морально – філософські проблеми про сенс буття й проголошується ідея цінності людського життя.

V. Закріплення  вивченого матеріалу.

      1. Робота з другим епіграфом до уроку.

  • Поясніть слова епіграфа.
  • Чи згодні ви з думкою поета?

      2. Підсумкова бесіда. Прийом «Незакінчене речення».

  •      Літературна балада – це …
  •      Характерними рисами балади є …
  •      Спільними рисами між фольклорною та літературною баладою є …

VІ. Підсумки уроку та домашнє завдання.

      І – ІІ рівні. Дати письмову відповідь на запитання «Які проблеми порушуються у «Баладі прикмет»?

      ІІІ – ІV рівні. Написати невеликий твір (5 – 7 речень): «Пізнати себе треба для того, щоб…»

 

docx
Додано
26 січня 2020
Переглядів
563
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку